October 14, 2008

(dikemaskini 7.00 p.m)Sekitar Penamaan Calon PRK UPSI

Proses penamaan calon hari ini berlangsung dalam keadaan yang terkawal tanpa ada gangguan dari mana-mana pihak. Langkah berjaga-jaga turut diberi perhatian oleh pihak skretariat yang meletakkan beberapa pegawai keselamatan di sekitar kawasan penamaan calon.
8.30 pagi – Kelihatan beberapa bakal calon diiringi penyokong mereka bergerak masuk ke Bangunan Bitarasiswa. Beberapa Dekan Fakulti masuk ke bilik pengesahan borang pencalonan. Bilik Seminar yang menjadi pusat penamaan calon dibuka.
8.45 pagi - Beberapa calon masuk untuk proses penamaan.
9.30 pagi – Sekumpulan lagi mahasiswa sampai untuk melihat proses pencalonan. Mereka terdiri daripada para penyokong beberpa calon yang akan bertanding. Semua sakretariat PRK dilihat bertugas di kawasan masing-masing. Beberapa calon yang selesai proses penamaan masuk ke bilik pengambaran untuk poster kempen.
10.00 pagi – masih terdapat beberapa dekan yang belum sampai di tempat penamaan calon. Sakretariat PRK memberi jaminan semua calon akan diberi peluang dalam proses penamaan ini.
10.30 pagi – Naib Canselor UPSI Y. Bhg. Prof Dato’ Dr. Aminah Ayob tiba di pusat penamaan calon tanpa diiringi mana-mana pegawai untuk melihat proses penamaan calon. Beliau dilihat dating secara mengejut tanpa pengetahuan mana-mana pegawai. Beberapa mahasiswa dan calon sempat beramah mesra sebelum beliau masuk ke bilik di mana penamaan dijalankan.
11.00 pagi – Proses penamaan dilanjutkan. Semua calon yang berada di dalam bilik penamaan bagi membolahkan proses berjalan lancar.
12.00 tengah hari – proses penamaan calon tamat dan beberapa calon menunggu giliran untuk proses pengambaran.

Pengumuman calon yang layak bertanding akan dibuat pada jam 2.30 petang sebelum sesi bantahan dibuka pada jam 3.30 petang.

2.45 petang – Borang pencalonan ditampal untuk sesi bantahan.
3.30 petang – sesi bantahan tamat. Terdapat satu bantahan dibuat terhadap calon Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia.
3.45 petang – pihak sakretariat PRK memanggil calon tersebut untuk penjelasan berkaitan bantahan yang dibuat.
4.30 petang – Pengumuman keputusan bantahan dan calon layak bertanding dibuat. Bantahan terhadap calon Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia tersebut ditolak.
4.45 petang – taklimat berkaitan peraturan pilihan raya diadakan. Para hadirin yang hadir menimbulkan persoalan dan keraguan terhadap sistem e-voting. Pihak skretariat dengan keputusan yang muktamad mengatakan sistem e-vioting akan diteruskan
6.00 petang – Taklimat berakhir.

No comments: