October 19, 2008

Akaun Bank MPP 2006/07 dibongkar

Isu akaun MPP sesi 2006/07 yang tidak diaudit masih belum selesai sehingga kini. Upsikini menerima bukti yang dijanjikan sumber sumber yang mahu identitinya dirahsiakan. Isu berkaitan penyelewengan kewangan MPP sesi 2006/07 menjadi salah satu isu hangat pada PRK yang lalu. Menurut sumber, kewangan yang diseleweng berjumlah lebih RM 36 000 itu masih belum selesai sehingga kini. Katanya lagi, penyata kewangan yang tidak diaudit tersebut jelas menunjukkan ada penyelewengan berlaku. Dalam pendedahan yang dibuat, sumber menunjukkan bukti bahawa wang yang dikeluarkan pada tarikh tertentu tidak munasabah dan disyaki diseleweng. Dalam tempoh 3 hari sebanyak RM21 050.00 telah dikeluarkan secara tunai iaitu sebanyak RM 13 850.00 pada 19 September 2006 dan RM 7200.00 pada 21 September 2008 dan wang itu tidak tahu ke mana perginya kerana tidak diaudit. Selain itu, dalam penyata tersebut turut tercatat pengeluaran wang tunai sebanyak RM 5180.00 pada 12 Oktober 2006 dan RM 5440.00 pada 24 November 2006. Pengeluaran lain yang dikatakan diseleweng adalah sebanyak RM 1000 pada 21 Februari 2007, RM 2300 pada 28 Februari 2007 dan RM 1700 pada 20 Mac 2007. Di samping itu, akaun tersebut juga dikatakan tidak diketahui sama ada diizinkan atau tidak dari segi peraturan universiti. Sumber turut menjelaskan bahawa tidak ada mana-mana pertubuhan, persatuan atau kelab dalam universiti ini yang memiliki akaun khas begini melainkan ‘panjar wang runcit’ atau ‘petty cash’ yang perlu diaudit. Dakwaan penyelewengan ini timbul apabila tidak ada audit yang dibuat terhadap akaun ini.
MPP sesi tersebut yang diketuai saudara Ahmad Faizul dan timbalannya Mohd Najib Sahir dikatakan antara yang bertanggungjawab dalam kes ini. Barisan MPP sesi yang seterusnya yang diketuai oleh saudara Mohd Izwan Shahril dan dibantu oleh timbalannya Noratiqah binti Mohd Amin juga didakwa turut terlibat dalam penyelewengan ini. Seorang lagi yang turut terlibat disebut oleh sumber tersebut bernama Noreen Ziana Abd Aziz. ‘Master mind’ dalam kes ini dakwa sumber tersebut adalah Noratiqah Mohd Amin yang menjadi ahli MPP selama 2 penggal. Kes itu disenyapkan apabila kerusi MPP pada sesi lepas dikuasai oleh Pro Aspirasi yang kebanyakannya rapat dengan individu yang terlibat. Upsikini cuba menghubungi mantan MPP yang terlibat bagi mendapatkan penjelasan tetapi tidak berjaya.
Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) pada sesi kes itu berlaku merupakan barisan Pro Aspirasi. Pada PRK sesi lepas isu ini menjadi perdebatan hangat di kalangan mahasiswa dan calon-calon yang bertanding. Sumber turut mengingatkan bahawa terdapat calon pada PRK kali ini yang menjadi anak didik kepada MPP sesi yang lalu dan sudah pasti perkara penyelewengan ini akan terus didiamkan dan tidak mustahil berulang sekiranya mereka diangkat sebagai MPP.
PRK kali ini menjadi perhatian banyak pihak berikutan kehangatan suasana politik semasa.









8 comments:

Anonymous said...

Ya Allah..Aku malu sungguh dgn kenyataan ini.sebabnya yg terlibat adalah org Melayu beragama ISLAM.
Aku harap mereka ni bertaubat la.
Melainkan dapat mengemukakan bukti2sokongan bahawa duit itu sebenarnya tidak diseleweng.
Kepada HEP, Bendahari,Lembaga Tatatertib, NC, Audit, BPR, sila siasat perkara ini.
Malunya UPSI melahirkan modal insan yg begini. Inilah MPP Aspirasi.
Hidup ASPIRASI.
teruskan seleweng duit pelajar.

satu benda nak tanya, duit ni datang dari mana???????

Anonymous said...

mengapa ini semua berlaku?sbb ketua kita terlalu lembut..dgn kata lain 'auu' sbb tu kna pjk kepala...mangkuk..

Anonymous said...

mengapa pudar ye.macam nama org india je yg empunya akaun tu.

Anonymous said...

Salam.Jawab jangan tak jawab..

Anonymous said...

KENAPA XJAWAB YER... ISH ISH ISH TEKNOLOGI KOMPUTER NI HEBAT SUNGGUH YER....

Anonymous said...

i, gmbr tu kn blh dibesarkn
x reti2 ke nk klik
terang tang2 nama pemiliknye
MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR UPSI
huh, buta teknology sungguh

Anonymous said...

Dalam rekod lama simpanan saya untuk kadar bayaran pengajian pelajar pada tahun 2005 yang saya perolehi semasa semester 1, sebanyak RM 80 merupakan nilai bayaran pengajian pelajar yang disenaraikan sebagai duit bayaran untuk MPP pada ketika itu, saya tiada rekod kadar bayaran terbaru. Apa yang jelas di sini, setiap pelajar UPSI menyumbang sebahagian duit mereka kepada tabung MPP, kita pelajar UPSI adalah salah satu sumber kewangan MPP. Jadi, kita berhak untuk mengetahui kemana duit itu pergi.

Anonymous said...

klu boleh perkara ni dibuat secara terbuka dan boleh dihadiri oleh semua pelajar.