October 30, 2008

Penyelewengan wang mahasiswa RM 36 000 tetap akan dibuka semula

Pro Kebajikan dalam satu sidang bersama semua penyokong mereka kelmarin turut mnyentuh isu RM 36 000 yang menjadi isu besar sebelum ini. Dalam kenyataan tersebut, Pro Kebajikan akan berusaha membawa kes tersebut untuk pengetahuan umum terutamanya seluruh mahasiswa UPSI yang mahukan penjelasan terperinci berkenaan kes tersebut [klik]. Apabila ditanya adakah kes tersebut menjadi salah satu agenda dalam perubahan yang ingin dibawa, beliau dipetik sebagai berkata telus dan adil adalah prinsip yang akan dibawa dalam Pro Kebajikan dan seluruh mahasiswa ingin tahu ke mana perginya RM 36 000 duit mahasiswa yang dilesapkan , kami akan mencari jawapannya. Jelasnya lagi, Pro Kebajikan menolak segala bentuk penipuan yang boleh merosakkan kredabiliti MPP sebagai organisasi penting mahasiswa.
Sementara itu, beliau menegaskan bahawa Pro Kebajikan tidak akan bertolak ansur dalam hal yang berkaitan dengan penyelewengan apatah lagi dengan menggunakan wang mahasiswa.
"Kita tidak akan sekali-kali bersekongkol dengan penyelewengan dan penipuan yang melibatkan wang mahasiswa", kata beliau.Tambahnya lagi,"kita akan menjunjung amanah mahasiswa yang diberikan kepada kita sebaik mungkin".
Beliau turut mengingatkan kepada semua mahasiswa bahawa Pro Kebajikan sedia dikritik dan ditegur kerana mahasiswa berhak melakukan sedemikian dalam usaha menambahbaik perkhidmatan dan tugas yang dipikul.

48 comments:

Anonymous said...

patutla nak sangat jd YDP walaupun setakat menang tanpa bertanding(xtahu malu)...jgn lepaskan durjana yg melesapkan wang mahasiswa...

Anonymous said...

Dipersilakan untuk membuka kes waima membuat laporan polis sekalipun. At least kebenaran terbukti jua. X perlu bermain isu. Berdosa aje membuat fitnah pada orang yang tidak buat salah. Kami cabar anda semua buat laporan polis!

Anonymous said...

elok sangat le korang mpp kebajikan n wakil kebajikan siasat pasal isu RM36 000 tu spya dpt buktikan bahawa mpp lps x bersalah.. lg pun kes ini mmng dh disiast olh BPR perak..semoga korang dpt cr kebenaran n elakkan fitnah terus berleluasa...moga fitnah basi ini tidak dijadikn modal utk prk yg akn dtg...AMIN

Anonymous said...

aku pu nada dengar pasal kes nie..BPR perak dah turun siasat..tapi gasanya dah settle..cuma aku ada cita panas..ada sekreteriat gerai konvo 9, guna kuasa untuk dapatkan duit dari penggerai konvo dengan jumlah yang banyak..kononnya, nanti akan kasi tapak gerai untuk konvo 10 plak..sumbar yang aku dapat pun dari penggerai sendiri..dan aku pun kenal MAMAT BERJANGGUT nie..jejaga..u are watched..bukti ada..dan statement dari penggerai pun aku ada

Anonymous said...

wahh...hebat...lepas isu 36000..isu tapak gerai konvo lakz...huhuhu..klkr le...stau ak nizam yg jd ketua sekretariat gerai ms konvo 9...repot jew polis..sian dak2 sekretariat konvo 10..x bersalah pun...soal selidik si nizam tu elok2..jgn sampai nanti putar belit n kaitkn org yg x brslh pulak..konvo9 x berkaitan ngn konv0 10..SIASAT LE,hahaha

Anonymous said...

Nizam lagi....biasa la otak bisnis???

Anonymous said...

adoyai... berdosa besar kalu kita menfitnh orang... kalu orang tu nak jdi ydp disebabkan mahasiswa.. mcm mana.. betapa banyak nya dosa yang akan kamu tanggung... esh2.. mintk la maaf balik kat orang yang kamu kata xthu malu tu... adoyai... satu orang baca dapat dosa... kalu 12001 orang yang baca.. wow.. blh kumpul dosa terbanyak ni... hehehehehehe... ok... dada...

Anonymous said...

isu RM 36000 lagi, ini isu 2 tahun yang lepas, PRO M anda tidak ada isu baru lg ka? Kalau betul 36000 itu disalahguna, kenapa Dato VC x amik tindakan? haha. ada2 je lah korg nie. Sekteriat konvo? ye, memang masa 2 nizam yg ketua gerai. Pas2, ada kerjasam dengan saudara kamaruddin @ Abu(teknikal masa 2 dan saudara muiz ( teknikal jugak masa 2). Yg saya tau, diowg bertiga mmg ad kompromi pasal gerai tapak konvo 2, kalau x cm mn bleh dpt T-Shirt Crew warna hitam free masa pesta konvo 2. So, kowg bleh tny nizam, abu, atau muiz? diowg bleh jelaskan.
Then, isu 36000, isu Pesta konvo 9, sudah x ad kaitan dengan MPP 08/09. Jd, kepada penulis blog, saya rasa isu ini x perlu dibangkitkan semula kerana sudah diselesaikan oleh MPP zaman atok lg.
Hanya bendahari shj ad kuasa dengan tabung amanah pelajar. Bukan bendahari MPP. Lg satu, x perlu guna isu2 ini untuk kucar kacirkan mahasiswa UPSI k, x pon ap kata awk bg tips tuk study final exam nie, lg berilmiah, bnyk manfaat nya. K, selamat maju jaya kepada penulis blog nie. Jangan tersasar drpd pointer. haha. K, salam!

Anonymous said...

Nizam sedang dalam proses di ambil tindakan sebab ada laporan dari pelajar dia menggelapkan duit elaun pelajar yang pergi pertandingan pantun. Ape la punya penyangak RM 30.00 pun nak kebas ker??? Nizam jugak terlibat dgn penipuan deposit bas yang di bayar oleh pelajar untuk satu program.

Anonymous said...

si penulis blog ni pun sama je pnyangak mcm si nizam bodo tu....hehe

Anonymous said...

Aku dpt berita ada Pegawai HEP UPSI terlibat sama songlap duit RM36,000. Part of that money, dia gunakan utk kenduri kahwinnya masa bulan November 2006. Sian aku tengok pegawai tu. Nak kahwin pun guna duit "HARAM"..xtau malu ker??
kahkahkahkahkah..

Anonymous said...

Pelik sungguh. Knp ada geng2 yg nak sangat pertahankan kes RM36,000 ni????
Jika benar dah selesai,di mana hasil laporannya? Mana resit? Mana invois? Mana penyata aliran tunai? Mana audit? Mana vendornya? Mana duit tu pergi?
Mana "penyangak" yg songlap duti ni? Dengar2 dah posting?? Tapi tali barut masih ada di UPSI dan bekerja di HEP.
Siapa org tu? Nak kenal jugak?

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Assalamualaikum...

Nama saya Niezam. X berminat pun nak masuk blog ni. Tapi bila ada yang sebut nama saya, maka saya pun tampil untuk bagi keterangan. Yang bercakap ni memang orang yang tahu tapi buat2 x tahu pasal benda ni. Isu elaun pantun, RM30.00 setiap peserta. Saya yang ambil dari En Muzamil Mahil. Dah bagi pun kat budak2 tu. Yang jadi isu mungkin terlewat bagi. X lah banyak pun UPSI bagi. RM30.00 je. Mungkin besar nilainya berbanding RM36,000++ tu. Pasal gerai??? Huih banyak cantik korang nak bcakap? Ayat kasar "aku buat kerja separuh mati,angkat kerusi pukul 4 pagi,dah macam bangla wat part time, tuduh aku seleweng?lempang laju2 depan karim corner baru tau..."saya dan pihak bendahari ambil semua bayaran dan resit dikeluarkan oleh bendahari UPSI sendiri. Semua tu dah jelas dan yang jadi x jelas sampai sekarang sebab x ada post mortem dan meeting akhir Konvokesyen ke-9 dibuat. Nak buat pun sempat lagi ni...Pasal ambil duit lain? Dipersilakan orang yang ada maklumat dan yang memberikan sejumlah wang yang banyak itu tampil dan dedahkan identiti anda. Ada berani? Saya lupa ambil duit tu. Bolehlah bagi duit tu esok ke. Rezeki. Hehe. Pasal t-shirt hitam? saya x ada tempah. T-shirt tu warna biru gelap. Saya bhutang dengan abg tu untuk tempah dulu. Tapak konvo tidak diberikan atas dasar sponsor, sapa cepat, dia dapat. Harga baju tu RM10 x 50 helai. Semuanya RM500.00. X habis bayar pun lagi. Kalau nak tempah dengan saya sekarang boleh lagi, saya ada buat bisnes t-shirt. RM8 je amacam? haha. Tapi bagus gak baju tu saya buat, baju yang sepatutnya Saya dan Rakan-rakan Sdn Bhd, dapat x ada. Orang lain yang pakai. Masa PRK tahun lepas. Baju biru F1 tu. Xpelah, x nak ingat. Deposit bas??? tu saya mmg x tahu nak cakap apa. Saya tidak mengambil deposit bas dari mana-mana pelajar. Bila pulak saya ada bas? Tapi saya ada menyediakan perkhidmatan bas. Ke utara n genting highlands. Tapi x ambil deposit. Bayar tambang terus lah. Apapun saya terharu, ada student yang cari saya untuk dapatkan bas walaupun pejabat saya bukan di bahagian pengangkutan UPSI. Nak kata saya penyangak katalah...X heran pun. "bila datang bayang atas, lari tengok depan, jangan salah guna otak, pandang bawah, bercerai....858"

Anonymous said...

kesian TNC HEP Prof Shah...x pasal2 nama dia naik gak..pd hal masa tu dia x jd lg tnc..tp bagus gak benda ni disiasat..biar benda ni settle cpt...x sanggup menanggung dosa fitnah lama2.lg2 kisah dibw dr 1 mulut ke 1 mulut

Anonymous said...

nizam + abu = helmi (mantan YDP KHAR) AKAN TERBONGKAR SEGALA PENYELEWENGAN YANG DILAKUKAN.. TUNGGUUUUUUUUU

Anonymous said...

Perghhhhh....
x pasal2 nama aku dikaitkan.
benda ni dah basi la. aku mals nak maik port. bagusla.aku nak dengar gak ape penyelewengen aku dah buat. best gak.lama dah x pegi HEP.cepatla..gua x sabar nak kena bongkar ni..cepat.mana bukti..cepat..huuhuuhuh.bestnyer..

p/s: Kepada en.muz. Dah xder modal lain ker nak kaitkan aku pulak. Ko tu staff, wat keje jerla. Ape nak sibuk2 hal student. Ko ingat aku x tau ker..ko tu talam dua muka. Mehla en.muz.Face to face kalo ade bran??? Lama dah kita x bersua.teringat lagi wajah cuak en.muz masa miting depan NC ketika hari last MPP 06/07 dibubarkan. Knp masa tu x cakap kat NC aku ada seleweng? Atau baru jumper bukti? Mehla..nak tgok gak. Mana la tau kot2 aku terseleweng. Jika ada, buktikan, aku suka jer bercakaran dgn HEP.Lagi2 dgn en.muz yg mcm BANGLA kat HEP.ermmm..lagi 1, en.muz xnak usulkan ker lagi kat PRof. SHAh supaya singkirkan aku lagi daripada KUO. mcm semester lepas???
En.Muz kan suka aniaya org. Kalo takat berani bongkarkan kat sini, x payah la..Buat jer 1 blog anda sndiri. Bongkarkan jer kat situ. Apa susah. Tapi jgn cakap jer. Tunjukkan bukti aku seleweng??
Ader bran ker en.muz??
Jika anak Jantan, jom ar??
Tebar la flyers lps ni sal aku..
Viva en.muz..

Anonymous said...

Fuiyooo dah panas isu ni...sapa tuduh sapa ni? Ala nak pelik apa, setakat kes seleweng duit ni bsepah kat UPSI. Nak tau lagi???

TUNGGGUUUUUU!!!

Kes penyelewengan perempuan pun ada...ehemm ehemmm.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

isk korang...ckp elok2 la..xbek umh tgga org ni...org amik kisah la psl politik kmpus..jgn kait hal umh ttga org weii..kang dosa..kita bncg psl plihanry kmpus kita ni y diambang ke x adilan....huhuhu..semua MT yang naik tu aku x sokong langsung..kita buat demonstrasi la wei...pmbntahan...tpi..kita mntak kbenaran NC dulu...stuju x wei...tpi demonstrasi scra bek wei..

Anonymous said...

semua mahasiswa upsi perlu sedar..kemana duit kita semua...ayuh...buat tindakan..lapor skli lg pd pihak berkuasa..MPP lepas semua kena tgkap masuk penjara...kuang--kuang...RAIMI,KHAYSA..DUK DALAM LOKAP..KUANG..KUANG...SEBAB AKTIF SMU JER...SBNRNYA..PASTU...DLM SMU..SAPA2 YANG AKTIF TU..AMBIK..BAWAK KE DLM NAMA UTK JD MPP...SAPA NK JADI MPP..MASUK LA SMU...LAWAKNYA...LAA...AKU DULU SMU JUGAKK..TAPI...AKU ADA MATA HATI...RAMAI BUDAK2 NI KUAR SMU..HUAHUAAA..SBB DH TAHU N SEDAR APA KBENARANNYA...HEP SEKARANG MAKIN LEMBAB..

Anonymous said...

wah panas2..macam mana pula dengan isu mt?dah selesai belom?bile nak demonstrasi ni..tak sabar dah ni..hehe..

Anonymous said...

Abu tu cakap besau je...kang kene kejar lagi mau ko lari sampai ke balai polis kang...jangan sampai ada orang cari n anta ko ke longkang...

Anonymous said...

KORANG NI ABIS2 BERBALAH PASAL DUIT...KO INGAT KO TUHAN KE CAKAP2 PASAL AKHIRAT..

Anonymous said...

helmi pn seleweng jg ke?????dasyattt...setuju buat demontrasi bubarkan balik kabinet MPP..penuh ketidakadilan...ade ke patut kerusi umum dinafikan utk jd mt..hairie2, anak didik raimi???bekas PA raimi c lembut xtahu malu...

Anonymous said...

gengster kampung pinang..
mai la kalo berani..
nak ugut aku ker..mai la..
aku x takut..
kali ni x lari balai polis.takut ko pulak yg terkincit2 lari balai polis nanti..
kalo anak jantan mai la..
1 by 1..
amacam?berani?
kalo takut, telor kasi buang...
Meh dtg bilik aku..
A-1-12.
No hp 012-3685202/019-2997272..
kalo PONDAN, jgn berani ugut la.

Anonymous said...

to all of u guys tolong la
pakai name sbnr ke..atleast bwh tu ade sign mcm aku kat fster biase pkai sign -CheGuFADH-..

ni sume ckp besar..tp hampas..habuk pun tarak..abu..ko mmg berani..
aku saspek ko..

xpe..bongkar je sume..
yg org nak nafikan bg gak la bukti..
ingat ktorg xtau sape blogger cintaupsi dulu??

ade org ASS(aspirasi) dh btau gak ma..xpela..abaikan je klu blogger kaki fitnah mcm si Polan tu..tp hal seleweng sume ni kena bongkar..

kite pasni buat laporan sume terus ke NC..NC je yg aku leh caye skg ni..lain??hampas..bnyk sgt scandal..

Anonymous said...

patut la telinga aku berdesing je..
ade org sebut nama aku kat cni
sape tu anonymous tu..
mak dia x bg nama ke.. cian.
meh aku nk daftarkan nama meh.
nk name ape cakap je..
nnt sian ank dia. bapak xde nama!!!

pasal isu seleweng ni korang pandai2 pk sendri laa..
aku xnk komen..
tp pasal "T-Shirt Crew warna hitam free masa pesta konvo" tu meh cni nk cakap..
niezam bayar pakai duit dia sendri beb. agak2 sape x yg beria sgt bantai dia dlu boleh pulang kat dia balik kot.

zam aku rase ko buat lap kete ko lg bagus dr bagi kat mangkuk2 ayun tu dulu kan.duit aku 1000 aku dahulukan nk cover duit gerai kat bendahari.. dapat kat aku blk half je.. 500 burn camtu je.. mona pon camtu.xpe.ade org buat benda lain guna duit gerai tu xnak ngaku. kitorang ni yg bertanggungjawab kna cover pakai duit sendiri. aku teknikal beb. tolong jgk la member..

xpe..org lain x tau cerita susah kita.Allah tu Maha Adil beb.
aku tau aku pon bkn baik sgt..

aku nk citer lg 1..
aku sekali pon xde amik tender buat ape2 masa jd mpp..
bisnes laptop aku tu sendri2 punye..
xde kaitan ngn mpp..
mmg aku da buat b4 jd mpp lg..

kpd gengster kampung pinang..
malam tu nasib baik aku xde je
kalo x, xpayah abu nk lari pg balai
kalo ko mmg berani aku teringin sgt nk jumpa ko.
ko dtg kl cari aku beb.
sbb aku skrg kat kl.
kita lumba sape dlu smpai bukit aman.
KALAU BERANI laaa..
kalo xberani xpayah susah2..
baca betul2 ni..KALAU BERANI SHJ!!!
aku ulang kali ke 3.
KALAU BERANI jumpa aku kat kl.
aku tetap tunggu sambil menyanyi lagu penantian - blackrose.
ok la.. da pagi ni.. nk tido aa.

kpd yg lain2 tu jgn nk main ckp je kalo x tahu ape2.. org yg lagi bnyk tahu pon xckp ape2 kat cni.
aku ckp hal yg berkaitan je.ok!!
maafla kalo terkasar bahasa.yg terasa tu padan lah mukaa..

Anonymous said...

gengster kampung pinang..
badan aku sakit2 la.
bila nak anta ke longkang?
kalau gengster, dia x main ugut2..terus belasah jer.so, ko berani belasah pokok pisang jerla??
en.muz aku mmg tau kecut telur..x berani ckp depan2..
Kalo ko en.muz, aku malas layan la.
Kalo ko konco2 dia, lagi aku xder masa. Tapi kalau berani try la bro.Nak tunjuk genster sgt. Aku panas kalo org ngaku dia gengster. Tapi sembang jer.. Aku x cakap besau..Cakap sinis2 jer. Sbb ader gak org yg nak jadi samseng kat UPSI ni.iskh3x..Habislabudak2 kat sekolah nanti kalo genster kg.pisang posting nanti.
Letih den...

Anonymous said...

tq fadhullah..
gua berani bertempat.
tp gua x tau cam mana UPSIKINI leh dpt salinan "AKAUN HARAM/SELEWENG MPP" tu???
x pasal2 gua kena attack dgn pengecut yg dok jilat HEP.
Tapi xper la..gua berani jer nak beri keterangan dan bukti lain kalo moderator UPSIKINI berani jumper gua. Alang2 org dah attack gua yg bongkarkan, gua henjut jerla..

Anonymous said...

korang ni jgn la kutuk2 sgt en muz.
sian dia..dia tu pon manusia mcm kita.
en muz tu x layak pon ddk kat hep
amik ujian pon x lepas2..
dapat tetap pon sbb ade org dlm tlg.
tp xpe.. asalkan dia buat BAGUS buat kerja. lgpon dia seorang berhati MULIA

Anonymous said...

haha..semakin hangat dah blog ni...orang2 yang dah xde kat upsi mcm bro MUIZ pun timbul..syabas..perbetulkan apa yang xbtol..kemukakan apa yang seleweng...

Anonymous said...

PENULIS upsikini adalah blog yang mahu memecahbelahkan pelajar, igatlah kalau pelajar bergaduh kerana maklumat yang anda tulis, jawabla kat akhirat nanti, marilah sama2 kita berdoa semoga kita sentiasa diberi petunjuk dan hidayah oleh ALLAH SWT

Anonymous said...

sokong!!!!
blogni macam nk memecahbelahkan pelajar

Anonymous said...

2la... macam2 macam skrg, melayu gaduh sama sendiri, cina n india gembira

Anonymous said...

Khas buat Fadh...

Fadh awak baru pelajar sem 3, x salah aktifkan diri dalam politik kampus tapi awak terlalu taksub sehingga menjejaskan pointer awak. Politik kampus dan politik luar adalah 2 benda berbeza tapi senarionya hampir sama. Awak bukan menyokong Pro M atau Pro kebajikan, tp awak terlalu taksub dengan parti keadilan awak yg inginkan revolusi tersebut.

Awak sebagai mahasiswa, tugas utama awak adalah belajar. Kita orang akademik dan kita bukan orang politik. Kita boleh mengambil iktibar dengan politik tapi bukan taksub dengan perkara ini.

Saya melihat awak sudah tersimpang jauh dengan matlamat awak sebagai mahasiswa dan seorang anak. Saya kasihan pada ayah awak Ustaz Ramadhan. Awak bantulah mereka dengan dptkn pointer awk supaya x mengecewakan kedua ibu bapa awak.

awak dh terlalu extreme dengan politik luar sehingga terbawa2 ke UPSI. Ingat, selepas ini awak merupakan bakal pegawai kerajaan D41. So, setiap kali awak menuduh kerajaan, seolah2 awak menuduh jaring pd diri anda sendiri.

Masih ada peluang tuk perbaiki pointer anda dan penempatan dijamin sekiranya pointer 2.75 dan keatas. Ini bukan ugutan, tapi teguran kerana awak adalah salah seorang kawan saya.

Jangan terlalu taksub, kembalilah ke pangkal jalan. Kasihanilah ibu dan ayah awak yang mengharapkan awak akn berjaya.

Sorry kalo awak terasa, saya x sampai hati tgk bila awak semakin hari semakin tersasar.

Gud Luck 4 final dan buat yg terbaik k.

Salam...

Anonymous said...

Anonymous said...
aku pu nada dengar pasal kes nie..BPR perak dah turun siasat..tapi gasanya dah settle..cuma aku ada cita panas..ada sekreteriat gerai konvo 9, guna kuasa untuk dapatkan duit dari penggerai konvo dengan jumlah yang banyak..kononnya, nanti akan kasi tapak gerai untuk konvo 10 plak..sumbar yang aku dapat pun dari penggerai sendiri..dan aku pun kenal MAMAT BERJANGGUT nie..jejaga..u are watched..bukti ada..dan statement dari penggerai pun aku ada

October 30, 2008 12:10 PM


-aku mamat berjanggut yang dinyatakan. aku tak puas ati ngan statement ko ni. ko ni spe... ckp pandang2 beb. aku tak reti nak komen tak bgtau nama, mcm ko nie. sng gini la... kalo tak puas ati wat la cara profesional sket.... gini gaye cam tak brani je geng.. kalo nak cte dpan2... tulis2 kat blog gini aku pun tak baca.... mana aku nak tau... ni pun naseb bek ad membe aku gtau....

kalo brani ni no phone aku... 0194602316- ejat

kalo ko byak sgt tau aku nak tye ko pasal konvo ke 10 pulak... dga cte... panas juga... ke ko ada syer...hehehee

kalo lelaki wat la cara bersopan sket..
tatau la kalo ko nie khunsa... bak kata akhil hayy smalam....

isk2 kesian....

Anonymous said...

Aku nak cakap satu je..kalau berani jmpa depan2..kitorang anytime je. Berapa line ko ada pun turun je. Nampak kete aku bakar sekali kalau berani. Ko tgk mcm mana ko rentung sekali dalam tu. Korang bikin panas dalam ni x agak2langsung. Main sound x bajet. Kitorang dah diam x nak ambik port lagi lu orang mau kacau. Aku orang jenis cakap x mengaku nama ni yang x suka. Ko x ada sijil beranak ke apa? Aku cakap lagi ni, kalau berani ajak kitorang jmpa!

Anonymous said...

Plejar UPSi makin garang nampaknya di upsikini. ada yg nak berperang pun..Bagi saya, HEP kena bertindak wajar dalam menangani politik pelajar. Malangnya polemik ini tidak ditangani dgn wajar oleh HEP. HEP telah menjadi jabatan yg memecah-belahkan pelajarnya.
HEP sepatutnya berfungsi sebagai jabatan yg menyatukan pelajar2 UPSI. Tetapi
HEP membiarkan pelajar2 UPSI berpuak2.
HEP x pernah berfungsi utk menyatukan pelajar2 yg berbagai2 idea dan pandangan duduk bersatu.
HEP lebih cenderung menyokong kumpulan tertentu seperti "SMU".
PMS dilabel sebagai penentang HEP.
Alasannya kerana ia tidak dikuasai oleh pemimpin SMU. Persoalannya, adakah ahli SMU layak digelar sbg Pemimpin????? Belum tentu lagi Seandainya, kebolehan mengendalikan MSK yg menjadi kayu ukur dalam memilih pemimpin menjadi MPP, kuburkan sahaja SMU ini!!!!!
Apa yg patut dilakukan oleh HEP adalah jangan mencampuri urusan politik pelajar. Cuma menguruskan sahaja keje2 utk kebajikan, sahsiah, aktiviti dan kerohanian pelajar.
Inilah akibatnya apabila HEP cenderung kepada kumpulan tertentu dan HEP menafikan hak kumpulan majoriti.
HEP kena bertindak bijak dan turun ke bawah. Dengar masalah pelajar. Berlaku adil. Anggap semua pelajar bagaikan adik2 HEP sendiri. Jangan pula, ada adik kandung, ada adik angkat dan paling menyedihkan ada adik tiri. Sikap double standard HEP merupakan punca pelajar muak dan jelak dgn sikap HEP.
Walaupun ia melibatkan segelintir pegawai jabatan tersebut, namun kepimpinan HEP dilihat amat pincang di bawah teraju Prof.Shaharudin. Beliau tidak bertindak sebagai Mr.Nice Guy walaupun perwatakan Mr.Clean.
Disarankan agar TNC HEP yg ada skrg ini agar tidak menyambung kontrak yg akan tamat Julai 2009 nanti. Kepimpinan yg baru diperlukan untuk mencerminkan wajah sebenar HEP UPSI.
Bak kata Pak Lah, "pemimpin bukan shj perlu bersih tetapi mesti kelihatan bersih".
Renung2kan wahai TNC HEP UPSI.
Prof.Dr.Hj. Shaharuddin ibni Abdul Aziz.
selamat berjuang.

Anonymous said...

blog ni beri info kpd org.nk bg org bukak mata sket.biar pandai n tahu pasal cerita sekeliling..tp org yg bagi komen tu yg salah guna.. pandai2 la pikir yee..

nk baca blog kna la buka hati tu baru bleh dapat lihat kebenaran.tp kalo ati da gelap makan duit haram bawak2 la bertaubat.pintu keampunan sentiasa terbuka..

jgn asik nk salahkan org lain je. nnt x abis2 jugak.org cini tuduh org sana seleweng. org sana tuduh org sini seleweng..ke sama2 seleweng? nk buat dakwaan kna ade bukti.baru x jadi fitnah.jgn main cakap2 je tauu.tgk pada bukti ok.
ni buat dakwaan pon xbgtau nama. buat repot polis bleh ke xnk bgtau nama.

*kpd anonymous2 yg nk buat dakwaan tu sila tampilkan diri anda..

p/s: sy bagi nasihat je!

Anonymous said...

ho ho hoii..sape la sebut nama aku tu..
huhu..tolong la pakai name sndiri..

kwn2 baik aku tau ape mslh aku..
bkn mslh berpolitik..aku amek tau since aku drjh4 xde mslh lg smp la ni..

aku since mtrx je rase kurng berminat ngn science stream ni..aku lbh kpd sains sosial..nk bukti jom aku hadapkan bpe ramai kwn2 aku..kwn aku dr mtrx lg aku dh ckp(yg btul2 rapat jela)

aku myb bkn genius tuk gempak subjct mcm math n physc ni..tp aku cube bwk n aku apply gak..aku sam2 dh strt mngajar physc n science 2bln kat SMKBK..ko g tny pengetua sane psl aku..ok??perlu ke 4.00 utk jd ckg yg baik or keikhlasan??


tolong gune name sebenar..
aku tau ko mst dekat2 area aku je
smp ko kenal betul abah aku..abah aku xpnh halang pn tp mngalakkan lg ade la..tp stud pn aku xpnh abai terus..klu la gempak mane stud tp xpeduli hal org lain cmne gakkan..ssh..jgn terlalu pandang rendah pd anak murid yg xpandai nnt..

klu ko jd ckg nnt ko phm la ape yg aku ckp ni..ank2 murid ko yg xpandai sgt tula yg ingt ko smp bile2..yg pandai tah kemana..trus lupe diri bile dh berjaya..


then nk ko bg aku satu nama pemimpin dunia or saintis yg tersohor yg best student stp kali exam..bg aku name list tuk aku percaya utk jd org yg berjasa pd dunia ni pointer(exam) kena dpt 4.00/dean list..ok???


ingat kate2 ustz akhil smlm..yg penting keikhlasan..

Anonymous said...

sudah2la tu...tuding menuding sesama orang melayu/orang islam...orang cina n india dok gelak kat kita..Ya Allah..satukanlah semua saudara mara ku ini...amin

Anonymous said...

bkn tunding menunding la en N___..
ko pn xpyh la rase cm org india n cina ni sume jahat nk tgk melayu islam ni berpecah..dh phm lum ape yg aku ckp dulu??

yg bkn namenye memecah belahkan bile kite nk lawan bnde yg zalim ni..bace hadis pun klu mmpu tegah dgn TANGAN..klu x,gune perkataan..klu xmampu sgt2 gune la hati..

Anonymous said...

ni la masalah kalo org yg jahil nk jadi pemimpin..da x dpt jadi pemimpin nk jadi penasihat pemimpin. aa bagus sgt la tuh. sama2 lingkup.
ilmu x cukup didada.. ckp mcm bagus!!

Anonymous said...

CHIN PENG , TUN MAHATHIR, SITI NURHALIZA, ASHAARI MUHAMMAD, HIDEO NOMO, MAWI, HASAN AL-BANNA, TIGER WOODS, BILL GATES, SAID HAWWA, SIMON COWELL, ABU HAMID AL-GHAZZALI, IBN TAIMIYAH, STEPHEN COVEY, TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ, CALVIN COOLIDGE

Jika saya tanya, apakah yang menjadi asas saya mengumpulkan nama-nama di atas di dalam satu himpunan, tentu ada yang berubah wajah. Mungkin ada yang merah padam wajahnya apabila nama seorang alim, saya kumpulkan sekali dengan nama seorang artis.

Mungkin ada di antara mereka ini yang anda tidak pernah mendengar namanya. Ada juga yang diketahui semua. Tetapi kembali kepada soalan saya tadi, apakah yang anda nampak di sebalik semua nama ini?

Mereka adalah manusia yang BERPENGARUH.

Setiap manusia ada pengaruh. Pengaruh itu bermaksud, dirinya berhubung dengan seseorang dan hubungan itu memberi bekas. Ada yang memberi pengaruh positif, ada yang memberi pengaruh negatif. Tetapi jika kita mahu perlakuan dan perkataan kita memberi impak kepada orang lain, ia mesti datang dengan pengaruh.

Soal PENGARUH inilah yang sukar untuk dilihat kepentingannya oleh kita, dalam konteks kehidupan yang luas ini.


-FADHLULLAH yg BANGGA dgn NAMA yg MAK AYAH berikan-


PS: ckp belakang beb..bg name sebenar le..klu betul2 nk jd pemimpin berani menghadapi segala risiko..

Anonymous said...

kpd si annoying(anonymous)


kepemimpinan adalah satu perkara serius, bukannya perkara remeh temeh sebagaimana dianggap kebanyakan orang Islam. Bukan semua mempunyai kelayakan untuk menjadi seorang pemimpin.

Melihatkan kepentingan kedudukan pemimpin di sisi Allah (SWT) SWT dan umat Islam, maka Islam meletakkan garis panduan ketat mengenai kriteria seorang pemimpin yang berkewibawaan dan berkemampuan untuk memimpin umat Islam ke arah kejayaan.

Barangkali terpahat di minda masyarakat Islam bahawa pemimpin boleh dicari daripada kalangan orang yang berada atau kaya dan berilmu, padahal itu bukan prasyarat utama dalam pemilihan seorang pemimpin.

Kita melihat sendiri bagaimana Rasulullah SAW menolak permintaan Abu Zar yang menginginkan jawatan ketua atau pemimpin di kalangan orang Islam dengan alasan bahawa beliau (Abu Zar) adalah seorang lemah, tidak mampu memikul tanggungjawab seorang pemimpin yang berkaliber.


-ulasan penuh dr web ni..

http://nurjeehan.hadithuna.com/kriteria-pemimpin-unggul-muslim/

bkn main2 beb nk pilih pemimpin..ikut terjun sama la klu pemimpin hang tu bkn org yang sepatutnye memimpin..

prnh dgr LUKA bin LUKA??
carila ape tu LUKA BIN LUKA..

hrp korg faham..
aku nk angkat Akmal gak..

n nk MPP yg lain btau ape sbb kerusi UMUM diwujudkan..

Anonymous said...

ak sokong akmal...
Ya Allah.. kalo betul akmal seorg pemimpin yg baik dan dapat memimpin ke jalan Mu..jadikanlah dia seorg ketua kepimpinan di UPSI as YDP..
kalo betul dia tidak ader kekutan ke arah itu..ko tunjuklah dia jalan MU..
semoga dia kuat dalam menghadapi dugaan dunia..semoga ISlam terus megah di UPSI dan Dunia amnya..
Amin...

Anonymous said...

Bab-bab menuduh ni memang sentiasa menarik perhatian pembaca untuk turut meluahkan pendapat termasuk saya sendiri. Walaupun dah 7 semester berada dalam naungan bumbung upsi namun hal politik memang tak dipandangan sangat. Walaubagaimanapun, ianya agak berlainan untuk semester ini, rasa turut terlibat dengan politik upsi itu semakin marak. Saya sedar politik upsi takkan seperti semester ini seandainya pelajar diam membatu. Bangkit, memang perlu bangkit dan bersuara...paling kurang pun, suarakan melalui undian...tapi ingat, jangan melampaui batas. Kepada yang suka berpolitik, jaga-jaga dalam meluahkan kata. Kepada yang berkecuali, jangan terus berkecuali, tunaikan tanggungjawab anda, paling kurang pun dalam membuang undi memilih pemimpin yang secara tidak langsung akan memimpin anda. Kepada penggerak pilihanraya ataupun senangnya dikenali sebagai suruhanjaya pilihanraya, ingat kalian punya bebanan yang lebih berat. Ketidakadilan anda biarpun sedikit, bukan sahaja mempengaruhi bakal pemerintah tetapi juga rakyat jelatanya, dan yang paling utama, Allah SWT berjanji walau sebesar zarah sekalipun kebaikan dan kejahatan kita, semuanya akan ditimbang seadil-adilnya. Kita sedar semua itu namun adakah kita sebenar-benarnya sedar hakikat Maha Adilnya Allah SWT. Kita boleh delete dan lupakan sesuka hati kita apa jua yang kita katakan di internet atau di mana jua tapi ingat, malaikat yang bersama kita setiap detik hidup setia mencatatnya biar sebesar zarah sekalipun amalan kita.

Allah SWT berfirman dalam surah Yunus ayat 61 [10:61] yang bermaksud:

"Kamu tidak berada dalam suatu keadaan dan tidak membaca suatu ayat dari Al Qur'an dan kamu tidak mengerjakan suatu pekerjaan, melainkan Kami menjadi saksi atasmu di waktu kamu melakukannya. Tidak luput dari pengetahuan Tuhanmu biar pun sebesar zarah (atom) di bumi atau pun di langit. Tidak ada yang lebih kecil dan tidak (pula) yang lebih besar dari itu, melainkan (semua tercatat) dalam kitab yang nyata (Lohmahfuz)."