August 31, 2009

Pembaca UPSIkini mahu blog selidiki hadis sebelum disiar, dakwa hadis fadhilat terawih palsu

Seorang pembaca UPSIkini menegur blog-blog yang menyiar hadis berkaitan fadhilat solat sunat terawih mengikut hari supaya meneliti kesahihan hadis tersebut sebelum disiar. Beliau yang mengirim e-mel kepada UPSIkini menyatakan bahawa hadis tesebut adalah palsu dan haram untuk disiarkan.

Menurutnya, kandungan hadis tersebut adalah satu pendustaan ke atas Nabi dan boleh merosakkan ketulenan Islam.

Berikut merupakan kandungan penuh e-mel yang dihantar kepada UPSIkini.


2 comments:

Anonymous said...

salam..berkenaan dengan post ini kn,saya pernah mengikuti syarahan seorng ustaz di kampung yang menyebut pasal hukum hadis dhaif ini..sememangnya kita tidak boleh berpegang pada hadis ini kerana ia dikatakan sesat..tetapi, hadis ini boleh diamalkan keranan ia memberikan motivasi kepada pengamal hadis untuk meningkatkan amal ibadat terutama dalam mengejar balasan daripada tuhan tetapi bukan ganjaran daripada fadhilat hadis itu..

jadi,bagi saya,hadis-hadis dhaif yang dikeluarkan oleh blog tertentu itu tidak seharusnya kita pandang serong kerana mungkin mereka cuba berdakwah menarik pembaca bahawa besarnya fadhilat bulan puasa ini..

dan jangan kerana isu yang remeh ini juga menjadikan kita bertikam lidah kerana permasahalan hadis dhaif ini..
banyak masalah tentang agama yang boleh dibincang terutamanya di UPSI yang mana pelajarnya tidak menutup aurat...apa reaksi MPP misalnya??sekian

Anonymous said...

masalahnya ia disandarkan secara palsu kepada kepada Nabi (pbuh) dan kononnya diriwayatkan dari Saidina Ali. Ini semua pendustaan yang perlu dibanteras.

betapa banyak hadis yang sahih yang menunjukkan kelebihan ramadhan. mengapa perlu digunakan hadis ini. Ini perlu disedarkan kerana ia pendustaan ke atas nabi (pbuh) dan menjatuhkan maruah Islam.