August 21, 2009

Surau kolej-kolej kediaman dijangka sesak malam ini

Tanjong Malim, 21 Ogos – Semua surau di kolej-kolej kediaman UPSI dijangka sesak dipenuhi pelajar pada malam ini yang merupakan malam pertama solat sunat Terawih dijalankan.

Seperti tahun-tahun sebelumnya, malam pertama solat sunat Terawih yang diadakan di surau-surau kolej kediaman masing-masing akan dipenuhi dengan bilangan pelajar yang agak ramai.

Di Kolej Harun Aminurrashid (KHAR) tinjauan mendapati Jawatankuasa Mahasiswa Kolej (JMK) KHAR menyediakan ruang solat di bawah foyer seperti tahun-tahun sebelumnya. Dilaporkan juga jemaah dijangka bukan sahaja terdiri daripada pelajar yang tinggal di KHAR malah turut disertai penghuni-penghuni lain yang tinggal di Taman Bahtera

Di Kolej Ungku Omar, dilaporkan solat berjemaah akan dijalankan di dewan KUO. Seperti mana biasa, dewan tersebut digunakan bagi menampung bilangan jemaah yang dijangka melimpah malam ini.

Bagi Kolej Zaaba dan Aminuddin Baki, Surau Al-Falah akan menjadi tempat tumpuan solat berjemaah pada malam ini. Dimaklumkan juga, gabungan Biro Latihan & Pembangunan Sahsiah kedua-dua kolej bekerjasama dalam Majlis Perasmian Ihya’ Ramadhan Satu ceramah bertajuk “Puasa oh puasa’ turut diadakan selepas selesai solat Terawih.

Bagi pelajar-pelajar yang tinggal di luar, Masjid Jami’ Tanjong Malim dijangka dipenuhi mereka pada malam ini. Namun terdapat juga pelajar-pelajar yang mengunjungi surau yang terdapat di taman perumahan masing-masing.

Pelajar-pelajar DPLI yang tinggal di Proton City pula dijangka akan memenuhi ruang Masjid Proton City untuk solat berjemaah malam ini. Mereka yang tinggal di Kota Malim Prima juga dilaporkan akan turut ke sana memandangkan tidak ada surau di kawasan tersebut.

Malam ini merupakan malam pertama solat sunat Terawih dijalankan di surau-surau dan masjid-masjid menandakan telah masuk 1 Ramadhan 1430H.

2 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum...
memang betul surau kat khar penuh...
hingga kan tak muat lagi tau...
apa2 pun... thank coz provide us with all the facilities...

Anonymous said...

puasa baru mau sembayang ka... hhhmmmm bgs o mcm 2... amalkan sampai bila3... baru la dosa makin byk kan.. hehehehe... kalo mau komen org lancar ja tu tangan mau taip ba... tp bila kena sendiri.. jd kuman ni....