August 8, 2009

Cuti H1N1 : Peratusan setuju, tak setuju setara

Peratus undian tindakan UPSI memberi kebenaran pelajar pulang ke kampung masing-masing selepas UPSI diarahkan tutup mencatatkan bilangan yang hampir sama selepas sejumlah 130 pengundi memberikan undian masing-masing.

Keputusan UPSI memberi kebenaran pelajar pulang ke kampung sebelum ini dipertikai banyak pihak kerana beranggapan tindakan tersebut hanya akan memburukkan lagi keadaan - dibimbangi penularan wabak tersebut boleh merebak ke tempat-tempat lain.

Jumlah undi bagi yang bersetuju dengan tindakan tersebut mencatatkan kelebihan 2 undi dengan jumlah undian sebanyak 66 undi (50%) berbanding 64 undi (49%) bagi yang tidak bersetuju.

Rata-rata yang bersetuju dengan tindakan tersebut berpendapat, pelajar-pelajar yang sihat akan turut berisiko untuk dijangkiti jangkitan H1N1 sekiranya mereka tidak keluar dari tempat yang dikuarantin.

Pendapat lain turut mengaitkan perkara tersebut kepada arahan Kementerian Kesihatan yang mahu tindakan itu dibuat atas sebab pencegahan.

Berbeza dengan mereka yang setuju, ada pendapat mengatakan memberi kebenaran pelajar pulang hanya akan meningkatkan risiko virus itu tersebar ke tempat-tempat lain dan ini akan lebih memburukkan keadaan.

Sementara itu, ada juga yang berpandangan, mengkurantinkan semua pelajar di satu-satu tempat adalah lebih baik kerana pengawalan wabak dan pemantauan kesihatan secara berkala dapat dibuat.

Minggu lalu UPSI diarah tutup selepas wabak H1N1 dikesan mula merebak di sini dan akan mula dibuka semula untuk pelajar pada 10 Ogos ini.

No comments: