August 22, 2009

Rashid, SMU didakwa punca pelajar DPLI tak puas hati

Tanjong Malim, 22 Ogos – Isu pelajar Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah (DPLI) yang dikatakan dianak tiri dan tidak merasakan mereka sebahagian daripada warga UPSI menjadi perhatian banyak pihak selepas laporan berkenaannya disiarkan UPSIkini Khamis lalu.

Sebaik sahaja laporan tersebut disiarkan, pelbagai reaksi diutarakan para pembaca yang kebanyakannya dipercayai terdiri daripada pelajar DPLI dan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP).

Dalam beberapa komen yang dilontarkan oleh pengirim pro DPLI, mereka mendakwa Rashid merupakan individu yang mencetuskan kepada perasaan tidak puas hati di kalangan pelajar DPLI. Bekas calon umum yang tewas dalam Piliharaya Kampus tahun lalu itu dikatakan mengeluarkan kata-kata yang merendah-rendahkan kredabiliti pelajar DPLI dan menyebabkan sebahagian besar mereka berasa kecewa dengan kata-kata yang diucapkannya dalam satu slot semasa Minggu Suaikenal bagi pelajar-pelajar DPLI awal bulan lalu.

Dalam pada itu, ada juga yang mendakwa beberapa urusetia semasa Minggu Suaikenal pelajar-pelajar DPLI yang dipercayai terdiri daripada kalangan Sahabat Mahasiswa Universiti (SMU) turut membuat perkara yang sama.

Rentetan daripada itu, kata pengirim terbabit, pelajar-pelajar DPLI berasa diperkecilkan dan menganggap apa yang dilakukan Rashid dan beberapa urusetia terbabit sesuatu yang keterlaluan dan menjadi punca mengapa persepsi buruk terhadap pelajar ISMP timbul di kalangan pelajar DPLI.

Namun, apakah ucapan yang dikeluarkan Rashid dan urusetia terbabit kepada pelajar-pelajar DPLI semasa Minggu Suaikenal tersebut tidak dinyatakan secara jelas oleh pengirim.

Di sebalik komen-komen itu, timbul juga pertikaian di kalangan pengirim yang dilihat anti DPLI mempersoalkan tindakan mereka yang dikatakan sering membanding-bandingkan UPSI dengan IPTA lain.

Dalam pada itu, sikap DPLI yang terlalu meminta-minta semasa hari pendaftaran awal bulan lalu dan sering menyalahkan UPSI dalam segala kekurangan yang melibatkan pelajar DPLI turut dipersoalkan pengirim.

Pada awal bulan lalu, UPSI menerima kira-kira 2504 pelajar DPLI, satu jumlah yang agak besar berbanding sebelum-sebelum ini dan 90 % daripadanya kini tinggal di Proton City dan Kota Malim Prima.

36 comments:

Anonymous said...

Kami mahu rashid tampil memberi kenyataan tentang apa yg dia dah cakapkan semasa minggu orientasi. Kami mahu dia mntak maaf dan terangkan situasi sebenar. Disebabkan dia yang menyebabkan beberapa perasaan tidak puas ati antara DPLI dan ISMP. Jika tidak wujud Cikgu Rasyid semasa minggu orientasi tersebut kami yakin tidak akan wujud isu ketidakpuastian ini. Sebagai cikgu tidak patut memperkecilkan orang lain. Dok sembang pasal cikgu bitara, tp xtgk diri sendiri. Biler dah buat salah xberani nak mengaku salah.
-pemakan tetap nasi lemak RM2-
Hidup arsenal!!!

Anonymous said...

saya mintak upsikini pertimbangkan semula post ini..saya merasakan post yang diterbitkan ini sebenarnya mengeruhkan lagi keadaan di UPSI..

ini ke sikap berkecuali upsikini?cuba melaga-lagakan orang..sepatutnya perkara yang menjejaskan hubungan pelajar2 upsi sepatutnya sama2 dibaiki dan bukan dengan cara menghebohkan seperti yang dibuat oleh upsikini..

Anonymous said...

salam perluke smu dipersalahkan..
tidak kah anda tau MPP yang uruskan mnggu orentasi yang diwakili SMS...
kelakar la korang..nk gak salahkan smu..
ko rase sapa y merayu2 mnta rasid tu jd sms???
sapa y memelih SMS?
kenapa rasid gak..MPP dah xde org leh wat kja ke
untuk pengetahuan RAsid adalah sebahagian dari SMS pada mase itu dan msk diada kaitan dengan SMU..
jd adakah wajar kite menyatakan smu menjadi punca...

Anonymous said...

la ya ke?si rashid ni xtau cara nk bercakap kat org ke?Pelajar DPLI tu tua dr kita semua ni.. si rahsid ni lahir tahun 87 je.. baru berapa je umur dia ni... jgn la.. bandingan bdk upsi dgn bdk lain.. kepada pelajar dpli..sy memohon maaf atas apa yg dia perkatakan oleh saudara rahsid.. sy minta maaf pun sebab saya xnk ada pecahan belahan ant. pelajar2 lain dgn dpli..biar la kita hidup sebagai satu keluarga.. saya tau pelajar dpli xpuas hati. tp biarkan je la.. si rahsid pun da kalah sbg calon umum mpp sesi lepas.. masih xtau ke.. cara nak ber ckp kat org yg lebih tua?napa?kita ni bakal cikgu..kita jaga bahasa.. jgn lontarkan kata2 mcm tu je.. so saya harap saudara rahsid minta maaf la.. kat plajar dpli sekiranya anda rasa,,anda penyebab mereka xpuas hati.

Anonymous said...

haha..
terasa sgt klakar..
ini pn nk djadikan isu ker?
serius sy ckp..sape yg mmulakn dlu sume nih?dak2x dpli gak..
kOrg yg x handle msk bole la ckp..
korg xtau mcm mana dak2x dpli yg dianggap mature kononnya..pdhal lg x mature..byk songeh seolah2x bila dh ada degree kami yg xde degree nih bole sesuka ati dmaki..

terasa nk gelak..
bersyukur la wahai dak2x dpli bila dh dterima msk upsi nih..
sy x menyokong rashid tp pe yg die katakan ada btulnya..
melihat gelagat dpli yg x mature
buat sy rasa "baik korg duk senyap2x jek kat proton city 2.lgpon korg x lama pn kat upsi nih blaja.x mcm 4 thn kami disini"

sekian.
dari : insan yang sgt terasa dengan gelagat dak2x dpli yg sesuka ati memaki hamun org lain.

Anonymous said...

kemana hilangnya MPP kebajikan semasa minggu suai kenal..komitmen yang diberikan sangat teruk sehinggakan ramai SMS yang bertanya dimana fungsi MPP pro kebajikan..just datang tunjuk muka je ke?? saya bosan dengan gelagat pengikut UPSIkini yang semakin menimbulkan rasa ketidakpusan hati pelajar kepada pihak pentadbiran UPSI..sedarlah bahawa anda diterima di UPSI untuk menjadi guru, bukan untuk menjadi BATU API

Anonymous said...

bagaimana pula pelajar DPLI(jantina lelaki,asal K.......N)yang memaki hamun SMS dengan mengatakan barua dan babi, adakah SMS yang dilantik adalah tempat untuk memaki hamun. terus terang saya katakan pelajar DPLI terlalu banyak kerenah..melihat sejarah permulaan pengambilan DPLI sebelum ini tidak berlaku sebarang ketidakpuasan hati. tetapi sesi 2009/2010 menunjukkan sikap sebenar pelajar DPLI yang suka mendabik dada mengatakan aku da ade degree korang sume baru nak amik degree so aku lebih bagus daripada korang..perkara ini terjadi hari pertama kemasukan pelajar DPLI di papan kenyataan senarai semak nama KHAR..dan tindakan Rashid naik ke pentas rentetan daripada kejadian-kejadian yang berpunca drp plajar DPLI sendiri

Anonymous said...

sy pun rasa upsikini kini menjadi medan untuk kita berbalah.sebagai sebuah bloh yang berkecuali dan melaungkan tema keabjikan,isu menyalahkan orang lain tidak perlu timbul.sy bukan sokong saudara rashid tetapi jika difikrkan secara rasionalnya adalah tidak patut upsikini membuat kenyataan begitu.upsikini yang secara jelasnya ingin tunjuk islamik tetapi turut menjadi batu api perbalahan....apa yang saya lihat ialah,matlamat ataupun dasar upsikini ialah untuk menentang dan menyalahkan sebelah pihak sahaja.seharusnya maklumat yang rasmi sahaja dikeluarkan dengan harapan ia berguna kpd mahasiswa..

Anonymous said...

ish ishh..
aku ni budak DPLI.. aku minta maaf atas ketelajuran kawan2 dpLI aku..kami sedar kami ni tak pandai mana pn..mai upsi nak belajar je.. tu je..cuma segilintir bebudak DPLI yang kami pn tak suka ..perangai mcm setan je. tak tau nak hormat orang..suka buat huru hara...tapi apa boleh buat.. diorang pn manusia jugak..cuma kami minta pada bebudak baik ismp.. betulkan kembali apa yang salah ye. kita sama2 belajar.

p/s : saya BENCI dan BOSAN kat bebudak DPLI yang tak tahu jaga bahasa.. kurang respect orang..perangai mcm setan. so.. harap sngat2.... kita bebudak DPLI haruslah tnjukkan smngat bitara.. hormat lah sama kawan2 kita kat upsi ni..:)

Anonymous said...

saya mintak upsikini pertimbangkan semula post ini..saya merasakan post yang diterbitkan ini sebenarnya mengeruhkan lagi keadaan di UPSI..

ini ke sikap berkecuali upsikini?cuba melaga-lagakan orang..sepatutnya perkara yang menjejaskan hubungan pelajar2 upsi sepatutnya sama2 dibaiki dan bukan dengan cara menghebohkan seperti yang dibuat oleh upsikini..

Anonymous said...

sy pun rasa upsikini kini menjadi medan untuk kita berbalah.sebagai sebuah bloh yang berkecuali dan melaungkan tema keabjikan,isu menyalahkan orang lain tidak perlu timbul.sy bukan sokong saudara rashid tetapi jika difikrkan secara rasionalnya adalah tidak patut upsikini membuat kenyataan begitu.upsikini yang secara jelasnya ingin tunjuk islamik tetapi turut menjadi batu api perbalahan....apa yang saya lihat ialah,matlamat ataupun dasar upsikini ialah untuk menentang dan menyalahkan sebelah pihak sahaja.seharusnya maklumat yang rasmi sahaja dikeluarkan dengan harapan ia berguna kpd mahasiswa..

Anonymous said...

sy pun rasa upsikini kini menjadi medan untuk kita berbalah.sebagai sebuah bloh yang berkecuali dan melaungkan tema keabjikan,isu menyalahkan orang lain tidak perlu timbul.sy bukan sokong saudara rashid tetapi jika difikrkan secara rasionalnya adalah tidak patut upsikini membuat kenyataan begitu.upsikini yang secara jelasnya ingin tunjuk islamik tetapi turut menjadi batu api perbalahan....apa yang saya lihat ialah,matlamat ataupun dasar upsikini ialah untuk menentang dan menyalahkan sebelah pihak sahaja.seharusnya maklumat yang rasmi sahaja dikeluarkan dengan harapan ia berguna kpd mahasiswa..

Anonymous said...

sy pun rasa upsikini kini menjadi medan untuk kita berbalah.sebagai sebuah bloh yang berkecuali dan melaungkan tema keabjikan,isu menyalahkan orang lain tidak perlu timbul.sy bukan sokong saudara rashid tetapi jika difikrkan secara rasionalnya adalah tidak patut upsikini membuat kenyataan begitu.upsikini yang secara jelasnya ingin tunjuk islamik tetapi turut menjadi batu api perbalahan....apa yang saya lihat ialah,matlamat ataupun dasar upsikini ialah untuk menentang dan menyalahkan sebelah pihak sahaja.seharusnya maklumat yang rasmi sahaja dikeluarkan dengan harapan ia berguna kpd mahasiswa..

Anonymous said...

sy pun rasa upsikini kini menjadi medan untuk kita berbalah.sebagai sebuah bloh yang berkecuali dan melaungkan tema keabjikan,isu menyalahkan orang lain tidak perlu timbul.sy bukan sokong saudara rashid tetapi jika difikrkan secara rasionalnya adalah tidak patut upsikini membuat kenyataan begitu.upsikini yang secara jelasnya ingin tunjuk islamik tetapi turut menjadi batu api perbalahan....apa yang saya lihat ialah,matlamat ataupun dasar upsikini ialah untuk menentang dan menyalahkan sebelah pihak sahaja.seharusnya maklumat yang rasmi sahaja dikeluarkan dengan harapan ia berguna kpd mahasiswa..

Anonymous said...

Boleh tunjuk gambar Si Rasyid yang glamour tuh dak

Anonymous said...

salam...

baik jgn timbulkan isu ini lagi.. saya tyme mggu suai kenal 2 okay je.. saya kat audi... mcm sms ika 2, sabar je dia tau... ini baru mpp or sms yg hebat... kita org tak masalah pun...

pasal isu rashid 2 mmg dia ada ckp bnda yg menguris perasaan pelajar dpli kat stidc.. ntahlah... cari lah jalan penyelesaian yg elok..

Anonymous said...

kenapa komen aku x dikeluarkan

Anonymous said...

kalo nk tgk gambar susah.. g la kuo.. dia akan jual air tu... kat bazar ramadan kuo..boleh la ambil gambar ..dan autograph..hahaha..

Anonymous said...

salam,
kami mewakili student dpli..mohon maaf sekiranya ada salah n silap..sbg msia biasa, kita mmg xlih lari drpd buat silapkn??,so di hari baik bln baik ni marilah sma2 kta bermaafan.Semoga kta beroleh keberkatanNYA..amin

Guru..juruh,anak murid pun juruh la jgk..

Anonymous said...

salam,
kami mewakili student dpli..mohon maaf sekiranya ada salah n silap..sbg msia biasa, kita mmg xlih lari drpd buat silapkn??,so di hari baik bln baik ni marilah sma2 kta bermaafan.Semoga kta beroleh keberkatanNYA..amin

Guru..juruh,anak murid pun juruh la jgk..

Anonymous said...

salam semua sahabat ruangan pembaca, tukang komen,kutuk dan x kurang yg berbalas2 kritikan. ape pun yg da berlaku, harap msg2 dpt terima dgn ikhlas. kalau diikutkan ati mmg byk yg perlu dperbaiki baik pada ismp mahupun dpli. sy tidak menyokong sape2, tp jika dr sudut ismp, terutama sms yg handle orientasi tempohari mmg agak keterlaluan.sy tgk sendiri sorang sms pompuan yg berckp kasar dgn akak dpli, dr muka da tau yg akak tu da berumur,tolong la respek skit, tekejut juga sy bile tgk.tp sy xnafi, mgkin sms da penat.sy sendiri pun penah 3tahun berturut2 jadi committee utk orientasi dulu,tp tetap dapat melayan pelajar baru dgn penuh berhemah(bukan bangga diri tp kita perlu ikhlas dlm amanah)kerana kita yg nak jd committee tu,,sama la juga dgn org yg nak jd sms kan? so, behave urself bcoz u r the one yg akan student baru nilai mwakili sluruh wrganegara upsi. so, sy harap dapat la sekiranya komen ni diterima secara positif utk kemajuan akan datang. sy juga mohon maaf sekiranya pelajar dpli byk kerenah.. bukanla nak membandingkn dgn ipta2 yg lain..tp just take it as a challenge supaya upsi jd lebih baik. bg sy,semua yg masuk u ni sah2 yg terpilih dan pandai2 belaka, so senang nak diajar, jd gunakan cara yg bijaksana utk menyampaikan sesuatu agar diterima umum, so sms nanti prlu lebih kawal bahasa yer..jgn la sindir2 kami plajar dpli, kami da byk mkn garam dn da byk pengalaman, so teguran ni anggapla sebagai kritikan yg membina bukan dgn menyalahkn satu sama lain. sy pun bukan bermaksud menyalahkan sms,mgkin mereka masih muda dan belum tahu hakikat kehidupan di luar...yg kami sudah pun lalui perit jerihnya mencari pekerjaan. bukan kami ign menjadi guru ini semata2 kerana tiada kerja lain,tp kami melihat peluang yg ada dgn harapan utk mendapat kehidupan yg terjamin, x salah sekiranya kami juga ign menumpang belajar di sini dan menjadi sebahagian dr warga upsi. kita pun tahu yg inilah rezeki yg telah Allah berikan pd kami,mudah2an kami dpli ni diterima oleh semua.. di bulan baik ni, sy wakil dpli mohon maaf skali lagi dan selamat menunaikan fardhu ramadhan, moga amalan kita diterima oleh Yang Maha Esa. amin.

Anonymous said...

Tq saya dah jupe dgn Rasyid. Mcm Shah Rukh Khan sikit-sikit. patut la laku je air dia jual.

Anonymous said...

rashid...tunjukkan diri anda tok minta maaf dengan pelajar DPLI. perbetulkan keaadaan. DPLI pula minta maaf secara terbuka dengan semua warga UPSI kerana memalukan UPSI dengan kekurangan yang ada... pelajar DPLI pula minta maaf dengan KPM kerana niat anda bukan 100% untuk belajar...saya sangat pasti yang itu.....

Anonymous said...

huhu...kita ni sama2 mtuntut kat upsi ni. apalah salahnya share apa yg kt ada kat upsi ni dan menaikkan nama baik upsi ni bersama. xpyhla gaduh2 di bulan ramadhan ni...

NurQaseh said...

no komen.. utk bakal2 pendidik anak bangsa, bangkitlah dari kesilapan.. jadilah bakal pendidik yg BITARA.. bukan BITARA hanya pada nama.. stdent DPLI ke, bukan DPLI ke, semua sama.. tanamkn niat yg satu.. bljr kat UPSI utk tuntut ilmu sbg bekalan mendidik ank bangsa yg dah menanti kita kat luar tu.. bukan mencari jurang untuk terus berperang..

salam ramadhan..

ain fathihah said...

salam ramadhan..

Anonymous said...

dpli ke, kpli ke, degree ke, sume same.sume nk cari ilmu kat sini.xpyh la nak riak dan takbur.x pyh la nk label org lain x bgus, diri sndiri bgus.apa yg penting, at the end kita mampu buktikan kita boleh jadi cikgu yg b'kualiti.

maka, moh le kita hidup harmoni dan saling m'hormati.
buat mereka yg t'babit, renung2kan dan selamat beramal.
buat rasyid, ambik ni sbg iktibar.sesungguhnya x semua yg kita buat adalah betul..

Anonymous said...

apelah korang ni bergaduh tak sudah2. belum apa2 lagi dah bergaduh. itu belum lagi pergi sekolah. macam ni ke perangai seorang guru yang nak didik anak - anak kita nanti? cuba kontrol perangai dan emosi. yang bdk2 dpli ni pun satu nak tunjuk pandai. yang budak2 1st degree ni pulak macam bagus nak tunjuk terror. hah! baguslah tu! ingat cabaran di sekolah tu lagi besar daripada perkara2 kecik macam ni. selesaikan dengan baik. bukan bertekak tak sudah2. kalau macam ni sampai bila pun tak selesai. ingat kita ni guru. bukan hanya setakat pada jawatan sahaja tapi tanggungjawab kita lebih besar dari tu. ----DPLI USM

Anonymous said...

xbest la gini...kita cikgu..malula gaduh2 gini...arap pihak yg handle UPSikini boleh tapis sikit comment yg boleh membangkitkan kemarahan sape2..kepada sume pelajar UPSI,kita GURU (Guru Untuk Rakyat Umum)so, kita jaga tingkahlaku kita,segala kata2 kita k..jgn cepat melatah dgn sume comment...saya rasa blog cmni xperlu ada.apakata,bukak blog yg boleh membantu kredibiliti seorang guru?kita ada tugas dan tanggungjawab yg besar menanti di hadapan dan di AKHIRAT kelak kita akan ditanya akan tnggungjawab kita ini...bersamalah kita bersatu..jgn ada lagi isu DPLI dan ISMP..we are UPSI..put it in our mind..i mean it...

Anonymous said...

DPLI USM.. korang x tau kitorang kat upsi ni dilayan cam mane.. dari lecture.. dak ismp hingga la tukang sapu.. same jek..

ari tu mmg beriya mintak upsi nie.. ye la.. uni pendidikan yg wellknown kan.. tapi bile dah sampai.. aish.. bukan masalah ngan prasarana nye... tapi ngan attitude warga upsi nie..

klu x nak kami dak dpli datang.. nape terima.. bukan free pun.. kpm baya kan kat upsi nie.. sorang student dpli ade dekat 5k kan.. so jgn la anak tirikan kami pulak...

pasal rashid tu mmg.. ko tu baru nak amik degree dik.. grad pon belum tentu lagi.. klu dah 2500 orang doakan ko x dapat posting nanti cam ner? kitorang memula msuk sini mmg x pk ape2.. nak merase gak TOMPANG u orang kan..

rupenye nye dah la minggu orientasi kene baya 200 inggit kan.. baju x dapat.. payung x dapat... x dialu2kan lagi tu.. siap diperli2 lagi.. entah la manusia nie mmg sume ade PHD..

Anonymous said...

DPLI USM.. korang x tau kitorang kat upsi ni dilayan cam mane.. dari lecture.. dak ismp hingga la tukang sapu.. same jek..

ari tu mmg beriya mintak upsi nie.. ye la.. uni pendidikan yg wellknown kan.. tapi bile dah sampai.. aish.. bukan masalah ngan prasarana nye... tapi ngan attitude warga upsi nie..

klu x nak kami dak dpli datang.. nape terima.. bukan free pun.. kpm baya kan kat upsi nie.. sorang student dpli ade dekat 5k kan.. so jgn la anak tirikan kami pulak...

pasal rashid tu mmg.. ko tu baru nak amik degree dik.. grad pon belum tentu lagi.. klu dah 2500 orang doakan ko x dapat posting nanti cam ner? kitorang memula msuk sini mmg x pk ape2.. nak merase gak TOMPANG u orang kan..

rupenye nye dah la minggu orientasi kene baya 200 inggit kan.. baju x dapat.. payung x dapat... x dialu2kan lagi tu.. siap diperli2 lagi.. entah la manusia nie mmg sume ade PHD..

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

ish2..... pelajar DPLI yang bagi komen diatas. mulut bukan main lagi....beringatlah kerana mulut badan binasa. sapa yang tidak mengalukan pelajar DPLI datang UPSI, selama ni ada juga pelajar DPLI kat UPSI tak da pun kecoh-kecoh mcm ni..... nak tahu, km pun pelajar ISMP dulu pun payung n baju2 batik UPSI 2 kami dapat selepas berbulan-bulan kat UPSI. Mahu pengsan saya dengar luahan saudara/saudari kat atas ni... Of course tidak semua pelajar DPLI yang berperangai seperti di atas, sy tahu hanya segelintir sahaja. Mengata Lecutre g 2. x berkat ilmu.....sedihnya saya dengar komen mcm 2... tak da pelajar yang dianak tirikan....isu anak tiri UPSI memang tak pernah timbul, Kalau Dr. Aminah Ayub baca komen kat atas ni...entahlah pa akan jadi... KPM pun x setuju dengan pendapat sebegitu.....please la KPM cepat2lah berbincang ngan UPSI biar bagi clear smua kat pelajar DPLI....... sedih lah ngan komen seperti di atas.... rasa diri ni bodoh sangat walaupun STPM dapat pointer 3.9 ++.SEDIHHHHHnyer.....ah... manala mereka tahu kita ni pelajar DPLI OR ISMP..... Fikirkanla....
Tukang sapu pun terlibat sama d

PELAJAR ISMP YANG TERKILAN DAN SEDIH.....

Anonymous said...

salam buat semua. huru hara saya baca komen adik2 semua. tak usahlah diperbesarkan isu ini. masing-masing ada betul dan ada salah. kita manusia tak lari dari kesilapan. jalan terbaik adalah bermaafan. kita kene jaga kredebiliti kita sebagai seorang guru. kita memegang tanggungjawab dan amanah yang sangat besar. apa tujuan kamu semua belajar? untuk menjadi guru kan? jika perbalahan ni berterusan ia akan dibawa sampai kamu semua posting nnti. kita satu kapal. kalau bocor sikit satu kapal tenggelam. jgn cemarkan profession perguruan. ingatlah guru adalah insan mulia. kene jaga akhlak. kita semua adalah contoh kepada pelajar. banyakkanlah bersabar dan bertolak ansur. lagi besar cabarannya bila adik2 di sekolah nnti. jika guru akhlaknya buruk, bayangkan bagaimana anak muridnya. jangan dibawa sifat ini ke sekolah. nnti pelajar kita yang menjadi mangsa. berdosa kita pada ibu bapa mereka. berdosa kita pada pekerjaan kita. ikhlaslah terhadap profession perguruan dan carilah keberkatan.

GURU SEDIH....

Anonymous said...

semekom sume..

gua nak gelak pun ada, nak nangis pun ada...nk kata xpndi, korang ni sume nk jd cikgu dh...sudah2 la 2 gaduh psl bnda BANGANG ni (sori buat sume bkl cikgu)...Nak gaduh apa lagi,sama2 cr makan...rezeki masing2 la...nak dengki itu la ini la...
(Babak dlm cite seniman bujang lapok - "kasi cuci itu taik, hilang la.....")
aku bc blog ni kan rs korng2 ni sume mmg x matured lgsg kepala hotak korang ni..drpd korang gdh pasal benda xde faedah ni, baik korang gaduh ngan ISRAEL kat palestin 2...kalu mati pun mati syahid...yg DPLI pun sama, yang ISMP pun 2 x 5...

-Bad D' Builder®

DPLI UTM 2008 said...

adeh.. apa la yg korang kecoh kn sgt tuh.. terus terang aku ckp.. DPLI UTM lg bagus dan best dr UPSI.. malu la beb geng2 DPLI yg lain dgr UPSI teruk mcm nih... sbb nye kes2 mcm ni la.. kalau x boleh handle jgn buat program suai kenal.. kat UTM xde pn kecoh2 pasal ni.. blaja relek2 je.. sok pagi ada paper final mlm tu leh main futsal lagi.. yg pnting bila dah masuk keje nnt, GAJI dan GRED sama je.. xde nye ko 4 flat atau dpt anugerah dekan trus DG44.. hahaha...

ibnuismail said...

salam...

alangkah baiknya,,,kalau kita bersatu,,, tanah dah hilang,,ekonomi dah hilang,,,politik tinggal masa,,,anak2 makin teruk,,,budak2 makin malas...

apa kita kita bersatu,,fikir cara nak perbaiki diri masing,,

daripada berkelahi sesama sendiri,,

jangan sampai anak cucu kencing atas kubur kita,,

anda pendidik anak bangsa,,,

kepentingan diri sendiri sepatutnya dah lama kita tolak ke dalam lobang neraka,..

bersatulah.

hakim said...

rashid...1 nama famous dalam kalangan stdent dpli...
dia ni aku tgok ala2 bapok sikit...
biasanya kalau stdent lelaki tak ada la mulut macam dia tu...ni mulut mengalahkan kaum hawa...
biasa je aku tgk dia ni...
mungkin mencari publisiti kot utk bertanding PRK kot. rilex la rashid...anda punya pengalaman menguruskan majlis ni skit sangat..aku tak amik kisah pn pasal dia ni..ak paham sbb diaorg ni pemikiran tertutup sikit kerana terdiri dalm kelompok guru...tidak macam u lain banyak jurusan n banyak cara berfikir...ketawa aku tgk cara diaorg manage pelajar orientasi..suma rashid nak buat..tak ada org lain da ke...
pasal korg dok heboh2 pasal pointer.rilex la...tu kisah lama la wei..kluar nnt gaji sama je..kawan aku dulu masuk upsi pointer 2.5 jer
terperanjat aku...biar btol upsi ni...kalo usm aku 3.5 pn cikai cikgu ko leh dapat...2.5 tu tak lepas hatta utk seni pn...mmg tak layan...
aku tak mintak pn nak buat dpli kat upsi ni..tapi da kpm ttp kan aku terima je..sbb apa aku tak nak???sebab aku tau upsi mmg ssh dari segala hal..dari hostel sampai la pengurusan dia...aku ketawa tgk pengurusan mgu suai kenal dlu..hehehhe
aku biasa handle lg besar dari ni pn tak da masalah...lagi satu ismp yg mulakan kena hormat diaorg...so jelas la kita tgk diaorg mmg da set dalam kepala mrka yg dpli ni kurang hajar....sory to say la..pengalaman aku kat sekolah la..guru2 dari upsi yg paling tak da disiplin masa da posting...attitude mereka...aku tak salahkan upsi..respect beb kat u ni...tapi sikap pelajar tu sendiri...
lagi satu...aku masuk usm pn dgn 4.00...ak masuk upsi pn dengan tiket 3.9...so aku bukan la pointer cukup2 utk jd cikgu k...bg aku rashid tu hanya nak berlagak jer...buat kerja pn blom tetntu siap..pengampu jer...so rashid aka nyah..berubah la...macho skit beb..jgn mulut macam pompuan...