August 12, 2009

Protes diteruskan, lebih 300 nyata sokongan

Tanjong Malim, 12 Ogos – Tindakan memprotes konsert Faizal Tahir malam ini berkemungkinan mencatat satu sejarah buat UPSI apabila lebih 300 mahasiswa menyatakan sokongan untuk melakukan tindakan tersebut malam ini.

Sumber yang menyampaikan maklumat tersebut kepada UPSIkini melaporkan Pro Kebajikan bersama Alumni Mahasiswa Islam UPSI sedang giat mengumpul seramai mungkin penyokong mereka untuk melakukan tindakan protes malam ini.

Sementara itu, petang tadi, kumpulan pembantah konsert tersebut dilaporkan berkumpul di satu lokasi bagi sesi taklimat berkenaan tindakan yang bakal diambil malam ini.

Namun, modus operandi yang bakal dibuat bagi tindakan tersebut dirahsiakan untuk tujuan keselamatan, kata sumber.

Sumber turut menambah, tindakan nekad itu diambil setelah pihak penganjur gagal memahami signal yang diberikan kumpulan pembantah melalui tindakan protes terhadap konsert Jaclyn tempoh hari.

Dalam pada itu, semua persiapan bagi tujuan pengawasan dan pemantauan program malam ini turut disusun rapi dengan bantuan pengawal keselamatan dan pihak polis.

UPSIkini yang menghubungi wakil daripada Pro Kebajikan gagal mendapatkan respon terperinci berkenaan rancangan ini dan hanya menyampaikan mesej ringkas “tunggu dan lihat”.

20 comments:

Pelajar-IPT said...

betul2 ler tindakan mereka ni yang memboikot tidak ubah seperti yang ada di luar negara...umpama seperti pergi pasang bom secara senyap2 di khayalak ramai....apa nak jadi ni...nak mulakan perang ker kamu ni......plz ler.....

Anonymous said...

UNTUK MPP KEBAJIKAN DAN SEMUA PIHAK YANG TERLIBAT DALAM BANTAHAN INI,SAYA MENCADANGKAN AGAR KITA SAMA2 MENDAPATKAN SOKONGAN DARIPADA PENSYARAH-PENSYARAH UPSI TERUTAMANYA UZTAZ DAN UZTAZAH BAGI MENGUATKAN LAGI SUARA BANTAHAN INI.DAPATKAN KERJASAMA DARIPADA MEREKA DENGAN KADAR YANG SEGERA

saya begitu mengharapkan sokongan daripada pensyarah yang cintakan kebenaran di UPSI ini...

SAYA DENGAN INI MENCABAR SEMUA PENSYARAH UNTUK MENYATAKAN PENDIRIAN ANDA SE-KA-RANG!!MARILAH BERSAMA-SAMA KAMI DALAM MEMPERJUANGKAN ISU INI...

Kami bukan mahu pensyarah menyokong pro-kebajikan@pro-kualiti,kami hanya mahu anda nyatakan pendirian samada setuju@tidak dengan konsert tersebut..sila faham kenyataan ini.Kalau anda SETUJU,bagi alas an yang kukuh kenapa ia perlu dilaksanakan.dan kalau anda TIDAK SETUJU,bagi juga alasan dan sebab-sebabnya.Mayb klu kita student yang bg pendapat,ada yang seperti memperlecehkan.Sekarang ni kita tgk apa pula pandangan2 pensyarah sebab mereka `guru` kita di UPSI.tentunya mereka lebih banyak ilmu daripada kita dan sesuai memberi pendapat dan mengutarakan pandangan.

Kami terpaksa mengambil langkah ini memandangkan pihak penganjur dan HEP tidak menghiraukan bantahan yang telah dinyatakan sejak dari awal lagi. Dengan adanya sokongan daripada pensyarah yang cerdik pandai,diharapkan suara bantahan ini mendapat perhatain daripada pihak berwajib..

PUSAT ISLAM,JANGAN HANYA BERDIAM DIRI DALAM HAL INI!KAMI MAHU ANDA TURUT SERTA DALAM BANTAHAN INI.JANGAN JADI BACUL KERANA TAKUTKAN PIHAK ATASAN.SILA KELUARKAN KENYATAAN SEGERA MENGENAI ISU INI.

Anonymous said...

hak perlu ditegakkan... batil wajib dihapuskan!

tiganaga said...

woi pelajar IPT. ko tak sayang diri ke???

ko samakan yang membantah dengan pengganas ke apa???

ko memang makhluk yang tak pandai guna otak.

Tuhan bagi otak suruh berfikir.

Sayangnya. baik ko tukar status la. jgn jadi pelajar IPT.

Anonymous said...

Unt mlm ni... kmi dari psukan penyokong fizal tahir seramai 6500org.. akn sedia menyokong konsert dengan jayanya.. kmi akn pstikan PeMBANGKANG x dpt jejakan kaki d padang UPSI.. ni bkn tmpat anda ok... kot rasa nk jadi HERO sgt.. g kat Palasten tu... lawan ngan Israel... Kan berbaloi.. negara kita ni aman lagi... x perlukan org mcm anda yg sentiasa ganggu ketenteraman awam...

podahhhhhhhh....

i am free said...

kalut ja budak upsi ni...macam katak di bawah tempurung...stkat bnda macam 2 pon nak bantah...bek dok kat gunung ngan monyet2....

Anonymous said...

sial btul owh..skit2 nak protes..plz ler...dia tu artis lelaki bkn prmpn yg mcm dlu..org lain pn nak berhibur...klu xnak hiburan,bgus x pyh dtng konsert lgsung..kmu semua mmng x diperlukan...

Anonymous said...

ish2...ape la nk jd ngan UPSI ni...smpai mcm ni skali tindakan yg kowg nk wat...ermmm...kalo ye pun kowg xsuke konsert2 ni, aktiviti2 smpene konvo ni...kowg la yg handle konvo ni...aktiviti ape yg kowg nk???cube usulkan...ni x...tau nk musnahkan jek...

kowg ni...dok sebut2 "SAYA CIKGU BITARA" tp bitara ke kalo mcm ni gayenye???pk la sndiri...kowg tu dh msuk U...blajo pun pndai...ade otak, akal fikiran...tp prkare mcm ni besar2kn mcm nk berperang jek...wat malu UPSI jek...kn ade owg luar yg dtg tu...tunjuk lah skit keBITARAan kowg tu...

bak kate Nabil "LU PK LA SNDIRI BEBBBB!!!"

the grey line said...

kalian ini sebenarnya tak ubah sperti mere-submissioner.
hanya menyalak hasil lempias2 pengetahuan yang nyatanya kurang ttg hukum hakam.


extremis islam yang kelak akan menurut langkah nordin mat top dan beberapa lagi nama yang mebusukkan nama agama suci kerana niat anti-socialiti.

tahniah pada anda semua reformis2 bertudung labuh yang selalunya berbau badan!!!

jangan salahkan saya dengan labelan yang saya berikan.

jika kalian bisa bersifat skeptik, mengapa tidak saya.

kan?

pro-m said...

aper pensyarah boleh buat??
pensyarah xder telor la.
pensyarah nak play safe jer mlm2 dgn bini.
kalo bersuara lebih, nanti black list.
hahahha...inilah UPSI. setiap org yg berkopiah dan tudung labuh dituduh PEMBANGKANG.oit..sedarlah wahai budak x cukup matang, ko tu bercakap bagi pihak kerajaan ker??
ko tu wakil rakyat PARTI ape?
kecoh jer sebut sal PEMBANGKANG.
dalam Universiti, mahasiswa ada idealis masing2.itu kita x boleh persoalkan. Inilah generasi upsi.dah byk sgt tgok konsert, samapi yg membantah dituduh pengganas.aper nak jadi oiiii..
tahniah pro-kebajikan

amar maaruf, nahi mungkar..

abg long TM
30 30

Anonymous said...

sudah2 lah tu..jgn nk bgaduh lg.. ni bkn jln penyelesaian yg terbaik.. cuba kita selesaikan guna CORT 1, mesti berjaya kot... wah2.. mcm blaja pemikiran strategik pulak kan... apa2 pun2 konsert dh habis.. harap2 esok ad forum perdana.. jadi sambutan dia sama mcm konsert tadi.. mmg smbutan di luar jangkaan ye... ramai n berhimpit2.. sehinggakan sukar unt bernafas.... dan jumaat nanti nasyid pulak... kita tgok lah.. ramai x pengunjung yg datang.. look n see je lah...

pemerhati bebas (tmn malim belakang kedai) said...

sy sgt sedih dan rasa mahu menangis shj membaca beberapa komen dr kamu semua yg gagal memahami kenapa wajib konsert ini di halang....

dalam islam, selagi perkara yg menjurus kepada sesuatu yg tidak baik itu boleh di elakkan wajiblah utk kita mengelak dan menghalangnya dgn sedaya upaya.....

yup pesta konvo mmg perlu namun byk perkara lain boleh di isi walaupun pengisian tu tidak popular..... biasalah perkara yg tidak popular tidak menarik ramai org..... n sukar utk mendptkan penganjur yg besar2 seperti celcom utk perkara2 seperti mahu bw qari atau qariah dr AQ atau persembahan yg berbentuk ilmiah.......

tp itu perkara yg nombor dua, yg penting kita melaksanakan sesuatu itu berlandaskan syariat..... soal dpt tarikan atau keuntungan adalah perkara kedua.... kalau kita rasa sukar hendak dptkan penganjur yg hebat atau tarikan pengunjung yg ramai utk cover segala apa yg telah di laburkan... usahlah kita buat pesta itu sampai melebihi kemampuan hingga kita lupa bahawa kita meletakan suatu pengisian yg sebenarnya tidak di redhai Allah s.w.t..... biarlah kita bersederhana tp kita tenang menjalanannya sebab kita tahu kita akan membawa kebaikan kepada semua dalam menganjurkan sesuatu program......

dan apabila perkara protes ini berlaku.... byk pihak mengambil langkah utk melindunginya... apakah betul perlindungan itu? ya, mmg utk menjaga ketenteraman awam..... atau lebih uk menjaga air muka jemputan2 ternama itu tanpa memikirkan bahawa kita sebenarnya perjuangkan sesuatu yg salah kerana melindungi perkara yg akhirnya akan boleh membawa kpd kelalaian....

sy tidak menolak hiburan kerana sy sendiri mendengar lagu, dan minat beberapa artis.... namun utk membawa mereka buat persembahan di sini dalam masa yg tidak bertepatan ini adalah tidak patut sama sekali..... kerana ianya jelas terpesong dr landasan ilmiah yg selama ini UPSI pertahankan....

jgn lah begini wahai rakan2 semua.... fikirlah dahulu bila mahu meberikan komen..... apakah ia bertujuan utk memenhi hasrat kita berjumpa artis atau menyaksikan ramai org dtg n kita utg.... padahal kita telah gagal utk mengelak perkara yg wajib utk kita elak selagi boleh..... inilah org kata apa itu ISLAM HANYA PADA NAMA...... ramai yg tahu apa yg perlu kita lakukan demi agama dan syariatnya.... namun kita gagal pertahankan kerana kemahuan dan kehendak yg melebihi batasan....

jgn buat sy hampir menitis air mata kekesalan lg di sebabkan komen kamu bakal seorang guru yg wajib mendidik anak bangsa ke arah kebaikan kelak.......

the grey line said...

jgn nk bukak2 buah laa.

Anonymous said...

bersabarlah....didunia ni y bodoh jd cerdik,y cerdik jd bodoh. dah lumrah dunia akhir zaman... jihad xlg digunakan untuk islam,tp sebaliknya....
kite xmmpu nk ubah pmikiran org y dh di buat pengasam...

Anonymous said...

bersabarlah....didunia ni y bodoh jd cerdik,y cerdik jd bodoh. dah lumrah dunia akhir zaman... jihad xlg digunakan untuk islam,tp sebaliknya....
kite xmmpu nk ubah pmikiran org y dh di buat pengasam...

azmir abdullah said...

abang long tm : amar maaruf, nahi mungkar? semayang dah cukup ka bang? daripada ang duk sibuk dosa orang lain, baik sibuk dosa sendiri dulu.

biasa la. mungkin student2 upsi ni chiwi kot. macam katak bawah tempurung. fikir la sikit. bukan 100% muslim dalam upsi ni. kalau yang bukan muslim nak tgk konsert tu, apa salah mereka? jangan ingat semua orang fikir macam kita fikir. malaysia ni various.

1 lagi, kenapa perlu cari sokongna pensyarah untuk mendapat sokongan? sebab rasa diri itu betul kalau ramai? itu maknanya betul kerana ramai.. bukan betul kerana benar.. bila ramai, terus rasa diri betul. pemikiran kelas ke berapa tu? kalau rasa diri tu dah benar, tak perlu dapatkan sokongan orang lain. masalahnya, tak dapat hujahkan kebenaran, baru nk dapatkan sokongan pensyarah? mana keberanian kerana kebenaran dalam diri tu?

emotion device said...

Aku terlalu muak dengan isu ni. Baru boikot kosert dengan tindakan yang tak seberapa malah tak menghalang konsert tu pun dah kecoh. Mendabik dada kata sudah berjaya. Ketahuilah yang tindakan ini langsung tidak direstui oleh kebanyakkan masyarakat di UPSI ini. Kita ada akal, sendiri boleh fikir. Tak perlu untuk merasa cool dan bongkak hanya untuk menampakkan yang anda benar2 pejuang agama yang terulung padahal tidak memikir tentang kesan pandangan masyarakat bukan Islam yang memandang kita ini radikal, bengis dan bermacam lagi. Cukup lah permusuhan dan pepecahan yang telah berlaku. Jangan anda mengeruhkan lagi keadaan. Berdakwah itu suci tapi biarlah kena dengan caranya agar agama tidak di pandang hina.

rambo malaya said...

bodoh
kalo nk hiburan g la clubbing doh
kt area billion pun ada..behrang pon ada
xyah r wat kt cn..cn tempat owg blajo
yg MMP pon ngok jugak
pada habes bebrbelas ribu hinggit bayar artis tu..baik kowg sedekah duit tu kt HEP utk cover duit bas.
nk wat program pun susah nk guna bas
x pown duit tu wat program bakti siswa
arap otak je bijak kowang ni
huh!!!

rambo malaya said...

bodoh

azmir abdullah said...

kalau nak lari sgt dari hiburan, pergi belajar dalam gua la.