August 20, 2009

Pelajar DPLI dakwa mereka dianak tiri

Tanjong Malim, 20 Ogos – Selepas hampir 2 bulan mengikuti pengajian dalam program Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah (DPLI), pelajar-pelajar DPLI mula meluahkan perasaan mereka terhadap UPSI dengan mendakwa mereka dianak tiri dalam banyak perkara.

Dakwaan itu disampaikan kepada UPSIkini semalam oleh seorang pengirim yang dipercayai seorang pelajar DPLI di UPSI.

Menurut beliau, meskipun ramai pelajar yang bangga dengan status sebagai ‘anak kandung suluh budiman’ namun mereka menganggap sebaliknya dengan mengatakan mereka seperti ‘anak tiri suluh budiman’.

Dalam pada itu, beliau menceritakan bagaimana seorang pensyarah yang masuk ke kelas mereka berterus terang mengatakan tidak suka kepada pelajar DPLI atas alasan pelajar DPLI sebagai golongan terdesak yang mahu mendapat kerja meskipun mereka belum sampai sebulan masuk ke UPSI

Jelasnya, program DPLI adalah program yang dibuat oleh Kementerian Pelajaran Malaysia dan mereka hanya mengikuti program tersebut dan apakah salah mereka ini sehingga dianggap sedemikian rupa oleh sesetengah pensyarah di sini.

Dalam perenggan yang sama, beliau mengatakan meskipun dasar tersebut tidak dipersetujui sesetengah pihak di UPSI tetapi janganlah melepaskan rasa tidak setuju itu kepada mereka yang mungkin benar-benar mempunyai hasrat untuk menjadi guru.

Selain itu, pelajar DPLI juga menurutnya sering dipinggirkan dalam menerima maklumat yang berkaitan dengan UPSI seperti maklumat berkaitan H1N1 baru-baru ini dan keadaan ini menunjukkan seolah-olah pelajar DPLI bukan sebahagian daripada pelajar UPSI.

Pada bahagian akhir tulisannya, beliau berharap agar keadaan ini boleh diubah supaya pelajar DPLI benar-benar diterima di UPSI sebagai sebahagian warganya.

Untuk rekod, UPSI menerima seramai kira-kira 2504 pelajar DPLI awal bulan lalu dan kini sebahagian besar mereka mengikuti kuliah dan menginap di Proton City.

123 comments:

Anonymous said...

SAYA TAK KISAH DIGELAR ANAK TIRI SULUH BUDIMAN...YANG PENTING KAMI MENDAPAT HAK KEISTIMEWAAN SAMA SEPERTI ISMP...YANG PENTING JANJI JANGAN MENYUSAHKAN KAMI DAN BERSAMA-SAMALAH MENJADI BAKAL PENDIDIK BITARA...SUSAH2 SEKARANG MEMBAWA KEPADA ASAM GARAM KEHIDUPAN DAN MENJADIKAN KITA LEBIH CEKAL DAN MATANG....

Anonymous said...

jangan cakap lecturer..tanya dak upsi yg bukan DPLIpun rata2 memang x suka dak DPLI...soo..x tau nak cakap pe..
orangpun mmg x suka dgn dak DPLI..sbb pnah jumpa adalah 2-3 org yg mmg berlagak giler...soo....x taula nak ckp pe..lu pikirlah sendiri...

Anonymous said...

aku setuju dengan luahan yang diutarakan oleh pelajar DLPI tersebut. sememangnya kami pelajar DPLI dianaktirikan dalam banyak hal. daripada rasa kurang senang di kalangan segelintir pensyarah hinggalah kepada maklmuman H1N1.
kadang-kadang aku rasa aku belajar kat upsi ni sekadar nama je. tak rasa macam belajar di upsi. aku faham UPSI ni kecik so pelajar DPLI sesi Julai terpaksa diletakkan di Proton City (PC). It's ok.. tapi banyak masalah terutamanya bus.
ada kawan-kawan aku yang tinggal kat kota malim dan PC terpaksa tunggu bus selama 2 jam sampai waktu maghrib.
yang di kota malim pula dengar cerita masalah air yang perlahan dan ada rasa "sesuatu".
sape2 yang tinggal di taman bahtera lebih bernasib baik kerana ada sedikit kemudahan.
aku rasa kalo kursus DPLI ini dibuat atas inisiatif UPSI semata-mata, aku yakin UPSI takkan buat kursus ni.
masa hari suai kenal pun ada Sekreteriat Minggu Suaikenal (SMS)di KHAR yang begitu lancang mulutnyer(segelintir) terutamanya Cikgu RxSxxD.
harap anda dapat jaga sikit bahasa walaupun hanya buat joking. jangan perkecilkan kami. adakah semua pelajar DPLI ini tidak berkualiti, masuk kursus DPLI semata-mata takde keje? dan adakah semua pelajar ISMP adalah yang TERBAIK?
dan jangan kerana anda pelajar ISMP, anda rasa lebih hebat. ari tu dah kena "sembur". so sape yang malu? anda jugak yang malu kan...? di mana ciri-ciri Guru BITARA? atau hanya sekadar retorik semata-mata?
kepada pensyarah2 yang tidak pernah membeza2kan kami ini, terima kasih diucapkan. semoga ALLAH membalas keikhlasan anda.
aku bukanlah hendak merungut sebab cabaran guru lebih besar. tapi berilah sedikit layan sebagai pelajar DPLI seperti mana pelajar ISMP. kami tak mengharapkan layanan istimewa daripada UPSI.

p/s UM is ONE!!!

Anonymous said...

DPLI adalah Diploma Lepasan Ijazah bukan? Lepasan Ijazah itu bermaksud pernah melalui Pengajian Ijazah Sarjana Muda.

Anda pernah melalui kehidupan sebagai mahasiswa sebelum ini. Perkara sebegini tak perlu bangkit atas alasan penginapan tak sesuai dan sebagainya. DPLI boleh dikategorikan sbagai pelajar yang setara dengan pelajar Sarjana dan PHD yang sudah berpengalaman dalam hidup.

So, hiduplah berdikari. Peluang sudah diberikan kepada anda. Jadi jangan banyak komplen.

1) Penginapan disediakan pada kemasukan kali ini. Sebelum ini, pelajar DPLI perlu cari rumah sendiri.

2)Untuk mengelakkan ketinggalan bas, sila tunggu bas pada waktu yang telah ditentukan. Macamla tak pernah tunggu bas waktu Ijazah dulu.

3)Bersyukurlah anda terpilih untuk mengikuti pengajian DPLI. Apabila banyak komplen, nanti pegi sekolah daif sikit dah banyak komplen, camana nak jadi cikgu yang cemerlang.

Banyak2 kanlah bersabar dan jadi CIKGU yang berwibawa.

Anonymous said...

satu sebab yg menjadi kan pljr DPLI ni dibenci oleh ISMP n seangkatan dgnnya adalah maksud DPLI itu sdri Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah.. Perkataan Lepasan Ijazah- org yg dh bljr 3-4 thn, dpt Ijazah Sarjana Muda tp bkn Ijazah Sarjana Muda Pendidikan, tetiba smbung Diploma Pendidikan xsmpi 4 thn, jmlah sbnar utk jd guru..
sy xmenyebelahi mana2 pihak, bila kita berada dlm situasi yg berbeza ISMP ke DPLI ker, masing2 ada pandangan dan pendapat berbeza, ada kata ISMP xtau apa, kebudak budakan, DPLI berlagak, sombong, ijazah xlaku.. semua tu pandangan mereka yg berada dlm situasi berbeza..
xyah duk berbalah sesama kita, ini semua PM kita, dato seri najib pnya idea msa jd Menteri Pendidikan, asaskan KPLI dan DPLI dan juga menaiktaraf UPSI jadi universiti pendidikan.. kenapa xhapuskan sahaja KPLI dan DPLI, kenapa jadikan upsi Universiti Pendidikan? kenapa kita semua xpergi berdemonstrarsi mcm gerakan mansuh PPSMI, masnsuh je dua2 benda ni, baru dua2 pihak xbherbalah.. masing2 duk menganggur.. pening den..

tiganaga said...

well, this is what we call...
third-world-mentality of MAHAsiswa.

Yes, when we heard of this kind of program being introduce by the Ministry of Edu., many of First Degree Students not really happy.

BUT!

They already let us know.
Each intake are for the needs of the next 4-5 years.

TRUST ME!
if u think u r good enough to be a teacher n' U have those qualities to be a teacher. Dont worry brothers n sisters. There will be a position for u. Insya Allah.

In the meantime, do your best! prove to all that we are qualified to be a teacher.

Being so-arrogant wont solve any probs. in fact, we r just creating boundaries. gap. differences. ENEMIES! we all are the same!

Do u think all of us (first degree students) are qualified enough to become a teacher after this???

THINK!

Anonymous said...

sememangnya program DPLI menutup ruang pelajar ISMP... cetek pengetahuan untuk mengajar, kerana tempoh pengajian yang terlalu singkat sedangkan ISMP 4 tahun atau 8 sem.. dari coz entah ape-ape mintak jadi cikgu...

Anonymous said...

Salam
Pertama saya nak ucap tahniah kepada semua pelajar dpli yg berjaya menjadi anak tiri upsi. Persoalannya mengapa sampai pensyarah memerli pelajar dpli, kononya ismp la pelajar sebenarnya upsi dan banyak lagi. Sebenarnya saya pun xtahu terdpt krisis mcm ni. saya kecewa dgn upsi kerana bersikap dingin. Semua ini salah kami ke? Kalau la, pensyarah nak komen mengapa tidak komen kat kementerian pengajian tinggi. Saya nak ingatkan kepada yang kurang senang dgn dpli ni, kami di upsi sama seperti studen lain. mahu belaja. Mahu tingkatkan ilmu. Cuma tolongla, kami tidak terbabit berkaitan dengan hal-hal yang begini. Tunjukkan la keintektualan anda. Sebabnya kat u lain tiada pun kedengaran masalah ini.Ini sebenarnya masalah antara pihak pengurusan upsi dengan kementerian pengajian tinggi. kami bukan pembuat dasar! WE LOVE UM

Anonymous said...

SAYA mewakili 2504 orang pelajar program Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah (DPLI) ambilan July 2009/ 2010. Ditempatkan di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) merupakan 1001 satu pengalaman dan cabaran besar buat kami yang bakal bergelar guru suatu hari kelak. Pada mulanya UPSI mengenakan yuran pendaftaran Minggu Suai Kenal sebanyak RM250 walaupun kami merupakan pelajar tajaan di bawah Kementerian Penddidikan Malaysia selama satu tahun. Kami juga tertanya-tanya kenapa yuran tersebut terlalu mahal dan tidak berpatutan dengan apa yang kami lalui sepanjang tiga (3) hari program induksi itu. Untuk pengetahuan, kami hanya mendapat beg, baju batik, tali leher, payung, dokumen-dokumen seperti buku program, brosur dan etika pemakaian (kesemua ini difotokopi sahaja). Selain itu, kami juga dihidangkan dengan dua jenis lauk sahaja dan apa yang menyedihkan adalah kualiti makanan serta air tersebut tidak setimpal dengan harga yang kami bayar. Kami turut dihidangkan dengan lauk yang sama pada dua hari berturut-turut iaitu sayur taugeh dan ikan goreng sahaja. Malahan pelajar-pelajar DPLI tidak langsung disediakan dengan minuman air mineral selama berlangsungya minggu suai kenal. Menurut rakan-rakan lain yang mengambil program DPLI di universiti-universiti lain, mereka tidak dicaj untuk yuran pendaftaran induksi kecuali UPM yang hanya mengenakan RM50. Kami ditempatkan di bilik kuliah Proton City yang memuatkan lebih 90 orang pelajar dalam suasana bilik darjah biasa. Adakah anda dapat bayangkan betapa sesak dan tidak kondusif suasana pembelajaran yang sedemikian?Sepatutnya pihak pengurusan harus menyediakan Lecture Hall dengan susunan tempat duduk teater. Ini memudahkan proses pembelajaran dan pengajaran di antara pensyarah dan pelajar. Pada pandangan lami, UPSI lebih mementingkan kuantiti berbanding kualiti, mana tidaknya kalau mereka mengambil pelajar yang ramai maka pendapatan mereja juga akan bertambah. Pelajar ambilan kedua juga dikenakan RM250 walaupun tidak mengikuti program induksi. Jumlah ini agak melampau kerana kebanyakan pelajar DPLI baru letak jawatan dan ada juga segelintir daripada mereka ditahan gajinya disebabkan notis pendek yang dikemukakan kepada majikan. Untuk pengetahuan semua, tarikh keputusan temuguda dan tarikh daftar adalah tidak sampai sebulan. Apa yang menjadi tanda tanya pula adalah kebanyakan pensyarah UPSI memperli kami dengan kata-kata yang negatif seolah-olah menjadi guru kerana terdesak dan tiada pilihan. Seharunya pensyarah bersikap profesional dalam apa jua komunikasi di antara mereka dan pelajar. Kami menggapai peluang ini bukan hanya dengan mengisi borang permohonan sahaja, malahan kami melalui dua proses iaitu ujian MEDSI dan temuduga. Maka janganlah pensyarah suka-suka merendahkan motivasi dan semangat kami untuk belajar di tempat mereka. Bak kata pepatah “bagaimana acuan begitulah kuihnya”, demikian juga halnya dengan pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) yang turut memandang serong terhadap pelajar-pelajar DPLI yang mendapat tajaan dan secara automatik akan ditempatkan untuk mengajar selepas berjaya menamatkan kurusu kelak. Apa salah kami? Kami hanya menyahut dan mengisi peluang yang telah disediakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia, selain itu kami juga telah bertungkus-lumus untuk memperolehi segulung ijazah sebelum ini. Maka, tidak ada persoalan yang berbaur cemburu yang harus timbul dari mana-mana pihak di Tanjong Malim itu. Ditanya kenapa UPSI mengambil terlalu ramai pelajar DPLI pada tahun ini, jawapan sinis mereka pastinya berbunyi “bersyukurlah UPSI mahu menerima kamu sebagai palajar”...jadi dalam hal ini siapa yang harus memperbaiki kelemahan pengurusan dan pengambilan pelajar-peljar DPLI? Tepuk dada tanyalah selera, apa yang pasti kami pelajar-pelajar DPLI tetap rimas dan tidak selesa dengan suasana pembelajaran yang tidak kondusif.Terima kasih kepada KPM di atas tajaan dan sokongan.


Oleh:

Anak Tiri Suluh Budiman
Selangor

Anonymous said...

Salam
Pertamanya saya nak mengucapkan tahniah kepada semua pelajar dpli upsi. selamat menjadi guru bitara. Sebenarnya banyak persoalan yang bermain di kotak fikiran pelajar dpli. Saya sangat bersetuju jika dikatakan pelajar dpli ini di anak tirikan. Sebenarnya pertama kali menjejakkan kaki ke bumi upsi ini. Saya bayangkan yang terbaik akan kami dapat. Maklumla upsi ini tempat bersejaah. Tetapi keadaan sebaliknya pula berlaku. Terlalu ketara sangat layanan yang diberikan, dibezakan dpli dgn ismp. Tolong la. Kami pelajar dpli ini menjadi mangsa keadaan. Kami bukan pembuat dasar pendidikan. Tetapi kpm yang tetapkan. Pada pensyarah pula. Kenapa dilemparkan mcm2 kata kepada pelajar dpli. bukan anak emas la. Ingatla. Kami ini bakal menjadi bakal pewaris pendidikan. Bukan salah kami, kami bukan anak eams. yang pasti kami tetap pelajar upsi biarpun sekejap. Hal ini tidak berlaku pula di universiti lain. Adakah mentaliti disini begitu sempit! Tanamkan kepada kami agar menjiwai kecintaan kepada upsi. Tetapi keadaan berlawanan pula berlaku. WE LOVE UM

Anonymous said...

hehehe... kalau rasa diri tu berkualiti.. kenapa minta kursus DPLI? sbb guru boleh hidup senang lenang?? sbb kerja sebagai guru 7-2 sahaja?? sbb jadi guru boleh cuti lama2?? atau sbb diri sendiri tak layak utk berada didalam bidang2 lain... selain dari menjadi guru yg XXXX??? atau ijazah tak laku?? atau.. atau.. atau.. cermin diri sendiri dulu.....

P/s : difahamkan pelajar dpli ni dari awal pendaftaran dah mintak macam2 yg tak munasabah.. mengada2 & melampau.

datang tak berjemput, pergi tak disuruh... sendiri mau ingat... kalau um bagus kenapa tak anda sendiri tak dapat kerja??? ka sbb anda antara yg tak bagus di UM tu... mungkin bagus dari segi pukul tong kosong ja kot....

pro dpli said...

tak kisah la wahai pelajar DPLI..korang dari UM ker, dari UPM ker, dari UKM ker, dari USM ker..waima dari oversea ker..yg penting ikhlas nak jadi cikgu. Persetankanla aper org nak kata pasal korang.yg penting niat korang ikhlas nak jadi pendidik. sebenarnya budak2 ISMP dengki dgn korang.pasal korang dpt elaun.jadi setakat kena label "anak tiri peluh budiman" tak akan menjejaskan imej korang.lagipun korang dah ader Bachelor masing2.Budak2 ISMP yg kutuk2 korang..perli korang..budak mentah lagi..rata2, "intermediate" kat matriks. Harap SPM jerla..so, sabarla banyak2 eh..Selamat Berpuasa. Saper Cikgu R*S**D tu?
Ape2 pun Selamat Berpuasa DPLI batch.

p/s: Kpd UPSIKINI, jgn cuba menyampaikan berita utk melaga2kan pelajar. Kalo ader pelajar DPLI yg mengadu, nyatakan nama dan semester pelajar tersebut. Kalo tak, jadi fitnah tau..

Anonymous said...

alamak baru tunggu bas 2jam dah bising.. macama mana kalau nak pi sek yg kena naik sampan sampai 2jam? atau sebelum subuh dah nak keluar naik keretapi... utk mengajar anakbangsa dipendalaman??

alamak baru air tekanan rendah... pernah tanya cikgu2 yg kena mengajar di pendalaman sabah/sarawak??? nak jumpa air paip pun susuh oooo.. tu tak kira jumpa "macam2" lagi

Cikgu BITARA??? faham kaa apa itu CIKGU BITARA??? faham ka apa itu ANAK KANDUNG SULUH BUDIMAN???

fikir-fikirkan......

Anonymous said...

DPLI kat upsi ni ada pun dek kerana KPM yg srh amik.. UPSI bukan nk amik, tp terpaksa, kerana KPM ni lah tmpat untuk anak2 kandung mereka bekerja nanti. tidak perlu say NO kepada KPM kerana KPM sdri akan say NO jika kami (UPSI) say NO kpd DPLI.. DPLI bleh kata U lian ok semua, mereka U mcmana, ada sebesar UPSI ni kampus mereka, ada pelajar seramai UPSI ni mereka semua, adakah smeua pelajar U lain tu amik pendidikan , mereka mmg xhiraukan DPLi sbb yg berada di U lain tu bukannya pljar Pdidikan smuanya.. mcmna Pensyarah n bdk ISMP xpuas hati jugak, dtg sini nk banding2 kan dgn U mereka dahulu, nk bandingkan dgn DPLI d U lain.. U lain ada infrastruktur besar, bajet besar, Staff yg berpengaruh, mereka kisah dgn KPM kerana mereka Anak kandung KPT bukan KPM, U lain xrugi apa2..
kalau nk kata unjuran KPM nakkan rmi lg guru, knp kos yg dh ditutup kat upsi n pengambilan pljrnya sedkit, tetapi bila dtg DPLI lain plak ceritanya.. semua dh ada.. beginlah dasar org yg memimpin, bila dh pencen nnt barulah ada yg berani nk buat gerakan itu inilah nk mansuh..

*xdapek lah den nk nolongnya..
lu pikirlah sendiri..

Anonymous said...

Salam
Mungkin ismp tidak pernah merasa kehidupan di universiti lain sebab tu pelajar ismp tak tahu keadaan sebenar apa maknanye kehidupan di universiti nih. Budak hingusan. Rasanye upsi perlu mewujudkan program pertukaran pelajar antara universiti tempatan. Terlalu kritikal keadaan disini. Sedangkan dana banyak. Janganla kerana nyamuk rumah dibakar! ismp pula satu hal. sepatutnya wujudkanlah diskusi antara pelajar. Melantik seorng pelajar dpli setaraf mppupsi. Dah budak dpli dtg tempat kita. Sambut la mereka dengan hormat. Tetamu datang umah diibaratkan. Kita jgn salahkan mereka. Dah rezeki mereka. Sepatutnya kita perlu bersatu untuk memperjuangkan kebajikan kita. Jgn terlalu mengikut emosi. Saya percaya jika kita ismp meminta buah pendapat dripada pelajar dpli yang rata-ratanya bekasan para pegawai. maka satu anjakan paradikma akan berlaku di upsi. Percaya la, kita perlu gunakan peluang ini kerana, inilah intake paling ramai dan daripada pelbagai latar belakang. Semoga upsi terus maju. tamatkan la pencak bicara antara ismp dengan dpli

Anonymous said...

jagan cakap pelajar DPLI ni takde keje. kalo nak keluarkan statemet pun agak2lah. ada di antara kami ni keje gaji besar, macam jurutera sanggup resign semata-mata minat kepada guru.
cuba korang pikirkan kata2 ni "kalau saya jadi jurutera, hanya saya sahaja jadi jurutera. tetapi jika saya menjadi guru, insyaALLAH saya boleh melahirkan 10,100 atau seribu jurutera".
aku sendiri pun sebelum ni dah ade kerja.
sekarang ni sape yang berlagak???
jangan jadik kera sumbang lah.
kawan2 aku dapat DPLI kat usm, ukm,upm dll dan dorang tak terima layanan seperti UPSI (sebuah univ yang 100% melahirkan cikgu2 bitara). ini sume mentaliti mahasiswa kat UPSI.
UM pun ade gak program DPLI, tapi kami dulu tak memperlekehkan pelajar DPLI macam pelajar ISMP buat sekarang nih (bukan semua, tapi segelintir yang dah rasa diri tu hebat mengalahkan orang dah ade degree).
satu lagi kenapa korang pertikaikan tempoh kami belajar 1 tahun. korang taktau ke kami ni dah tiga tahun belajar kat univ sebelum ni so tambah setahun lagi jadilah 4 tahun. same jugak dengan korang belajar sekarang nih. Naib Canselor korang pun cakap tempoh setahun dah memadai untuk KPLI dan pada hemat aku DPLI pun same jugak). tu Naib Canselor Aminah Ayub yang cakap. bukan orang lain...
so pikir lah sendiri wahai pelajar UPSI yang bitara sekalian.
kalo korang berada kat tempat kami, taktau lah aper yang korang mengadu. orang yang duk senang kat kolej memng tak rasa. bila ada pelajar DPLI mengadu, cakap pelajar DPLI manja, mengada2 dsb.
kelas dekat, bus banyak, kemudahan depan mata, semua ada...
manusia bila dah senang dan berada kat atas takkan ingat org yang susah dan yang berada kat bawah. kami ni bukan nak cakap besar lah ye, kami ni dah lalui masa2 macam korang sume. so jangan nak persoalkan kedudukan kami secara membabi-buta.
aku setuju dgn proDPLI. kata-kata anda sedikit sebanyak membakar semangat kami. TAK BERKUDIS PUN...

UM is ONE

Anonymous said...

Minta maaf menggangu hati2 yang tidak berpuas hati... saya adalah golongan profesional yang boleh dapat gaji hingga RM8K sebulan. . Bukan lah nak membangga diri.. tapi alangkah TERKEJUT nye saya dengan perbalahan ini... jx cakap macam tu itu REZEKI TUHAN bagi kepada kita tak kira lah kita ISMP @ DPLI. apa pun kami PELAJAR DPLI ada diantaranya berpengalaman luas dalam bidang yang kami ceburi... alangkah indah nye pengalmaan kami ini diterjemahkan kepada para pelajar melalui pengalaman kami melalui bdang perguruan...ini. pengalaman denagn berijazah pendidkan suatu perkara yang berbeza. PENGALAM LEBIH BERHARGA DARIPADA SEGOLONG IJAZAH. SEKIRANYA ANDA DILAPANGAN KAMI, TENTU ANADA AKAN TAHU, BETAPA PENGALMAN AMAT DIUTAMAKAN DALAM BIDANG PEKERJAAN. KALU SEKIARANYA ANADA FIKIRKAN IJAZAH PENDIDIKAN LAGI BAGUS UNTUKI MENJADI SEOARANG GURU , KIAT MINTA KPM MELETAKKAN SYARAT SEMUA PELAJAR LEPASAN IJAZAH PENDIDKAN HARUS LAH MEMOHON KERJA DENGAN KPM DAN HARUS LULUS TEMUDUGA. Baru lah ini dikatakan adil. kiat jx cakap yang bukan-bukan yang pastinya kualiti anada pelajar ISMP akan jadi guru juga walaupiun cgpa anda bawah daripada 3.0. . MANA LETAK NYE KUALITI> Apa pun... jx sesekali suka mencari salah orang. yang penting disini sama-sama lah kita menunutut ilmu pengetahun dan kemahiran demi negara. . Salah kah KAMI PELAJAR DPLI.. kami bukan belajar hanya sekadar merujuk buku teks sekolah tetapi bidang preofesionalima kami lebih daripada itu dalam bidang teknolgi seperti saya. Hasrat sy memilih bidang ini kerana minat saya utuk bekerja dalam bidang ini selepas saya menimba pengalaman. Kenapa kita mempersoalkan pelbagai perkara? salah kah kami ingin menyumbang bakti kepada negara? salahkan kami mendapat hak sebagai pelajar universiti? salahkan kami mencari rezeki dibidang ini? JANGAN KUFUR DENGAN NIKMAT TUHAN....

cikgu_eya said...

Bimismillah....

Ana alumin UPSI yang baru bergraduan bulan ogos 2009. Kecewa. Apa yang berlaku nih? Semua bercakap berapi-api tapi, pengecut. Ramai yang sorok identiti. Jika ingin berhujah, nyatakan secara jelas. Maka kesimpulan, pengecutttt.....

Baik, terus ke pokok utama. Tidak kira lah pelajar DPLI ker atau ISMP. Semuanya ada masalah. Biar ana hurai dari sudut DPLI dulu...

Dari sudut DPLI...

Pelajr-pelajar DPLI ini pernah menuntut di unversiti lain sebelum masuk ke UPSI. Jadi, sedar atau tidak, anda tidak akan boleh lari dari sifat membanding-bandingkan. Membandingkan kemudahan di tempat lama, dan kemudahan di tempat baru. Itu lumrah, tak salah pn. Baik, membandingkan kemudahan dgn pelajar ISMP? Sebenarnya, kemududahan yang diterima hampir serupa. Cumanya anda ditempatkan di sana kerna faktor ruang. Masalah bas? Kami juga pernah mengalami masalah yang sama, sejak ana tahun pertama. Dah pnat berhempas pulas berjuang, barulah diperbaiki sedikit demi sedikit. See? Sama saja. Masalah air, tempat tinggal, makanan? Pelajar aktif dapat duduk kolej, pelajar pasif di halau keluar. Apa bezanya dengan DPLI? Pelajar kolej pn kerap mengalami masalah gangguan air dan elektrik.. so, apanya yang tak sama? Baiklah, masuk ker layanan pensyarah... Puncanya, apabila kosmo! menyiarkan kutukan tentang UPSI yang di cop sebagai universiti kedai, menjadi topik utama muka depan. Pelajar DPLI mengeluarkan kenyataan, 'saya malu dengan keadaan ini. Di universiti saya dulu tak macam ini. Malu nak mengaku sebagai pelajar UPSI'... Puas hati? Itu kenyataan yang dikeluarkan kosmo! (approximately)
Siapa yang tak panas? dberi peluang untuk sambung belajar dan menimba pengalaman, kenyataan sehodoh itu pula yang dibalasnya. Ya, seorang sahaja yang mengeluarkan kenyataan tersebut. Namun,ia memberi kesan kepada seluruh imej UPSI. Rasakan... Budak ISMP pun terkena bahangnya.


Faktor tambahan... Oleh kerana DPLI kos segera dalam tempoh yang singkat, maka jam creditnya lebih banyak. Pelajar DPLI tidak punya masa untuk menyertai program, kononnya. di Kolej Za'ba, perjumpaan dengan pengetua sesi 2008 (atau 2007, ana tak pasti), tidak ada seorang pn pelajar DPLI yang turun g dewan. Maka, layakkah tnggal di kolej? lagi, adakah anda terlibat dengan aktiviti ko-Q? oh, ana tak leh ulas sebab tak tau. Kemudian, siapa tak geram kalau pelajar DPLI berebut tempat parking kereta dengan pengetua dan felo? Hahaha.... lawak2... ^^


Pengalaman ana mengajar praktikum di Terengganu, perkongsian pengalaman dengan dua orang Penolong Kanan 1 (ayah dan ibu), membantuk satu persepsi bahawa pelajar DPLI kebanyakannya tidak dapat menjalankan tanggungjawabnya dengan baik di sekolah. Ini kerana pembelajaran subjek pendidikan scara teori dalam masa yang amat singkat, pengamalan kos yang tidak berkaitan dengan bidang mereka sebelumnya, menghasilkan satu pattern peribadi yang tidak ada kesinambungannya dengan kaedah pengajaran. Pelajar ISMP mendalami kos yang berkenaan, diselang seli dengan subjek pendidikan, secara tak langsung akan mengaplikasi konten dalam pengamalan kaedah pendidikan. Jadi, hasilnya lebih baik. Berbanding dengan pelajar DPLI yang belajar kos tersebut secara berasingan, juga dalam tempoh waktu yang sekejap. Anda tidak sempat untuk mengadun dengan sebati antara item konten subjek anda dengan kaedah dalam pendidikan. Sebab itu bila terjun ke line pendidikan, anda akan nampak canggung dan tidak biasa dengan kaedah. Itu hasil kajian ana.

Antara sebab lain... Ana akui, bukan semua pelajar DPLI ini menyambung Dip kerna tak dapat kerja, atau ijazah tak laku, atau kerna cuti yang banyak, atau kerna penat bekerja dgn kerja yang sebelumnya. Ada jugak yang menaymbung kerna minat untuk menjadi gur. Tapi, itu adalah golongan segelintir. Percayalah... Itu goloangan segelintir. Minat itu datang apabila menjadi guru ganti atau guru sandaran... ooppsss.... terlepas.... ^^


Alumni UPSI 2009 yang prihatin dan kasar... ^^

cikgu_eya said...

Sudut pelajar ISMP pula...

Ya, tidak semua pelar ISMP itu bagus... baek, dan sebagainya. so, tak yah lah mendabik dada pada pelajar DPLI. Mereka sudah ada pengalaman mengurus waktu semasa menuntut ijazah... so, cedok dan kongsi kan lah untuk kebaikan bersama...

sudah lah... jangan gaduh2. Tak baek. Yang penting, belajar. Cuba lah berdepan cabaran dengan kreatif dan inovatif. Sepak terajang dunia luar sana lebih dasyat dari apa yang anda lihat. Jadi, berhenti mengeluh dan berdepan dengan cabaran secara positif. Peringatan untuk semua... Jika anda rasa menjadi cikgu untuk wang, maka berambus. Gaji cikgu tidak akan membuat anda jadi kaya. Jika anda rasa jadi cikgu sebab cuti yang panjang, berambus juga. Cuti itu nanti, anda akan dikerahkan untuk buat kelas tambahan, menguruskan program sekolah, keluar ke bandar-bandar untuk mencari sponsor... Jika anda jadi cikgu sebab balik awal dari waktu pejabat, berambus lah jugak sebab anda akan bawa kerja sekolah anda ke rumah dan, bekerja di rumah. Atau, anda akan tetap stay di sekolah untuk menyiapkan kerja anda. Atau, anda perlu hadir ke sekolah pada waktu petang untuk menyelia aktiviti sukan pelajar pula...

Semasa menjalani praktikum, almost everyday ana balik jam 6 petang... ^^

so,persampahkan kesemuanya. Jika memang tidak berminat jadi cikgu dan melayan kerenah pelajar... BERAMBUS ANDA DARI UPSI. TIDAK KIRALAH ANDA PELAJAR ISMP ATAU DPLI. ANDA TIDAK LAYAK BERADA DI SINI...

Kenyataan seperti itu kan lebih mudah?... ^^

sekian... (leh buat satu entry blog neh... muahahaha....)

Alumni UPSI 2009 yang prihatin dan kasar.... ^^

Anonymous said...

Salam
Selamat berpuasa kepada semua. Kepada bebudak ismp. Terima la hakikat yang korang dengki dengan budak dpli. Yang menyakitkan hati, ada ke patut, ambik dgree pastu diploma pun dijadikan modal. Bodohnya la. Itula perkataan yang paling sesuai. Semasa zmn kegemilangan ilmu diaorng xda plak ambik degree ke diploma. Cam ibnu sina. ke ismp penah tengok diploma ibnu sina! xkira la , diploma ke degree ke. asalkan menuntut ilmu. Kerjaya guru ni adalah mulia. Budak dpli ni dulu nak masuk universiti kos pendidikan xdpt. Sedangkan minat tinggi. Apa kes dok cop kata xda kerja. Adakah ismp ini tersepit dikawat berduri sambil melolong salahkan org lain?

Anonymous said...

Apapun um is one!

Anonymous said...

"Pelajar DPLI dakwa mereka dianak tiri"


hmmmm..... setahu saya x da sapa2 pun di anak tirikan sebenarnya ismp dan dpli sama je...dua2 anak kandung suluh budiman, sata salah seorang pelajar ismp mengalu-alukan kedatangan pelajar dpli...kita semua anak kandung suluh budiman...

kepada pelajar dpli....
anda harus bersyukur dengan UPSI, sekarang anda salah seorang anak kandung suluh budiman dan bukannya anak UM OR UPM lagi walaupun pernah belajar kat situ....lecture kata macam 2 tok bakar semangat pelajar dpli, bukan utk menganak tirikan km owg....

kami pelajar ismp yang tinggal luar kolej pun x da diumumkan H1N1...so apa masalhnya....
pasal minggu suai kenal, alah 2 pn nak kecoh, km pelajar ismp pun sama juga mengalami apa yang pelajar dpli alami...biasala dah minggu suai kenal katakan...biasalah kena ragging sikit ngan senior....
dah tahu upsi ni kecil jangan la minta lecture hall yang besar...cukuplah ada tempat tok kita menimba ilmu...

so, xda sesiapa yang di anak tirikan.... sama je semua pelajar.........

Anonymous said...

balik g Um la kamu......kalo i2 yang km rasa bgs...jgn nak banding2kan UOSI dengan U lain.......

Anonymous said...

wah wah wah ...panasss...
kepada blog ne tima kasih lah kerana topik panas ne yang boleh mengapi-apikan komuniti UPSI ne...tapi yang penting ada orang jeles tidak dapat elaun, terpaksa interview untuk dapat penempatan banding kami ne yang memang ada penempatan lepas jer keluar, diploma pendidikan 1 tahun jak..hahaha......setiap individu itu berbeza jadi hasil keja n kebolehan bergantung keepada individu ler bukan pasal budak dpli ke ismp..hahah..n boleh tak pelajar dpli tak payah ungkit pasal masa kita mendaftar tue lg sap buat malu jua setakat bas, elektrik n makanan nak dijadikan isu hangat...realiti nanti lebih hebat dari masalah kecik macam ne...(biasalah tue ketidakpuasan hati pada mulanya sahaja sebab baru masuk tempat orang)

sooooo peace no war!!!

Anonymous said...

wahhhhhh.....hebat... x semestinya posting kalo dah ada jaminan penempatan lepas grade... yang penting pointer mesti 3.00 ke atas.....ingat tu...cgpa 3.00 ke atas.....

Anonymous said...

Salam 1Malaysia kepada semua..

sbg seorang bakal pendidik, tergelak sy mmbaca komen2 yang telah menggunakan kata2 kesat dlm menyampaikan rasa x puas ati, rasa benci..mcm org x berilmu!

kamu nie semua 'BAKAL PENDIDIK' yg akan mencorak ank bangsa! kalau kamu semua x tahu menggunakan kata2 yg betul, mcm mana nk didik ank bangsa? inikah graduan yg telah dan akan dilahirkan oleh UPSI? yg x berkualiti dr segi intelektual dan pertuturan? jd lah org yg matang dan sesuai dgn jawatan yg akan dipikul iaitu seorang 'GURU'!!

gunakan segala ilmu yg penat korang blajar selama 3-4 tahun dgn betul. tunjukkan kewibawaan dan bukan kehampehan!

kepada DPLI or ISMP gunakan peluang dan ruang yg korang ader utk menggali sedalam mana ilmu bg melahirkan insan yg cemerlang kelak.

p/s; to Mr. Teller, plz dont made up story to provoc people..

Anonymous said...

Manusia memang tidak lepas dari melakukan kesilapan.....
Saya amat berterima ksih kepada lec yg mengajar saya kerana mereka semua memberi bantuan dan sokongan yang sangat baik. sesunggahnya sebilangan dari kami (pelajar DPLI) mmg ada yg tiada pengalaman belajar. Jadi melalui DPLI yg dibuat KPM ini membolehkan kami mempunyai asas-asas dalam perguruan. Saya amat menghormati semua komen-komen yg diberi oleh bekas-bekas pelajar UPSI dan pelajar IMSP. sebilangan kenyataan anda memberitahu kami seolah-olah bahawa anda semua sangat perfect dan bagus dan kami semua seperti pelajar yg tidak boleh memberi sebarang pendapat dan pandangan. Kenapa kami mengatakan DPLI dianak tirikan?? Jika tiada angin masakan pokok akan bergoyang.....
Semasa orientasi terdapat hanya sebilangan sms yaang seolah-olah mahu memanaskan keadaan bab kata penulis sebelum ini antaranya seorg yang bernama R****d. Jika budak R****d tu tdk timbulkan isu-isu yang panas mustahil kami akan panas. Kena ingat kerana mulut badan binasa. mengenai h1n1. Cerita benar kawan sya sblm cuti seminggu dimana pusat kesihatan mengesahkan dia positif h1n1. Arahan yg diberikan menyuruh dia balik ke rumah dan duduk je dlm rmh dan jgn keluar. abis tu mkn minum dia mcm mana? sedngkan pelajar-pljar dikolej2 disediakan makan dan minum percuma dan dikawal dgn rapi.harap pusat kesihatan take note perkara ini. jgn amik lekeh mengenai h1n1 kerana ia melibatkan nyawa.
Akhir sekali kami ini adalah diarahkan oleh KPM untuk datang kesini. Jadi harapan kami pihak UPSI dapatkan beri bantuan dan sokongan yang baik kepada kami. Kerana ia satu amanat....bkn lama pun kami kat sini.dlm 7 bln je.
satu lg, duit claim untuk MC checkup aku RM80 ni biler la bendahari nak bank in. ckp 2 minggu.ni nak masuk 2 bln. fhm2 la elaun kami xmasuk lg...
amanat terakhir, setiap apa yang kita buat, lakukan lah yg terbaik
:dari-pemakan tetap nasi lemak RM2
hidup arsenal!!!

x-po said...

semua pengecut btl la..guna anonymous...tak suka dan benci upsi ek? esok isi borang kuar upsi la..takyah duk maki hamun kat sini plak. Kalau tanya aku, ye memang aku tak suka budak2 dpli. ni aku nak ulas sikit pasal petikan ni:

"ada di antara kami ni keje gaji besar, macam jurutera sanggup resign semata-mata minat kepada guru.
cuba korang pikirkan kata2 ni "kalau saya jadi jurutera, hanya saya sahaja jadi jurutera. tetapi jika saya menjadi guru, insyaALLAH saya boleh melahirkan 10,100 atau seribu jurutera".

KALAU DAH MINAT NAK JADI CIKGU, NAPE TAK AMIK CIKGU AWAL2? NAPE AMIK ENGIN GAK? DAH TU KOS YANG KORANG NAK SANGAT DULU, GI JE LA DENGAN ENGIN TU. GAJI KAN MAHAL. BOLEH BELI KETE MEWAH. PASTU BARU TERHEGEH2 DENGAN CIKGU PLAK, APA KES? KE SEBAB DAH TAK TAHAN DENGAN KERJA ENGIN?

AH, MALAS AKU NAK CAKAP BANYAK, TAK ADA GUNA GAK CAKAP DENGAN ORANG YANG TAK TAU BERSYUKUR NI.

SATU JE LA NAK CAKAP, TAK SUKA UPSI SILA BERAMBUS, GI LA KAT U YG KORANG DUK BANDING2KAN TU.

Anonymous said...

DPLI= Dasar Pendidik Lapar Imbuhan
haha..

Anonymous said...

saya pun pernah jumpa bdk DPLI yang berlagak.. xtau laa.. Tuhan dh bg rezeki, xtau nk bersyukur...hmm..

Anonymous said...

Nin Nak Tanya Ranking UPSI No Berapa Dalam Thems.........

Anonymous said...

hmmm...rasenye isu ney timbul sebab mulut sorang cikgu mase minggu suai kenal yang celupar tu.. R.A.S._._.d.hmmm...nmanya je laki...mulut...amboi mgalahkan chef wan...arapnya cikgu yg berkenaan tu puas ati ye tgk situasi skrg gara2 mulut yg tiada insurans..huhuhu

Anonymous said...

hangat....panas.....sepanas melodi.huhu..awat duk gaduh nie..cam budak tak matang jer suma.suma pun dak besar panjang tp gaduh cam budAK SEKOLAH.HEHE....sedarlh kita suma nk jd cikgu.nk ngaja budak2 sekolah, tp kita sendiri pun perangai cm budk sekolah.apa kes???????ala kita suma nie manusia biasa, so bila ade yang xpuashati mesti nk nk mengadu, mengomen.tak kiralah budak DPLI ke, ISMP ke. bila rasa susah sikit suma kan mengadu.manusia ni tak ade yang sempurna la sayang. dan kita suma ni hamba ALLAH yang lemah. x ade yg lahir terus pandai bercakap,berlari. suma kita mengalami proses belajar.kita tak tahu suma perkara.kita sama2lah belajar untuk menjadi guru yang terbaik.bukan suma yang posting ke sekolah terus menjadi guru yang terbaik, tapi kita kan terus belajar untuk menjadi guru yang terbaik.sedarlah sayang-sayang suma.kita suma insan yang lemah.baikilah kesilapan sendiri,jgn duk mengutuk sesama sendiri......askum....

Anonymous said...

Saya amat menghormati semua komen-komen yg diberi oleh bekas-bekas pelajar UPSI dan pelajar IMSP. sebilangan kenyataan anda memberitahu kami seolah-olah bahawa anda semua sangat perfect dan bagus dan kami semua seperti pelajar yg tidak boleh memberi sebarang pendapat dan pandangan. Kenapa kami mengatakan DPLI dianak tirikan?? Jika tiada angin masakan pokok akan bergoyang.....

Semasa orientasi terdapat hanya sebilangan sms yaang seolah-olah mahu memanaskan keadaan bab kata penulis sebelum ini antaranya seorg yang bernama R****d. Jika budak R****d tu tdk timbulkan isu-isu yang panas mustahil kami akan panas.


Akhir sekali kami ini adalah diarahkan oleh KPM untuk datang kesini. Jadi harapan kami pihak UPSI dapatkan beri bantuan dan sokongan yang baik kepada kami. Kerana ia satu amanat....bkn lama pun kami kat sini.dlm 7 bln je.


.......kenyataan saudara or saudari di atas jelas tidak menunjukkan kematangan. kalo x puas hati bagitau jak la kat naib cancelor....kan senang. rasanya tidak ada bekas pelajar UPSI or ISMP mengatakan diri mereka seorang yang perfect. kita kena sesuaikan diri dengan keadaan persekitaran la walaupun susah bagaimanapun....

n then pasal orientasi 2 xkan 2 kamu nak ambi kisah....semua pelajar memang mengalaminya....kat U lain dulu pun pelajar pun kena orientasi juga kan.... alah jangan semakan fikiran dengan kata2 R****D 2.....manja betul la ko owg ni....buat tak tahu jela....kan senang....

n then memang KPM antar Pelajar DPLi p sini, secara tidak langsung Pelajar DPLI juga anak kandung suluh budiman.... semestinya UPSI memberikan kerjasama yang sepenuhnya kepada kalian....so kena bbersyukur la sikit.... semua pelajar adalah sama, x da anak gahara, anak emas, anak perak kat UPSI ni.... k harap smua faham akan kedudukan masing2... marilah kita bersama-sam menjadi pendidik yang bitara.....


yang benar,
pelajar ISMP semester ke-5

Anonymous said...

hanya segelintir sahaja pelajar ISMP dan DPLI yang berfikiran kelas ketiga. BUKAN SEMUA.
kita sume ni bakal cikgu yang akan mengajar. jangan ada sifat membeza-bezakan antara satu sama lain.
rezeki ALLAH dah tentukan.
sume yang berlaku ni pasti ada hikmah

Anonymous said...

ranking upsi dalam Thems?
ranking upsi dalam APEX?
haha soklan nk membanding2 upsi ngan "tempat lama" pljr DPLI..haha
kata bekas pegawai, bekas engineer.. haha
UPSI=universiti pendidikan, bukan universiti penyelidikan, bkn universiti kejuruteraan, bukan universiti teknologi, bukan universiti yg dpt geran berjuta2 setahun nk buat kajian.. kampus pn sebahagiannya dh diiktiraf sbgi warisan negara.. haha
xmasuk ranking pn xpa, dah namanya satu2nya universiti pendidikan.. haha
sapalah letak soklan nii..

Anonymous said...

KEPADA C CIKGU R???ID ....SILA MEMINTA MAAF SECARA TERBUKA.....DAH NAK POSA NE ...RAMAI LAGI MASI DENDAM KAT U....kalo tak isu ne masih diperdebatkan.....

Anonymous said...

DPLI=Depa/Demo Pelajar Lemah Ilmu

Anonymous said...

Dulu kecoh isu KPLI skrg ni DPLI pula. macam2 karena manusia dalam dunia ni. tak apalah, tapi kalau semua orang berlapang dada semuanya akan jadi mudah. saya bukan DPLI tetapi KPLI. di tempatkan di IPGM sahaja bukan di Universiti. satu hal yang saya rasa semua pihak terutamanya pelajar DPLI soal yuran bayaran semasa orientasi berjumlah RM250.00 itu kurang sedikit berbanding KPLI RM300. mcam saya di IPGM-KBM, KPLI tak dibenarkan duduk asrama kena sewa rumah di luar. kalau orang fikir negatif ini dah menyusahkan tapi kita kena terima dengan positiflah semua perkara. baik juga DPLI di UPSI ada kolej kediaman tapi kalau dah tak aktif memang WAJAR disingkirkan dari kolej. samalah di IPTA mana pun kalau setakat jadi penumpang kolej baik dduk di luar. belajar tu tugas sepanjang hayat. jangan dok menyalahakan orang sahaja. KPLI / DPLI pun ada yng langsung tak ada bakat jadi cikgu tapi macamana boleh dapat, tak tahulah saya nak cakap. jadi kena bersyukur. nama lepasan ijazah tapi kalau buat pembentangan depan kelas seramai 20 orang pun tergagap-gagap macamana nak mengajar anak murid. tuntut ilmu bukan sekdar dari pensyarah. buku dan pengalaman serta kawan-kawan juga guru yang terbaik.

moga jadi seorang guru yang baik.

Anonymous said...

alahai.. isu ismp dan dpli kat sni..nanti dh masuk sekolah. isu maktab, ismp, dpli, kpli dan mcm2 hal..takde masa la nak banding sapa2 bagus ke ape ke.. msti dok penat dok buat file "head count" student kat sekolah nanti..hehe.
tapi..pelajar dpli..memang diorang ni kurang berkualiti dari segi pembelajaran..1 tahun tak ckup..tapi janganlah patah semngat..pembelajaran anda harus berterusan semasa anda di tmpatkan kat sekolah kelak k.. takde hal la..kami ismp pn rasa 4 tahun pn tak cukup lagi utk jadi seorang guru yg baik..so..kesimpulannya.. nak jadi guru kena sabar, peramah, jangan mudah melenting.. emm.. mcm budak2 sekolah la dpli ni..ismp pn sama.. huh.!!..

Anonymous said...

ISMP= INSAN SOMBONG MINTA PERTOLONGAN

Anonymous said...

Dah kata dah depa ni ismp ni xcukup ilmu lagi. Universiti pendidikan tu perlula ada peyelidikan. xkan nak ikut buku je kot, xda peyelidikan. bangangnye la pemikiran.kalu xda peyelidikan baik xpayah ada khursus master or phd. korang wat tesis dok? Cikgu nin mybe xberkembang pemikiran.

Anonymous said...

pelajar DPLI ni, tak habis2 nak kutuk UPSI, sedangkan sendiri belajar kat UPSI, sedarkah anda Pelajar DPLi anda mengkhianati diri sendiri dengan membezakan UPSI dengan tempat belajar pelajar DPLI yang dulu. anda sekarang bukan lagi pelajar USM,UPM,UTM,UMT,UITM dan sebagainya... sedarlah anda ialah salah seorang ANAK KANDUNG SULUH BUDIMAN, IAITU PELAJAR UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS.....

Anonymous said...

Jom Pakat Masuk UKM la. UPSI XBEH.

Anonymous said...

sorry na mencelah sikit..... ni perbalahan Melayu vs Melayu....
Tak baik berbalah... debat lagi bagus cam Tuan Guru Nik Aziz dok ajak PM.... tak nak ke...... semua ni BUANG MASA..OK. Kesudahannya... apa? Fikir lah.. Buat geng2 DPLI biar lah budak2 ni nak kata apa pun. BUDAK-BUDAK. ...jx ambik hati ekk.. kite belajar rajin2. yang penting KPM Sayang dengan kita...K. Jx lupa tanggungjawab pada negara dan TANGGUNGJAWAB KITA SEBAGAI GURU AKAN DIPERSOALKAN OLEH ALLAH SWT DI AKHIRAT nanti... masa tu .. tak kira lah budak(ISMP) ke... geng2 kita ke semua tak akan terlepas... ok...Selamat beramal.GENG2 DPLI USAHA GIGIH k. Jx patah SEMANGAT.

Anonymous said...

kenyataan pelajar DPLI

"ISMP= INSAN SOMBONG MINTA PERTOLONGAN"


x da pelajar ISMP yang sombong, tetapi mereka nampaknya pemikiran mereka lebih matang jika dibandingkan dengan kalian. buktinya hal yang remeh pun anda besar-besarkan.... napa nak hebohkan kepada owg lain, cuba pergi HEP jumpa dengan naib canselor dan tuntut keistimewaan anda memandangkan anda pelajar KPM yang sepatutnya diberikan perhatian dan layanan yang sepnuhnya...

p/s: DPLI+ISMP= Bakal guru yang mendidik anak bangsa.... Fikirkanla....

bapa yg kecewa said...

MACMAM NI KA PERANGAI CIKGU CIKGU SEKARANG??? TAKUT AKU DENGAN MASA DEPAN ANAK2 AKU..... ASTAGA......

Anonymous said...

We Love UM.
We Proud UM.
The Best Ranking in Malaysia.
Cikgu Rxxxx.
Boleh Blah.



Gabungan Top Malaysia Universiti.
UM,UKM,USM,UUM,UPM,UTM............

Anonymous said...

Apa bising-bising nih. Durjana punya org. Aku report kat Aminah Ayob Baru tau. Wacaaaaa.

Anonymous said...

pergilah masuk UKM kalo UPSI x best...minta kat KPM tok pindah U....

Jay said...

Saya cuma ingin menambah beberapa info.. bukan nak mengeruhkan keadaan tetapi ini la hakikatnya..

saya pernah melihat resit yuran pengajian peljar dpli bagi UiTM, coz dpli dikenakan sebanyak 4ribu lebih satu semester @ satu tahun pengajian, dan mereka diberi tempat tinggal kerana ia termasuk dalam bayaran yang dinyatakan dalam yuran pengajian yang ditanggung oleh kementerian... jadi saya tidak lihat ketelusan upsi disini jadi jika anda telus sila jelaskan dengan terperinci yuran pelajar dpli bagi satu semester yang pihak upsi claim kepada pihak kementerian...

soal bayaran minggu orientasi dan pelbagai memang mennjadi isu kerana tidak setimpal...

rata-rata pelajar dpli terpaksa mengikat perut untuk mengharungi hari-hari di upsi... kebanyakan pelajar dpli mempunyai pelbagai tanggungjawab seperti ada yang berkeluarga dan ada yg telah menanggung pelbagai lagi belanjawan luar.mereka bukan nyer mengambil jalan mudah untuk menjadi guru.. tapi minat mereka akan profession ini.

apapun bersyukur la dengan nikmat yang diberi ALLAH s.w.t sesungguhnya ia tidak menyuruh umatnya membenci sesama sendiri..

bulan ramadhan sudahpun tiba perbanyakkan amalan agar kita berada digolongan yang diberkati..

Anonymous said...

ISMP-Inilah Sikap Maha Pendengki
haha

Anonymous said...

USM Nak Masuk Gak. Kami Universiti Apex.






Gabungan Top University In Malaysia
USM,UKM,UM,UUM,UTM.........

Cikgu Aleesya said...

Rasa lucu pula bila ada yang menganggap pelajar DPLI ni menutup peluang pelajar ISMP posting...
tahukah anda?????
Kita semua sebagai pelajar UPSI, tak kira DPLI ataupun ISMP sama saja. kita dilatih bersama-sama untuk menjadi seorang pendidik kerana keperluan yang difikirkan oleh negara dalam mendidik anak bangsa. So, itu sudah cukup jelas bahawa semua yang sudah masuk kat UPSI ni, masing2 sudah diberi peluang yang sama rata. persoalan tentang psoting itu hanyalah satu permainan perasaan yang tidak berkeyakinan. Satu jawapan yang pasti, improve diri masing2 untuk menjadi seorang pendidik yang sebenar. setelah kita berusaha sebaik mungkin, kita serahkan kepada DIA yang menentukannya. Jika kita saling menyalahkan mahupun saling menuding ajri, tidak membawa apa-apa makna. So, Fikir2kan, renung2kan...

Anonymous said...

DPLI=Dapat Pertolongan Lepas Ijazah
DPLI=Depa/Demo Pelajar Lelong Ijazah
DPLI=Depa/Demo Pelajar Lemah Idea
DPLI=Diberi Pertolongan Luntur Iman

bangga lah dgn U korg tuuu.. xsedar datang merempat di upsi, nk salahkan KPM hntar depa/demo kat sini.. hahaha

*jom, bulan puasa ni buat diskusi/dialog terbuka ISMP+UPSI+KPT vs DPLI+KPM+U korg lahh (bangga sgt dgn u korg, pengeluar graduan tersohor katakan-tersohor kerana menganggur ramai)
haha.. ada brannn ker??

Anonymous said...

salam...sorilah kalau kata2 aku agak kasar...secara JUJUR nya aku mmg x sk bdk DPLI/KPLI...aper lagi yang korang nak sebenarnya...
1. elaun setiap bulan masuk walaupun lambat berbanding kami yang menggunakan PTPTN.
2.korang dh dijamin kerja sebab kerajaan dah bagi elaun berbanding kitaorang yang meminjam.
3.pasal kemudahan...kami pelajar uklk pun sama dengan ada..malah lebih teruk lagi...dengan duit pinjaman tulah nak bayar sewa,kelengkapan rumah yang x mencukupi.
4.ramai diantara korang yang x mengaku student upsi sbb korang bukan nak sangat masuk sini.korang lebih bangga dengan U korang dulu.
5.bagi yang masuk bidang pendidikan sebab minat TAHNIAH aku ucapkan.kepada yang tak berminat jgnlah lah pandang bdg pendidikan sesuatu yang remeh.
6.pengambilan DPLI/KPLI yang terlalu ramai menyebabkan peluang mereka (lepasan stpm,matrik & dip melalui ISMP) telah dikurangkan.

kesimpulanya,sampai sekarang aku berfikir...
1.knp kerajaan ambik DPLI/KPLI lagi...tak cukupkah lagi pengambilan setiap tahun di semua IPTA (pendidikan)/Institut Perguruan..
2. adakah unjuran yang dilakukan betul..kerana pengambilan setiap tahun bertambah tapi sekolah yang dibina x sampai 10 buah sekolah dalam setahun.
3.kenapa kami di UPSI telah diberitahu "masuk UPSI" tidak dijamin kerja oleh kerajaan tetapi kenapa tidak memberitahu perkara yang sama kepada lepasan U yang menganggur.
4.elaun yang diberikan setiap bulan terlalu banyak...perbelanjaan yang besar harus dikeluarkan untuk menampung DPLI/KPLI

kat sini...aku bukan anti-kerajaan...cuma meluahkan pendapat...aku sokong kerajaan kalau buat DPLI/KPLI kalau pengambilan yang dilakukan kepada mereka yang sudah mempunyai pengalaman kerja.hal ini kerana, bidang yang yang berbeza mampu memberikan sesuatu yang berlainan. mereka dah ada pengalaman berbanding dengan yang fresh graduan

Anonymous said...

korang bangga dgn U lama korang sebab ada dalam ranking..tapi pikir lah erk...adakah korang salah seorang penyumbang kearah ranking tersebut atau sekadar menumpang dengan kejayaan orang lain...ada banyak faktor sesebuah U termasuk dalam ranking...ada diantara term tersebut UPSI tiada...
saya nak betulkan sdikit...upsi dah buat pun pertukaran pelajar walaupun masih baru...lain kali tolong selidik dahulu sebelum menaip sesuatu.
keseluruhanya, pelajar DPLI/KPLI masih lagi dalam situasi U lama mereka...mereka membandingkan antar UPSI dengan U lama mereka...untuk pengetahuan DPLI/KPLI, kampus di proton city tu baru sem ni bermula sebab pengambilan pada kali terlalu ramai berbanding tahun sudah.so, banyak benda lagi x da...jgan asyik nak senang jew...kami dulu lagi teruk dengan perkhidmatan bus...tapi kita kena sesuaikan diri...kalau tahu bus lambat,keluarlah awal dari biasa.saya dulu keluar rumah 1 jam awal dari waktu kuliah takut terlambat.
DPLI/KPLI...kami ISMP bukan tidak menyambut kehadiran anda...tapi kami risau dngan penempatan kami...memang betul U lain ader mengambil DPLI/KPLI & tidak melakukan banding beza...hal ini kerana...dekat U lama mempunyai bidang berbeza,peluang pekerjaan yang berbeza...jdi pengambilan yang ramai tak menjejaskan korang..berbanding dgn kami di UPSI...semuanya dlm bidang pendidikan...bila pengambilan DPLI/KPLI yang terlalu ramai..pasti merisaukan kami.korang lepas ijazah x da kerja boleh minta DPLI/KPLI..tapi kami yang lepas ijazah kalau x da kerja..mn leh mnta DPLI/KPLI...
lagi 1, kalau DPLI/KPLI rasa matured berbanding dgn ISMP yang rata2nya matrik,so tunjukkanlah matured korang...sebagai teladan kepada adik2 yang x banyak pengalaman berbanding dgn DPLI/KPLI...bila melihat abang@kakak DPLI/KPLI berperangai begitu maka hilanglah rasa hormat...
kepada DPLI/KPLI yang berminat jadi GURU....teruskanlah minat dan usaha anda...semoga berjaya. kepada DPLI/KPLI yang lain,cuba selami jika anda berada dalam situasi ISMP...sy percaya rata2 DPLI/KPLI berumur dalam 24 tahun keats...
memang benar anda bukan pembuat dasar..tapi kalau x minat anda boleh mengelak dari terlibat dngn dasar tersebut...family saya ramai yang terlibat dalam pendidikan...sy jarang mendengar komen yang baik dr mereka tentang DPLI/KPLI...mmg bnr bkn semua yang teruk tapi kalau dah majoriti...

Anonymous said...

DPLI- Diploma Pemusnah Lapisan Insan

mmg sesuai unt bdak2 DPLI ( bkn semua, tp segelintir yang berlagak je)..... dh lah menumpang kt UPSI.. pas tu belagak lagi.. kalo ko rasa UPSI ni kolot.. jgn lah masuk.. kami pun x alukan kdatangan anda.. tp anda je muka yg x tahu malu nk amik pendidikan konon.. Kot UM best sgt.. x da ko terhegeh2 nk masuk UPSI yg x best ni.... mmg sengal lah ko ni.. g dok kt UM tu.. wt pndidikan kt sana.. klu lah UM tu bgus sgt N uvsti APEX ke... Npe ko org x dpt kerja ha.. sbb ijazah ko org x laku.. amik kos yg mengarut...

Tp KPM kesian kat ko org,sbb ramai yg tanam anggur kat umah.. tu yg dia amik masuk unt DPLI. dah tu x reti nk besyukur... wl[un U all smua dr UM,USM,UITM, & U yang lain2.. Akhirnya UPSI yg kerdil ni juga menjadi tempat u all blaja.. aku kesian ngan u all yg banga diri ni.. x sedar dek untung.. belagak....

I Love UPSI Forever...

Anonymous said...

Janganlah berperang lagi.. Fokus kepada apa yang perlu difokus. Perjuangan kita belum selesai. Di luar sana lebih banyak cabaran yang menanti. Jadi, kenapa hal - hal kekurangan dan keistimewaan menjadi isu..?? Kita semua sama. Tetap menjadi cikgu. Apa yang membezakan kita nanti kualiti yang ada. Tak kira ISMP / DPLI. Rezeki adalah pemberian Tuhan.Jadikanlah cabaran yang kita ada ini sebagai pengalaman yang berharga. Bukankah cabaran yang menguatkan kita sehingga sampai ke tahap ini? Apalagi di masa depan?.. Saya percaya, setiap perdebatan di sini hanya kerana beberapa isu ..kerana ingin menegakkan kebenaran dan keadilan..ingin berkongsi apa yang kurang dan lebihnya. Saya percaya keadaan ini pasti ada diperbaiki pada masa depan. Kalau tak ada pun jadikanlah ia satu cabaran. Ok, kawan - kawan, marilah kita sama - sama teruskan perjuangan yang belum selesai. Mari kita habiskan pengajian kita dengan bersungguh - sungguh. Anak - anak masa depan negara sedang menunggu kita ..=P All de best !!..

Anonymous said...

Entah apa-apa da~~~~
Tak profesional langsung!
Kata nak jadi guru...guru tu kan satu profesion. Profesion pendidikan.
DPLI lah... ISMP lah.
Macam tak belajar pulak... setiap orang itu dilahirkan lebih dan kurang. Ia saling melengkapi. Bukannya memperkecilkan serta mengutuk. Setipa anugerah Allah itu ada hikmahnya. Jadi berfikiranlah secara matang.
Kalau anda DPLI ... anda semestinya sudah matang dengan usia anda juga yang jauh lebih tua.
Kalau anda ISMP... anda jugga sudah matang dengan dunia di UPSI ini...
Jangan disebabkan seorang... habis dikaitkan benda yang tak berkaitan.
Ada yang kurang... slurkan ke HEP. Bukan kah itu lebih wajar?
Kekurangan di UPSI merupakan tarbiyah untuk kita... sekurangnya anda dah dilatih untuk hidup susah bila bergelar seorang guru...
Persetankan ranking universiti ke apa... sebab nilaian itu bukannya secara keseluruhan .... kdg2 rekood dan data hanya ciptaan manusia yang sibuk mengejar ranking sedangkan realitui tak semana. Kalo tak percaya... cuba tanya lecturer universiti lama anda!

Anonymous said...

hai dah nama student tu buat cara student la. kalau tak puas hati dan asyik nak kebajikan baik mintak kat Jabatan Kebajikan Masyarakat. Nak belajar buatla cara nak belajar. Ada anak or isteri? Itu risiko anda ambil apabila anda mendaftar menjadi student. So pepandaila nak bahagikan camana tanggungjawab masing2. Yang penting niat.

Asyik nak itu ini, ISMP dan DPLI sama ja di UPSI ni. ISMP walaupun belajar lama pun, boleh dikatakan 80% daripada korang ni MUET band 1. Teruk betul kalau nak dibandingkan dengan student DPLI. dan rata-rata sekolah tidak berapa berkenan dengan pelajar UPSI. So korang ubahla cara pemikiran korang supaya tak terbawa-bawa ke sekolah kelak.

Anonymous said...

assalamualaikum w.b.t...
sempena di bulan ramadhan ni jgn lah gaduh2... masing2 ada pro n cont.. jgn nak salah kan mana2 bdk ismp or dpli... bukan semua budak ismp prejudis kat budak dpli n bukan semua budak dpli "mengada ngada"... pokok pangkal nya hati ... saya budak dpli tapi x da masalah pun dgn budak ismp... lecturer pun ok what..
setakat ni no problems pun when deal with pihak upsi... saya nak pesan kita bersyukur lah dgn apa yang ada.. "it;s better we have somethings rather than nothing".. renung-renung kan lah n selamat belajar... UPSI IS NO.1

Anonymous said...

Bismillahirahmanirahim...
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...
Astaghfirullahhalazim...warga2 upsi semua banyakkan mengingati Allah...walau siapa pun kita dpli or upsi kita memegang amanah Allah, amanah ibu bapa untuk belajar, amanah ibu dan bapa bakal murid2 kita. Belajar untuk mendidik diri lebih sabar dan tak cepat melatah mulai sekarang agar anda semua tidak memperbodohkan diri bile dah masuk sekolah nanti. Suasana n masyarakat diluar sana lagi mencabar...sedaya mungkin cuba ubah persepsi negatif masyarakat pada guru sbb masyarakat tak kenal mana guru dpli atau ismp...yang nampak...guru ni malas ngajar, tido dalam kelas, pemarah...itu lebih utama..pada saya perdebatan tu perlu agar penambahbaikan dapat dilakukan dan sepatutnya dilakukan dengan cara yang berhemah...ikut saluran yang betul...yang lepas tu lepas....matlamat sekarang semua perlu grad dengan cemerlang...kepada owner blog ni akak nasihatkan kalau dapat email2 yang panas ni hantar je terus ke email naib cancellor ....tak payah post...mencetuskan perbalahan begini pun tak elok juga...dapat saham sama...lgpun sbb kita tak tahu behine the scene di kpm,pihak pentakbir upsi, student ismp dan dpli..semua mesti ade cerita dan kisahnya sendiri...yang dah komen n terkeluar kata2 yang tak sepatutnya tu istighfar banyak2 ye supaya reda sikit perasaan amarah tu...jangan sebab orang lain..anda dapat dosa...rugikan?semua orang tak terlepas melakukan kesilapan..manusia itu tak sempurna...setiap kita ada kelebihan dan kelemahan...ingat dunia ni sementara..sekecil2 amalan akan dipersoalkan.

Bakal cikgu NZ DPLI

Anonymous said...

Bismillahirahmanirahim...
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...
Astaghfirullahhalazim...warga2 upsi semua banyakkan mengingati Allah...walau siapa pun kita dpli or upsi kita memegang amanah Allah, amanah ibu bapa untuk belajar, amanah ibu dan bapa bakal murid2 kita. Belajar untuk mendidik diri lebih sabar dan tak cepat melatah mulai sekarang agar anda semua tidak memperbodohkan diri bile dah masuk sekolah nanti. Suasana n masyarakat diluar sana lagi mencabar...sedaya mungkin cuba ubah persepsi negatif masyarakat pada guru sbb masyarakat tak kenal mana guru dpli atau ismp...yang nampak...guru ni malas ngajar, tido dalam kelas, pemarah...itu lebih utama..pada saya perdebatan tu perlu agar penambahbaikan dapat dilakukan dan sepatutnya dilakukan dengan cara yang berhemah...ikut saluran yang betul...yang lepas tu lepas....matlamat sekarang semua perlu grad dengan cemerlang...kepada owner blog ni akak nasihatkan kalau dapat email2 yang panas ni hantar je terus ke email naib cancellor ....tak payah post...mencetuskan perbalahan begini pun tak elok juga...dapat saham sama...lgpun sbb kita tak tahu behine the scene di kpm,pihak pentakbir upsi, student ismp dan dpli..semua mesti ade cerita dan kisahnya sendiri...yang dah komen n terkeluar kata2 yang tak sepatutnya tu istighfar banyak2 ye supaya reda sikit perasaan amarah tu...jangan sebab orang lain..anda dapat dosa...rugikan?semua orang tak terlepas melakukan kesilapan..manusia itu tak sempurna...setiap kita ada kelebihan dan kelemahan...ingat dunia ni sementara..sekecil2 amalan akan dipersoalkan.

Bakal cikgu NZ DPLI

Anonymous said...

betul la bdk ismp ckp..dpli kurang berkualiti dari segi kerohanian tuk menjadi seorang guru..(tp bukan semua)...aku ramai member budak dpli..memg keje budak dpli ni gaji besar,tp life takder..tu yang nak jd ckgu..tak yah nak bohng la kalau korang nak bangga sgt dgn gaji besar..bodohlah manusia tu kalau rezeki ada tp g tolak..
aku ada member..gaji da lbh 10000 tp dia berhenti masuk dpli..sbb aper...sebab takder life..keje siang malam..anak bini pon susah nak jumpa...
ala bro2 dpli sekalian..sabor jer la..ismp pon dorng bengang kat dpli sebb korang kejap jer belajar dlm bdg pendidikan...yg ismp 4 tahun..so pd dorang tak fair la...
emm..aku tak sokong mana2..tp aku bangga ada d upsi..
pada budak2 dpli yg bangga sangt dgn x-u korang..silakan..silakan berambus dari sini..boleh blah..skrg da ada di upsi,berbaktilah pada upsi..jgn nak sakitkan hati upsi...
klu segelintir budk dpli ni nak cerca n maki upsi...ni bermakna korng maki dan cerca jgk budak upsi yang lain terutma tuk budak ismp...
so..jgn gduh2..wat la hal sendiri..ramadan menjelma..marilah kita saling bermaaf2 mafan...

Mr.Bo..

Anonymous said...

Cukup-cukup. dah jangan dilayan lagi. Budak lagi apa yang ditahu.ikut la xda kualiti ke apa ke. yang penting pertingkatkanlah prestasi. Dah yang budak ismp ni duk sibuk-sibuk bantai dpli ni. mak bapak korang ke kasi budak dpli elaun ni. Dah terang lagi bersuluh korang ni dengki.

Anonymous said...

Hoho... Dah universiti ada ranking. kene bangga la.xkisah la penyumbang ke tak. Kalu tukang sapu pun boleh bangga apatah lagi pelajarnya. ulalala.......
Kitaorang ok je. Tetapi ismp je duk menyibuk. Mcm mak ayah dia je byr elaun kami. kitaorng xda masalah. tetapi ismp ni selalu je salahkan dpli. Ni duk ngutuk pelajar dpli. Kitaorang ni ambil peluang yg dibuat oleh kerajaan tahu. Untuk pengatahuan kanak-kanak ismp nih. Tanya la sesapa pun time nak isi masuk u dulu. apa jawaban dia bagi, Nak pendidikan. Ramai yang bercita-cita nak jadi cikgu la. So korang kanak-kanak ismp jgn anti dengan kami. Kami xcari pasal. Ni masalah dalaman korang dgn kpm. tu je.

Anonymous said...

masa pendaftaran ini pendidikan?/
tu bukan sbb minat, sbb dh nmpk kerja cikgu nii, ye lah baljo2 dpt kije, xyah duk nganggur2..
haha.. ye lah mak bapak ktorg xbyr elaun korg, tp igt mak bapak org ada saham ke dalam upsi ni, nk mengarah2 itu ini, nk itu nk ini,betul2 mcm2 kanak2 hahaha.. kami ni mmg budak2, tp xler perangai mcm budak2... haha

tukang sapu u korg tu pn perangai mcm korg jugak, haha..

* peribahasa utk warga tua DPLI, "masuk kandang kambing mengembek, masuk kansang harimau, mampus kena baham dek rimau.. haha"

lu pikrlah sendiri..
jangan bikin panas d bulan puasa nii..

Anonymous said...

Hoho... Dah universiti ada ranking. kene bangga la.xkisah la penyumbang ke tak. Kalu tukang sapu pun boleh bangga apatah lagi pelajarnya. ulalala.......
Kitaorang ok je. Tetapi ismp je duk menyibuk. Mcm mak ayah dia je byr elaun kami. kitaorng xda masalah. tetapi ismp ni selalu je salahkan dpli. Ni duk ngutuk pelajar dpli. Kitaorang ni ambil peluang yg dibuat oleh kerajaan tahu. Untuk pengatahuan kanak-kanak ismp nih. Tanya la sesapa pun time nak isi masuk u dulu. apa jawaban dia bagi, Nak pendidikan. Ramai yang bercita-cita nak jadi cikgu la. So korang kanak-kanak ismp jgn anti dengan kami. Kami xcari pasal. Ni masalah dalaman korang dgn kpm. tu je.


........kenyataan Pelajar DPLI.....

exuse me....pokok pangkalnya dalam ruangan ni mengatakan anda (pelajar DPLI) meminta macam2 dari UPSI.... x bersyukurkah anda sekalian... ya memang bukan pelajar ISMP bayar elaun km owg, tapi jangan lah nak mengada2 minta itulah inilah....x bersyukur langsungkah anda.... ISMP biasa jak dengan anda smua.....gara2 cikgu R****D semua ni berlaku... ISMP pun bukannya ada kuasa nak bagi hak keistimewaan kepada km owg, baik minta terus kat HEP kan senang.... ni nak salahkan budak ISMP lak. bandingkan UPSI dengan x U km owg g 2.... xsedar diri langsung...........

ladydeath said...

salam...

tak habis lagi ke isu gaduh2 nie.. udah2 lah tu.. masing2 nak cari ilmu n masing2 nak buat yang terbaik utk diri sendiri... janji tak kacau org lain... kita buat hal masing2... habis cerita... - the end-

Anonymous said...

emmm salam...mamg ruang ni sangat panas..semua nak menegak benang yang basah..ismp pun sdp mengata yang bukan2kat budak DPLi apa hal
yang korang nak jls tu nape..budak dPLI pun macam korang juga..pnh belajar..ada ijazah..ingat ijazah semua x laku ker..ada yan g dah kerja bagus dari cikgu..gaji mahal..tapi minat yang mnadorong jadi mereka pilih la nak jadi guru..pasal bus mang la
aku pun angin xkannya apa
tunggu bukan setakat 2 jam
kadng2 berjam..korang xper ar duk dekat upsi bus sng jadi kaurang x pnh rasa macam na keperitan..pasal sorang yang cakap UPSI terpaksa ambil..eh kau tahu ker..lau x tahu dasar jagan nak memandai..kau tahu x UPSI mendapat keuntungan berlipat ganda lau kita orang belajar kat sini..lau x untung xkan UPSi sanggup call pelajar yang tak daftar..malah rela ambil scnd intk..sebnrnya ismp ni dengki kami ditaja..betul x..tapi korang kena ingat sebelum kami ditaja..kami dah ada hutang nga ptptn..so sama la..lau korang nk ditaja gak..jagn masuk UPSI..masuk u laun lu pastu..orang minta DPLI..hahahha...nanti sama la korang dapat...cakap guna fikiran cikgu-cikgu..korang tu budak mentah lagi x tahu realiti kehidupan..korang belum lagi mebgadap sekolah yang mencabar..x pengalaman mangajar lagi...jadi jangan berlagak..lau korang duk luar nanti..baru korang akan tahu..kehidupan yang sebenar...jagan berlagak dik..tuhan bagi kta rezeki yang halal jadi jangan nak mengata yang x berasas..lau dah tahu x per...

Anonymous said...

emmm salam...mamg ruang ni sangat panas..semua nak menegak benang yang basah..ismp pun sdp mengata yang bukan2kat budak DPLi apa hal
yang korang nak jls tu nape..budak dPLI pun macam korang juga..pnh belajar..ada ijazah..ingat ijazah semua x laku ker..ada yan g dah kerja bagus dari cikgu..gaji mahal..tapi minat yang mnadorong jadi mereka pilih la nak jadi guru..pasal bus mang la
aku pun angin xkannya apa
tunggu bukan setakat 2 jam
kadng2 berjam..korang xper ar duk dekat upsi bus sng jadi kaurang x pnh rasa macam na keperitan..pasal sorang yang cakap UPSI terpaksa ambil..eh kau tahu ker..lau x tahu dasar jagan nak memandai..kau tahu x UPSI mendapat keuntungan berlipat ganda lau kita orang belajar kat sini..lau x untung xkan UPSi sanggup call pelajar yang tak daftar..malah rela ambil scnd intk..sebnrnya ismp ni dengki kami ditaja..betul x..tapi korang kena ingat sebelum kami ditaja..kami dah ada hutang nga ptptn..so sama la..lau korang nk ditaja gak..jagn masuk UPSI..masuk u laun lu pastu..orang minta DPLI..hahahha...nanti sama la korang dapat...cakap guna fikiran cikgu-cikgu..korang tu budak mentah lagi x tahu realiti kehidupan..korang belum lagi mebgadap sekolah yang mencabar..x pengalaman mangajar lagi...jadi jangan berlagak..lau korang duk luar nanti..baru korang akan tahu..kehidupan yang sebenar...jagan berlagak dik..tuhan bagi kta rezeki yang halal jadi jangan nak mengata yang x berasas..lau dah tahu x per...

Anonymous said...

Siap ada pribahasa lagi tuh. mcm xpuas hati je.

Anonymous said...

aku dgr budak ismp ada kene tunggu 4 tahun baru dpt posting...... kalu gtu baik ambik dpli. Untung ye dpt dpli. dpt elaun lagi tu. rm1ribu setengah plak tu. ismp dpt dlm 2ribu untuk 1 sem. Rugi aku ambik ismp.xpe. ada rezeki adala.

Anonymous said...

HUHU.... lucu la pelajar DPLI ni....dia ingat pelajar ISMP ni senang ke.... cakap 2 biar periksa dulu keadaan UPSI ni.... sekarang bus kat UPSI dah ok... TQ pada pihak pentadbiran cos selesaikan masalah bus.... dulu pelajar UPSI berbaris panjang kerana kekurangan bus.... so sy telah 2run tunggu bus seawal 6.50 minit pagi tok awal berbaris...tapi ada lagi owg yg lebih awal...dulu MPP turun awal pagi tok memastikan pelajar selamat menaiki bus.... 2 membuktikan pelajar UPSI or ISMP bukannya senang seperti pelajar DPLI katakan....

tentang kehidupan seorang guru, kami dah melihat dan merasainya sendiri, km pelajar ISMP sudah mengikuti Rancangan Orientasi sekolah dan melihat dan merasai senario yang sebenarnya apa yang berlaku di sekolah... km bukan x tahu realiti hidup yang sebenarnya.....tapi pelajar DPLI x bersyukur ngan apa yang mereka dapat.... sekarang sy tinggal kat luar n berjalan kaki g kampus...x da masalah pun.... malah kehidupan lebih sukar bergantung dengan PTPTN je....

Anonymous said...

kami xmengata bulat2 kami mengata segi2.. haha
ye lahh.. warga emas DPLi ni mmg minat nak jd cikgu (byk imbuhan, cuti byk, kerja kerajaan, xda vss-terjamin masa depan, hbs blaj gerenti dpt kije)
merungut psl bas plak, tumpang je lah kengkwan warga emas korg tuu yg kaya raya, bwk kete besar dtg upsi (hari pertama daftar pn dh tayang kete, bwk kete sdri-besi buruk jugak tu, xdapat bawk masuk lam kubur, xdapat nk nolong kita nnt lintas titian 'sirah tul mustaqim' nk msk syurga)
warga emas DPLI ni "Demand" sgt, nk itu nak ini, xpuas hati itu xpuas hati ni, xnak ikut peraturan, buat hal sdrii.. mana lah si rashid tu xpanas (letak jek nama dia, xyah selindung), saya sdri pn 'panas', kami xbleh nk bg perfect kat korg, lau korg kata upsi bisnes amik KPLI, u lain tu, ex-U korg tu x ke bisnes jugak?..
Pihak Upsi telefon, bt second intake atas permintaan KPM, unjuran pengambilanmereeka yg buat, kami ni ibarat francais dorg jek utk latih warga emas DPLi nii..
kami xlah sebodoh akak yg bernama di atas nk masuk u lain dulu pastu br mintak DPLi, dh kami ni mmg dh terpilih, dh mmg kami yg dipilih utnuk masuk ke upsi menjadi seorg bakal pendidik.. dulu bila org srh jd pilih bidang pendidikan xnak, gaji murah lah, kije xstandart lah. xglamour lah.. skrg ni... lu pikr lah sdri okeyy..!!
lau kata kami ni xda pengalaman masuk sekolah, mengajar ke, kamiu dh ada ROS (Rancangan Orientasi Sekolah, Latihan Industri).. DPLI?? ada apa??

kami xberlagak dan kami xda niat..
*masuk kandang kambing buat apa mengembek (kita manusia), masuk kampus UPSI, pandai2 lah mengadap security.. haha

Anonymous said...

jangan lupa menononton citer "Bila Cinta Bertasbih"

Lakonan:
Hero-Iskandar (bukan Nama Sebenar)
Heroin-Naimah (Bukan Nama Sebenar)
Pelakon Pembantu-Majjidah (Bukan Nama
Sebenar)
Pelakon Pembantu - Arawide(Bukan Nama
Sebenar)
Pelakon Import-Lihin (Bukan Nama
Sebenar)

Lokasi Lakonan
Kota Koboi@Kota Malim Prima

Anonymous said...

bangga lah cakap pegi kelas jalan kaki? sanggup ke jalan kaki ke proton city? bukan nak riak atau mengada2.
satu lagi mana ko tau kitorang tak minat cikgu? aku dulu lima pilihan pertama sume cikgu tapi tak dapat. nak kata pointer rendah 3.5>.
budaya baru yang aku tau kat upsi (hentam kromo)
kesian...

Anonymous said...

hehehhe...tahap korang sama erk dgn tukang sapu...aku bukan nak perkecilkan tukang sapu k...
rata-rata kawan aku dpli...sebab utama minat nk ambik DPLI...sebab pencen...dah tua nanti senang..gaji pun ok lah kalau nak tampung...cuti sabtu n ahad, cuti sekolah gaji tetap jalan...bila ditanya pasal minat...ni jawapan mereka "minat leh datang kemudian"...
aku setuju lah...kl owner blog g print semua comment ni hantar kat Prof Aminah untuk dibincangkan secara mendalam dan telus dgn KPT @ KPM...sebab DPLI bawah KPM...yang PTPTN bawah KPT...memang gaji korang beribu-ribu n berbaloi-baloi...tapi life circle korang camner...dgan cuti, bebanan kerja..
kalau dah tahu ada komitmen keluarga n tak berkemampuan..kita kena sedar tu...sebulan dapat RM1500 erk..aku pun x pasti..bg aku sama gaji dengan pekerja bukan PELAJAR...

Anonymous said...

btul3x...saper x angin kalau asyik meminta jer..nm pun orientasi...dkt UPSI x da buli2 tau...saya pun terperanjat dulu...berbanding dgn U lain...biasalah ada bnda x cukup...makan lauk biasa jer...untuk mengelakkan korang keracunan...kitaorang pun byr sama jer dgn korang n dapat bnda yang sama..tu pun nk kecoh..elaun byk2 nak bw masuk kubur kot...korang rasa ke penat AJK suaikenal nak uruskan korang yang beribu-ribu...sorang nk tu...sorang nk yang ini...nak layan semua x larat lah kot...AJK suaikenal tu pun bukan kuli korang yang nak sediakan semua keperluan n kehendak korang wahai DPLI...nnda semua dah berpengalaman dengan kehidupan kampus dulu...knp perkara kecil nak diperkecilkan..atau pun korang dah biasa dgn gaji beribu korang..so semua nak perfect..igt..esk bila dah kena posting cmner...kl dpt tempat bandar oklah..kalau dapat pedalaman cm ner...aku tgk dokumentari tv9 pun seriau...cm ner ker khdpn sorg guru di pedalaman...g sekolah naik bot ikan,redah hutan n selut..dll
"QANAAH APA YANG ANDA MILIKI'...

Anonymous said...

ker masalah utama dr KPM vs KPT...entahlah...ada gak sekolah yang terlebih guru..ada gak sekolah yang kurang guru...unjuran betul x

Anonymous said...

wahhhhh....seronok betul ek cikgu-cikgu sekalian.
cukup-cukuplah..dah masuk bulan baik ni pun belum habis lagi.

kepuasan & ketidakpuashatian yang xkan ade kesudahan andai perbalahan diteruskan.tak ke cikgu-cikgu semua fkr jauh sblm komen???
if masalah boleh setel cara baik,setel cara baik.if masalah blh bincang cara baik,bincang cara baik.bukan kite xblh berbincang secara baik dlm ni kan..perlu ke kite berbalah?
lastly,xde yang menang,xde yang kalah.yang ade,semua pihak sakit hati sebab saling menuding jari & melemparkan kata2 yang tak sepatutnye.

be professional wahai bakal-bakal pendidik & pendidik sekalian.

salam-warga UPSI

Anonymous said...

WE LOVE UM....pegi la um napq datang upsi ada sapa2 paksa kew,,,cinta xleh dipaksa2 sayang....npe um dah rejek ke datang upsi...dah besar kan asanya xperlu la nk keluarkan stamen cmtu...orang y dah matang kene matang berfikir gak,,,,

Anonymous said...

heheh bukan mak bapak aku yang bagi elaun tp mak bapak aku n rakyat malaysia yang lain duk bayar cukai kat kerajaan..duit tu bgi kat kau...heheh...ex u dlu x ajar ekonomi erk..cianya....membasir la duit cukai bgi kat org yang x thu nk knang jasa nie...umm ko byar cukai x..klu byar brapa yerrr....sampai 10 juta x...klu x xyah nk blagak la yer...nnti aku bgi rsit yNG MAK BAPAK AKU BAYAR....

Posting jauh d sabah, tp upsi d hati said...

Sudahlah tu..kita semua ni guru(yg dh posting) atau bakal guru..mana tau lain kali kita boleh jadi rakan sejawat...jadi??xkan nk gaduh n beza2 juga d sekolah nanti..saya guru ISMP, pernah jadi SMU atau skrg SMS...Pernah bantu kemasukan DPLI..mmg rasa banding itu mesti ada..cuma saya x pernah memandang mereka sbg org luar..sama2 KIT dlm upai..kenapa nk pandang lain..saya pernah serumah dgn abg2 DPLI..selama 7 bulan...kami duduk dalam dI KZ..sama2 bantu antara satu sama lain..ada masalah asignment..kami bantu..ada benda yg merka lg pakar..mereka pula yg bantu...sampai skrg even dh jadi guru..masing2 masih contact..kenapa semakin teruk keadaan di upsi??adakah sebab pljr DPLI semakin berlagak??atau pljr ISMP semakin mengada2??entahlah..harap jgn gaduh lg..Pljr DPLI org pengalaman...mayb something kita sbg pljr ISMP blh dpt dpt dr diaorg..Pljr DPLI juga jgn memilihn membanding lg..anda di suasana yg baru..mayb UM lg baik..tp realitinya anda di UPSI..UM dh jadi kenangan n lepas...baik jgn bandingkan lg..Harap terus usaha utuk menjadi guru yg cemerlang...Saya harap ISMP n DPLI boleh bersatu mcm time saya dulu...

cikgu liza said...

Assalamulaikum semua....saya salah seorang pelajar DPLI ambilan Julai 2009...pertama kali membaca komen di post ini,lahir satu persoalan di fikiran saya...inikah bakal-bakal guru yang bakal dilahirkan oleh UPSI...satu-satunya universiti pendidikan di Malaysia??bahasa yang digunakan tidak melambangkan ciri-ciri seorang guru.kualiti seseorang guru itu terletak pada peribadinya..bukan pada kursus yang diikutinya...sepanjang 2 bulan saya di UPSI, saya telah melihat kehidupan guru-guru yang bakal dilahirkan oleh UPSI terutamanya pelajar ISMP...berjalan berduaan sambil berpengangan tangan dikalayak ramai sehingga ditegur oleh seorang pakcik tua yang berjalan bersama anaknya yang masih kecil...tak malukah kamu semua??dan wajarkah seorang bakal guru wanita,berkunjung ke salah sebuah rumah sewa yang didiami oleh bakal-bakal guru lelaki dan berada disana sehingga waktu maghrib(berborak diluar rumah)..saya mengakui,mmg setiap u mengalami perkara yang sama..tapi pada pandangan saya,keadaan di UPSI amat berlainan sekali kerana masyarakat sekeliling mengenali kita sebagai seorang bakal guru...tapi begitukah contoh yang perlu ditunjukkn oleh bakal guru BITARA kepada mereka??tepuk dada minda...

Anonymous said...

ish ishh..
aku ni budak DPLI.. aku minta maaf atas ketelajuran kawan2 dpLI aku..kami sedar kami ni tak pandai mana pn..mai upsi nak belajar je.. tu je..cuma segilintir bebudak DPLI yang kami pn tak suka ..perangai mcm setan je. tak tau nak hormat orang..suka buat huru hara...tapi apa boleh buat.. diorang pn manusia jugak..cuma kami minta pada bebudak baik ismp.. betulkan kembali apa yang salah ye. kita sama2 belajar.

p/s : saya BENCI dan BOSAN kat bebudak DPLI yang tak tahu jaga bahasa.. kurang respect orang..perangai mcm setan. so.. harap sngat2.... kita bebudak DPLI haruslah tnjukkan smngat bitara.. hormat lah sama kawan2 kita kat upsi ni..:)

Anonymous said...

biar mak bapak org indon oun. kuikui

Anonymous said...

apa kata setiap orang yang post comment kat dalam ni tinggalkan nama/alamat dan no hp....
mungkin kita boleh berdiskusi dengan cara yang lebih praktikal...

p/s: ex pendidik...tp bukan cikgu..
paling tak boleh dengar ada post yang kata DPLI tiada kerja...
ya Allah,sabarkan la hambamu ini...

Anonymous said...

nak gelak aku tengok korang ni gadoh mcm budak2, ni ke nak jadi cikgu? masing2 kutuk masing2, yang jadi klon DPLI pon ade??????? tak kurang jugak tunjuk samseng????? agaknye nak jadi cikgu disiplin kempunan kot. wakakakakah. nak 'menyalak kat blog' pon agak2 la. ni mencerminkan pelajar UPSI. KORANG NI TAK YAU MALU KE??????? langsung tak jage name UPSI!!!! TERUS TERANG LA, KEPADA INDIVIDU YANG KUTUK MENGUTUK TU BAIK JANGAN JADI CIKGU!!! BERENTI DARI UPSI NI!!! ESOK LUSE JADI CIKGU KUTUK ANAK MUSRID PULAK????????? MEMALUKAN BANGSA AGAMA. IKHLAS AKU CAKAP YANG MULUT CELUPAR DALAM BLOG NI BUDAK ISMP. aku bukan nak menyebelahi budak DPLI, budak DPLI pon ade gak yg mulut celupar. fikir la pakai otak tu.... aku mintak sangat2 TOLONG BEHENTI KUTUK MENGUTUK,MAKI-HAMUN,TOLONG LA JAGE NAME UPSI!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

assalamualaikum...........
sebelum aku ckp ape-ape, aku mintak maaf dulu sbb mulut aku ni best jugak. pertama sekali apabila aku ditawarkan keUPSI, aku rasa begitu bangga sekali. Tetapi apabila menjejakkan kaki ke tempat bersejarah ini, tetiba aku terkejut besar sbb persekitaran yang ditonjolkan oleh warga UPSI agak mengejutkan aku.Dengan pengurusan yang tidak begitu efisien dan cekap, memyebabkan aku terfikir betapa teruknya pengurusan disini. begitu juga dengan BUDAK ISMP yng begitu teruknya tahap pemikiran mereka. Aku melihat seolah-oleh BUDAK ISMP amat bodoh sekali. yang mereka tahu hanya hendak menjadi seorang guru dan terus berangan-angan walaupun tahu diri itu sangat bodoh untuk mengajar disekolah. Mereka ini tidak pernah mengenali "dUNIA LUAR" yang sebenarnya. Kamu semua perlu didedahkan dengan persekitaran universiti lain supaya kamu budak ISMP dapat sesuatu yang tidak ada disini. Cuba-cubalah belajar dengan budak DPLI, sebab pengalaman yang kami ada diluar melebihi daripada kamu dapat disini. Aku sudah bosan melihat kebodohan budak ISMP dari sehari kesehari, cuba-cubalah belajar untuk membijakkan diri yang separuh bodoh. Sebenarnya kami bukan nak cari gaduh, start masuk suai kenal korang dah kutuk kitorang teruk-teruk. tetapi apabila bom dalam badan aku meletup, inilah padahnya kpd bdk ISMP.SATU UPSI SATU KPM SATU MALAYSIA. HIDUP DPLI, HIDUP DPLI..SELAMAT HARI RAYA

Anonymous said...

Jom kita jumpa ramai2 si rasyid tuh. suruh dia wat pengumuman dalam tv3 permohonan maaf. Dia rupanya jual air kat kou la

Anonymous said...

dpli ni mmg bodoh, knaplah kata ismp ni bodoh sdgkan dpli ni lg bodoh.. kami ni mmg memilih bidang perguruan sbgi bidang pilihan kami dan ia bukanlah suatu pilihan yg bodoh.. kami sejak dr awl lg memilih bidang iniu.. DPLI??? skrg ni br nk bukak minda.. kata diri tu makan garam dulu dr ismp lah, byk pengalamanlah, dh dewasalah, kami nibudak2 lg lah.. skrg ni br nak pilih bidang perguruan, sdgkan dulu tidak pulak, katanya bidang perguruan tidak profesionalah, xglaomur lah, mcm2 lah di katanya.. skrg ni sapa yg bodoh?? kalau dh kita ni xbodoh, pilihlah bidang yang betul.. kata org pengalaman luas, gaji dh mencecah 10000, dipilih plak bidang cikgu nii, gaji pn ciput sgt.. lau dh rasanya diri tu dh byk sgt benda nk diluahkan jgn jadi bodoh nk luahkan kat sini, nk komplen ke aper ker.. pergi sahajalah mengadu pada tempat yg betulll.. jangan duk komen yg menunjukkan kita tu org yg bodoh, dpli kan org dewasa, waqrga emas lah kat upsi ni senang cerita.. jgn duk demand sgt dgn apa2 yg xpuas hati.. kata pengalaman.. kami pn dh bosan sgt2 lihat setiap semester kedatanagn warga emas yg bodoh nii.. semuanya nk perfect kat diri mereka, semuanya bg diri mereka adalah perfect.. sedorlah diri tu, tuhan dh bg rezeki kenikmatan yg xternilai ni, jgn plak 'diberi betis nk paha'.. lau dpli tu dh rasa diri nk meletup, kami ismp ni mmg cukup2 meletup, panas hati tgk korg punya perangai nii.. lau rasa kami ni xda bahasa, cakap xreti bahsa hormat org tua, hormat dpli masa orientasi..haha mmg kami hormat, tp jgn smpi hormat kami dekat dpli ni hilang..
"bulan puasa bulan mulia, jgn cuba buat angakara"

*GEARAKAN MANSUH KPLI/DPLI

Anonymous said...

oi2...mulut cantik sikit nak kutuk ISMP...korg tau x dlm byk2 budak praktikal korg la selalu bat kacau..guru praktikal dr UPSI tidak bagus...padahal korang la..DPLI....diulangi DPLI....korang yang tak reti nak mengajar,UPSI plak yang dapat nama buruk....aku setuju dengan orang atas ni..kami pilih sini sebab memang kami nak jadi guru satu hari nanti..bukannya mcm korg,semata-mata tidak ada kerja lepas gred masuk UPSI,nak jd cikgu konon..padahal dah takda pilihan lain...pastu pg sekolah tak reti mengajar nama UPSI jga yang buruk...dah la dapat elaun...ha duduk la korang bertapuk kat PROTON TU..keje kilang terus ke...

Anonymous said...

salam kepada semua..
kenapa suka2 hati je ckp bdk DPLI ni bodoh..kalau kitorg ni bodoh sgt xde nye boleh dpt degree ni..pas 2, ape masalahnye dgn bdk ISMP ni, nape suke hati je ckp degree kitorng ni x laku..korang dah buat research ke???..tp ape2 pn kitorng dh ade degree dlm major masing2...even klu kitorng x dpt dpli pn, kitorg still blh apply keje lg..korg lain la, amek degree pendidikan,kluar2 pn mmg xde choice sbb mmg mengharap sgt kt position cikgu ni jer..maybe sbb 2 kot korang slalu plekehkan kitorng..slambe je buat andaian yg degree kitorng ni x laku..so skrg cube korg fikir, degree sape yg x laku sebenarnye???...sbb korang x confirm pn lg posting...kuang3...

Anonymous said...

susah lau gaduh2 gan org2 tua ni...besa la klu gaduh pn semu org tua btol...yg heran dh laku sgt dgree 2 pasal apa masuk upsi gak...senang ckp 2 bgtau je yg korang 2 xdak keja pas 2 jadikan guru sbagai sasaran nk jdkn pkerjaan...dh pandai sgt asal xkeja ja...dh bodoh xmgaku bila g sek nk mgajar xpndai nama upsi jgk yg buruk dek bdk2 DPLI pnya pasal....mtk keja ckgu bub dh xdak keja ln korang apply xdpt pas 2 bakal murid2 nanti jd mcm korang....

DPLI= DAH PERGI LA IDIOT

Anonymous said...

pening aku baca semua ni...dpli yang terang2 kata ismp bodoh dulu...kepada mereka yang menggelar diri mereka sebagai PRO KEBAJIKAN tolong lah..tolong sangat selesaikan masalah ni...sampai bila nak bergaduh cam ni...dpli yang masuk upsi dah jadi warga upsi melalui saluran kpm...yang ismp saluran kpt...tapi kita semua tetap 1 upsi..rakan sekampus...mungking pro kebajikan adakan satu forum...jemput orang kpm @ kpt...untuk bagi penerangan...ceritakan tentang semua perkara yang dipertikaikan...tentang elaun, posting...biar semua dapat maklumat yang sama...

Anonymous said...

aya percaya jika kita ismp meminta buah pendapat dripada pelajar dpli yang rata-ratanya bekasan para pegawai. maka satu anjakan paradikma akan berlaku di upsi. Percaya la, kita perlu gunakan peluang ini kerana, inilah intake paling ramai dan daripada pelbagai latar belakang. Semoga upsi terus maju. tamatkan la pencak bicara antara ismp dengan dpli


klu bekas para pgawai apahal nk jd ckgu...ijazah korang xlaku pas 2 dpt dpli nk tunjuk bagus....korakmu DPLI....tah dulu dpt ijazah kelas kbpa xtau la sampai xlaku nk mtk keja...
plr la sendri dh masuk sini jgn nk byk songeh plak....

Anonymous said...

DPLI= DASAR PENDIDIK LUPA INGAT ///

Maklum la dpli kn dh tua jd lupa ingt la....hahahaha..ank PERLIS

Anonymous said...

'BUDAK' ISMP NI CEMBURU DENGAN PELAJAR DPLI SEBAB PELAJAR DPLI DITAJA OLEH KEMENTERIAN,DAPAT ELAUN, PENEMPATAN SEKOLAH MEMANG DISEDIAKAN, LEBIH MENAMBAH CEMBURU 'BUDAK' ISMP NI PELAJAR DPLI HANYA MEMERLUKAN SETAHUN PENGAJIAN UNTUK MENJADI GURU MANAKALA BUDAK ISMP 4 TAHUN BELAJAR, LEPAS TU ADE UJIAN MEDSI DAN DITEMUDUGA BARULAH BOLEH JADI GURU. KENAPA MESTI CEMBURU DENGAN REZEKI ORANG LAIN???? PELAJAR DPLI ADE KACAU 'BUDAK' ISMP KE?????LEBIH KURANG 90 RIBU LEPASAN IJAZAH YANG MEMOHON DPLI DAN HANYA 11% YANG LAYAK DAN DITAWARKAN PROGRAM DPLI. INI MENUNJUKKAN PIHAK KERAJAAN MEMILIH INDIVIDU YANG TERBAIK UNTUK MENJALANI PROGRAM DPLI. JANGAN LAH TUNJUKKAN SIFAT KEBUDAK-BUDAKAN DAN TAK MATANG ANDA TU!!!! TERPERAP DI TANJUNG MALIM NI MACAM DAH BANYAK PENGALAMAN KAT DUNIA LUAR TU!!! CAKAP MCM DAH BANYAK PENGALAMAN!!! PEDEHAL HABUK PUN TAKDE!!!

Anonymous said...

'BUDAK' ISMP NI CEMBURU DENGAN PELAJAR DPLI SEBAB PELAJAR DPLI DITAJA OLEH KEMENTERIAN,DAPAT ELAUN, PENEMPATAN SEKOLAH MEMANG DISEDIAKAN, LEBIH MENAMBAH CEMBURU 'BUDAK' ISMP NI PELAJAR DPLI HANYA MEMERLUKAN SETAHUN PENGAJIAN UNTUK MENJADI GURU MANAKALA BUDAK ISMP 4 TAHUN BELAJAR, LEPAS TU ADE UJIAN MEDSI DAN DITEMUDUGA BARULAH BOLEH JADI GURU. KENAPA MESTI CEMBURU DENGAN REZEKI ORANG LAIN???? PELAJAR DPLI ADE KACAU 'BUDAK' ISMP KE?????LEBIH KURANG 90 RIBU LEPASAN IJAZAH YANG MEMOHON DPLI DAN HANYA 11% YANG LAYAK DAN DITAWARKAN PROGRAM DPLI. INI MENUNJUKKAN PIHAK KERAJAAN MEMILIH INDIVIDU YANG TERBAIK UNTUK MENJALANI PROGRAM DPLI. JANGAN LAH TUNJUKKAN SIFAT KEBUDAK-BUDAKAN DAN TAK MATANG ANDA TU!!!! TERPERAP DI TANJUNG MALIM NI MACAM DAH BANYAK PENGALAMAN KAT DUNIA LUAR TU!!! CAKAP MCM DAH BANYAK PENGALAMAN!!! PEDEHAL HABUK PUN TAKDE!!!



@@@@@@@kata-kata budak yang menyatakan dirinya matang@@@@@@@@



kata diri matang, tapi perangai x berubah... ni ke bakal cikgu.....fikirlah sikit ISMP n DPLI sama je.... DPLI pun 4 tahun belajar=degree+DPLI.

buat pengetahuan pelajar DPLI, pelajar UPSI ISMP sem 5 dan kebawah sudah ditapis dengan ujian MEDSI n temuduga. ujian medsi dimulakan pada tahun 2007 intake julai sessi 2007/2008. sebenarnya budak ISMP bukan cemburu dengan elaun atau pa2 keistimewaan budak DPLI, tapi bila budak DPLI menghina UPSI yang boleh diibaratkan umpama "anak menghina ibu sendiri", i2 yang menjadi xpuas hati budak ISMP. budak ISMP sebenarnya nakkan pelajar DPLI bersyukur dengan apa yang mereka dapat.....bukan dok merungut jak. kata diri matang, tunjukkan la diri itu matang.....

budak DPLI ini baik sebenarnya, may b mereka dah terbiasa hidup senang kat IPTA lain itu yang x sesuaikan diri kot dengan persekitaran UPSI....i means, jauh dari bandar, x da tempat shooping....MAY BE.....

stopla kat sini, isu ini x pernah timbul kat UPSI selama ni.......sama2lah kita berusaha agar menjadi guru yang dapat melahirkan insan yang baik pada masa depan..... generasi pada masa akan datang bergantung kepada kita semua.....RENUNGKANLAH.....

cikgu suzie said...

rezeki kita Tuhan yang bagi...masing-masing ade bahagian masing-masing...kita berterima kasih dan bersyukur pada NYA...yang terbaik hanya dari DIA...saya mengucapkan terima kasih kepada semua pihak UPSI terutamanya, secara tak langsung pelajar ISMP UPSI yang kadang kala ada yang membantu d kala saya bertanya arah hendak ke bangunan d UPSI...semua isu yang d utarakan merupakan pendapat individu..bagi saya klu 'pendapat' tidak ada yang betul dan salah..ia hanya satu pendapat..yang betul kita amik untuk jadikan panduan..yang salah kita bantu untuk jadi yang terbaik..saya pelajar DPLI 2009...rezeki saya mungkin di sini...Tuhan dah takdirkan perjalanan hidup saya..sume manusia di beri habuan yang sama rata...yang penting kita berdoa.. bersama-sama..kerana kita tetap umatNya...Tuhan tak pernah bezakan kita..kenapa kita nak bezakan diri kita plak kan...pelajar DPLI terdiri dari pelbagai latar belakang..mereka mungkin berusaha untuk menyesuaikan diri..kita tak perlu bersusah payah untuk bergaduh di sini..yang penting..sama-sama berusaha untuk habiskan pelajaran kita..bertekak mcm mana pun klu tak usaha..tak kira DPLI atau ISMP waima mana2 pelajar d tmpt lain pun..kita takkan berjaya..ok..ini hanya pendapat saya...mungkin ada salah..yang salah hanya dari saya sebagai hambaNya..dan DIA lah yang terbaik..untuk semua pelajar DPLI..tanamkan azam dalam diri yang kita akan jadi yang terbaik di antara yang baik..insyaAlllah ada di antara kita akan di anugerahkan TOKOH GURU KEBANGSAAN satu hari nanti...insyaALLAH...

Anonymous said...

TAK PERLU SALING MENGKRITIK ANTARA SATU SAMA LAIN. DPLI & ISMP AKHIRNYA AKAN JADI BAKAL PENDIDIK. APA SAHAJA KELEBIHAN ATAU KEKURANGAN ANTARA DPLI & ISMP HARUS DITERIMA DENGAN HATI TERBUKA. INIKAH BAKAL GURU BITARA????? YG AKAN MENJADI MODEL KEPADA ANAK BANGSA SATU HARI NANTI??? FIKIRKAN LAH!!!! DARI MANA LULUSAN UNIVERSITI ANDA, YG PASTI KITA SEMUA ATAS LANDASAN YG SAMA...BAKAL MENJADI PENYULUH ANAK BANGSA. DAN SEDIKIT INGATAN KEPADA PELAJAR ISMP, STUDY HARD!!! DON'T BE A STUPID PERSON LIKE RASHID & THE FRIENDS...CHANGE YOUR MIND TO BEING A GOOD TEACHER....

P/S UM STILL ONE!!!

Anonymous said...

Assalamualaikum kepada pljr ISMP dan DPLI...

cukupla mengutuk sesama sendiri..kita bina rasa hormat-mghormati antara kita, kita bakal pendidik anak bangsa...

jangan malukan sesama kita.. yang lepas biarkan blaku, jadikan ia satu cabaran idup. Allah telah memilih kita untuk menerima ujian itu..cukupla..

saya tidak tau ape pgalaman korang dgn budak ISMP mahupun DPLI..

saya budak DPLI, spjg berada di sini sy x pnh mganggap ISMP tu sombong..wpn sy lebih tua, tp sy tidak segan btanya ttg lokasi di upsi..dan x pnh budak ISMP yg sy jupe blagak sombong atau cebik mulut...

sy tidak mahu mgatakan sy nk tunjuk baik..tp itu hakikat yg sy alami.. btanya jln dn tmpt, mmg UPSI nie byk bgunan ...jd jdg2 sesat..tp budak ISMP sudi menolong..jgn disebabkan bakal cikgu Rashid tu, kita nk melabel ISMP membenci DPLI..

begitu juga ISMP, kami x menutup peluang anda...pendidik smakin bkurangan..utk mlahirkan pendidik dlm ms yg singkat dgn keperluan guru yg terdesak di sekolah2, kehadiran kami dperlukan. mgkn pgalaman belajar n pgalam kerja menjadikan kami diberi peluang.. kami mjadi budak DPLI bkn hanya sekadar dgn segulung ijazah, tp kami mduduki peperiksaa, ditemuduga..bkn sng utk kami bjaya..dan kalangan kami juga plu mdapat pointer 2.75.. lagipun tahukah kwn2 ape syarat kami sbgai DPLI?

even kami dpt elaun, kami juga spt anda..mlalui zaman ptptn..kami mrasai keperitan itu... mgkn ada yg ckp kami mencuri peluang posting anda, tp Insyallah..jika kita berusaha, x kira ISMP atau DPLI,kita mesti akan dapat jua..

budak DPLI ramai dr kalangan yg bkeluarga..kami korbankan ms utk bersama2 ISMP berbakti kpd anak bangsa..jangan kita berlaga2 spt ini.

jangan disebabkan cikgu Rashid, DPLI trus terasa ati..dan jangan kerana ISMP bjupe dgn 3-4 budak dpli sombong, trus ckp mrk mgada2...jadikan ape tjadi skrg sbgai pgalaman anda di UPSI..

kita pendidik..kitalah guru..sama2 bganding tangan utk penuhi impian kita dan impian anak bangsa.. simpan rasa marah,dendam,benci anda di bulan Ramadhan ini dgn penuh keinsafan..

wassalam...

-mashi82-

Anonymous said...

Assalamualaikum kepada pljr ISMP dan DPLI...

cukupla mengutuk sesama sendiri..kita bina rasa hormat-mghormati antara kita, kita bakal pendidik anak bangsa...

jangan malukan sesama kita.. yang lepas biarkan blaku, jadikan ia satu cabaran idup. Allah telah memilih kita untuk menerima ujian itu..cukupla..

saya tidak tau ape pgalaman korang dgn budak ISMP mahupun DPLI..

saya budak DPLI, spjg berada di sini sy x pnh mganggap ISMP tu sombong..wpn sy lebih tua, tp sy tidak segan btanya ttg lokasi di upsi..dan x pnh budak ISMP yg sy jupe blagak sombong atau cebik mulut...

sy tidak mahu mgatakan sy nk tunjuk baik..tp itu hakikat yg sy alami.. btanya jln dn tmpt, mmg UPSI nie byk bgunan ...jd jdg2 sesat..tp budak ISMP sudi menolong..jgn disebabkan bakal cikgu Rashid tu, kita nk melabel ISMP membenci DPLI..

begitu juga ISMP, kami x menutup peluang anda...pendidik smakin bkurangan..utk mlahirkan pendidik dlm ms yg singkat dgn keperluan guru yg terdesak di sekolah2, kehadiran kami dperlukan. mgkn pgalaman belajar n pgalam kerja menjadikan kami diberi peluang.. kami mjadi budak DPLI bkn hanya sekadar dgn segulung ijazah, tp kami mduduki peperiksaa, ditemuduga..bkn sng utk kami bjaya..dan kalangan kami juga plu mdapat pointer 2.75.. lagipun tahukah kwn2 ape syarat kami sbgai DPLI?

even kami dpt elaun, kami juga spt anda..mlalui zaman ptptn..kami mrasai keperitan itu... mgkn ada yg ckp kami mencuri peluang posting anda, tp Insyallah..jika kita berusaha, x kira ISMP atau DPLI,kita mesti akan dapat jua..

budak DPLI ramai dr kalangan yg bkeluarga..kami korbankan ms utk bersama2 ISMP berbakti kpd anak bangsa..jangan kita berlaga2 spt ini.

jangan disebabkan cikgu Rashid, DPLI trus terasa ati..dan jangan kerana ISMP bjupe dgn 3-4 budak dpli sombong, trus ckp mrk mgada2...jadikan ape tjadi skrg sbgai pgalaman anda di UPSI..

kita pendidik..kitalah guru..sama2 bganding tangan utk penuhi impian kita dan impian anak bangsa.. simpan rasa marah,dendam,benci anda di bulan Ramadhan ini dgn penuh keinsafan..

wassalam...

-mashi82-

August 26, 2009 11:26 PM




@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

komen seperti inilah yang dikatakan komen yang matang dan membina......semua sama... x da yg berbeza antara DPLI n ISMP

Anonymous said...

gaduh pasal apa ni? kenapa dok tunjuk diri hebat sangat? aku tak tau la.. tuhan bagi macam ni masing2 pakat nak tunjuk hebat. tuhan bagi semua pinjaman jer. bila2 masa tuhan boleh tarik balik.. puuihhhhhh! sama jer ismp dan dpli yang pakat dok bongkak dalam ni. masing2 tak sedar diri! yang muda tak boleh dipakai yang tua tak boleh bawa petunjuk!

pk la kawan2.. masa berjalan dengan pantas! seiap masalah ada jalan penyelesaian.

kembali la pada islam! semua akan selesai. terus berjuang untuk anak bangsa..

takbir!!!!!!!!!!

Anonymous said...

syok gila aku tengok orang bergaduh dalam ni..bukan nak kata semua xmatang tp masing2 dh geram sgt..so keputusannya sapa yg menang?..ismp ke dpli yg menang ni?..sapa yg nak tentukan?

cikgu suzie said...

mana ade kita orang gaduh kat sini...di UPSI sume satu keluarga..klu ade pun hanya gaduh spt abg n adik..

Anonymous said...

skrg korang yg bljr kt upsi ni bdk upsi..
ni duk sibuk um no 1 la..
ukm best la..
yg korg dtg merempat cni buat apa..
dh rasa u korg sblm ni bgs..ada dpli..nape x p sana..
nk jgk dtg sini..pastu wt kecoh lak..
apa punya manusia la ni..
x bersyukur..

korg ni bln pose cm ni pun nk memekak jgk ke..dh r sesama muslim diantaranya..
semua nk tegakkn identiti msg2..nyampah aku,,
buat kerja biar iklas..
adoi..
apa nk jd ar korg ni..x hbs nk bg bangsa lain ambik kesempatan..
lu olang pk la sdr..

UPSI Kebanggaanku.. said...

Kpd DPLI yg mnjadikn 'U' korang terdahulu tu paling best(world kata mawi) wakaka, blh angkat kaki (nk kata berambus sbnarnyer utk lembutkn bahasa.. hehe).. g lah tagih kasih kat 'U' korang yg best gler tu, yg menjadikn korang ank tiri kat UPSI ni sebab ijazah korang tak laku.. huhu.. nasib baik UPSI ni nk terima student penyemak kat 'U' yg korang banggakan sgt tu.. sejak khadiran korang isu ni timbul.. semua tak cukup kat UPSI ni, semua tak lengkap kat UPSI ni, layanan tak mesra.. nk membanding jer kejenyer.. ape daaa tak reti nk bersyukur.. sy dan rakan2 yg menjadikn UPSI ni sbgai pilihan pertama ms nak masuk 'U' dulu terasa terhina..

kpd DPLI yg nak lecture hall ala ala 'teater' tu, nak sesi pnp yg kondusif konon g buat lecture hall sndiri.. korang dulu kan dah rasa lecture hall ala ala 'teater' tu, bagi lah peluang kpd kami stdnt ISMP utk bljr dlm suasana yg korang prnah rasa kat 'U' kebanggaan korang dulu tu.. tmpat study korang skrg tak buruk sgt pun.. nak 1000 daya tak nak korang blh blah.. nyampah aku.. huhu.. sy rs dia ni nanti kalo anta kat sek pedalaman sbh, srwak cmform menghancurkn ank bangsa.. yelah nk yg kondusif jer.. sesak sikit pun tak boleh.. panas sikit pun merana.. belum panas neraka lagi tu.. bukan lama pun dok stdy dlm suasana yg mcm tu.. tak smpai setahun.. ingatlh tmpat kat pedalaman tu, kipas pun hidup segan mati tak mahu.. so bersedia mghadapi kekurangan kalo hati tu ikhlas nak menjadi guru.. banyak songeh plak..

mslh bas, air dan lain2 yg sy rasa tak sepatutnya menyemak dlm isu ni lupakn lah.. semua rasa.. nanti posting dapat kat tmpat yg naik perahu, tadah air ujan baru lah korang menyesal sebab tak bersyukur dgn ape yg korang dpt kat UPSI ni.. korang kan dah da degree, dah keje (ada yg jd pegawai, jurutera)pandai2 lah idup senang lenang dengan gaji dulu tu.. ktorg ni harap ptptn.. syukur sgt2.. rasanye yg timbulkn isu mengarut ni tak bersedia nk mghadapi kepayahan sbg seorang guru..

smpai hari ni sy ingat lg kata2 seorg guru KPLI dari smenanjung yg mgajar sy sms tingktn 5 dulu kat srwak, dia tak ikhlas nk dtg mgajar kat sek yg sy bljar tu.. bygkn perasaan kami.. mmg lah serba kekurangan, tp sbg seorang guru yg ikhlas persetankn semua tu.. (rupenye da lagi bakal2 guru yg x ikhlas nk jd guru.. laaa korang ler tu bdk DPLI.. byk songeh.. tp tak semua.. kpd yg iklas hati utk mnjd guru, tahniah.. sama2 kita berbakti utk ank bangsa k).. hancurkn lah generasi guru yg x ikhlas nk jd guru.. buat saki hati jer.. muka cikgu tu mmg hensem, tp dah jadi buruk gler sebab bile masuk kelas muka dia cm antu tgk student.. sekadar renungan..

cukup smpai di sini,
cikgu BITARA yg memerhati..

Anonymous said...

Salam kesian ye la manusia yg cukup iri hati dan cukup tinggi sifat pendengkinya. Sepatutnya isu berkaitan kebajikan pelajar perlulah sehati sejiwa. Mana boleh asing2. Dah kita student maka perjuangkan la kebajikan pelajar. xkira ismp ke dpli ke master ke phd yg penting kebajikan. Sebelum sesuatu keluar dari mulut kita mesti siasat adakah hal tersebut perlu diberi perhatian. Tiada istilah dah budak dpli ke master ke ismp ke. Kebajikan perlu dijaga. Manusia perlukan pembelaan. Jangan menjadi manusia yang tidak mempunyai sifat perikemanusiaan. Isu kpm or kpt tu problem diaorang. yang penting status kita sebagai pelajar. Dpli membandingkan u diaorng mungkin upsi boleh tambahbaikan. Pandang lah dari sudut positif. Sepatutnya kita perlu berfikir sejenak apa kah betul yang diperkatakan. Apa salahnya kita bersama-sama berjuang untuk menikmati suasana yang sama dgn universiti-universiti lain? Sampai bila kita mahu berbangga dengan u kita sedangkan banyak kekurangan. Ayuh bangkit. kita punyai kuasa untuk tentukannya. Upsi menuju kegemilanngan

ANAK DIDIK
ZAABA.

Anonymous said...

salam...

isu panas ni...

sabar ye korang semua..

kesimpulan yg sy dpt drp sini ISMP nmpknye dengki dgn DPLI..

sterotype and prejudice byk ditujukan kt DPLI..

setau saya la,student2 DPLI lg byk pglm drp stdnt ISMP..

dan memang patut DPLI laungkan hak bersuara mereka kalau ditindas atau dicerca oleh sesiapa..

dan setiap institusi pn mmg ada hak bersuara..kalau tak,xde la istilah demokrasi...

walaupun diorg belajar cuma sekejap tp diorg dh genggam sedikit sebanyak pengalaman sblm jadi seorang guru..

patutnya UPSI mengalu-alukan kedatangan DPLI dgn hati terbuka sbb mereka-mereka ni lah yang turut menaikkan lagi imej UPSI..bukan dengan cara menuding jari mereka 'mengada-ngada'..

ISMP yg de pglmn byk di UPSI,curahkanlah pe yg anda tau pd DPLI.kongsi ilmu anda.bukan membenci minoriti diorg..

sedangkan kaum 'Aus dan Khazraj leh berdamai dan tolong menolong,apatah lagi kita...

tak perlu membeza-bezakan manusia..yg beza hanya orang2 yg bertakwa di sisi Allah...

Bulan Ramadhan ni,cuba buangkan sifat2 yg keruh,amk sifat2 yg jernih dan terpuji...

saya doakan yang terbaik untuk anda-anda semua tak kira la ISMP@DPLI yang bakal menjadi pendidik anak-anak di masa akan datang...

aamin...

Anonymous said...

p/s Jom Pakat Masuk UKM la. UPSI XBEH...

Benci tul aku ngan ayat ni.. mesti dpd student DPLI ni.. ampeh tul.. tak berkat nanti gaji jd cikgu tu baru tau.. sape suruh dtg sini entah.. kami ank kandung suluh budiman yg mnjdkn UPSI pilihan pertama tuk capai cita2 jd guru terhina betul..

Ini ke cth yg korang bawak dpd 'UKM'.. memalukan 'UKM'.. nk bangga biarlah bertempat.. aku rasa ko ajak org lain pakat masuk UKM, ko ingat UKM tu ko ker yg punyer.. sesuka hati nk masuk nk keluar.. UKM tu pun tak suke ko lah sebenarnyer kalo dia tahu perangai bekas student yg tak sedar diri cam ko ni.. wakaka

Malang tul ank murid dpt cikgu cm ko ni nanti.. sadisss.. tak belajar ker peribahasa.. meh sini aku ajar ko satu peribahasa.. 'd mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung'.. ko fhm2 lah sndiri maksudnyer.. mungkin kat sekolah dulu cikgu ko tak ajar kot, sebab tu berlagak kat tmpat org..

UPSI BEST 4 ever..

Anonymous said...

assalamualaikum...

hurmmm.. apa kes la korg ni nak gaduh2... me tak da kena mengena dgn dpli atau ismp... mula2 baca post2 kat cni, rasa mcm kenapa teruk sgt ni..? asal dak2 ismp dengki sgt kat dak2 dpli..? bila scroll lg ke bwh, bca lagi... me terperasan satu menda... actually semua isu yg diperdebatkan kat cni not the main issue... why?? ok.. tgk eh.. baca btol2..

budak2 dpli menyuarakan rasa tak puas hati bila mereka seolah-oleh diperlekehkan since mula2 kedatangan mereka ke upsi... mereka ni dtg dgn satu persepsi yg indah n baik tentang upsi... tp bila smpai, respon/layanan yg diterima sgt jauh berbeza dgn apa yg digambarkan... pasal kemudahan, bas, n semua menda2 yg jadi pertikaian tu, pd sy suma tu sekadar isu... menda ni takkan disebut kalo budak2 dpli rasa diorg welcomed ke upsi... bila dah tak puas hati, biasala... sekecik-kecik menda jd sebutan...

utk budak2 ismp plk... ok, sy blh fhm kalo mereka ni melenting bila U yg mereka kasihi dilekeh-lekehkan... ye ar... sbb ni ja "mak" yg diorg ada... cam dak2 dpli tu blh la dah penah ada "mak" yg lebih baik sebelum ni... kira cam ni la... bygkan kalo UM dikutuk n dpt nama buruk sbb foreigner cthnya... of coz dak2 UM akn mengata foreigner2 ni semahu-mahunya kan? msti ar bengang... UM yg korg cintai diperlekehkan sesuka hati oleh org asing yg tiba2 ja menempek kat U tu... same case la i guess happening here di kalangan budak2 ismp...

so my conclusion is that... dua2 pihak ada benar n ada salahnya.. give n take... kalo hati korg bersedia utk menggerakkan satu wacana perubahan, mybe student dpli n ismp leh jalinkan hubungan yg erat n lebih memahami antara satu sama lain... dgr luahan dari kedua-dua pihak dgn hati yg terbuka, bukan dgn emosi dan kemarahan... then baru korg leh nmpk d mana masalah sebenar... apa masalah pn mesti ada pencetus, dan utk selesaikannya, kena atasi pencetus tu la...

semua org yg posting dlm ni kebanyakannya adalah pendidik atau bakal pendidik... jgn tunjukkan kedangkalan minda korg, n teruknya penguasaan emosi korg... emosional ja suma ni..!

"jgn terlalu membenci sesuatu, blh jd perkara tu akn jd kesukaan kita... dan jgn terlalu suka pada sesuatu, blh jadi perkara tu akn jd kebencian mutlak kita.."

renung2kan...

ikhlas,
someone yg tak tahan melihat kebudak-budakan di kalangan pelajar upsi no matter u r dpli or ismp...
(bukan pengecut tak nak reveal diri, kalo reveal pn org tak kenal)

Anonymous said...

BUDAK ISMP NI RATA2 NYA UMUR MASIH BUDAK2. TAPI BAGI PENDAPAT DALAM BLOG NI DENGAN NADA KURANG AJAR! BIADAP!TAK HORMAT ORANG LAIN! NI LAH SIKAP PELAJAR ISMP YG TEKENAL DENGAN KEBIADAPAN... MEMALUKAN UPSI

Anonymous said...

wei org tua u jaga u punya mulut la....

Anonymous said...

sy saje je nak menyampuk kat sini.hairan juga la saya,orang kata cikgu ni kena sabar,bermotivasi..tapi yg sy lihat ni langsung tak menunjukkan wujudnya sikap ni.Masing-masing nak kata diri bagus sangat.Pelajar ISMP,jangan lah nak salah anggap sampai kata pelajar dpli ni harus bersyukur sbb upsi ambil masuk sini nak belajar..awak semua tahu tak..ada yg tak aplly pun kat upsi,tapi upsi tawarkan.Mungkin KPM yg nak buat begitu..kami pelajar dpli bersyukur dapat peluang belajar di sini tapi kenapa menjadikan ini suatu isu.Sy setuju dengan pendapat sesetengah pihak mengatakan bahawa anda takut peluang posting anda semua kurang kerana dpli.Yakinlah dengan kemampuan diri..kalau awak rasa awak mmg dah sangat layak dan berkebolehan menjadi cikgu jangan lah takut.Atau anda sendiri yang tak pasti lagi anda layak tak menjadi cikgu.Sy terkejut juga bila tengok bakal2 cikgu kita kat sini bukan main hebat lagi perangainya..ish..ish..tak sangka ye bakal role model berperangai sebegitu rupa..jd siapa yg mkn cili terasalah pedasnya kan.sy tak kisah lah awak semua(ISMP)nak kutuk dpli ni mcm mana.apa yg kita(dpli) nak hanyalah nak timba ilmu perguruan kat sini.jd biarlah biarlah kami ingat sampai akhir hayat kami upsi adalah u pendidikan yg tak boleh disangkal kewibawaannya dlm melahirkan bakal guru.
Adik2 ISMP jgn terlalu beremosi sangat..kat luar nanti adik akan jumpa banyak lagi cabaran dan dugaan yg kami semua dah rasai..
Jadi jika terasa marah tu duduk la tenangkan diri..

Anonymous said...

aku ni pelajar tahun akhir...emmmm pasal ebar program DPLI dianak tirikan ni, aku sedikit confius..kenapa manusia (terutamanya melayu) berbalah sesama sendiri (dpli vs pelajar upsi)?? bukan kita sebagai manusia berhak mencari yg terbaik untuk diri kita..??...x kisah la DPLI untuk orang yg terdesak xde keje ke apa ke...apa ade hal....at least dapat keje bleh mengurangkan unemployment rate kat malaysia ni..emmm lagi satu, berbalah diantara bakal2x pendidik di negara kita..untuk benda baik lak tu...MENJADI PENDIDIK..DIULANGI MENJADI PENDIDIK....bakal anak2 aku nak mendapat ilmu dengan BAKAL2 PENDIDIK macam ni...takut nye aku...

Anonymous said...

ismp vs dpli....org lain bertepuk tangan

bukan pelajar upsi said...

aku pernah gak dapat tawaran UPSI untuk ISMP...nasib baik aku x jadi pegi....takut aku baca blog ni...emmmm....bersama2 kita mencari ilmu dan rezeki..:-p...kurangkan kontroversi, tingkatkan prestasi..ISMP dan DPLI, jadilah guru yang melahirkan pelajar yang cemerlang dengan ilmu yg anda salurkan...

pssssttt: aku pun baru nak apply KPLI/DPLI..HE.hehe...

cikgu praktikal.. i luv my students!! said...

masa br2 masuk UKM utk DP, mmg ada sifat banding2 U ni.. maklum la sblm ni duk UM.. lama2 nmpak yg UKM ni pon bgus jgak.. layanan kt kami ok, cm yg xbest ms kna halau dr dewan kuliah sbb dak ismp 1st year ada klas.. xpuas ati mmg ada, mklum la dewan tu disewa kpm utk DP blaja sbnrnya.. tp nk wt cmana, tahan sebak je kuar dr dewan tu.. smpai lecturer kami pun tkedu mnahan malu sbb tgh syok2 ngaja tetibe kna halau.. wat everpun, itu ujian yg harus ditempuh.. kt sekolah nanti kalo kelas roboh, bwh pokok pun jd.. huhu.. jgn la salahkan sapa2 atas apa yg blaku sbb smua tu ketentuan Ilahi.. DIA tahu apa yg tbaik..

urm.. I MISS UM..

Anonymous said...

Salam
pelajar DPLI xsemestinya degree xlaku
naper la bongkak sangat pelajar upsi ni.
kita sama jer. kalu nak megah sangat. kita warga dpli ni ada yang jurutera berpengalaman lebih dari stahun. klu nak same ngan korang jauh api dari panggang. kitaorang dah kejer 2 tahun dah. kekadang ada kita yang memang nak jadi pengajar tp xberpeluang. berilah kami layanan yang sama. sekian
assalamualaikum.

Anonymous said...

sy rs mungkin sebilangan jer pelajar DPLI dan pljr ISMP yang berperangai negatif yang menyebabkan isu nie semakin hangat... jgnkan disebabkan perkara yang kecil.. semua dipersalahkan.. klau bleh isu nie jgn la diperbesarkan.. .. simpan jer dlm hati klau x puas hati dan BERSABAR...