August 14, 2009

Akmal : Semoga mereka faham

Tanjong Malim, 14 Ogos – Sejurus selepas tamat Forum Perdana Ehwal Islam malam tadi, seluruh hadirin yang hadir merasa puas dengan kupasan persoalan yang diutarakan sepanjang forum tersebut berlangsung.

Antaranya adalah Exco Sahsiah dan Pembangunan Pelajar Majlis Perwakilan Pelajar (MPP), saudara Akmal Madzir yang turut bersama mendengar kupasan perbincangan forum tersebut di bawah khemah penonton dan kelihatan tenang sebaik sahaja forum tersebut tamat.

Beliau yang juga merupakan wakil MPP yang membantah penganjuran konsert di sini bersyukur kerana forum malam ini dikatakan menjawab segala persoalan tentang tindakan yang diambil memprotes konsert terbabit tempoh hari.

Menurut beliau, forum ini benar-benar memberi satu pengajaran dan panduan yang cukup jelas kepada kita sebagai muslim tentang kealpaan kita mempraktikkan nilai Islam dalam kehidupan seharian.

“Apa yang dikupas oleh ahli panel tadi sememangnya bertepatan dengan apa yang berlaku pada masa kini apabila ramai di kalangan kita hari ini hanya menjadi muslim pada waktu-waktu tertentu, mengambil jalan Islam pada perkara-perkara tertentu seperti yang berlaku dalam bulan Ramadahan dan bulan-bulan lain.

“Kita menjadi orang yang baik dalam bulan Ramdhan tetapi tidak dalam bulan lain, menjadi wara’ pada malam jumaat, tetapi tidak pada malam yang lain”,jelasnya.

Tambahnya lagi,”maka sebagai orang yang faham, menjadi tanggungjawab kita untuk mencegah kemungkaran meskipun mendapat tentangan orang lain dan inilah ukuran iman yang boleh kita lihat di kalangan kita pada masa kini”.

Apabila ditanya adakah forum pada malam ini memberi kelebihan kepada kumpulan pembantah konsert sebelum ini, beliau berkata, perkara tersebut bukan soalnya tetapi yang lebih penting adalah seberapa ramai yang faham mesej yang disampaikan dalam forum tersebut.

“Itu bukan soalnya, tetapi persoalan sebenar yang perlu difikirkan adalah seberapa ramai yang faham kupasan forum itu tadi dan secara peribadi saya berharap semoga mereka faham”, katanya.

Forum pada malam ini dikatakan memberi kelebihan kepada kumpulan pembantah konsert apabila ahli panel forum tersebut secara terang menyindir pihak yang menyokong kepada program-program hiburan.

3 comments:

Anonymous said...

ya Allah..

hanya Engkau yang Maha Tahu segala apa yang ada dalam hati kami ..sesungguhnya segala apa yang kami lakukan hanya keranaMu ya Allah..dan untuk menegakkan agamaMu..hadirkan kefahaman agama itu dalam hati2 mereka ya Allah..Lindungi UPSI ya Allah..lindungi saudara-saudara seislamku..lindungi semua mahasiswa UPSI agar kami bisa menjadi guru sebenar2 guru..

segala pujian hanya bagi Allah..

Anonymous said...

jgn lupa Ustaz Fathul Bari juga sebut bagaimana cara terbaik:

1) berhadapan dgn kafir zimmi

2) mengubah kemungkaran dgn hikmah, bukan dgn emosi.

berlaku adillah kerna ia meghampiri kepada ketakwaan..

Anonymous said...

betul, kita sbg Islam ada cara utk berdepan dgn kafir zimmi. tp masalah kita skrg adalah apabila umat Islam itu sendiri tdk menunaikan tanggungjawabnya dan hak-haknya sebagai seorg Muslim....