October 4, 2009

TNC (A&A): Penempatan ke sekolah dibeku bermula 2010

Tanjong Malim, 4 Oktober – Profesor Dr. Zakaria Kasa, Timbalan Naib Canselor Akademik & Antarabangsa Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) mengeluarkan kenyataan semua penempatan lepasan UPSI ke sekolah-sekolah terpaksa dibeku bermula 2010.

Kenyataan tersebut dipetik dalam ucapan perasmian yang disampaikan beliau dalam 'Simposium Halatuju Pendidikan Fizik Di Malaysia' anjuran Persatuan Mahasiswa Sains (PMS) dengan kerjasama Jabatan Hal Ehwal Pelajar & Alumni (JHEPA) UPSI yang berlangsung di Bilik Seminar Bitarasiswa semalam.

Dalam pada itu katanya, pembekuan semua penempatan ke sekolah-sekolah ini dikeluarkan oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) melibatkan semua institusi yang mengeluarkan bakal-bakal guru bukan sahaja di UPSI malah di IPTA lain yang menawarkan program pendidikan termasuk Institut Perguruan (IPG) di seluruh negara berikutan masalah kewangan yang dialami pihak Kerajaan Malaysia.

Beliau pada awalnya mengambil langkah untuk tidak mengumumkannya kepada pelajar kerana bimbang menjejaskan motivasi pelajar untuk meneruskan pengajian namun bertukar fikiran dengan mengumumkannya semalam kerana beranggapan perkara tersebut harus diketahui semua pihak sebagai langkah persediaan.

Sementara itu, beliau turut menjelaskan penempatan untuk graduan pada tahun ini tidak mengalami masalah kerana tindakan membekukan penempatan tersebut hanya bermula tahun hadapan.

Beliau walau bagaimanapun tidak mengeluarkan kenyataan bertulis berkenaan perkara tersebut dan hanya diselitkan dalam ucapan perasmiannya semalam.

Dalam perkembangan berkaitan, seorang mahasiswa UPSI mendakwa menerima mesej melalui Sistem Pesanan Ringkas (SMS) daripada rakannya dari sebuah IPG mengatakan perkara yang sama minggu lalu. Katanya dalam e-mel yang dihantar ke upsikini@gmail.com, pelajar terbabit mengatakan keluaran UPSI dan IPTA lain yang tamat pengajian bermula tahun hadapan, perlu menunggu selama 2 tahun sebelum ditempatkan ke sekolah-sekolah.

Tambahnya, pelajar IPG yang dijadual ditempatkan ke sekolah-sekolah pada tahun hadapan akan diawalkan penghujung tahun ini bersama-sama dengan keluaran UPSI dan IPTA lain yang bergraduat pada tahun ini.

Keadaan ini menurutnya mempunyai kaitan dengan masalah yang berlaku apabila lambakan graduan pendidikan di seluruh negara.

Mengulas tentang perkara tersebut, Exco Akademik & Kerjaya Majlis Perwakilan Pelajar (MPP), Nur Aqilah Hanis berkata pihaknya akan mendapatkan penjelasan lanjut berkenaan perkara tersebut daripada TNC Akademik sendiri supaya tidak berlaku kekeliruan.

“Isu ini boleh menjadi isu nasional, bukan hanya melibatkan UPSI sahaja, jadi lebih baik kalau saya dapatkan dulu penjelasan secara terperinci daripada Prof. Dr. Zakaria dan Bahagian Akademik supaya maklumat sebenar dan tepat diperoleh sebelum saya mengulas lanjut.

“Kita tak mahu isu ini menjadi sebab untuk kita bertelagah, apa yang penting selepas kita mendapatkan maklumat tersebut, kita akan fikirkan penyelesaiannya. Jadi semua pihak diharap dapat bersabar”, jelasnya.

296 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 296 of 296
Anonymous said...

Marah kt kerajaan laaa..nape marah kt kami pelajar dp...kami just amik peluang apa yg ada....dpli n kpli wujud seblm kpm n kpt berpecah(ms tue org pggil kementerian pendidikan)....belajar laa sejarah wei sblm kutuk yg bkn2

Anonymous said...

ismp ke dpli ke..percayalah dgn rezeki Allah swt..

Anonymous said...

pendidik xleh cepat melatah..benda ni lum konpem lg..so b cool k!!

Anonymous said...

sy bukan berlagak nk kata results bagus..tapi si ALMYmee..x sey cakap macm 2..sy x msk matrik coz mak bapak x da duit..ko x tanya dlu umo aku berapa?
zaman ak bukan zaman korang k..ak lahir 1978..mesti ko masih muda n baru mengenal dunia..xyah nk riak ko baru je ambil degree..kite sama cikgu so x ya nk salahkan ismp or dpli...

hasbi said...

budak2 dpli sume bekas graduan2 yg menganggur dan lemah dalam temuduga mencari kerja. kalau dapat kerja pun, mesti kuli2.

Anonymous said...

for those ISMP students that named almy one phrase for you "you are stupid in term your opinion even though you good in education and you are totally not qualified too be teachers because of what there are too many teacher behave like you in school" who are you make those statements too the DPLI students.

Anonymous said...

for those ISMP students that named almy one phrase for you "you are stupid in term your opinion even though you good in education and you are totally not qualified too be teachers because of what there are too many teacher behave like you in school" who are you make those statements too the DPLI students.

Anonymous said...

Baik puak mu pk nak jadi lecture guano plk,,,,,

Raso bdk ISMP hEBAT sangat gak
try demand jaadi PTD plk sero layak gak...
Dah duk U pat jin tendang...
nk survive diri ngan goverment la slain cikgu la.....

Anonymous said...

ne bkn isu posting di sini tp isu "DPLI VS ISMP"...

memalukan btul...berfikiran matang la skit...

bakpo duk sungut said...

PUAK-PUAK G REPORT KO TAN SRI MUHYIDDIN LA..XPON D.S KHALID NORDIN KO...
TAPI KALU SEK JOHOR COMFORM DAPAAT...
AKU PUN NK TRANSFER JOHOR PAS ABIH DPLI NI

Pelajar DPLI said...

Kepada almyLee & xsuke dpli:

salam.. korang ni nape nak anti2 dpli? sekarang korang taw tak yang dak2 dpli yang dilayan dan dijadikan anak tiri? korang taw ke layanan upsi terhadap mereka bagaimana? daftar2 masuk saja susah nak dapat penempatan.. pastu kene duduk kat taman malim dan proton, jauh dari upsi, main campus.. tempat belajar (kelas) pun KMP sewa dari pihak proton.. tempat jadi showroom dan ofis proton dijadikan kelas.. yang korang pelajar upsi lain tak bersyukur ke dapat kolej dekat2, dapat tempat belajar yang selesa.. lagipun waktu pendaftaran, dekan upsi sendiri leh kata "kami kat sini memang tak suka dpli" apa jadahnya? macam ni ke orang besar satu institut pendidikan?

korang taw ke duduk proton ni macam mana? banyak bangla dan banyak kes.. korang taw ke ada rumah dah kene pecah dan ada pervert bangla kat sini tunjuk **tuut** dia? korang taw ke ada dak dpli dah kene rogol? sebab ape? sebab keselamatan kat proton & taman malim tak terjamin.. hari2 hidup dalam ketakutan.. hari2 kene waspada.. bas pun ada satu aje upsi bagi untuk ulang alik ke kelas dan kampus upsi.. korang tak bersyukur ke banyak kemudahan? kenapa nak salahkan dpli? apa yang hinanya dpli?

nak kata korang belajar lama kat upsi, ya memang korang belajar lama.. abes tu dak dpli tak belajar lama ke? nak harungi diploma, matrik, ijazah tu tak lama ke? pastu masuk upsi sbb depa mmg nak jadi pendidik.. ada yang dah kerja pon, sanggup berhenti semata2 nak jadi pendidik, sbb tu masuk upsi, amek dpli.. dah tu syaratnya.. pasal KPM bagi tempat pada dak dpli dulu berbanding ngan dak upsi sendiri korang taw ke sebab ape? sebab dak2 dpli dah banyak pengalaman sebelum ni, eg. dah pernah kerja, ada ijazah lagi, so jangan salahkan dak2 dpli mengapa mereka dipilih dahulu.. kalo memang bengang, salahkan KPM.. rezeki masing2 la, takkan tak percaya ngan rezeki Allah?

kalau korang berada di tempat pelajar dpli baru korang rasa peritnya belajar kat upsi sebagai pelajar dpli nak dibandingkan ngan korang sendiri yang menjadi anak emas upsi.. Allah takkan mengubah nasib sesebuah kaum melainkan mereka berusaha ubahnya sendiri.. tak perlulah bermusuhan dan saling dengki mendengki.. jika sifat tersebut korang amalkan, nampak sgt korang akan jadi pendidik yang berfikiran sempit dan cetek..

Anonymous said...

salam..dak2 ismp kena paham..x semestinya korang amik pendidikan confirm ada tempat.korang sama la cm budak2 uni lain yg amik course lain..mereka pun x dijanjikan dapat kejerr .. unless ismp yg ditaja kpm n begitula dpli yg ditaja kpm
bila ipsi dinaiktaraf jadik upsi..samala konsep mcm uni lain.

Permaisuriku said...

X kira gapo puak mu nk oyat pun..
aku peduli ape janji tiap2 bln KPM masukkkan elaun kami dak DPLI dah la..
Kejap tengkorak ko kiteorg bdk DPLI blajar..kat U masing2 dah 3 0r 4 tahun dah kiteorng blajar...

Bdk Sivik DPLI and Co

Anonymous said...

Ni semua bukan salah kita (pelajar-pelajar UPSI).ni semua salah BN sebab banyak sangat belanja untuk sektor-sektor lain kononnya nak meningkatkan taraf ekonomi penduduk Malaysia. untuk pendidikan,hancur,langsung takde peruntukan.lebih2 lagi time NAJIB naik.NAJIB ape tau.anak2 dia semua belajar luar negara,kerja anak2 dia comfirm ada.sebab tu dia tak pandang budak2 pendidikan ni.yang kita ni,org takde pangkat,nganga jelah.Piirah!!!

1 Malaysia,1 UPSI TAK POSTING.
Sinikal.

Anonymous said...

Cadangan:
1.Mintak DPLI dibekukan serta merta. DPLI adalah penyebab lambakan bakal guru.patutnya DPLI tak patut wujud.semua org tahu,pelajar DPLI ni adalah pelajar yang kena reject dalam industri yang mereka ceburi.sebab takde kerja,diaorg apply la jadi cikgu.ini pengakuan ckgu DPLI sendiri pada aku.

2.Percepatkan tempoh bersara guru yg lama berkhidmat.cara ni boleh stabilkan kewangan kerajaan sebab tiap2 tahun kerajaan bayar sikit utk guru baru.

Peace.selamat hari raya.

Anonymous said...

wei lahanat upsikini..korang ni upsikini bikin line panas je. yg penting abiskn dulu blaja nih.siapkan tesis. da anta bru pikir pasal tu sume. bodo!!

SGT MEMBENCI DPLI YG BERLAGAK TU.
setakat engineer JKR ape aku kisah. member aku blaja politek pn dpt keje tu. keje ko nk kencing org dgn fakta yg blum tentu sahih lg. lahanat la ko nih. klu keputusan ko bgs sgt nape xmasuk upsi awal2?? konon xdpt maktab lah. member aku 4flet masuk UPSI. klu nk defense diri pn jgn sampai tinggi kn diri ko tu.

syah said...

Rezeki masing2 Allah dah tentukan. tak perlu nak dipersoalkan. tak semestinya kita belajar engineering kita akan jadi engineer. samalah dengan cikgu.... tak semestinya kita belajar edu kita akan jadi cikgu...yang penting kita bersedia dengan cabaran yg ada didepan sana....jangan salahkan orang yang tak bersalah..berfikir sebelum bercakap..

Anonymous said...

salam...ermm..klakar pun ader bila baca komen2 kat sini...semua sibuk tunding jari,salahkan sesama sendiri..Patutnya semua fikir mcm mana nak atasi masalah ni..Untuk ISMP,jgn cakap DPLI tutup periuk nasi kita..kalau temuduga nak posting tak lulus,itu silap kita..kawan saya dh setahun menganggur akibat fail interview...untuk DPLI,sepatutunya awak semua motivate adik2 ni...Sebab awak semua dh tahu mcm manasusahnya menganggur kn? Kalau rezeki awak semua ader,patut bersyukur..Cuba survey sekolah kat KL,mostly cikgu2 x suka pelajar DPLI n KPLI coz bagi byk keje,muka dah msm mencuka..Tp x semua..ader yg wat keje lagi bagus dr cikgu2..So,hope semua ubah persepsi yer..Sama2 tangani masalah yang ader...

Anonymous said...

haha... padan muka korang... sebok berpolitik sangat. pegi la berpolitik... xpayah la posting... hahahah... kalau ada posting pon ketat sangat. jgn harap dapat lah kalau penentang2 upsi ni.

wan T A N ho said...

kepada anonymous yang BERLAGAK SGT TUNJUK RESULT EXAM!!stakat 8A ko tu,x guna!stakat STPM ko tu pun x guna!kami student IPG,masuk matrik,dh dpt tmepat d univ,pastu sanggup x masuk univ sbb dpt IPG,x pun meronta2 cm ko..x pyh la ko mrh2....x slh siapa2 pun...kita cuma mampu menunggu saja...

utk membalas ko punya result Y biasa2 saja tu...

spm sy 9a 4 b,result matrik sy 3.87!!x ada hati pun mau eksen cm ko!lalalalall~~~

Anonymous said...

ape la yg nk gaduh2...kite sesama cikgu...xkira la ismp ke dp ke...kite sume dh ditakdirkan jadi cikgu...Tuhan dh tetapkan rezeki masing2..bukan kerana dp pilih cikgu sbg jalan terakhir tp REZEKI and ketentuan...dulu sblm apply dp pun dh jenuh isi borang ipg,upsi n segala macam berkaitan perguruan..tp Tuhan dh tetapkan jalan kami agak jauh berbanding adik2 sekalian.. sepatutnya kite semua bersatu hati. Tunggak utama kita sbg cikgu adalah sbg pendidik. kalau awal2 lagi kite dh start emo,gaduh sesame sendiri bygkan anak didik yg cmne kite sume nk create?For me, I always wanted to be a teacher dr kecil lagi.Being raised up in a teacher's family so of course dr dulu lg dh berusaha memohon profession ni. Even dh grade degree dulu masih berusaha menjadi pendidik dan syukur Tuhan bg rezeki dan peluang. Jadi kenapa perlu kite pertikaikan masalah 4 or 1 tahun, dpli or ismp? kite sume same (CIKGU,PENDIDIK)objektif utama kite pun same kan.Tempoh masa kdg2 xmenjamin seseorang itu berkualiti atau tak,kdg2 kite sendiri perlu berusaha tambahkan ilmu kalau tidak takkan la ada konsep pembelajaran sepanjang hayat.Harus ingat walau siapa pun kite (ismp or dpli, balik kembali pada matlamat utama dan nawaitu kite.Kenape kite terpilih jadi CIKGU?...Salam 1Malaysia, 1Jiwa,1Matlamat..Pendidik terus sukses

Anonymous said...

Aku hairan la kerajaan kita ni..sll kata duit xdok.baru2 ni kata,kakitgn kerjaan kurangkan pengunaan air cond..yg asyik kata,xdok duit,xdok duit..tp yg ku hairan,nape plak sibuk buat F1?GT? anjur tu,ini..xkan xdok pakai duit nk anjur yg tu smua?? duit rakyat jgak tu yg dia org pakai...tp andai benar,hrp ekonomi Malaysia Pulih Secepat2nya...huhuhu

Anonymous said...

korang sedar x masalah ni bermula dari mane??? bukan dari bdk DPLI, bukan ISMP, KPLI dan sebagainya......tp...dari hal pentadbiran kerajaan yang mewujudkan kuota guru ni. kejap kate kekurangan guru..pas2 kate guru berlambak pulak di pasaran...ok..cakap..sape salah sebenarnye...lu fikirla sendiri..

Anonymous said...

well...

no point to argue here..in a blog...
nk bising2 pun better face to face..baru puas ati...
memandangkn kite ni same2 student education, so better kite fix this problems dgn berhemah, menepati ciri2 seorang guru...

why not kite taye pd org yg handle inteviu tu btol2...let say la ade some missinformation..then kite gak yg rugi bertekak kt blog ni...

psl result spm,matrix or what so ever tu..no need la nk riak, tunjuk or btau sume org...
xde faedah pun..kite skg ni kt 1 universiti gak..ble kite grad pun atas brand UPSI gak...so nk kecoh ape...

klu btol la kite dibekukan...this is the right time for MPP UPSI to take an action....disinilah peranan MPP..i'm talking based on my experiences...

for ISMP...jgnlah salahkan DPLI atas isu nasional ni...better we check with kementerian tntg ape yg tjadi skg..n for DPLI..ignore je ape org ckp tntg DPLI..b4 dis, DPLI pun ade gak stadi smpi 4 tahun...mmg la ilmu yg dipelajari tu hanya setahun, tp jgn sia2kn...itu adalah amanah...an opportuniy for our nation...

all in all...keep patient...do pray to Allah...moga dilapangkan kite utk dpt meneruskn cita2 seorang guru....insyaallah....

ikhlas...

Anonymous said...

dosa cikgu rasyid.............

Anonymous said...

ada x bus sewa nak g bagan pinang.aku nak kumpul pelajar upsi g jumpa menteri kat sana.

Anonymous said...

sabar la semua DPLI ka, IPG ka, fresh ka..isu dia cuma di lambatkan sahaja..itupun atas alasan klmbapan ekonomi sahaja..jgnlah brlagak mcm menteri pelajaran pulak..mcm tau semua hal dalam kementerian..klo kita ada dalam pejabat atau meeting tu..so kita boleh lah buat ulasan2 yg boleh mmuaskan ati masing2..klo rase2 x tau apa2 langsung yang brlaku dalam kmntrian atau meeting, adalh lbih baik utk kita sama cari ssuatu yg lbih brfaedah drpada brgaduh..pluang utk semua org mnjadi guru tu aadaaaa..cume sabarla eh..jgn la marah saya..sayacume ingin kita positif dalam minda..k salam

farez daniel ferrer said...

Kepada semua Pelajar DPLI,

Kamu semua stand still and jgn melatah semua ini hanya rumors and politics,jgn percaya semua cerita yang keluar, yg penting sama2 lah berdoa semoga ismp ker dpli ker semua dpt menjadi cikgu.Kita pun pernah rasa susah masa ambil degree dulu belajar 4 tahun ,hutang ptptn lagi.

To almylee,a word of wisdom for you.

"The argument from intimidation is a confession of intellectual impotence".

Anonymous said...

ermmm... ini ker bakal2 guru yang akan mendidik anak bangsa??? bergaduh, memperkecil sesama bangsa?? berpuak-puak??

fikir la...

Anonymous said...

apa la yang hang gaduh-gaduh ni pasal result pun gaduh ka, yg wan tan ho pula satu hal. buat pe cari masalah sepatutnya cari la jalan penyelesaian. xkan kita nak berserabut je. baik cari kata sepakat selesaikan masalah ini. gaduh pasal pointer la plak. Rasa2 salah antara satu sama lain akan selesaikan masalah ke?

ipgkp said...

salam..

wahai shbt2 sekalian, x payah la nk berbalah sesama sndri, kita ni dok dlm negeri yg sama, x kira la ltr belakang yg mcm mana, kita sepatut nye brsyukur dgn apa yg telah Allah pinjamkan.

ingt la pada tuhan,kita kna kembali kpd fitrah, Allah tetap kan sume tu ada sesuatu disebalik nye,

stiap prkara tu kna jd kn iktibar, kita ni kn pelajar pendidikan, sume nye ada kelebihan masing2, Allah jd kn akal utk kita berfikir dgn wajarnye,

kita hendaklah saling ingat mengingati.

 •    

fikirkan lah wahai sahabat..

yas said...

wahhh~~ hangatnye isu yg dibangkitkn kt sini ek~~

ok2...actually sy pn kurang gemar dgn dpli ni...sbb sy ni pn dalam bidang pendidikan...tp of course ade sbb knape dpli diwujudkan...btl x? jd kte kne wat research dulu sblm salahkan dorg yg amek dpli ni...kte xleh juz tunding jari salahkan dorg...

bg kte smua yg amek kos pendidikan, btl ke kte ni nk jd ckgu?? sbb tugas ckgu bkn sekadar mengajar tp mendidik jg...tugas sebagai guru sgt besar...

result yg bagus x semestinye menunjukkan kte ni juga bagus utk membimbing student. akademik sebagai batu loncatan utk kte dpt mendalami sesuatu knowledge. sikap n skills sgt penting. bile kte mix knowledge+sikap+skills = guru yg bgus!

so,sbg seorg guru or bakal guru...kte kne ikhlas ok~ kpd yg amek pure pendidikan, kte kne buktikan yg kte ni adlh guru yg b'kaliber n yg dr dpli, u ol de skills esp. yg dr engineering...skills korg amat membantu dlm teknik & vokasional...as we know, kt overseas, pend.teknik n vokasional yg paling hebat tp di malaysia, kurang mendapat sambutan...so, di sini kte memerlukan pakar dalam engineering bg membantu student kte~~

yeahhh~~ dats ol from me~~

Anonymous said...

WAHAI BLOGGER UPSIKINI..HENTIKANLAH BLOG CAMNI..ANDA TELAH MENAMBAHKAN DOSA ANDA SENDIRI..JUST APPROVE YG COMMENT JAHAT2 JE..MENIMBULKAN PERTENGKARAN ANTARA PELAJAR..MALU LA WEI KAT UNIVERSITI LAIN..MEREKA TAK DE MASALAH DENGKI2 NI...PELAJAR UPSI CONTENG ARANG KAT MUKA SENDIRI...

GO UKM..GO...

NOName said...

ni jangan begaduh..ni bukan salah siapa2..tapi silap pemimpin kita. adakah patut dia belanjakan tu PPSMI..(sains/matematik ke bahasa melayu). bayangkan 1 buku nak tukar p bahasa melayu balik?? berapa juta ringgit.. bayangkan tuk 1 tingkatan ja berapa juta di belanjakan.?? salah siapa sebenarnya? silap pemimpin kita la..Malaysia sebenarnya banyak duit. Tapi bajet untuk guru2 sudah dibekukan sebab ppsmi ni la.. patutnya jangan la buat p bahasa malaysia balik.. susah..banyak bajet. kita la yang kena tampiasnya. pasal ni la kita akan menganggur selama 2 tahun nak cover balik..

ok pasal si Anonymos tu..jangan la berlagak sangat dengan result awak tu.. result saya 9A 2B ja SPM dan pointer time stpm 3.95 je.. tak apa.. kita tunggu ja la keputsannya. apa-apa pun.. jangan salahkan sesama sendiri.. kalau nak tentang pun time pilihan raya ni.. kita undi siapa yang layak di undi.. kita undi orang yang layak jadi pemimpin kita.

tu la korang sibuk study ja..tak nak tahu pasal politik.. skrang ni korang kena tahu pasal politik. lepas keluar nanti bantah berabis.. kalau pembangkang kalah mungkin pemerintahan tentantg pendidikan di ubah lagi.

God Bless u All.

Cikgu Eyu said...

Astaghfirullah.. knp ni kwn2.. kita ni bakal guru.. if menda2 yg mcm ni pun da 'panas hati', cmana nk handle dak2 nanti..? aku skrg praktikum di salah sebuah sek men kt semenyih.. perangai diorang, tuhan saje yg tau.. bertenang la kwn2, ajar diri kita bsabar supaya nanti kita mampu handle situasi 'sebenar' di sekolah.. sbg dak DP, aku mmg tkilan ngn kata2 kwn kta dr UPSI.. tolong la jgn salahkan kami.. sesetengah dak DP mcm aku mmg penah keje, dan dr segi gaji aku sdiri sblm ni mmg jauh melebihi gaji cikgu biasa.. bukan nk bbangga cm sesetengah drpd kami ni ambil keputusan utk jd guru bkn krn gaji kerajaan, tp ingin mjadi 'engineer manusia', nk 'membina manusia' demi ms dpan bangsa dan negara dgn mgunakan pengalaman swasta di dada.. setakat fabricate enjin kereta, aku xkan dpt pahala sepertimana pahala seorang guru yg 'modify manusia' utk mjadi lbih btamadun.. usah la bgaduh kwn2ku.. kter di medan internet, medan umum yg jadi rujukan walhal kpd pelajar2 sekolah yg bakal kita ditempatkan nanti.. malu kter if pkara mcm ni dipersoalkan oleh plajar sekolah nanti.. kpd kwn2 dr UPSI, kami mmg dberi tempoh singkat namun harus diingat jg kami tlah mhabiskan masa bahkan ada yg smpai 5 tahun hnya utk genggam degree sblm ni, ditambah dgn pengalaman kerja yg kami lalui sblm ni sbnrnya mbuatkn kami 'terang hati' dan lbih fhm kaedah meng'handle' manusia terutama dlm mhadapi situasi sekolah zaman skrg.. a good teacher is some1 with good people-handling skills, which need a lot of xperiences, and theories as their platform.. so, suka aku menyeru spaya kita DPLI, KPLI, UPSI, IPTA, IPTS dan mn2 kolej pdidikan bsama2 bgabung tenaga serta idea demi melonjakkan jati kita sbg guru di mata kerajaan.. isu pbekuan dah disuarakan, means we all tau kita dlm masalah.. dan apa fungsinya masalah jika bukan utk ditangani..? so apa salahnya jika kita sama2 menyuarakan keperluan kita kpd pihak tlibat..? much more better than bgaduh sakan rite..? kalo ada yg ingat, awal januari 2009 dak2 DP baru ada masalah penerimaan masuk (reject).. bagaimana kami handle? bkan bgaduh dgn menuding jari, tp dgn sepakat di antara IPTA2.. akhirnya alhamdulillah semua diterima.. dr sejarah tu kita dh boleh blaja yg SEPAKAT MBAWA BERKAT.. USAHA TANGGA KEJAYAAN.. bergaduh?? juz akan bw lbih byk masalah...... kpd blogger, gunakan kemahiran anda supaya masalah kita mampu ditangani dgn jaya insyaAllah.. akhir skali, aku minta maaf jk ada tkasar bahasa dan Selamat Hari Raya Idul Fitri 2 Muslims..

~cikgu fairus / DPLI UKM Ambilan Jan 09 ~

aidil said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

nsb baik aku DPLI, aku ada ijazah lain y blh keep me survive dimsia nih.. kalu ismp..hmmm
sape la anmbik keje byr 2ribu keatas kalu xleh posting..kesian gak nih

xkan JKR nk suh bdk pend.fizik jd engineer kot...haha...lawak la

blaja pn basic2 jerk..

jgn mrh bdk physic.. aku bg contoh jer, sbb korg mmg kosentret utk pend. jer.. jd tmpt korg mmg ssuai kt skolah

7E, KFC, McD...xdpt pn rm1.1k sbln..


~aku rasa bsalah thadap ismp~

Unknown said...

Apa yang sebenarnya berlaku dalam Universiti yang melahirkan pendidik di Malaysia?? Masalah pelajar DPLI disisihkan oleh pihak pengurusan Universiti hangat diperkatakan sehingga isu tersebut kedengaran di School Ilmu Pendidikan USM. Belum pun selesai masalah pelajar DPLI, timbul pula masalah bakal guru dari lepasan UPSI x dapat posting, Apa yang saya perhatikan, pengambilan pelajar bagi setiap sidang untuk mengikuti khusus perguruan di UPSI terlalu ramai, Masalah ini tidak berlaku di USM, pada sidang ini, pengambilan pelajar untuk mengikuti bidang pendidikan di USM tidak sampai 400 orang untuk 4 khusus yang berbeza.. diharap, masalah yang berlaku diUPSI di selesaikan dengan segera demi untuk memertabatkan khusus pendidikan negara

Bersyukurlah... said...

Jika ini merupakan taktik menghantar bakal guru ke Sabah dan Sarawak ini merupakan propaganda yang sangat bijak. Jika tidak, ia kekal menjadi bukti kelemahan kerajaan. Jika terjadi, saya percaya bakal-bakal guru yang merasa teraniaya ini akan beralih kepada PR dan bakal-bakal guru ini juga akan kelak mendidik anak bangsa.....Tahniah!!! Atas keputusan bodoh ini kerajaan telah menjadikan dua generasi pendidik dan anak-anak didik mereka sebagai pembangkang. Bukan dibekukan tapi dilewatkan kononnya, tapi lewat sampai bila?

Anonymous said...

pelajar dpli takde kene mengena dgn sume ni. macam ni ke sikap cikgu? baru kene sergah sikit da nak menggelabah.kebanyakan salah kan DPLI sebab belajar setahun sahaja untuk dapatkan title cikgu tu. pernah tak kamu terfikir yang DPLI ni pun da ade degree dan pernah lalui semua pahit getir untuk bekerja?
pernah tak terfikir yang kebanyakan pelajar DPLI dulu pun ade PTPTN jugak..kami dulu pun lalui macam pelajar ISMP. semua sama.

jangan nak salahkan pelajar DPLI.pelajar DPLI juga ade hutang PTPTN juga. tak kire lah pelajar DPLI atau ISMP, kita kan da berada di bawah unit yang sama. tak boleh nak salahkan satu pihak.

GSTT juga tak terlibat dalam masalah ini.

harap semua boleh buka minda dan bersabar dengar berita ni. itu sume adat resam pendidikan. Kita mesti bekerjasama dan berdoa supaya berita ini tidak betul2 terjadi.

Malu la orang tgk sikap cikgu sesama cikgu bertelagah sesama sendiri..

Anonymous said...

''Anonymous Anonymous said...

Cadangan:
1.Mintak DPLI dibekukan serta merta. DPLI adalah penyebab lambakan bakal guru.patutnya DPLI tak patut wujud.semua org tahu,pelajar DPLI ni adalah pelajar yang kena reject dalam industri yang mereka ceburi.sebab takde kerja,diaorg apply la jadi cikgu.ini pengakuan ckgu DPLI sendiri pada aku.

2.Percepatkan tempoh bersara guru yg lama berkhidmat.cara ni boleh stabilkan kewangan kerajaan sebab tiap2 tahun kerajaan bayar sikit utk guru baru.

Peace.selamat hari raya.

October 6, 2009 2:32 AM''

Kepada hamba Allah yg ini.. harap bersabar..kami bukan orang yang kene reject dari industri..malah kami sendiri yang keluar dari industri kerana minat yang mendalam untuk mendidik. ISMP tak berada di tempat kami sebab tu boleh senang2 jer kutuk2 kami n mengata kami..

harap "bakal2 guru" yang bersikap mcm ni, ubahlah sikap anda sebelum anda bergelar seorang 'GURU'.

Bersyukurlah dengan apa yang anda dapat.Bawak2 lah mengucap..

Anonymous said...

teruknner
jgn wt fitnah
btl ker cte ni?

Nursyawalina Sulong said...

haisssh...pensyarah Ifti cakap kami kena posting 1/12...dah la hbs blajar n kursus KISSM 23/11..biar btol..ifti dari IPG. we heard this news yang mengatakan kerajaan takdak duit..adeei..dah la kami 1st bacth degree..tiba2 jadi mcm ni..yg ifti tak phm penempatan 2010 tu melibatkan 1st bacth yg kt IPG ni ke? (yang posting 1/12/209)..sigh

Anonymous said...

result spm n stpm!
pe nih, perangai cam bdk2...

ajie said...

aku baru nak minta upsi... kalau minta sekarang abih 2014 dah okay kot... hehehe

Pelajar UPSI said...

Salam.. kalau anda nak tahu punca pelajar dpli bergaduh ngan pelajar upsi lain kat ruangan komen ni semua punca dari komen dari satu pelajar yang sangat bermasalah seperti berikut:

"almyLee said...

ni la jadi nya sbb ade DPLI... ape yg bagus DPLI smpi pljr2 yg mmg amik course pendidikan di anak tirikan!! lambakan pelajar jurusan pendidikan adalah kerana DPLI!!cuba bayangkan ape reaksi ibu bapa kami yg mengharapkan kami terus menjadi guru slps habis bljr!!!!"


Disebabkan dia, semua orang bergaduh, kalu dia tak mulakan takde masalah di ruangan komen ni.. so kepada penulis komen, anda telah membuat satu dosa yang melibatkan semua org disini.. anda sangat teruk sebab sanggup memecahbelahkan universiti anda sendiri..

Anonymous said...

belagak gile budak yang bagi no. phone tu... dah kuat sangat ke tuh?

Anonymous said...

Kalau ditakdirkan berita ini jadi kenyataan, kamu budak2 ismp harus lah fikir jalan terbaik untuk hadapi sume tuh.. rasakan pula perit getir orang lain yang x penah dijaminkan pekerjaan oleh kerajaan selepas tamat pengajian.. x perlu nk salahkan budak dpli atau gstt... kamu tu yang sepatutnya berubah menjadi lebih matang bile dalam kesusahan...

Anonymous said...

ISMP UCAPAN TAHNIAH CZ MENDAPAT PENGETAHUAN AWAL TENTANG ILMU PENDIDIKAN. TP DPLI NI PON SATU BODOH GAK DARIPADA BALACI TAIK KERAJAAN. KORANG DAK2 DPLI DAH DAPAT DEGREE TP MASIH BERMINAT NAK JADI CIKGU SEBENARNYA X LAYAK UNTUK KORANG CZ DENGAN DEGREE YG ADA KORANG X DAPAT KEJE THATS MEANING KEPALA OTAK KORANG TU BODOH LA.. TAPI YANG PALING BESAR KESILAPAN IALAH KERAJAAN. YANG JADI PEMIMPIN SKUNK NI BKAN BIJAK PUN. STAKAT SIJIL BELI. SBB TU KPALA OTAK PEMERINTH SEMPIT X LEH NAK PKIR BGAIMANA NAK HANDLE MSALAH KECIK CMNI. ATASAN UPSI PON SAMA GAK BODOH DENGAN DAH DAPAT PANGKAT PROF,DR, TP NAK BAGI NAK BANGKANG APA YANG X BETUL KERAJAAN BT X BLEH. SIA2 KORANG BELAJAR ORG ATASAN UPSI. TP OTAK MENGAMPU SAMPAI KERAJAAN TERUS MENERUS DALAM KESESATAN MEMERINTAH. LU PIKIR LA SENDIRI. MAAF ATAS UNGKAPAN KUANG AJAR NI... TP LU PIKIR LA SENDIRI APA WA CAKAP. SLMA WA PERHATIKAN MAJORITI ORG ATASAN UPSI MACAM TAIK.. KAKI MENGAMPU KERAJAAN. TAKUT NAK BETULKAN PEMIMPIN.. SIJIL TINGGI2 TP BODOH MACAM LEMBU. X YAH PKAI GLARAN DR,PROF DAN DATUK LA.. LAU STAKAT NAK JD BALACI CAM ANJING KENE IKAT. PKIR2KANLAH, SIPEDAS.

Anonymous said...

pelajar dpli or kpli potong line? how rude. dulu kami pun balajar degree 3 tahun. setahun di kpli tu tambah subjek pendidikan. menambah ilmu pendidikan. sedangkan basic kami dah ade. apelah korang student pendidikan, senang2 je ckp korang blaja 4 thn sdgkan kami setahun je. kalo total2 tu sama gak. smua 4 thn blaja kalo nk jd ckgu. sudahlah.. nama je nk jadi cekgu, tapi basic calculation pun fail.

menjadi guru ni satu pekerjaan yg mulia. jgn nk tunjuk perangai tak mulia plak kat sini. statement mengikut emosi je.

Anonymous said...

dak pndidikan ukm nk bersuara gak ni....

kpli+dpli kaco line ar....korang mmg kaco line...stkt bljr 1 thun je...xckup ilmu pndidikan tuk mgjar...

Cikgu Eyu said...

Kepada warga UKM, terutama PENDIDIKAN.. jgn malukan UKM dgn kata2 provokasi di sini.. dunia memandang kita.. Tabahkan hati, kentalkan jiwa.. UKM boleh! semoga kita semua mendapat berkat dari-Nya.. Amin..

Anonymous said...

isu kerjaan x dop duit ni mcm pelik jer..tgk dlm berita sekarag ni umum ekonomi negara semakin berkembang jer hari2..aku rasa duit ni spare dan diabiskan kes nk suport pilihan raya yang besilih ganti yg ntah bila akan berakhir ni la kut..sekali pilihan raya ntah berapa juta dibazirkan.... yang dapat untung time pilihanraya ni petugas2,rakyat kawasan berkenaan,syrikat yg ada kepentingan and yg dapat tender n kroni2...yg sudahnya duit cukai rakyat jugak yg terpaksa dikorbankan..

speaker said...

isu kerjaan x dop duit ni mcm pelik jer..tgk dlm berita sekarag ni umum ekonomi negara semakin berkembang jer hari2..aku rasa duit ni spare dan diabiskan kes nk suport pilihan raya yang besilih ganti yg ntah bila akan berakhir ni la kut..sekali pilihan raya ntah berapa juta dibazirkan.... yang dapat untung time pilihanraya ni petugas2,rakyat kawasan berkenaan,syrikat yg ada kepentingan and yg dapat tender n kroni2...yg sudahnya duit cukai rakyat jugak yg terpaksa dikorbankan..

pelapis said...

knape dah tau tlalu banyak? masih nak ambil pengambilan yang berduyun2...kpli dan dpli sampai tiap sem ade..yang blaja bertahun2..last2 kn postpone posting?? adil ke???

sara said...

kenapa nak angin pasal benda-benda macam ni..menyalahkan satu sama lain xde makna...merugikan diri...perpaduan pun xdapat diwujudkan...fikir2kanlah sekiranya keadaan di sekolah berlaku macam ni...adakah pengurusan sekolah akan terurus dan sistematik????saya rase x...guru-guru sendiri menyalahkan satu sama lain..tolong fikir positif...yang penting sekarang..banyakkan berdoa semoga semuanya akan selesai..klo kamu berbahas sesama kamu tapi xsampai kat pihak atasan xde gunanya...marila kite fikirkan yang baik-baik...ade hikmah semua ni...hjangan terlalu sombong,riak, bangga diri dan sebagainya...setiap org ade rezeki masing-masing...niat kena betul...berdamailah kawan2 atau bakal2 guru...muhasabah diri masing-masing....

Anonymous said...

thanks 4 pembetulan grammar.tp sbnranye nak wat camni:
it is depend on how u deliver the lesson. tp mls punye psl so jd la its.. peace!!!

Anonymous said...

rasa nya...xde mkna korg luahkan kat sni. baik korg pakat ramai2 dgn U lain + IPG...buat surat kat KPM dan PM. mcm tu baru la ada effect. ini skadar cadangan... smoga sgala urusan kita dipermudahkan serta dibukakan pintu rezeki untuk kita semua.

Anonymous said...

takde duit atau budjet?

eh! pelik sangat aku nih, pasukan F1 malaysia ade lak duit , kempen pilihanraya mane cukup ribu ringgit....mau juta ringgit dihabiskan. ade gak duit u kempen cam2. pas2 malaysia kan suka uat benda2 pelik u dpt nama...

daki g everest
rentas kutub utara/ ke selatan (dah lupe)
belayar keliling dunia
pi angkasaraya (awalnya nk bw roti canai dan nasi lemak hihi)
kreta proton medrt di kutub
menara trtinggi kt dunia

last2 u pendidikan dah tkde duit ????

kita smua pakat vote BN u PRU 13 ok

Anonymous said...

saya budak ISMP...
betul la apa yang abg n kakak DPLI cakap...

walaupun saya belajar 4 tahun...saya rasa diri saya ini masih byk lg kekurangan...

say pernah berdebat secara bersemuka dgn sorang abg DPLI...

knowledge beliau mmg sgt saya kagumi..pengetahuan ttg pendidikan jauh melebihi saya...

lidah kelu apabila berbicara dgn beliau...
beliau sgt2 berpengalaman, berumur lingkungan 27thn...pernah menjadi arkitek selama 3 tahun dan pernah menolak tawaran sbg PTD...ini bukan cerita bohong...beliau sendiri menunjukkan salinan surat tawaran tersebut...

jd..kita budak2 ismp ni yang baru setahun jagung...jgn la menyombong diri...

mintak maaf abg2 n kakak2 DPLI...

salam seribu kemaafan dari saya...

-ISMP tahun 4-

Anonymous said...

apsal nk salahkn KPM plk..UPSI tu under kementerian pengajian tinggi (KPT), bukan under Kementerian Pelajaran Malaysia..buat ape KPM nk sibuk amik budak KPT sedangkn anak2 die dah ramai..hoho

salahkn UPSI yg gatal sgt nk jadi university..

selamat berjaya semua..
selamat hari raya

Anonymous said...

budget utk pendidikan kt malaysia adalah yg tertinggi berbanding budget2 utk mende laen..

kalo betul pn xde duit utk pendidikan, mesti sebab salah pembangkang yg gatal2 suruh mansuhkan PPSMI..ingat nk tukar mende alah tu free ke..

**apehal masuk kn hal2 politik kt sini ni..natang betul la..

Blogger said...

"kami ni (dpli) sanggup berhenti kerja SEMATA-MATA nak jd cikgu!!!"

Bagus semangat tu..tp jgn jadikan kerjaya guru hanya sebagai pilihan terakhir..Guru@CIkgu sekarang adalah satu tugas yang mencabar..tapi rata2 anak muda sekarang memilih kerjaya guru hanya sebagai pilihan terakhir..sbb apa? sbbnya kerjaya guru dapat gaji tiap2 bulan..bila lambat posting bising..kalau betul la berita lambat posting ni...itu perkara biasa..saya dulu pun lambat jugak posting..waktu tu gawat tahun 1997..jadi bersabarlah..
waktu belajar..semangat berkobar2 nak jadi cikgu..nak didik anak bangsa..tp bila dah posting, anak didik buat kesalahan, cikgu buat tak tahu je...bila ada tugasan ari minggu mcm2 alasan cikgu beri..itulah senario yg berlaku di sekolah sekarang...jadi posting ke lambat posting ke..sabar2 la..insyaallah akan posting jugak..

Sekadar luahan drp seorang guru lama...

http://psksmkbachok.blogspot.com

Anonymous said...

aku bukan nak komen pasal dpli@kpli potong line..tak..tak..sebab tu dah mmg rezki mereka..cuma aku nak sentuh sikit pasal attitude n perangai..no offence n bukan semua dpli or kpli tu truk..ada yg k..dan ada yg tak k..masalahnya..dah 5 thn stgh aku dok kat mktb nie..sampai dah nak posting pun perkara yg slalu sagt aku dok dngr drpa lec n cikgu2 tme gi praktikum ialah gru2 dpli or kpli tak hormat diorng atas dsr sebab mereka dah ada ijzah..dan selalu bndingkan ijazah diorng dgn guru2 yg ambil dip je..tpi bila suh wat kje hampeh..malahan aku prnh dgr de mamat tu tnya ckgu kat sek dg bape sebab kmi tme kuar nnt dg41..agak2 kalau korang la tmpat ckgu tu pa rsa?dahlah kta dtg prak sek orng..dahtu leh lgi tnya camtu..maunya tak hangin ckgu lma tu..satu lgi..mmg korang blajar lma nak dpt ijazh..tapi tu bukn ijzh yg berorientasikan pnddkan..bukn berkaitan pedagogi, bukn how to manage a class..bukan bku Mok Song Sang..bukan bku Syarifah Alawiah Alsagof..sebab tu la yg ambil pndidikan bertahun2 kata korang yg ambil sthun nie je tak ckup..mmg la ambil ijzah 4 thn atau 3 thn tpi tolong keep it into your head beza antara ilmu pndidikan dgn disiplin ilmu yg lain..beza tu ya..sebab tu la..sebelum kecoh2 dpli n kpli nak dimansuhkan..pada 14/6/09 kuar kenyataan daripada KPM bahawa kursus kpli akan dipanjangkan selama 18 bulan kerana mengakui bahawa tempoh yang diamalkan selama ini kurang berkesan bagi melahirkan guru yang berkualiti kata Dato Misrah ye..bukan kata aku..jadi renung2kanlah..n sebelum tu..nak ucapkan tahniah kepda semua kpli@dpli yg mmg jujur di dalam melaksanakan profesion nie..aku salute..tak sungguh tak melata..tak sungguh orang tak mengata

~student ipg~

Anonymous said...

hahhaa..korang ni x sedar ke?? x nampak lagi ke??...krajaan da x de duit, x de duit..paham x??..ak dak mktb je, tapi nseb baek psoting bln 12 ni,elaun tuk prtikum pn krjaan tarik balik,yg junior2 ak kt mktb pasni lagi teruk, elaun sara idup pn nk kena potong,tambah plak posting kena beku...mmg seksa r, yang amik dpli ni pon satu, da sblum ni keje best2 tu knape pegi brenti nk jadi chekgu??..da kate amik kos power2 stakat nk jd cikgu baek x pyh jadi chekgu...hahaha....

tn_aiman86 said...

salam..betul ke cite tangguh posting..maknanya semua skali yang amik pendidikan kena tempias yea....termasuklah fakulti pendidikan ukm..huhu

Anonymous said...

Daripada dpli
kepada: eric

Cara ko bagi pandangan tu matang la. baru betul pandangan. sepatutnya mpp upsi kene wat kajian pasal ini. Sebab untuk menjamin kedudukan kamu dan kemukakan pada menteri. tu yang seeloknye. Ini lagi menjamin masa hadapan kamu. untuk pengatahuan eric budak2 dpli selalu bincangkan masalah ismp dan cuba cari jalan penyelesaian. Aku pun pelik sesetengah budak ismp yang terus menerus salahkan dpli. Umpama , ORANG BALING BATU KAT ISMP, TAPI ISMP SALAHKAN BATU , BUKAN SALAHKAN PADA ORANG YANG BALING BATU TUH. Cukup mudah perumpamaan itu.Tq eric

Hulubalang dpli

Anonymous said...

> to budak maktab yg nk posting bln 12

elaun praktkum ditarik blik??biaq betoi coz aku n dak mktb aku dapat ja..ke mktb hang yg tak bagi lagi ni??peruntukan tu dah der awai lgi n sepatutnya diberi sblm prktikum (mcm kt ipg aku)..cuma yg elaun kpli n jnior thn dpn tu kna tarik tu betui la..coordinator pun habaq dah..nthlah..moga2 dipemudahkan Allah..

~studnt ipg~

Unknown said...

drpd korg gaduh2 sal isu nie,aku slaku slh sorg graduan dr ipg mencabar korg yg bertelagah antr sesama sndiri nie utk buktikan dulu...tunjukkan surat pekeliling yg menyatakan ttg pmbekuan posting nih.

chekguWannabe said...

Anonymous said..."for those ISMP students that named almy one phrase for you "you are stupid in term your opinion even though you good in education and you are totally not qualified too be teachers because of what there are too many teacher behave like you in school" who are you make those statements too the DPLI students.:

pergh..broken gilerrr english wakaka

T e r u n a I d a m a n said...

apehal pulak korang nak kutuk najib bila timbul masalah posting, apa sumbangan korang pada negara kalau nak dibandingkan dgn dia, korang baru jadi pemimpin dalam kelas nak begaduh sana sini, korang try jadi menteri la tengok, byk benda kena fikir, masalah lambat atau awal posting tetap akan timbul bila2 masa, so bersedia la, yang masih belaja tu belaja la kasi habis dulu, yang dok pikir pasal posting nak wat pe, tanggungjawap, nama pun ISMP, byk peluang keje selain guru di sekolah, guru tuisyen ada, guru sekolah agama rakyat ada, buka kelas sendiri pun boleh, rezeki mana2 ada la, kalaulah ada orang jenis yang hanya menunggu posting tanpa ada usaha lain (hanya tahu bergantung pada kerajaan), sume benda nak bergantung, memang malang la negara dapat bakal guru macam korang ni.

Anonymous said...

Kepada semua bakal pendidik, janganlah risau..harap kerajaan akan mengubah dasar ini nanti..
Itulah...saya dulu masuk MP selepas SPM sebab saya betul2 minat dengan profesion perguruan dan sanggup meninggalkan tingkatan 6. Guru2 di sekolah menyindir tindakan saya masuk MP..kononnya tempat orang yang tidak bagus keputusan SPM...sedih betul..
Tetapi , hasilnya sekarang ramai kawan2 sebaya saya, baru habis KPLI n DPLI..mereka2 yang dipuji oleh guru2 di x-sek saya...termasuk mengutuk tindakan sy masuk MP..sekarang saya telah berkhidmat dgn KPM hampir 10 tahun,sudah mnyambg pelajaran ke pgkt Ijazah dan telah melahirkan pelajar yang berjaya/berkerjaya sedangkan bermereka baru sahaja setahun jagung dengan KPM malahan ada yang masih menganggur selepas memasuki U...apa-apa pun janganlah cemarkan profesion perguruan dengan mengambilnya sebagai langkah terakhir dalam mencari pekerjaan...kepada DPLI N KPLI..jadilah guru yang betul2 berwibawa dan jangan jadi guru 25hb...

Anonymous said...

x ssh pn nk jd cikgu sbnrnya...x perlu blaja smpai 4 tahun..dats y dpli n kpli ditubuhkan..atlast output lbh kurg je..apa yg kerajaan wat tu msti ada rasional..even bdk medic n engine knowledege lg tggi n lg lyak untuk mengajar subjek sains dr bdk2 edu..

Biasa said...

KORANG KENA TIPU!
PERKARA INI TAK PERNAH BERLAKU...
SELASA MALAM HARI TU MAJLIS MAKAN NGAN DEKAN FAKULTI PENDIDIKAN UTM, DIA KATA DIA PUN TERKEJUT STATEMENT INI SIAP P TEL TANYA KPM LAGI NGAN JABATAN PENDIDIKAN NEGERI DAPAT CONFIRMATION..RUPANYA TU HANYA KHABAR ANGIN JEH..MACAM MANA NAK KURANG PEMBEKUAN, KAT SABAH SARAWAK KURANG GILER CIKGU..

Anonymous said...

cewahh..dia ingat result sPm dia YanG baGGGGUUUUsssss sGT leh menjamin dia menjadi seorang guru yang sememangnya berkarisma untuk mendidik..keriakan tahap dewa yang menjengkelkan..lucu2..berapi2 nak tunjukkan result SPM.kalo pandai sgt jadila angkasawan ker atau apa2 yang org kata keja yang memerlukan kebijaksanaan yang kritikal..contohnya saintis ker,cipta cip ker..tapi ini bukanla salah dak dp kan..sebab kalo intake tuk dp xda dorang pun x memohon..sist pendidikanla yang ada mslh..kalo dh lambakan buat apa buka program len g utk bidang pendidikan.persoalannya disni,.btl ker program dp/kp ne boleh menutup kepincangan profesion perguruan..adakah dgree yang diperolehi sebelum ini menjamin mereka menjadi guru yang benar2 guru, atau sekadar untuk mejadi guru kerana kelulusan sebelum ini tidak membawa2 apa2 karier yang mantap dengan tujuan untuk merubah status sosial.jadi guru ni hanya dijadikan sebagai last option..?muda2han Allah mempermudahkan penyelesaian perkara ini..kalo berilmu mana2 pun leh hidup, ikhlaslaa untuk menimba ilmu..sila kaji secara terperinci keperluan guru masa kini sebelum mengambil kemasukan baru dalam bidang pendidikan..

Anonymous said...

Buat semua bakal guru....

Marilah kita berdoa....
Supaya kemelut ini dapat diselesaikan secepat mungkin....

Bersama-samalah memartabatkan profesion keguruan....

Anonymous said...

salam,bkn nak slahkan sesaper..hakikat mmg ada lambakan guru dlm bidang pendidikan.apa yg menyedihkn kami yg study 4 thn dlm bidang pendidikan bersaing dgn dpli/kpli yg setahun jer belajar nak jd guru.so?..bukan amik kira result yg bagus semata2 nak apply dpli/kpli tp nilai peribadi dan semangat nak jd pendidik yg disemai dlm diri.mereka study sethn bz study nak abiskan silibus tanpa menyemai nilai2 yg baik sebagai guru,sbb nyer mereka pilih dpli/kpli sbb xde keje.betulkan?xpayah nak nafikan kalu itu mmg hakikat.mmg ada kajian menunjukkan guru kpli x berapa bagus,tp kerajaan masih teruskan juga sbb kpt dan kpm tak sehaluan.walaupun sy dh abis study,tp sy rasa apa yg berlaku sekarang masih xbetul..dulu kata xcukup guru so buat kpli/dpli..skrang dh terlebih plak.saya rasa patut buat kajian yg sewajarnya akan kewujudan kpli/dpli adakah gurunya dpt mengejar dgn berkesan atau sebaliknya..mgkn kajian harus dilakukan kpd sume pendidik sbb tujuan utama kita menjadi pendidik sbb nak bantu anak bangsa menjadi manusia yg berguna.

Anonymous said...

korang.. udah le nk ptikai hal dpli/kpli ni.. kami mmg ditapis sblm dipilih.. selain isi kandungan borang tu, kami dh ambil ujian personaliti dan dlm interview pun kami kna mngaja on the spot n mcm2 lg.. bezenye, kami ditapis dlu sblm blaja pdagogi.. korg plak blaja pedagogi dlu sblm ujian insak tu.. 4 thn blaja, bkan smua sbjek pdidikan pun kan.. kpd yg amik matematik kna blaja bidang matematik dlu sblm dterapkan pedagogi pdidikan.. dpli/kpli pula,dlu cm xblaja pedagogi pdidikan je.. kementerian dh kaji smua ni, diorg tau sgt silibus yg dsediakn pd dak dpli/kpli.. kter di upsi, dpli, kpli, ismp dan ipta lain xperlu bgaduh.. masing2 ada kelebihan masing2.. sama jgak kalo kter temukan bijak pndai dari aliran berbeza, tp berikan tajuk isu yg sama.. mereka pasti bgaduh sbb nk ptahankan teori masing2.. yg pnting skrg, smua kna brusaha sdaya upaya.. dak2 undergrad kna pastikan pointer ok n lulus ujian insak, dak2 kpli/dpli plak kna gunakan pluang yg dberikan ni sebaik mungkin.. btulkan niat kita.. sama2 kta bdoa supaya KITA smua bjaya.. amin..

Anonymous said...

haha..macam2 aku dgr..spm bgus la ape la..aku ni spm tak bgus tp alhamdulillah dpt posting..sume tu rezeki masing2..ade jugak yg ditaja kpm tak dpt posting..tp tahun ni kawan2 aku ramai yg tak dpt posting sebab nak bg laluan kepada seribu pelajar dpli yg belajar pendidikan tak sampai setahun..patutke..?bile ditanya kenapa student upsi tak posting?adakah sebab temuduga atau insak..tetapi jawapan nya tidak ada apa2 kesilapan..tetapi sengaja digagalkan kerana nak bg masuk seribu pelajar dpli...macam mana ni...pegawai ppd didaerah aku praktikum memberitahu..ramai pelajar dpli tak tahu nak buat kerja di sekolah..apabila diberi kerja mereka menolak..dan pesan peg ppd tu padaku..jgn la jadi macam tu dpt kerja buat saja..mengajr dengan ilmu pedagogi pun mereka tak tahu..mungkin kerana tempoh belajar yg singkat dan ilmu pendidikan masih tidak cukup...aku menyokong saranan KPM yg mahukan dpli dilanjutkan tempoh belajar ilmu pendidikan..atas sebab ini..pesanan ini bukan utk dpli sahaja tp tuk sume bakal guru..fikir2kanlah..dan renung2kanlah...

Anonymous said...

salam...
ISMP atau DPLI..sama2 nak perjuangkan pendidikan..so janganlah ada yg duk mengapi2kan orang..si almy pun satu kata tuhan suker orang mcm ni..mcm tu..anda dah cukup bagus ke nak menilai org lain...di sisi tuhan sama ajer semua..kalau ko ismp aku dpli kalau tak der amal..masuk neraka gak..so disisi tuhan posting tetap sama..yang bezanya amalan..so..fikirlah dulu sebelum berkata-kata..janganlah nak salahkan orang lain jika ada masalah..cuber pikir kenape tuhan uji kiter..pasti ader hikmah..ini tidak duk wat persepsi DPLI puncala apala..

BUAT SESUATU KERANA MAMPU, JANGAN BUAT SEKIRANYA EMOSI TERGANGGU..

Muallim Adham said...

salam... waw mantap juga komen dlm ni heh heh...
kawe sebagai guru sgt tersentuh melihat bakal guru asyik saling menuding jari... tak perlu salah-menyalahi orang.. baik kita fikir2kan apa sumbangan kita nnti...

jgn kerana nila setitik, rosak susu sebelanga

Alan Ling said...

sabar adik adik junior UPSI... abang bekas pelajar UPSI and I know that your now very very tertekan dengan situasi yang berlaku. Abang pernah melaluinya 4 tahun lepas. Tetapi abang percaya selagi kita berkualiti, berpotensi dan berusaha, mustahil kita tak akan dapat penempatan. Abang pernah menunggu penempatan selama 15 bulan dan sepanjang masa menanti penempatan, abang selallu mencari alternatif dan tidak akan diam sahaja. Justeru, adik-adik UPSI... jangan kita marah kepada UPSI kerana universiti menyediakan ilmu kepada kita selama ini dan yang bersalah ialah polisi kerajaan kita.

Anonymous said...

Sepatutnye dimansuhkan KPLI, n DPLI. Baru sistematik.

Anonymous said...

Sepatutnya dimansuhkan KPLI and DPLI.. Bru sistematik n best.. xyh sush2 brenti keje sbb nk jd cikgu.. yg cmfirm jd cikgu dh ramai..

Anonymous said...

rezeki tu ada mane2...sentiasa berusaha... bukan sentiasa mencari alasan... org yg berjaya dalm idup ialah mereka yg tahu erti susah senang dan pgorbanan.. bukannyer carik alasan...namanyer cikgu..CIKGU.. pendidik.. dah namanyer pendidik.. be patience la ... pastu seksok da jadik ckgu.. mula la kata anak murid tak dgar kate la.. ada tak wat silap mase2 lepas...mane tau time ni sumer sikap buruk dibalas....

Anonymous said...

DPLI,KPLI,GSTT,ISMP.....MEREKA INI TAK BERSALAH DAN TAK PERLU BERGADUH...YANG PUTUSKAN SEGALA-GALANYA YANG SEPATUTNYA BERTANGGUNGJAWAP DAN PATUT DI PERSALAHKAN...SAPE YANG BUAT GSTT,KPLI,DPLI N ISMP NI KAN...KALU NAK WAT ISMP TUMPUKAN PADA UPSI SHJ LA...NI TAK...BNYK PLAK COURSE EDU NI KAT MANA2-KILAJAAN-KILAJAAN

Anonymous said...

kepada budak DPLI,KPLI, besyukur la sangat2,hidup senang kat u,bebas pastu smbung setaun da jadi cikgu. elaun banyak lak tu. dak2 maktab,5 taun setengah baru jadi cikgu,hidup x bebas,elaun sikit,korang dak dpli dgn kpli besyukur la k,jangan la cakap benti kejaa semata-mata nak jadi cikgu,

ko benti sebab x mampu keja dah kan or jelez dengan keja cikgu. shut up la loser...mana ada org yg minat smp sanggup benti keja,dat's all alasan jela sucker..

Anonymous said...

sy tgelak mbaca comment2 yg mcm nk gaduh..hehe..b professional la..kami DPLI kt UUM nie..x gaduh pon dgn bdk pndidikan kt UUM nie..kt upsi kecoh tol..rezeki masing2..sy sblm dpli nie, dh keja tetap..government..pgawai, bkn kerani..bkn niat nk mbnggakan dri, tp dsbbkan minat nk jd cikgu, quit n smbung dpli..kalo anda tnya sbb pa dlu sy x apply degree pndidikan, sy apply, tp x dpt..mgkin bkn rzeki time tue..so jgn nk gaduh2..bg bdk2 DPLI UPSI, sbarla..kejap je lagi..x lama dah nak abes..
mmg ada sgelintir yg xder keja n msuk DPLI utk jaminan keja..tp bkn smuanya..so anda x bley la nk bsing2 kata bdk DPLI bodo..sapa yg bodo sbenarnya?gaduh mcm bdk2..*lu pkir la sndri*..geng2 DPLI kbyakan umor 24 above, so sy rsa x yah layan la bdk2 yg keanak2an di sni..peace no war..
wassalam..

Anonymous said...

If you were to be an Educator..you know you are profesional..So, be profesional!!


Think wise!!

Anonymous said...

bakal cikgu sepatutnya tak perlu bergaduh. sepatutnya perkara ini melibatkan kerajaan, kerajaan sepatutnya peka tentang dunia pendidikan. pendidikan sumber paling penting bagi sesebuah negara. sape yg amik degree,dpli @ ipg ke semua sama je. niat satu untuk mendidik anak bangsa.
saya tahu budak degree nie marah bukan pasal ape, cuba yang bukan dari bidang pendidikan di ipta fikirkan, degree pendidikan boleh jadi doktor,jurutera, ahli perniagaan tak. klu dilihat dari ijazah yang dikeluarkan mesti budak pendidikan tak kan dapat memasuki bidang lain selain daripada bidang pendidikan. kemana hala tuju jika ijazah pendidikan selama 4 tahun belajar tidak berguna sampai ke akhir hayat. apa guna belajar nak mampos sampai 4 tahun. baik amik jurusan lain. yang takde kaitan dengan pendidikan. yang merananye bukan pendidikan jugak.akhirnya orang da lihat bidang pendidikan bukan satu bidang yang boleh dijadikan sebagai satu bidang yang profesional kerana amik pendidikan di ipta pun boleh menggangur. sedangkan bidang pendidikan ini merupakan bidang yang paling penting kepada negara kita.
kerajaan wujudkan dpli pun ada motif jugak. untuk menampun keperluan pendidikan masa kini. dulu heboh 1malaysia mengatakan bidang pendidikan adalah bidang kritikal tetapi sekarang da banyak berubah. jadi pada hemat saya sepatutnya pihak kpt hendaklah bersatu dengan kpm untuk menjadikan bidang perguruan ini sebagai satu bidang yang betul-betul mantap dan hebat di negara kita. klu isu penempatan ini menjadi masalah sepatutnya pihak kpt menutup terus pendidikan di ipta dan memberikan sepenuh kuasa kepada kpm untuk mengeluarkan guru untuk negara. jika perkara ini tidak diselesaikan maka negara kita akan menghadapi banyak masalah yang akan menjadikan negara kita tidak stabil.

azim fauzi said...

Ramai2 lah budak upsi buat dana bina sekolah baru. Korang boleh jadi cikgu swastakan? ape lagi.. Carik line dari mana-mana company cuba tubuhkan sekolah swasta dr syarikat swasta yg kaya2.

Lagi satu korang yg amek Geografi boleh keje dekat pejabat daerah, yg amek Bahasa boleh jadi penulis,wartawan yg amek sejarah boleh jadi kurator, muzium or any PTD kat kerajaan. Yg amik kaunseling keje kat syarikat or organisasi mana2 yg nk kounselor,yg amek ICT keje componey komputer, yg amek Sains jadik pegawai sains or dll.

kan banyak peluang kerja tu tak semestinya UPSI tu cikgu.. Major korang bukannya pendidikan. Pendidikan tu pengkususan je.. Major korang ape bidang yg korang amek.. Tapi korang agak rugi ah banding kursus lain pasal korang 4 tahun biasanya kusus lain 3 tahun. gaji same je .. ha..ha..

azim fauzi said...

Ramai2 lah budak upsi buat dana bina sekolah baru. Korang boleh jadi cikgu swastakan? ape lagi.. Carik line dari mana-mana company cuba tubuhkan sekolah swasta dr syarikat swasta yg kaya2.

Lagi satu korang yg amek Geografi boleh keje dekat pejabat daerah, yg amek Bahasa boleh jadi penulis,wartawan yg amek sejarah boleh jadi kurator, muzium or any PTD kat kerajaan. Yg amik kaunseling keje kat syarikat or organisasi mana2 yg nk kounselor,yg amek ICT keje componey komputer, yg amek Sains jadik pegawai sains or dll.

kan banyak peluang kerja tu tak semestinya UPSI tu cikgu.. Major korang bukannya pendidikan. Pendidikan tu pengkususan je.. Major korang ape bidang yg korang amek.. Tapi korang agak rugi ah banding kursus lain pasal korang 4 tahun biasanya kusus lain 3 tahun. gaji same je .. ha..ha..

Roy said...

Btl ke berita n??

Anonymous said...

Bayakkan bersabar yer...

Anonymous said...

hahaha.. jgnla gaduh... ni kerajaan punye kerja aaa... diorang yg x cukup uit... kite plak yg sibuk gaduh... buang mse aje.. aa wei.... rilek2x

Anonymous said...

Cikgu Lama: salam kpd semua...sbg seorang guru yg sudah lebih 15 tahun bgelar pendidik..sy agak kcwa n malu mendengar isu graduan pnddkn u menuduh punca mrka lmbt d posting sbb dpli n kpli..kpd adik2 sekalian, mungkin adik2 tllu ikut emosi..cuba adik2 berfikir scara selayaknya sbg seorang bakal pendidik..dpli n kpli tak salah, mrka merebut peluang n isi borg n intvw utk msk dpli n kpli..sama mcm adik2 yg mohon minta kursus perguruan d universiti..itu semua urusan krjn n phk berwajib..adik2 masuk u dpt kursus guru pun sbb krjn wujudkan kusrsus berkenaan..sama mcm dpli n kpli..yang lebih malang ada segelintir pensyarah yang berfikiran KOLOT dlm hal ini..

«Oldest ‹Older   201 – 296 of 296   Newer› Newest»