October 4, 2009

TNC (A&A): Penempatan ke sekolah dibeku bermula 2010

Tanjong Malim, 4 Oktober – Profesor Dr. Zakaria Kasa, Timbalan Naib Canselor Akademik & Antarabangsa Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) mengeluarkan kenyataan semua penempatan lepasan UPSI ke sekolah-sekolah terpaksa dibeku bermula 2010.

Kenyataan tersebut dipetik dalam ucapan perasmian yang disampaikan beliau dalam 'Simposium Halatuju Pendidikan Fizik Di Malaysia' anjuran Persatuan Mahasiswa Sains (PMS) dengan kerjasama Jabatan Hal Ehwal Pelajar & Alumni (JHEPA) UPSI yang berlangsung di Bilik Seminar Bitarasiswa semalam.

Dalam pada itu katanya, pembekuan semua penempatan ke sekolah-sekolah ini dikeluarkan oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) melibatkan semua institusi yang mengeluarkan bakal-bakal guru bukan sahaja di UPSI malah di IPTA lain yang menawarkan program pendidikan termasuk Institut Perguruan (IPG) di seluruh negara berikutan masalah kewangan yang dialami pihak Kerajaan Malaysia.

Beliau pada awalnya mengambil langkah untuk tidak mengumumkannya kepada pelajar kerana bimbang menjejaskan motivasi pelajar untuk meneruskan pengajian namun bertukar fikiran dengan mengumumkannya semalam kerana beranggapan perkara tersebut harus diketahui semua pihak sebagai langkah persediaan.

Sementara itu, beliau turut menjelaskan penempatan untuk graduan pada tahun ini tidak mengalami masalah kerana tindakan membekukan penempatan tersebut hanya bermula tahun hadapan.

Beliau walau bagaimanapun tidak mengeluarkan kenyataan bertulis berkenaan perkara tersebut dan hanya diselitkan dalam ucapan perasmiannya semalam.

Dalam perkembangan berkaitan, seorang mahasiswa UPSI mendakwa menerima mesej melalui Sistem Pesanan Ringkas (SMS) daripada rakannya dari sebuah IPG mengatakan perkara yang sama minggu lalu. Katanya dalam e-mel yang dihantar ke upsikini@gmail.com, pelajar terbabit mengatakan keluaran UPSI dan IPTA lain yang tamat pengajian bermula tahun hadapan, perlu menunggu selama 2 tahun sebelum ditempatkan ke sekolah-sekolah.

Tambahnya, pelajar IPG yang dijadual ditempatkan ke sekolah-sekolah pada tahun hadapan akan diawalkan penghujung tahun ini bersama-sama dengan keluaran UPSI dan IPTA lain yang bergraduat pada tahun ini.

Keadaan ini menurutnya mempunyai kaitan dengan masalah yang berlaku apabila lambakan graduan pendidikan di seluruh negara.

Mengulas tentang perkara tersebut, Exco Akademik & Kerjaya Majlis Perwakilan Pelajar (MPP), Nur Aqilah Hanis berkata pihaknya akan mendapatkan penjelasan lanjut berkenaan perkara tersebut daripada TNC Akademik sendiri supaya tidak berlaku kekeliruan.

“Isu ini boleh menjadi isu nasional, bukan hanya melibatkan UPSI sahaja, jadi lebih baik kalau saya dapatkan dulu penjelasan secara terperinci daripada Prof. Dr. Zakaria dan Bahagian Akademik supaya maklumat sebenar dan tepat diperoleh sebelum saya mengulas lanjut.

“Kita tak mahu isu ini menjadi sebab untuk kita bertelagah, apa yang penting selepas kita mendapatkan maklumat tersebut, kita akan fikirkan penyelesaiannya. Jadi semua pihak diharap dapat bersabar”, jelasnya.

296 comments:

1 – 200 of 296   Newer›   Newest»
x-po said...

aduh, biar btl...baik aku bhenti upsi lg bgs..baik tanam ubi kat kg..malang btl la

Anonymous said...

Habislah koirang.... mcmana lah kerajaan kawal ekonomi.. kata okey jek.. 1Najib..

Anonymous said...

btl ke crite ni...cm mn dgn bdk DLPI..kena tempias jgk ke..harap2 bkd2 DP x kena la...kalu x teruk la kita ni..sngup bkorban nak jd cikgu.....alih2 kena cr keje lain dlu la....

Anonymous said...

huhuh....sakip kopala den ni....btl ke berita ni...

almyLee said...

ni la jadi nya sbb ade DPLI... ape yg bagus DPLI smpi pljr2 yg mmg amik course pendidikan di anak tirikan!! lambakan pelajar jurusan pendidikan adalah kerana DPLI!!cuba bayangkan ape reaksi ibu bapa kami yg mengharapkan kami terus menjadi guru slps habis bljr!!!!

Anonymous said...

hmmm..wat to do???kita yg susah..dpli...sistem kerajaan yang kurang praktikal..kita belajar 4 tahun diorg tak sampai setahun...hmmm...
duit habis kat diorg..no offence budak2 dpli...tapi its da truth....
graduates from upsi not confirm a job but dpli do....

che ha said...

huhu...sume kne cari keje len dlm mse 2 tahun tu. Pastu lupa sume ilmu yg blaja. peace...1 malaysia.

Anonymous said...

terok betol pemikiran si Almy nie..tuhan da bagi rezeki kat budak dpli tok sey bising..ko x tgk ak nyer results SPM n STPM la..berbanding ngan ko dapt 2..ak dlu nk minta pendidikan dkt 5 u dalam borang tapi x dapt pun..nk kate result ak x gempak..spm 8A 1B 1C, STPM 3A 1B..ak sekolah kat MRSM kat Borneo..mls nk habaq..nie tuhan bagi rezeki kat aku. 2 yg dapt DPLI ak cabar c ALMY tunjuk results SPM.

Anonymous said...

terok betol pemikiran si Almy nie..tuhan da bagi rezeki kat budak dpli tok sey bising..ko x tgk ak nyer results SPM n STPM la..berbanding ngan ko dapt 2..ak dlu nk minta pendidikan dkt 5 u dalam borang tapi x dapt pun..nk kate result ak x gempak..spm 8A 1B 1C, STPM 3A 1B..ak sekolah kat MRSM kat Borneo..mls nk habaq..nie tuhan bagi rezeki kat aku. 2 yg dapt DPLI ak cabar c ALMY tunjuk results SPM.

Anonymous said...

almylee!!!!
KPM takkan simply wujudkan DPLI kalau takde isu/masalah n so on...

sape ko nk buat statement macamtu???

policy maker?

kami ni (dpli) sanggup berhenti kerja SEMATA-MATA nak jd cikgu!!!

mungkin salah satu tujuan kerajaan wujudkan dpli untuk menyerap tenaga mahir/profesional yang mengaplikasikan ilmu dalam industri semasa mengajar di sekolah!!!

contact aku untuk hujah secara bersemuka!!!
aku memang tak boleh dengar benda macamni...

0195143207...

Anonymous said...

HMM..JGN BUAT..FITNAH..NI SEMUA KHBR ANGIN JE..OK RELAX..UPSI HIDUP ..PROF.AMINAH..HIDUP...

Anonymous said...

almylee!!!!
KPM takkan simply wujudkan DPLI kalau takde isu/masalah n so on...

sape ko nk buat statement macamtu???

policy maker?

kami ni (dpli) sanggup berhenti kerja SEMATA-MATA nak jd cikgu!!!

mungkin salah satu tujuan kerajaan wujudkan dpli untuk menyerap tenaga mahir/profesional yang mengaplikasikan ilmu dalam industri semasa mengajar di sekolah!!!

contact aku untuk hujah secara bersemuka!!!
aku memang tak boleh dengar benda macamni...

0195143207...

Anonymous said...

pesal la ko nk serang almy 2??
aku pown leh kencing je result 2...
hahaha...

Anonymous said...

minta maaf la ye,, bukan nye nak belagak... sy ni high school,, result lagi bagus dr awak... masuk matrik,,jurusan physic.. pointer 3 lebih.. sy x persoalkan rezeki awk.. jgn lupe bersyukur ye... cume terkilan,, lambakan graduan pendidikan kerana adanye pelajar jurusan bkn pendidikan yg amik pendidikan plak... btol nak tgk result spm sy?? boleh,, no problem...
almy~

xsuke dpli.. said...

Salam...
betul tu..dpli salah satu sebab lambakan mahasiswa jurusan pendidikan kat malaysia nie skarang...dulu kononnya nak mansuhkan klpi.nak support plajar yang ambil jurusan pendidikan nie..skarang,lain pula jadinya..muncul pula dpli. betapa betuahnya pelajar dpli kalau nak dibandingkan dengan kitorang nie..dah la belajar setahun jer..elaun pon dapat..kitorang yang memang 4 tahun belajar pendidikan semata2, dengan hutang ptptn lagi, dah mula hilang arah tuju. dulu, masalah posting nie dah berjaya diselesaikan..tu pon lepas libatkan Datuk Hishamudin. skang, timbul balik..sebabnya datang dari wujudnya dpli n lanjutan tempoh persaraan. mpp,tolongla support kami pelajar semester 7 nie serta adik2 kami yang masih berjuang untuk menjadi guru.. tolongla fikir semula wajar tak dpli dan lanjutan tempoh persaraan bagi guru diadakan. kasihan kami yang akan tamat belajar tahun depan..

Anonymous said...

TO sTudent DP u R bEGGAr...so plz dont try it at home...understand!!!!!

Anonymous said...

almylee!!!!
KPM takkan simply wujudkan DPLI kalau takde isu/masalah n so on...

sape ko nk buat statement macamtu???

policy maker?

kami ni (dpli) sanggup berhenti kerja SEMATA-MATA nak jd cikgu!!!

mungkin salah satu tujuan kerajaan wujudkan dpli untuk menyerap tenaga mahir/profesional yang mengaplikasikan ilmu dalam industri semasa mengajar di sekolah!!!

contact aku untuk hujah secara bersemuka!!!
aku memang tak boleh dengar benda macamni...

0195143207...

Anonymous said...

almyLee
ko pnye pemikiran terlalu menjirus ke arah kelompok derita ko...
dah tuhan adakan rezeki sebegitu pd plajar dpli..
takdir dan usaha sama-sama kita terima dan lakukan dah..
imbas kembali ketika ko bersusah payah ikhtiar nk masuk u dulu...ingt ko sorang je ke yg bersusah pyah isi borng UPU letak nama UPSI kat tangga pling atas sbgai seleksi ko??.aku pn minta upsi untuk jd cikgu jgk dulu...tp x dpt. dah rezeki aku kat lain dulu n bila ada ja peluang nk berikhtiar aku teruskan jugak nk ligan cita2 aku. dh dpt dpli ni ada pulak org yg sempit pemikiran mcm ko..
aku tinggalkan kerjaya aku dlu sbgai engineer kat JKR semata2 nk jd cikgu. so consider la mentaliti ko tu yerk...no offence

Anonymous said...

sandi bozzz. kena masuk IT field la lpas ne. d prob is, ckupkah ilmu nak masuk field bkn pendidikan?

Anonymous said...

Anonymous said...

terok betol pemikiran si Almy nie..tuhan da bagi rezeki kat budak dpli tok sey bising..ko x tgk ak nyer results SPM n STPM la..berbanding ngan ko dapt 2..ak dlu nk minta pendidikan dkt 5 u dalam borang tapi x dapt pun..nk kate result ak x gempak..spm 8A 1B 1C, STPM 3A 1B..ak sekolah kat MRSM kat Borneo..mls nk habaq..nie tuhan bagi rezeki kat aku. 2 yg dapt DPLI ak cabar c ALMY tunjuk results SPM.

WAHAI SAUDARA/I ANONYMUS..

TAK PAYAHLAH TUNJUK RESULT KO BAGAI.. ADA GAK YANG LAGI TERER DR KO. ITU DAH REZEKI MASING2 DPLI, KPLI, GSTT, IPG, UPSI BAGAI...
TAPI , YANG ANEHNYA NAPE KO TAK MINTAK PENDIDIKAN DARI AWAL LAGI? KENAPA MINTAK DPLI? RESULT KO YANG BAGUS SANGAT TU TAKKAN UPSI TAK TERIMA KOT..IPG TAKKAN TAK TERIMA KOT. SBB DAH TAKDE LUBANG KERJA KAT MALAYSIA NI BARU KO PILIH DPLI EH... ERMM... TAKPELAH.. TAPI APA PUN, TAHNIAH SBB SUDI MENJADI SALAH SEORANG DARIPADA WARGA PENDIDIK DI MALAYSIA NI. TAPI UNSUR RIAK DAN TAKBUR TIADA DALAM CIRI2 PENDIDIK. TAKAT RESULTS SPM BELUM TENTU MENJAMIN MASA DEPAN BEB.. YANG GAGAL SPM PUN BOLEH KAYA DAN BEKERJAYA. INGAT SAUDARA/I ITU MMG REZEKI TUHAN BAGI. TAPI ANYTIME DIA AKAN TARIK BALIK REZEKI YANG DIA BERI. JGN SOMBONG, JGN TAKBUR...TAK BAIK. SBB TU BELAJAR PENDIDIKAN KENA LAMA SUPAYA PENERAPAN NILAI2 SEORANG GURU TU MASUK2 DALAM KEPALA OTAK SSORANG BAKAL GURU PUN. DPLI?? KEJAP KE KAN? PATUTLAH...

Anonymous said...

hahah!!lawak ar...haa..gadoh2...gadoh sesame melayu..gadoh sesame cekgu...cemane nk mengajar warisan bangsa??

korang ni...
nk jadi cikgu kerana niat yang murni ataupun atas desakan mak bapak ataupun kerana result pekse korang bagus?tak smestinye mak bpk korang suh korang jadi cekgu,result spm korang bagus,korang bole jadi cekgu yang berintegrasi.

renung2kan dan slamat beramal!

Anonymous said...

sian kat si almy...nanti almy berhenti ek. pastu nyanyi lagu menanam jagung..bagusla ada dpli..kawan2 dpli sekalian..kita semua program khas di bawah kpmpembekuan posting mungkin tok budak ijazah yang baru nak kenal dunia n yang bila tgk dasar yang yang digubal oleh kpm ttg dpli mereka tak ble terima...

Anonymous said...

padan muka korang............ dasar hasad dengki. Baru ko tahu sapa yang hebat sekarang. kat budak dpli jgn layan bebudak ismp. kita dijamin selamat dari benda ni k. xda makne nye nak gaduh.

Anonymous said...

Anonymous said...

terok betol pemikiran si Almy nie..tuhan da bagi rezeki kat budak dpli tok sey bising..ko x tgk ak nyer results SPM n STPM la..berbanding ngan ko dapt 2..ak dlu nk minta pendidikan dkt 5 u dalam borang tapi x dapt pun..nk kate result ak x gempak..spm 8A 1B 1C, STPM 3A 1B..ak sekolah kat MRSM kat Borneo..mls nk habaq..nie tuhan bagi rezeki kat aku. 2 yg dapt DPLI ak cabar c ALMY tunjuk results SPM.

WAHAI PELAJAR DPLI YANG DIKASIHI...

MMG BANGGA KITA DAPAT RESULTS YANG BAIK.. TAPI TUHAN TAK BANGGA SEKIRANYA KITA RIAK DAN TAKBUR. MEMANG REZEKI ANDA UTK DPLI,.. TAPI, MELIHATKAN KEPADA RESULTS ANDA YANG SANGAT BAGUS TU, NAPE TAK AMIK PENDIDIKAN DARIPADA AWAL LAGI? NAPE TAK APPLY IPG, UPSI OR MANA2 IPT YANG ADA PENDIDIKAN? TAKKAN LA RESULT GEMPAK, FLYING COLORS MACAM TU TAKKAN TAKDE IPT (PENDIDIKAN) SUDI TERIMA AWK KOT. TAKPELAH, MAYBE TAKDE REZEKI KOT.. DAN SUDAH TERTULIS REZEKI AWK UTK DPLI... ALHAMDULILLAH, AWK MASIH MAHU BERBAKTI KEPADA ANAK BANGSA. TAPI KITA TAK MEMERLUKA GURU YANG RIAK, SOMBONG DAN TAKBUR. WALAUPUN KITA EMOSI KETIKA ITU, KITA HARUS BANYAK SABAR. KERANA KITA BAKAL PENDIDIK/PENDIDIK..
MUNGKIN INI KELEBIHAN BAGI YANG MENUNTUT 4 TAHUN DLM PENDIDKAN DRPD YG MENUNTUT 1 THN/KURANG DALAM BIDANG PENDIDIKAN. PENERAPAN JIWA PENDIDIK DAN KELUHURAN MASIH KURANG.. TUHAN BAGI REZEKI UTK ANDA DI DPLI TAPI TUHAN BOLEH TARIK SEKEJAP SAHAJA KENIKMATAN YANG DIA KURNIAKAN. YANG ATAS TAK SELAMANYA DI ATAS..

Anonymous said...

pelajar smp selalu kata dak dpli menutup rezeki mereka...kalo korang hebat n bagus..nape masuk upsi...sbb apa mak ayah anta dak smp ni kat upsi...sbbnya diorang dah tau kesukaran pekerjaan akan datang...

lagi mau bising kata kami ijazah tak laku la, apala...tu sume tak kisah...yang penting kami mcm anak emas universiti..kami tunggak keperluan kpm untuk mengisi kekosongan penempatan disekolah...ada gak aku tgk dak smp selekeh ja...tak pandai bergaya langsung..sesuai la g posting kat pedalaman

Anonymous said...

Tulah aku harap sangat2 upsi ni menjadi mcm u lain bukan khas nak jadi cikgu. Lepas ni aku dah xnak lagi dengar upsi ni khas untuk pendidikan. Biar setaraf dengan u lain. Kami paham dari dulu yang kami tak dijamin jadi guru. Mcm pendidikan kat u lain. Jangan la kita salahkan budak dpli. Kos edu ni dah dari awal dia ckp xdijamin jadi cikgu. saya mewakili pelajar ismp memohon maaf atas kenyataan yang menimbukan rasa tidak senang dpli.

Anonymous said...

Kalau budak ismp bagus mesti kerajaan dah ambik jadi cikgu kan............ Xkan kerajaan xtahu kot nak jaga status.

Anonymous said...

result cemerlang tak mamou menjanjikan anda utk jd guru yg baik yer. bak kata sala sorang pensyarah, grade is nothing. its depend on how u deliver the lesson. peace!!!!

Anonymous said...

aku nk bg pendapat sikit...x semestinya korng masuk upsi korang kena jadi cikgu...blh jer kl x nak...senior aku ader yang x jadi cikgu, depa jadi ushwn...kl x nak jd cikgu jgn isi brg posting nnti...:)..pasal praktikum plak...fakulti aku pun x tau lagi...korang tanya terus je lah kt ULM...aku hr tu ader mslh dgn borg praktikum...penyelia tu lmbt sgt, so aku g jumpa ULM...tanya sendiri baru puas ht...ramai lg yg x tau...aku punya ROS 2 pun x da khabar berita lagi...sebarang taklimat x de psl ROS n praktikum...;)

Anonymous said...

nape beku.....
janganla bekukan.....
sian kat kami student upsi....

"beginilah nasib diri ku oh cikgu....nak berbakti tapi orang x sudi...."

huhu.....dah la kami course baru...AT48...

huhu.....
ya allah....bukalah ruang untuk kami agar kami mampu menerima segala cubaan dan dugaan ini...

AMIN

CheguFadh said...

khabar angin??semalam dah diumumkan..mahasiswa & pensyarah IPTA lain turut mendengar..para ahli panel dan saintis negara pun ada semalam..ja apa pula dikatakan khabar angin??

mahasiswa dinasihatkan sambung master dulu..itu antara alternatif lain..tak taulah kalau ade pihak kata berita ni dan blog ni penipu..

dah dieorg yg xmo datang..halatuju berkaitan dgn dunia pengajaran..xsemestinya fizik shj..sains dan yg lain2 turut terlibat smlm..

ade mahasiswa math,akaun datang smlm..cntohnya Pres Persatuan pengguna..

Ahmad Ibn al-Man Har said...

Sebelum ni pun dah ada masalah posting ni. Masa tu aku baru je sem 1 (2006). Lpas mcm2 tekanan diberikan kpd pihak yg brkenaan, Menteri Pndidikan masa tu, Dato Hishamuddin buat statement kononnya mlsh posting xkan berlaku lg smpai tahun 2013.

Dalam keadaan yg mcm tu, UPSI menambahkan jumlah pengambilan pelajarnya. Pengambilan trbaru pada julai tahun lpas merupakan pngambilan yg teramai dan sgt menyesakkan UPSI. Aku x tau la ape alasan UPSI ambil student ramai2 mcm tu.

Sebagai universiti KITAR SEMULA iaitu melahirkan 'org yang mengajar', UPSI spatutnya sedar akan risiko pangangguran di kalangan plajar bidang perguruan
sbb bidang pendidikan bkn mcm bidang komersial lain. UPSI dan pihak yg berkenaan spatutnya membuat kajian rapi terlebih dahulu sblm menentukan brapa rmai jumlah guru yg diperlukan oleh Malaysia serta sjauhmanakah kemapuan kerajaan utk menampungnya.

UPSI dan pihak yg berkenaan juga x perlulah bersusah payah mengulang kata2 "pelajar2 UPSI harus mempelbagaikan kemahiran dan tidak mengharapkan utk mnjadi Cikgu apabila tamat belajar". Kalau dari awal UPSI tidak mngambil pelajarnya, bukankah pelajar trsebut sudah lama mgaplikasikan kmahiran yg ada padanya? Perbuatan UPSI dan pihak yg brkenaan hya mencetuskan rasa sakit hati trhadap golongan2 seperti kami, khususnya sprti sya yg sudah berada di tahun akhir.

Sbg org yg dtg dri kluarga miskin, Mak pula sakit, family aku amat2 mgharap aku cpt habis blajar n kerja. Tp bnda ni plk yg brlaku. KlaU dr 3 tahun dlu UPSI x ambil aku blajar, mgkin aku dh aplikasikan kmahiran yg ade dlm dri aku ni utk buat kerja lain. Tp skang msa dh trbazir 3 thn.

Justeru, kpd UPSI, kerajaan, dan pihak yg berkenaan, tak perlu rasanya jdikan institusi pendidikan spt UPSI ni sbg tpt mmbuang golongan2 penganggur yg ada kelayakan akademik tinggi supaya mereka boleh bertugas sbg pnsyarah dan pda masa yg sama UPSI trpaksa menambahkan jumlah pelajarnya. Institusi pndidikan buknnya tmpat peluang pekerjaan. Byk lagi tpt lain golongn trsebut boleh cari krja.

Yg paling penting, isu ni belum tntu lg kesahihannya. Marilah kita sama2 berdoa supaya Allah s.w.t memberikan yg terbaik utk kita du dunia dan akhirat.

Anonymous said...

Bukan DPLI,KPLI mahupun apa2..
Korang jgn lupa anak2 didik KPM tu

Programn Ijazah Sarjana Muda lepasan SPM(5 tahun) 1st batch bakal lahir tahun depan...

Tu anak permata mereka..Haruslah diberi tumpuan penempatan

Kemudian kat sekolah nun (contohnya SMK Ayer Panas, Kuala Lumpur-ada 30 Guru Sandaran Tidak terlatih)..GSTT ramai konker skol la nih..

Budak2 UPSI korang jgn pk nak jd cikguje..
Sijil korang laku jadi pegawai , PTD dan sebagainya..

Tuha senior aku dah jadi pegawai dekat KPM Putrajaya(x kisahla walaupun kontrakpun)

so maknanya korang banyak peluang lain..

SAMA2LAH KITA BERDOA.

Pelajar DPLI said...

Kepada almyLee & xsuke dpli:

salam.. korang ni nape nak anti2 dpli? sekarang korang taw tak yang dak2 dpli yang dilayan dan dijadikan anak tiri? korang taw ke layanan upsi terhadap mereka bagaimana? daftar2 masuk saja susah nak dapat penempatan.. pastu kene duduk kat taman malim dan proton, jauh dari upsi, main campus.. tempat belajar (kelas) pun KMP sewa dari pihak proton.. tempat jadi showroom dan ofis proton dijadikan kelas.. yang korang pelajar upsi lain tak bersyukur ke dapat kolej dekat2, dapat tempat belajar yang selesa.. lagipun waktu pendaftaran, dekan upsi sendiri leh kata "kami kat sini memang tak suka dpli" apa jadahnya? macam ni ke orang besar satu institut pendidikan?

korang taw ke duduk proton ni macam mana? banyak bangla dan banyak kes.. korang taw ke ada rumah dah kene pecah dan ada pervert bangla kat sini tunjuk **tuut** dia? korang taw ke ada dak dpli dah kene rogol? sebab ape? sebab keselamatan kat proton & taman malim tak terjamin.. hari2 hidup dalam ketakutan.. hari2 kene waspada.. bas pun ada satu aje upsi bagi untuk ulang alik ke kelas dan kampus upsi.. korang tak bersyukur ke banyak kemudahan? kenapa nak salahkan dpli? apa yang hinanya dpli?

nak kata korang belajar lama kat upsi, ya memang korang belajar lama.. abes tu dak dpli tak belajar lama ke? nak harungi diploma, matrik, ijazah tu tak lama ke? pastu masuk upsi sbb depa mmg nak jadi pendidik.. ada yang dah kerja pon, sanggup berhenti semata2 nak jadi pendidik, sbb tu masuk upsi, amek dpli.. dah tu syaratnya.. pasal KPM bagi tempat pada dak dpli dulu berbanding ngan dak upsi sendiri korang taw ke sebab ape? sebab dak2 dpli dah banyak pengalaman sebelum ni, eg. dah pernah kerja, ada ijazah lagi, so jangan salahkan dak2 dpli mengapa mereka dipilih dahulu.. kalo memang bengang, salahkan KPM.. rezeki masing2 la, takkan tak percaya ngan rezeki Allah?

kalau korang berada di tempat pelajar dpli baru korang rasa peritnya belajar kat upsi sebagai pelajar dpli nak dibandingkan ngan korang sendiri yang menjadi anak emas upsi.. Allah takkan mengubah nasib sesebuah kaum melainkan mereka berusaha ubahnya sendiri.. tak perlulah bermusuhan dan saling dengki mendengki.. jika sifat tersebut korang amalkan, nampak sgt korang akan jadi pendidik yang berfikiran sempit dan cetek..

Anonymous said...

salam....apa y dlm slip result tu xder mender pun sbnrnya....tmbah2 law stkat spm sjer...itu blom ckup nk tentukan sper y Layak jd cgu y baek....nk jg cgu BERKUALITI ni mst tinggi IQ n EQ....aper2 pun jg attitude....

Mr azmie said...

4 tahun balajar...jadi sia2 je..aku x tau la nak keja apa pl pasnie....blogger je la...

http://audio-digital-mp3.blogspot.com/

ZARA 札拉 said...

Alhamdulilah kalau penempatan tahun ini tak terjejas~

Buat mereka yang bakal bergraduasi pada tahun hadapan, moga perkhabaran ini tidak tepat. InsyaALLAH, kalian yang memilih kerjaya yang mulia ini bakal diberkati sentiasa.

ain fathihah said...

rezeki masing-masing punya hak, kan.

DPLI ke KPLI ke ISMP ke,
nanti dah graduan sama-sama jadi guru jugak.

psl berita ni, setahu saya untuk ISMP, memang dari awal lagi tak dijamin akan dapat jadi guru.

takyah la melatah cepat sangat.

malulah gaduh2.

Anonymous said...

kesian sungguh cikgu2 UPSI ni..
cam xde pendidikan...
apa nk risau xde keje..
setiap ajal maut,jodoh dan ajal di tgn allah..
kalau dah ada rezeki..biar cmne pon ade gak..klau tak de,mungkin allah bagi jalan lain utk cari rezeki...
ape dah..rilex..cool bebeh

Anonymous said...

kamu semua kat atas ni memang senang kena tipu... blog ni saja nak lagakan pelajar UPSI. satu lagi ini mungkin salah satu cara pro kebajikan meraih undi utk pilihanraya kampus akan datang....fikirkanlah....jangan x approve blogger......hahahahahahhah.....

Anonymous said...

sume yg amik education sumenya bangang!!! tak kira DPLI ke degree ke?? sama je.tgk gua,amik engineering, dh jd engineer...apa barang education...sume yg amik education budak lembik tak tahan ngn pressure..nak keje senang je!!! padan muka!

Anonymous said...

noting to blame anybody here
just remember that our aim here
we are the choosen to b a teacher
so, is that are good to fight each other???
think!
the problem was'nt from ismp or dp, it is from ??????????

Anonymous said...

korang gadoh psl result spm watpe??? klu spm gempak pon, mengajar macam sampah, kat sekolah jadi malas & cuma nak duit baik lupakan hasrat jd cikgu.

Anonymous said...

ala korg(DPLI) yg mencurahkan pasir kat periuk nasi kitorg...tp kitorg x kisah pn sb kitorg caye rezeki smua di tgn Allah..mungkin arini ari korg tp smpai tibe waktunya mulut korg lak terkunci...so jgn t'lampau laser yer!!!

sepatutnya korg yg dah ada ijazah ni lebih matang, lebih proaktif and lebih ok la berbanding kitorg . Sepatutnya kita sama-sama lah doa utk kebaikan bersama. Itu sepatutnya yang bakal ditunjukkan oleh bakal guru macam korg.

kalo gitu korg yang masuk UPSI ni juz hanya nak duit dr kerajaan je la berbanding nak lihat anak didik kita maju.. kalo hanya nak duit je ..baik tak payah...so korg yg DPLI pk la bebaik...jgnla jz jd CIKGU SEGERA je..

Anonymous said...

Ala u all smua meniaga je kat tengah jln tu... lg besar gaji pd gaji cikgu... so gunakan ilmu yg blajar kt uvsti unt meniaga... x kira lah u all nk meniaga apa, janji halal... lebih dr gaji cikgu... lpas 2 thn nti.... bisnes tu bg lah kat mak,ayah n adik beradik u all... n u all g lah mengajar... senang je kan... buat apa nk pening kpala... x semestinya kita amik pendidikan kena jd ckgu je... so u all pikir2 kan lah.. ni just cadangan ja...

Anonymous said...

terok betol pemikiran si Almy nie..tuhan da bagi rezeki kat budak dpli tok sey bising..ko x tgk ak nyer results SPM n STPM la..berbanding ngan ko dapt 2..ak dlu nk minta pendidikan dkt 5 u dalam borang tapi x dapt pun..nk kate result ak x gempak..spm 8A 1B 1C, STPM 3A 1B..ak sekolah kat MRSM kat Borneo..mls nk habaq..nie tuhan bagi rezeki kat aku. 2 yg dapt DPLI ak cabar c ALMY tunjuk results SPM.

hahahaha kelakar....
cakap daj mantang....aduhai abg2 akak2 aku nih....nk g tau dia pandai la tu..eee cam budak baru tma keputusan upsr...
xyah la klu setakat tu jew...xkemana..x hebatpun kecuali anda adalah org asli..klu org asli dapat cmtu mmg hebat...hihih
ada lagi cyap bagi no fon ag tu...nk berbahas.huhu...tgah fkir ni nk save ke x...nnti klu org nya lawa or acem leh lak aku sapa nk usha...peluang dah ade nie..hihihi
sy suka nga semagat cni..semagat perjuang bangsa dpli y sejati....
dpli x salah kot y salah kerajaan yang wat dpli wujud...dak ipli nie cuma pererta je yang pantang nampak peluang yang dibuka..klu sy pun sama dari menggur atau buat kja yang berat baik sy mohor dpli y lebih terjamin..tul x..xmnat xpa..y pengting gaji n kerja terjamin...klu x cmne nk jaga ank kawen, umur pub dah matang xkan nk membujang n menggangur ....tul x???

Anonymous said...

Salam utk shbt bakal pendidik sekalian.knp gaduh2 plak ni...cikgu xleh gaduh2 same ckgu,kan nk jd ckgu nanti sume ni kan??? doala byk2....jgn duk gaduh2....nti sape plak yg nk menjayakan 1Malaysia nti.kite kan pencorak ank bangsa....hidup 1MALAYSIA.Kalau nk gaduh.jgn dlm ni, saluran x betul...tambah kacau ade la.klau btul2 nk buat,sila buat demontrasi...xpun jumpa KPM,Xpun jumpa Najib terus.baru ada hasil...betuk tak. BISMMILLAHITAWAKKAL ALALLAH...BAROKATILLAH.

PhotoAddict said...

salam n slmt sejahtera.

jangan fikir negatif tentang ini. tolong pandang ia dgn cara yg lebih positif.

Boleh gunakan ruang masa 2 tahun itu dengan pelbagai aktiviti bagi menambahkan lagi kemahiran dan ilmu. banyak lagi perlu dieksplorasi dalam hidup ini.. bukan semata-mata hanya kerja...

apabila sudah kerja nanti, kita pula tercari2 ruang cuti... tugas cikgu skrg ini bukan shj meliputi hari persekolahan tetapi cuti sekolah juga ada aktiviti kerja...

renung2knlah...

p/s: sy yang ingin cuti

Anonymous said...

amylee: apa kaitan pembekuan penempatan dengan dpli..pengambilan dpli bukan sembarangan...hanya mereka yang berpengalaman bekerja 2 hingga 3 tahun sahaja dipilih mengikuti program. dengan tujuan dapat memberi pendedahan sebenar kepada pelajar. bila masa pula kpm menganaktirikan ismp. upsi yang menganaktirikan kami tahu tak. beza kami ngan ismp ialah kami ditaja sepenuh oleh kpm. bermakna kami ada kontrak dgn kpm. tapi kamu ismp pasti akan diposting, cuma bergantung pada keputusan kamu samada baik atau tidak.

Anonymous said...

Kita tak mahu isu ini menjadi sebab untuk kita bertelagah, apa yang penting selepas kita mendapatkan maklumat tersebut, kita akan fikirkan penyelesaiannya

Anonymous said...

xth nk slhkn sape..ni bkn masanya kte menuding jari pd sape2..baik kte sama2 selidik dan cari penyelesaian trbaik supaya benda ni x berlaku..secara peribadi sy pn pelik dpd dl lg knp stp tahun trlalu rmai ambilan bidang pendidikan.tp ats dasar prcaya kpd kredebilitian kerajaan, sy bidas smua hujah kwn2 bidang lain yg katakn cg jg x smestinya keluar trs jd cg. dl mslh posting pnh brlaku namun brjaya diselesaikn..agk tdk msuk akal apabila dikatakn brlaku lambakan graduan pendidikn krn krajaan yg brtgjwb kluarkn kuota.ms mula2 dpli diprkenalkn sy trtanya2 apakan masih tdk ckup lg bilangan graduan pendidikn yg dikeluarkn??isu ini agk musykil dan memerlukn pnjelasan yg trperinci...sama2 lah kte brdoa moga kerjaya kte d ms hdpn akn trjamin...

Anonymous said...

yg dh berjaya menjadi guru tu bersyukurlah(walaupun kdg2 awak x layak pun..hahaha..)tak perlu kot nak ckp byk2... paham2 sendiri la kan...yg masih blum dpt penempatan ni(walaupun kite sememangnya layak yang teramat layak sgt! sampai xtau la nak kate mcm mane lg)byk2 kan lah berdoa... rezki yg berkat itu kan dtg dr sumber yg baik & halal...so, percaya sajelah bahawa rezki sentiasa ada untuk kite...xperlu gaduh2x..tq..peace no war!! :)

Anonymous said...

kepada budak DPLI yg berlagak pandai.kalu ko rase dapt result SPM gempak sngat nape x jd doktor jer?bt ape mtk jd cikgu?belagak ja pndai.

Anonymous said...

jadi cekgu dah la gaji sikit.. keja banyak.. bosan...

Anonymous said...

salam...
betul ke cerita nie?
cam ne plak leh berlakunya lambakan guru & masalah kewangan?
bukan ke sepatutnye k'jaan dah buat statistik?
kalo betul berlakunya lambakan guru...kenapa masih banyak pengambilan? IPGM saje dah ade 6 batch ismp, blum lagi masuk kpli,tesl, dpli, n kos2 pendidikan kat u...
sumber cerita ni boleh dipercayai ke? jgn sebab kabar angin bakal bakal ckg plak yang bergaduh sakan...
memalukan institusi pendidikan je
marila kite sama sama berdoa agar nasib semua bakal guru (xkira la ismp ke, kpli ke, tesl ke, dpli ke, kos2 pendidikan ke) terbela....tapi bila dah jd cikgu jgn pulak makan gaji buta (awful truth)...

syazli
IPGMKPT

MANTAN ALUMNI UPSI said...

unjuran guru yg akan menjadi tepu di sekolah akan menjadi kenyataan.. tetapi disebabkan ekonomi negara yang dah xboleh buat apa dah ni, ianya betul2' terjadi.. lagipun dasar KPLI@DPLI ini adalah dasara semasa YAB PERDANA MENTERI DATO' SERI NAJIB BIN TUN ABDUL RAZAK MENJADI MENTERI PENDIDIKAN.. ada berani ker nk hapuskan? tunggu ler jadi macam YAB TUN DR MAHATHIR BIN MOHAMAD pencen dulu baryu bleh ganyang yer.. sabor jer lah....

karem said...

original cikgu dtg dari maktab..dorang xkn miss nk posting ktorang punyer la..direct trus pade KPM

Anonymous said...

Kenape plak perkara mcmni boleh berlaku pelik la...abis mcmne dgn kami yg dah menghabiskan mase selama 4 tahun kat cini..xde ape ertinya la mcmni...huahuahuahuahua..

Anonymous said...

kenape boleh jd mcmni aku xphm la... jadi ape nasib kami pelajar UPSI yg dh menghabiskan mase selama 4 tahun kat cini..buang mase je la cmni...sepatutnye perkara mcmni xbleh berlaku harap2 keputusan pembekuan posting ini dapat diubah...

Anonymous said...

poyo aaa dpli...dah xdpt keja baru nk mlangut mntak ckgu...macam bagus...aku tgk kwn2 aku yg pointer degree gempak2 xde lak nk mlangut mntak cekgu...haaa apa cita? dah msuk ipg dok sembang poyo cam ko hebat sgt...cekgu2 sekolah suma nyampah laaa ngan korang...poyo...sombong ngan suma org...org ada degree laa katakan...satu lg...jgn nk cta laa korang sanggup branti keja smata mata nk jd ckgu...kalo keja ko dlu tu best sgt pasai pa ko nk brenti? nyesal ke? dah aaa...jgn dok smbang hebat laaa dpli wey....

Anonymous said...

dpli..kpli...sume untuk anak beranak diorang jer.Ini semua diwujudkan atas dasar politik. Untuk keperluan kpm konon...mengarut sume tu..Dari research rambang yang aku wat..kebanyakan bdak dpli dn kpli ni kalu abg die jd cikgu dpli die mesti masok dpli gak.Yang paling dekat jiran dkt umh aku..habis adik beradik anak beranak jd cikgu kpli...hahaha..tu la reality dunia skng...Lagi satu...kalu posting dibekukan,kamu kne igat jgn bermimpila nk jadi cikgu ganti kt sekolah mana2.Sbb skng PPD pun daa xder duit nk bayar gaji cikgu ganti.Apa lagi cikgu yg baru nk masok.jgn harapla...
Jawabnyer pegi la keje kilang k..tlong mat indon wat umah batu k..sementara nk tnggu posting...
kekekekkek....

Bukan Cikgu said...

nasib la aku tak jadi cikgu..tengok bakal2 cikgu yg bg komen kat sini pun macam takleh kawal perasaan..macam mana nak didik n bentuk anak2 watan menjadi manusia yg berguna kalau bakal2 cikgu bertelagah sama sendiri..dari korang dok bertikam lidah macam ni,beter korang usahakan cari jalan penyelesaian untuk isu ini..senang je..tikam lidah pun tak bawak kemana jugak...hmmm....cikgu..ooo cikgu...

"kami guru malaysia"
"berikrar dan berjanji"
bla...bla...bla...(sambung sendiri)..

antah said...

patut la ambilan KPLI utk thun dpn xde..sptutnya dah buka borang.betul la aku dgr pruntukan 8 billion utk pendidikan ditarik balik.sgala program mktab trpaksa beku.masalh ekonomi katanya.salah siapa?nak kata ekonomi dunia xde la plak riuh masalh ekonomi skg...zaman mahthir,paklah takde plak mcmni walupun krisis ekonomi...zmn pakjib ni..apapun sudh ketentuan Allah.

Anonymous said...

x tau isi ke,,,, dulu kerajaan ujudkan DPLI sebab budak2 yang dah ade ijazah bukan pendidikan ni melonggok x de kerja...

sebab 2 la ujudnya DPLI. sebab kerajaan prihatin supaya ade kerja kat budak ade ijazah ni,,,

tapi masalahnya sekarang ramai sangat DPLI,,, sampai tutup peluang budak ISMP... so salah kerajaan la... dan kalau kerajaan x buat cam 2,,, habis la ramai pula graduan bukan pendidikan x de kerja....

cadangan saya la.... mangsuhkan je DPLI ni... n kurangka tahun pengajian untuk ISMP.

bukan menjadi sebab adanya DPLI untuk mengatasi kekurangan guru,,, sebaliknya kerana mengelak pengangguran.

nun alif nun alif said...

kenape aku yg di heret dlm ini cerita???!! pandai2 link komen kat blog aku!! ni official name yg link kt blog aku a.k.a name penulisan aku kat dlm semua blog termasuk upsikini...

kepala mentega said...

masalah kewangan ke?..tahniah ler kerajaan malaysia..5 bintang atas keputusan ini...kesian kerajaan malaysia xdak duit...nanti kita pakat kutip derma ramai2 bagi kat depa wat beli nasik lemak k...yeah2

Anonymous said...

dpli koya .. hahaha

Anonymous said...

xpyh nak gadoh2,korg sume cari kerja dlu lpas abeh bljar,kmpul duit 2 thun nk kawen,dah abeh 2 thun keje kt mna2,pas2 jd ckgu,stle..

Anonymous said...

ala..laman blog fitnah nie ada2 jer..x habis2 bohong

aidil said...

salam...

jgn lupa bahawa sifat dengki mendengki pun tiada dalam diri pendidik..

aku budak dp.. tapi bile korang ckp dp jd penutup periuk nasi korang tu sgt2 x boleh diterima.. tiada soal sapa pilih sapa or anak tiri ke tidak.. memang ini sume rezeki.. pasal belajar setahun saje tu.. aku pun dah ade degree belajar 3 4 tahun mcm korang jugak dan pemilihan dp bukan main sebat je.. tapisan demi tapisan untuk dptkan yang the best... dan yang korang2 ni belom lagi terima akibatnya.. baru dgr khabar2 angin dah melenting mcm orang takde pedoman.. mengutuk2 orang lain dan dok salah2kan orang lain.. sepatutnya sebagai seorang yang berpelajaran, korang ambil ianya sebagai suatu dugaan dari Allah untuk melihat sejauh mana korang hadapi semua ini.. itupun kalau betul bende ni berlaku.. fikir2kanlah...

Anonymous said...

aduh..pa kena pla jadi gni..
harap2 ada penjelasan yg kukuh dan kesahihan maklumat ini.
huhuuu..
jadi cegu dkt bawah ruamh mcm tym bodak2 dulu pla dah..

Anonymous said...

gila! tu pun mau gadoh! malu la siket da umo brape da, bakal cikgu lak tu! aku tau semua org tgh penin dan tension pasai ni,aku pun penin jgk. da kerajaan xde dwit. ko bising pun xde gune! kalo da result tu gempak, mesti ade otak yang gempak, guna la otak tu cri alternatif skiranya anda termasuk dalam golongan yg x dpt ber'posting2' lg. nasihat saye.: cari la peluang2 meniaga ape2, cari keje ape2, jgn dok gatai kawen, jgn dok gatai bwat anak or tmbah anak, n lastly jgn dok gatai cari masalah. rendah2kan lah EGO anda.
p/s: renug2kan dan selamat beramal

Anonymous said...

huh! tak malu ke gadoo sesama cegu?? kita fikir la apa cra rasional klo bercakap...skg, suma terkena...kdg fikir jg sistem skg mmg akhirnya menyusahkan certain2 org la....ada logiknya, skg org yg mmg nak ambik pndidikan plak dianaktirikan. klo ceta sal rezeki, tak logik. sistem yg ptt disalahkan act...

Anonymous said...

huh.nyesal ambik pendidikan...mcm2! sistem tak bgussssssss...

Anonymous said...

salam..yg penting belajar bersungguh-sungguh..ko orng semua kena ingat kalau dibekukan pd 2010 maksudnya pada semua la..x kira dpli, ismp, sarjana ker..sama jer.. x da saper yg terkecuali.. yg dpli lak rasa bgs sangt.rasa diaorang x kena.nk faham ni pn x blh gak.. balik belajar tadika semula la..sama la ambil ijazah n ambil diploma pendidikan lak..
x da maknanyer..fikirlah mereka yg bongkah n angkuh...

safra said...

kalo gaduh pun xda guna. Yg pnting skrg, sma2 bdoa agar smua bjalan lancr. Dia maha mendengar kan. Dan Dia jugak yg bg rezeki.. Drpd gaduh pasal mslh, baik bincg pasal pyelesaian.

Anonymous said...

papepn ini rezeki masing2. Result SPM yang gempakpun x semestinyasngat2 bgus tgok ats rezeki la. X baik nak riak2 mcm tu. I agree wit almy...it's not tat dpli isn't good but when there is too many of them how bout us..we are the one who should come first...4 those who got excellent result but still cannot apply to edu. course it is impossible coz you can go to maktab instead!!

Anonymous said...

"kami ni (dpli) sanggup berhenti kerja SEMATA-MATA nak jd cikgu!!!"

hello cikgu-cikgu dpli. korang berhenti kerja bukan semata-mata nak jadi cikgu. korang berheti demi kesenangan hidup korang sendiri ok. ye la, kerja cikgu kan half day tak macam kerja korang yg sebelum ni..ye tak..


korang ni sebenarnya bukan ada hati sangat kan nak jadi cikgu. entah2 sebab husband suruh berhenti atau tukar jadi cikgu.

and one more, ramai lagi orang yang result lagi bagus dari awak, tak pernah riak pon..hai, susah nak ckp dgn org x bersyukur ni..

Anonymous said...

Budak ISMP ni mmg teruk, nama je belajar 4 tahun lam bidang pendidikan tp ilmu takat teori je, praktikal hancur.. sbb tu KPM amik tenaga profesional tuk mengisi kepincangan lam bidang pendidikan ni.. Pastu tanak terima kenyataan plak.. kata nk jadi cikgu kene ikhlas dan berhati murni.. yang korang dengki ngan rezeki orang lain tu apekejadahnye.. Rezeki, ajal maut, itu sume ditangan tuhan.. sape ko nak melawan takdir? cakap2 manusia xde iman camtu la.. orang yg dengki macam ni nak jadi cikgu? kimsalam je la!!! hahaha.. provokasi ini memang khas untuk menguji mentaliti anda!!

nurr said...

salam
x guna kta y dok satu kampus ni nk banding2 sape lg hebat...
cba cari pyelesaian.... bg idea ke, x pon at least bg semangat ke... ok la jgk...
ni dok gadoh sesame sendiri.. x membina langsung laa cikgu-cikgu ni... Rezeki Allah dh tentukan u stiap umatnya.. tggal usaha je lg, y penting kt buat y terbaik u masa skarang.. truskan usaha u blajar...UTK TAMBAHKAN ILMU..InsyaAllah jika kt ikhlas jalan rezeki kita akan dpermudahkan..JOM RAMAI2 KT DOAKAN SUPAYA PEMBEKUAN TRSEBUT X JADI KNYATAAN (mane la tau tup2 ekonomi baik smla scra mndadak.. huhu) Bg pihak y brtanggungjawab @ pihak y br'authority'... harap2 anda ada inisiatif u mnyelesaikan masalah ni...PARAH GAK KAMI BDK2 SAINS Y AKN br B.ed nih..
kalu B.sc leh gak carik keje laen... adoyaiii~~~

Anonymous said...

jap2..nape la korg nak gado2 nih? Semua same je. dpli ke or budak upsi ke or even budak IPTA laen yang amek pendidikan bagai. Aku bukan la budak pendidikan. tapi, if korg yang mendidik nih da gado2, ape cite.

masing2 x payah la nak up kan korang nye program. same je. it just rezeki ko lebey from org lain ko abis awal. and if rezeki ko kurang dr org laen, keep up the good work. study je la..

korg akan mendidik budak2 kat malaysia nih. so korang kena la unite. if x unite, cmane la nnt jadi nye.. haih~

good luck to everybody!

mizjcka88 said...

hoi....ini x adil....apa salah ku yang mau jadi cikgu ni....jangan ler buat macam...aku nak keja apa nanti....habislah.....Tolong lah...do something perdana menteri tersayang...aku dah berwawasan tinggi ni nak jadi cikgu...huhhuhhu

nico izzat said...

assalamualaikum future teachers...

I am not going to say who is better ; dpli or education students. I am also not going to comment who deserve what rezeki because that's Allah's job, not us. But what am I going to say no amount of A's of high pointers are going to be the indicator of how good you are as a teacher. Because being a teacher is more than that. I am not being corny, I am not being dramatic, I'm just being honest. Because a teacher is no longer just 'teach', it is to inspire, to guide and more. It's not how many content you can master or how many philosophies you can remember but it's all about the guts. How willing are you to help and inspire these young minds? how willing are you to stand the pressure to fulfill not only the students' wishes but also the parents', the administrator and yourself? if you really think you got what it takes, then by all means, go ahead and enter the schools, whether you are dpli or edu students. if not, you know what to do...

(p/s: i am not asking all of you to agree, but just give it a thought...)

mohd asraf said...

rezeki semua ketentuan Allah. Jgn la dok perang tgn n mulut dlm bln syawal ni. sy xsalahkan mana2. semuanya kerajaan yg putuskan. jd kerajaan yg patut tanggung. sy cuma terkilan sebab bdk ptptn akan terseksa untuk bayar balik pinjaman. bayangkan kalau thn depan grad, pastu 2 thn xdpt posting, ptptn plak dah mula mintak hutang. this matter should be take in consideration. this statement memang melumpuhkan semangat pelajar2 upsi, pelajar2 lain yg mengambil jurusan pendidikan di IPTA lain dan ipg.

Anonymous said...

sape suruh berhenti....n join KPLI n DPLI. belajar setahun ade hati nk jadi cikgu...cermin diri 2 wei...ilmu x cukup nk masuk sekolah...kami yang 4 tahun mesti diutamakan...xpuas hati jom lah bertumbuk...ingat aku takut...aku benci,aku xsuka, aku anti org DPLI n KPLI..

klu berani contak lah..o174435601.jgn nk berdebat kat dlm ni jek...(marah ni)

Anonymous said...

dpli la..org bljr 4 thn smta2 nk jd guru..ko sthun x smpai mn klulusn nk mngjr?..kalo ko pro sgt smpai 8A, npe ko x g aply kejer len..g la london ke mn2 ke yg blh trimer rsult ko yg 'best' 2..kalo ko x puas hti cri je aku kt no ni..0194453432..kalo brani lgi kter jmpe trus..aku dh lme bgang ni..x lme x pkul org mcm ko ni..blgak jer lbih..ntah2 rsult sumer fail..

Anonymous said...

bodoh..post jer la komen aku ni..kn ngn pnulis blog ni aku tibai..org buat blog ko nk buat jgk..bengong btol..ke ko ni kakitangan..ko mkn gaji buta jer..bahlul pnyer org atsan..tau nk knekan studen je..xtau studen bknnyer org kaya..nk jgk bela nsib keluarga..ko igt ko 2 bgus sgt ke ha?

Anonymous said...

konon la masalah bajet, bajet apa yang masalah, gaji pekerja kerajaan sejak bila berhenti, tu kitaran wang rakyat la...

Anonymous said...

ALL OF YOU...PLEASE STOP ALL THE STUPID THINGS...PLEASE RESPECT TO EACH OTHERS..BILA JE KUAR BERITA, SEMUA MULA TUDING JARI KAT ORANG LAIN...ALLAH NAK UJI HAMBA-NYA DALAM PELBAGAI CARA..JGN BIARKAN SYAITAN MERUNTUHKAN AKIDAH DAN TALIAN PERSAUDARAAAN KITA...WE'RE THE SAME...HAMBA ALLAH...INGAT SETIPA TINGKAH LAKU KITA DIPERHATIKAN-NYA..APATAH LAGI TUTUR KATA KITA YG MENYAKITKAN HATI ORANG LAIN..SESUNGGUHNYA, DOSA ITU AMAT MUDAH KITA DAPAT, TETAPI PAHALA AMAT SUKAR...SO,BERTAUBATLAH..PANDANGLAH KE HADAPAN...

cacen86 said...

salam..

mungkin ada hikmah kot.kerajaan kan da bekukan pengambilan amah indon...so,kite semua leh la jadi amah pasnih....leh mntk gaji lbih..sambil jadi amah,sambil jadi cikgu..ngajar anak majikan...

hahaah..(serius,sedang menenangkan hati)

Anonymous said...

tiada guna gaduh-gaduh. yg menang tiada hadiah, yg kalah sama jugak.

Anonymous said...

sape suruh korang2 yg dpli ni brenti keje smata2 nk jd ckgu?? kitorg sume x suruh pn..sb kg la slh 1 fktor lambakan graduan pndidikan ni blaku. Klu korg truskn je keje korg yg lme tu kn senang. ni tbe2 nk jd ckgu plak. pstu nk mrh2..huh x phm aku. Wpun sy ni bkn bdk upsi, tp sy hangin la jgak ble ade bdk dpli ckp snggup brenti keje SEMATA2 NK JADI CKGU. Hellooo...kitorang x suruh korang brenti pn ok. Buat mnyemak je.

Anonymous said...

KALAU ADE ISU TIMBUL JE MESTI DPLI JADI TARGET. KAMI SEBAGAI PELAJAR DPLI XKAN LEMAH DENGAN KRITIKAN TAK BERGUNE DARI PEHAK LAIN. AKU YAKIN PELAJAR DPLI AKAN MAJU DAN TERUS MAJU. JANGAN PEDULI DENGAN ANASIR PEMUSNAH BANGSA. PENGALAMAN ANDA AMAT DIPERLUKAN DALAM BIDANG PENDIDIKAN.TUJUKKAN DPLI ADALAH YANG TERBAIK. DPLI ALWAYS THE BEST OF THE BEST.

KENAPE RAMAI YANG DENGKI DENGAN DPLI?

KEPADE ADIK2 YANG TAK DAPAT POSTING SABAR YE.... REZEKI TUHAN TENTUKAN. KEPADA ISMP YANG TAK DENGKI NGAN DPLI ANDA JUGA ADALAH HARAPAN BANGSA... SEMANGAT ANDA NAK JADI GURU AMAT DIHARGAI DAN DIPERLUKAN.

Anonymous said...

budak dpli xpyh la nk blagak dapat keje sedap... korang tu alasan je sanggup berkorban nk mengajar... korang rase ilmu pendidikan korang yg belajar dalam mase singkat tu layak jd cikgu? dah dapat keje tp nk memilih keje???? kitorang yg belajar 4 tahun ni yg xde keje terus xdpt keje la!!! ape kes ni!!! Kerajaan hbs duit utk PRK la tu!!

Anonymous said...

nasib baik laa aku graduade tahun ni...... kalo tak aku graduade tahun depan.. nasib baik tarik paper.. harap2 jgn ada masalah lg untuk penempatan november ni....

cinta said...

fotixookann.. motif sgt... mak x kisah uollsss... sbb mak byk lagi kelebihan yg telah dikurnia illahi untuk mencari nafkah yg halal... itu la sebabnya kat universiti nie jangan nak bace nuku jer... minat lain pun perlu di dalami... uolss mesti igt yer mak xnak anak2 mak semua gaduh2 dalam blog nie... uolss harus panik kalau berita nie keluar kat buletin utama... motif nak kecoh2 macam blog nie di iktiraf kpm??? huhuhu... yang penting uollss siapkan assignment n prepare tuk exam.. anak2 mak yg x siap lagi project paper 2 haa.. hape lagi? pegila molah... huhu... sentap!!!

Anonymous said...

ape ke ni gaduh2 tunjuk result sume...dpli tu dh nasib dia la dpt rezeki...jgn salahkan diorg...kpm yg salah...dia ambik dpli bnyk2 mmg la jadi cmtu...sume salah kerajaan skrg..buat tnpa pkir pnjang...baik dia buat kdc cam dulu dr dpli sbb kdc ade pngalaman dlm skolah...pastu silap lg kerajaan bg elaun besa sgt kt dpli...ape kes?kerajaan yg salah...bkn anti BN, aku ni PAS ke Keadilan ke..sume x layan...tahu kenapa kerajaan miskin...sbb org kerajaan amik n mkn duit tu...sama2 la kita pkirkan ye...mutusami

Anonymous said...

boleh caya ke ni...kita jgn dengar sebelah pihak ja...tunggu dulu sebarang pengumumunan atau kenyataan bertulis dari Pihak Universiti...dalam berita aku x dgr ape pun...ke aku yang x perasan...;)

Anonymous said...

huh..jgn ingt dpli je yg korban keje sbb nk jd cikgu...ak nih yg sem 7 now after dip dulu keje designer, kawen..beranak..pun sanggup lg berenti keje sbb nk msk upsi...endingnya cam nie lak??? apa kesss nie??? 4 taun setengah ( + xtend bersalin )dok buang karan kt upsi nie las2 x bley posting lak...mmg dpli lah yg kaco daun nih...gerammm toiii aku...mmg ptt la mansuhkan je dpli!!!!!

Anonymous said...

Yg bertuah, murah rezeki, sama2 belajar bersyukur dan berterima kasih..jgn riak jgn takbur..kesenangan itu milik Tuhan...

Yg malang dan x bnasib baik,bykkan bersabar dan mohon dmurahkan rezeki..jgn dsimpan hasad dengki kerna Tuhan memberi yg terbaik utk semua org..

Jika anda sdg bsenang lenang, usahlah mencaci mereka yg dalam ksusahan...kerana
org yg dlm ksusahan, anda kena faham hatinya cepat terguris, sgt sensitif...4 thn d upsi mbawa harapan mjd guru sgt berat utk menerima berita ini...

sy mrasakan, klu kpli/dpli yg dh jd ckgu..biarlah mereka mjd ckgu...termasuk kmasukan thn ini..

TETAPI

HARUS ditegaskn disini..
tawaran utk kmsukn DPLI/KPLi SELEPAS INI harus dpertimbangkan agar dlakukan PMBEKUAN.
Perkara ini mmberi peluang kpd mhasiswa/i pendidik yg sedang dlm pengajian (pelajar sem 1-7)dsalurkan ke alam pkerjaan stelah berusaha selama 4 tahun..

* smoga pihak berkenaan yg mpunyai kuasa bersuara mendengar rintihan kami...

kpd mpp: inilah masa anda mggunakan kuasa anda.. trima kasih atas kprihatinan semua.

(ikhlas dariku:
anak kecil yg mengharap agar sempat membalas jasa mak ayh yg smkin tua di kg)

Anonymous said...

xpe2! aku pelajar sem 7.. tetap bsemangat mbuat tesis!
jgn putus asa rakan2... dasar kerajaan bl2 bleh brubah..
rezeki mana2 leh dpt...
tgk kpli...dlu blaja kos lain, mn taw rezeki diorg jd ckg..
kta pulak,,mst camtu...mn taw degree upsi,, tup tap tup tap tgk2 rezeki yg tertulis rpnye jd isteri cikgu... hik3

tp kan.. klu betol terjadi.. mst aku sedeh sbb ayah aku jual tanah smata2 nk bg aku capai cita2 nk jd ckg... aduhhhh... aku tak taw nk cter kat ayah camne masa dpn nih..

P/S: pihak upsi, sila cepat mberi penjelasan secara rasmi d upsi portal...kerana maklumat d upsi portal lebih sahih!

aku:
bdk bru btatih...

Anonymous said...

Apa kata kita semua minta semua Persatuan bergabung tenaga hantar memorandum ke Unvsty dan KPM..Nak harapkan MPP hanya MPP Kebajikan je boleh diharap.. Syabas MPP Kebajikan kerana sanggup membongkarkan apa yang sebenar..

Sebagai rakyat UPSI, Saya minta semua warga UPSI menerusi Kelab dan Persatuan semua hantar memorandum serentak ke Pjbt Dato' VC dan KPM..

Anonymous said...

aku sokong ape kate almy tu..
spe yg dok sebok bkak citer pasal result SPM/STPM dia tu??baguih sgt ka??awat ang xdpt keja ka br nk terhegeh-hegeh msk DPLI?

papehal pown..jom join aku jual One Drop Perfume..buleh kaya woo~

Anonymous said...

aku faham perasaan almy ni..
knape mesti kite di-anak-tirikan??
kalaw hebat sgt mamat yg non-stop brag pasal result SPM STPM n MRSM kt Brunei tu, awatnyer dok sebok2 masok DPLI?mestila xde sape nk amek keje sbb ko tu mmg takbur!riak!mcm bagos!hakikatnya ko mmg hampeh!longkang btol!

Anonymous said...

ape2 pun, toksahla kite gadoh2..
doalah yg kerajaan akn come out dgn satu solution..let's pray dat it'll all be better 4 evry1..

Anonymous said...

Salam 1 Malaysia....

nk kate result ak x gempak..spm 8A 1B 1C, STPM 3A 1B..ak sekolah kat MRSM kat Borneo.

hahaha....aku cam x brp caya ja result nie....klu dah 8A...x kan la amik STPM kan....kebanyakan yang dpt result camtu dah dpt offer p oversea...x pun msk U...lagipun aku sebenarnya bkn nk kutuk bdk DPLI la...mostly bdk2 yg amik DPLI ni semuanya ada masalah....sbb tu amik DPLI....da yg x dpt keja tetap...or penganggur or da yg dpt keja best n byk duit tp x da masa....wkt dulu kebanyakannya x nk keja cikgu...konon2 x glemer....last2 nk gak jadi cikgu....tp x kisah la...bg aku x sepatutnya camtu la...sebolehnya utk posting tu bagi adil la....semua boleh posting.....lgpun klu cam kami yang amik pendidikan ni...mmg ssh la klu nk keja lain....company mana nak klu dah ijazah pendidikan....klu aku jd bos company pun aku x nak....baik aku amik bdk yg pure bhgn tu....aku bkn x respect bdk DPLI...tp aku just ckp benda yg btl je....result exam aku lgs x best...tp msk gak cni....kos pun dpt kos yg best...mayb nasib aku baik la....dah rezeki aku kan....

Sang Pujangga said...

Dengan ini saya mengishtiharkan bahawa terdapat kekosongan kerja bagi sektor awam mahupun swasta yang lain. Cleaner full time,Cashier full time,tanam lada betik tebu kacang tanah anggur dsb,mlm full time,menoreh full time,menyawit full time,ternak lembu kambing ayam itik angsa keli haruan dsb (Farmville pun ok jugak),researcher, dan banyak lagi.Wahai kawan2ku,rezeki tu ade dimana2,usaha sampai jumpa.Ilmu yang kita dapat di UPSI ini leh diterapkan dalam kita mendidik anak2 kita nanti. Insyallah...Tak payah kita gaduh,takde apa pun yang kita dapat.Kalau tak puas hati,moh kita ramai2 mogok kat KPM..hehehe

Anonymous said...

yela tu..
jap g men beku2..
sape yg nak menggaji DPLI tu?
ne..dak2 yg amek pendidikan course kat ipt lain ape hal nye pula..bukan sorang dua yang adde kabel yg leh men tarik2..tapi...berorang2 yang memerlukan keje..takkan proffesion cikgu pun nak men beku2?? then ape jadi kes2 tak cukup cikgu kat skola tu?? jadual waktu cikgu2 padat?? ngajo yg bukan opsyen? apekah semua itu?? apekah??

maria said...

Bukan kita salah budak2 DPLI...kita patut salahkan gov yang amik dorg tnpa pikir kesan buruknya... n pada bdk DPLI.. jgn sombong dgn kptusn SPM @ STPM korg... tu x jamin apa2 utk jd cikgu yg baik...Kami jg ada keputusan yg bek, mgkin lagi baik drpd apa yg korg dpt.. sbb yg pasti pointer utk layak ambik pendidikan utk intake pertama mesti tinggi... Cuma isu d sni siapa lagi kecewa jika xdapt posting pas graduat nanti... bagi kami budak2 yg stadi sal pndidikan utk 4 tahun, agaknya kecewa lebih dr DPLI... mybe b4 masuk UPSI dlu, ada antara kami masuk Universiti ni untuk jaminan keja...tp pas 4 tahun ditanam perasaan jd cikgu... jiwa pendidik tu da lekat d hati... bukan takat nak kejar keja tu lagi... 4 dan 1 tahun... mana satu g bersusah payah utk mendalami profession ni? klu korg susah pyh ambik kos2 len d u lama korg...kami juga ada kos major n minor yang perlu dipelari selain kos pendidikan mcm korg... Jd... apa pun yg bdk DPLI rasa...kami lebih kecewa hal ni... n lgi satu...klu bdk DPLI masuk UPSI n U lain utk ambik pdidikn, apa sebab utamanya? jaminan keja jg kan?...so... bukan kita d sini nak blame mana2 pihak..dua2 mangsa keadaan. cuma kecewa ngn DPLI yng sombong n riak ngn rezeki yg diperoleh. setahun je rasanya x cukup g untuk tanamkan rasa sayang kpd profession ni...

Anonymous said...

jika bdk2 dpli n kpli brkorbn tuk tinggalkn pkerjaan mereka yg dahulu, kami ni yg dtg dr pndidikn mmg dr awl2 sudah brkorbn tanpa memandang kpd pekerjaan lain!renung2kn.. same2lah kite memantapkn sistem pnddkn d negara ini..

smg kite mmpu mnjd warga pnddk yg terbaik walau ape pon asalnye kite..

Anonymous said...

assalamualaikum...
yg kowang gaduh nape?
kowang missing point ni..
tak kire le ismp ngan dpli..
dua dua nak jadi cekgu..
bkn kite salah..
KPM salah... diorng yg wat kite mangsa eksperimen...
ke kowang sume ni bute tuli?
DPLI ni plak yg belagak sombong nape...? kowang kan mmg kureng pengalaman jadi cekgu terima la hakikat... tu yg di pertikaikan.. KEBANYAKAN dari DPLI.. xde kualiti jadi cekgu.. setakat setahun je...

ismp plak.. yg kowang ni.. org dah bagi pluang jadi cekgu.. tak nak tunjuk perangai jadi cekgu...nak kate bagus sgt takde la.. bila x dpt keje baru nak bunyi..

kite kena sama-sama pikirkan benda ni... camni nak push org atas suruh pikir masalah kite ni.. selama ni kita diam je...

Anonymous said...

Whatever la~~ tapi sokong almylee...u are 100% right

Anonymous said...

salam..

saya mwakili pelajar dpli terlebih dahulu mengucapkan selamat hari raya aidilfitri kepada smua bakal2 guru dan student upsi yg beragama Islam..

mengenai isu ni, x perlulah kita bertengkar dan berselisih pendapat antara student smp dgn dpli..saya akui masing-masing ada ego nak tnjuk khebatan dan kepandaian masing-masing..

tp pada saya adalah lebih baik kita sbagai plajar di ipt berfikiran lebih terbuka dan jangan terlalu jumud mngenai pkara ini..bersama2 ambil insiatif untuk mencari langkah terbaik mengatasinya..

mungkin inilah mentaliti mahasiswa kita..bukan sahaja dpli dan ismp shaja..ttapi boleh dikatakan kseluruhan plajar dr plbagai bidang di mana2shj ipt di malaysia ni..

kita sbgai bakal pneraju kepimipinan masa depan adalah lebih baik kita memikirkan dan bkrjasama membincangkan sesuatu yg baik dan berfaedah utk pmbangunan negara atau setidak-tidaknya pun membantu ke arah mnyelesaikan masalah sosial yg smkin teruk skrg..

ini tidak..sesama kita pun dah nak bertelagah..fikirlah skit...otak letak di kepala bukan di lutut..kita kena buktikan yg kita adalah mahasiswa berpemikiran kelas dunia..bukan nak bergaduh bab2 dpli la..ismp laa.kpm laa..


jd saya harap muhasabah la diri kita..antara kita saling mmerlukan dan ada kelebihan masing2..lebih molek jika kita dapat saling membantu...

kseluruhannya saya sedih dan kecewa dgn tahap pemikiran mahasiswa dan mahasiswi di negara ini..GAGAL MEMBERIKAN CONTOH YG BAIK KPD GENERASI BARU YG LAIN..KRN MENTALITI PELAJAR IPT YG BODOH DAN SUKA BERTELAGAH ANTARA SATU SAMA LAIN..

akhir kata saya mmohon maaf jika knyataan saya ini mengundang marah rakan2 smua..tapi saya rasa masing2 bijak jadi fikir lah ye..bak kata nabil.."lu pikirlah sendiri"..



sekian terima kasih..

amatjoe@dpli..

Anonymous said...

kesian kat budak almylee...tol2 cetek pemikiran....mcm mana la budak almylee ni laku kat upsi...

Anonymous said...

hahahaha, lwk la korg2 ni.. ade yg nk tunjuk spm result la plak, serius lawak...

Anonymous said...

dah la gaduh.....!!!!tah pape..rileks2..

Anonymous said...

salam,
pertama ak nk ucapkan time kaseh kepada pak cik najib..
sejak pakcik jaga duit rakyat,tetibe jer jd duit xdak..
dalam sume hal jd mslh..
kalow pakcik xbukak krew F1 1Malaysia tentu ad lg sket duit..
1malaysia"rakyat dulu mampus tuk kejar nama"
kedua kpd ismp..sabar je lar korang ea..da nseb ko..
nti bleh sesame jd driver cam ak nih..
ketiga..pak cik&makcik DPLI..
tahniah anda mendapat klbhan..
korang mng dlm hal ni..
ingatlah rezeki masing2 tuhan da tentukan..awas kata2mu..

Anonymous said...

Sebagai pengamal media yang seringkali melihat dan mengulas pelbagai isu semasa, saya melihat isu ini harus direnungkan bersama oleh semua pihak. Tidak perlu bergaduh dan bertelagah sesama kita. Ini baru kita yg baca. Tapi apakah pula kesannya apabila ada atau mungkin ada dari kalangan pembaca ini adalah pelajar-pelajar sekolah. Mereka melihat guru-guru pada hari ini suka bertelagah dan mungkin untuk kesan jangka panjang, mereka tidak akan hormat dan menyanjung guru-guru mereka lagi...

Isu DPLI, KPLI, ISMP ni bukanlan besar sgt. Yang penting semuanya ada semangat untuk menjadi menjadi warga pendidik dan sekali gus mendukung cita-cita dan hasrat anak bangsa. Tidak kiralah bagaimana latar belakang mereka. Jika pada zaman dahulu, tidak wujud pun semua ini, tetapi ramai yang berjaya menjadi pendidik sejati.

Isu pembekuan ini mungkin sedikit sebanyak berkaitan dengan kebongkakan kita sendiri. Allah nak uji skit kita ni macam mana. Kerjaya sebagai guru adalah kerjaya yang mulia. Cuba kita cerminkan diri sendiri, If you are good enough, mesti Allah akan bagi rezeki jugak walau dengan apa cara sekalipun.

~Fay, NSTP~

Anonymous said...

xpyh la nk bertelagah..klu betul anda profesional..xperlu nk salahkan sesiapa..lambakan berlaku xsemestinye adalah satu masalah..pikir positif...kita sebagai guru xperlu nk berlagak dgn result keputusan anda y cemerlang ms spm,stpm atau apa2 pn peperiksaan,kerana di sekolah nnt keputusan peperiksaan anda itu xmembantu lgsg,skil pengajaran y perlu digunakan...xperlu risau pasal posting,redha dhn ujian y dihadapkn kepada kita,nescaya ada rahmat dari tuhan mu itu akan menanti,lg pun igt tugas guru ni kat sekolah je ke...matang la skit...anda boleh mengajar di mana sj k...klu setakat jd cikgu nk keje...xpyh ckp psl pengorbanan..

once a teacher,always a teacher....

soulfistah..

Anonymous said...

tu la korang ni just have one way to sukses! dunia ni punya la luas dengan rezeke yang maha esa. Sementara xdpt posting tu wat la keje lain dlu. kalu keje lain dah penuh berniaga lah. kan 9 dari 10% rezeki yang dikurniakan dari berniaga. so sape2 bakal guru yang sedang bersusah hati carilah saya untuk berkecimpung dalam perniagaan ( agent etiqa takaful ) latihan akan ku beri dan banyak lagi. semoga ini satu jalan buat korang. riwayataisya.blogspot 0135311467

Anonymous said...

To all..Kerajaan terpaksa mengambil langkah tersebut untuk memastikan kuantiti pelajar pendidikan yg menganggur dlm keadaan terkawal.Semua pihak perlu faham bahawa keadaan ekonomi global yg meruncing memberi impak besar kepada Malaysia sebagai negara yg berorientasikan eksport. Justeru, kerajaan perlu mengawal emolumen yg menjadi pembayaran utama kerajaan kepada semua kakitangan kerajaan. Isu DPLI/KPLI bukan perkara pokok.Sama ada anda merupakan graduan pendidikan atau tidak bukanlah faktor penentu produktiviti dlm industri sebaliknya faktor kredibiliti diri dlm memberi perkhidmatan kerja itu adalah lebih penting. Pada saya tindakan kerajaan adalah bersifat sementara untuk memastikan keseimbangan agen ekonomi dalam pasaran dan seharusnya kita berdoa agar Malaysia dpt mencapai kestabilan ekonomi semula...

Anonymous said...

hmm..bila tengok komen2 bakal2 cikgu2 samada dpli @ ismp di atas skrg berhujah..bimbangnya diri ni nak hntar anak ke sekolah akan datang..adakah ini contoh bakal2 pendidik yg akan mendidik dan membimbing serta menunjukkan role model kpd generasi akan dtg..? "YA ALLAH..berilah ptunjuk dan jalan kebenaran serta bimbinglah kami menjadi insan yg bertaqwa dan berakhlak mulia bagi mendidik nusa bangsa kami di masa akan datang.." teruskan perjuangan sahabat2ku sekalian.rezeki di tentukan oleh ALLAH..kita berusaha untuk mengutip khazanah ilmu ALLAH yg ada di bumi upsi ini dan mendapatkan keptusan yang cemerlang..jgn mudah berputus asa&jgn saling menyalahi antara satu sama lain.ingatlah,setiap perkara yg telah ditentukan oleh ALLAH itu ada hikmah yang tersirat dan ALLAH takkan jadikan sesuatu perkara yang berlaku itu sia2..kita sbg makhlukNYA hanya perlu berdoa,berusaha dan bersyukur dgn setiap ketentuannya.wassalam.

Anonymous said...

eerrmm... Tuhan turunkan skit dugaan bru,masing2 dh nk menggelabah,bt pa nk salahkn org len...ni le org mlayu kta..coba kta dduk pikir sejenak n muhasabah diri napa tuhan turunkan dugaan cmni kpd kita...insan len yg kehilangan mak ayh,suami,isteri,cacat,kurang sempuna dr kta pn bole mampu teruskn hidup,mampu bersabar,sedangkn kta dh kna mslh kit suma nk melenting.mla la nk gdh sna sni.tawu ler suma da darah pns.tp npa xbykkn drh mnis anda 2 skt.Ish3,tuhan pn xkn menguji umatnya shingga umtnya xmmpu utk truskn hidup.jd byk2 la bdoa ker,slt hjat ker ok jg 2.jgn gdh k DPLI n ISMP na.suma nk jd ckgu jg,cuma rezki masing2 ja 2,xpa klu blk dok kg pn dpt jd enginer repair keta pn syukr la.Beza kita dgn bdk2 yg kt lua sna 2 ialah ILMU didada.salam.

niko_comey said...

jom..jgn gaduh2 k...kita bykkan sabar..kan ker sabar itue sebahagian dr iman...so......tepuk dada tnya iman doo...jgn riak....jgn takbur....

zety said...

adoi..bwu je msuk ipgm da de mslah...pe r...
snggup tinggalkan um smata2 nk jd cikgu....nasib...nasib....

mu'allim, said...

Hmmmm. Btul la...

mgkn mslh ni tmbul dr kita sendiri, bakal2 guru...

DPLI salahkn BED
BED salahkan DPLI

Sdgkn,

DPLI ada niat ikhlas nk didik anak bangsa
BED pun ada niat ikhlas nk didik anak bangsa

Tapi,
semua niat tu hancur berkecai, saling tuduh menuduh dan hasut menghasut.

Mungkin masalah posting ni sbg kaffarah, dari Allah, tuan punya segala pintu rezki.

Renung2kanlah wahai sahabat2 seperjuangan, bakal2 guru sekalian.


APA KATA,
Sama2 kita berdoa, sama2 kita bermunajat, agar semua yg masih tdetik keikhlasan dlm hati2 mereka utk mnjadi pndidik, dipermudah segala urusan mereka, terutama urusan posting, ameen.

GymAn_azMaN said...

salam aku inginkan kepastian beku yang akan dilaksanakan melibatkan pelajar semester sem 8 yang baru habis praktikum bulan 9 yang lalu atau tidak.....sebb kami akan dijangka posting pertengahan tahun depan plzzz respon...

Anonymous said...

untuk makluman semua GSTT dibekukan juga.1 malaysia.

GST tu lak xdibuke.buke permohonan hanya sebulan aritu je.huhuhuhuh

nasib badan le.



yang ikhlas,
CIKGU TERTINDAS

Anonymous said...

ape lah masalah korang nie semua,bakal pendidik mentaliti mcm ni ker?

skrang nie y terang2 slh bkn kite budak ismp ker dpli ker,kite nie mangsa..cuba pikir balik,lambakan berlaku sbb ape?

statistik guru diperlukan tggi,masing2 punye rezeki..
tp ade pihak buat keje lambat,delay memanjang..guru yg sedia ade skrang beban waktu pnp yg sgt padat,kite boley kurangkan dgn penambahan guru..

sekolah yg memohon guru melalui ppd,naik jpn naik kpm..bersistematik,tp kerenah birokrasi 2 jadik guru yg due tige thn lpas bru dpt masuk..sekolah pun apply guru sandaran xterlatih,lagi snang..skrang saper yg slh?ispm?dpli?~haduyai..

AkU CiKgU.. said...

syawal tak abes lagi dah gaduh balik dpli ngan smp.. aduhai.. bermaafan lah.. aiyaa lantak korang lah.. yang penting di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.. khabar angin jer tu kalo tak der surat hitam putih.. kite tggu dan lihat jer kebenaran berita ni nanti..

Zero ZRO7 said...

rezeki sudah ditentukan..

kalo tidak di sekolah banyak lagi institusi pendidikan yang ada kan..

mari mengajar..huhu..

sabar ye ANONYMOUS sekalian..

Redzuwan said...

Assalamualaikum w.b.t..
Pada pendapat aku tak perlu la nak gaduh soal dpt keja atau x dpt..insyaAllah klu tak memilih tempat posting dpt je,cuma masa yg akan mnentukn. Bg aku,sorang pendidik tu seorg yg berjuang utk anak bangsa bukan sbb skrg dah susah nk dpt keja.then klau da niat nak didik anak bangsa,mcmanapun x kna posting awl,u`ll find out urself what to do..smentara tunggu posting da choice lg mengajar pusat tuisyen ke.aku percaya korang sbg pendidik mesti byk idea bernas yg leh generate from u all nyer pmkrnkan,jd leh ambik loan wat bisnes kecil2an.tp bg aku x smua yg akan tungguu lama2 kot,lgipun klau korg perform well or study sungguh2 insyaAllah lg sng nk postng.Instead of complaining and always looking at your life in a negative way, start working on changing your condition, by taking action to do the things that can help you obtain the life that you want, insyaAllah!

Anonymous said...

mmber ckp ini rumours jek..jgn pecaye 100%..sbb mmber da call KPM sendiri tanye..

Anonymous said...

hmm............btl ke statement upsikini yg kata nk beku kn posting nih.......
aku g gak simposium 2......
dia x ckp pn psl nih
dia cuma kata lmbt n x rmi yg akn posting awl.......
sape la pndi2 wat statement nih.......
dia dgr ke pe yg TNC 2 ckp?

Anonymous said...

kisah benar ni..aku ada masa tnca berucap tu..jelas dan terang apa yang dia cakap..posting lewat..berapa lama..tunggu jela..

Anonymous said...

its not fair la....

rasa perjuangan tak berbaloi.

sebelum ni semangat berjuang,

mikir nak tanggung keluarga

last2 jadi gini.

apapun redha je lah.

kepada teman2ku yg rancang nk kahwin tp kena tangguh di sebabkan hal ni..sabar ek.. kita senasib.

Anonymous said...

bagus2...ok gak menganggur..saya dak ismp...biar mereka yang amik ismp ni tahu tak semestinya masuk upsi ni jadi cikgu..so, biar belajar survive keje private..

saya akui kebanyakan dak upsi ni pemikiran mereka tak global sbb univ ni pun mcm amalkan lagi disiplin terpimpin corak barat. pelajar seperti terkongkong tak dapat memberikan pandangan keseluruhan.

so, bila kami menganggur dapatla open sikit pemikiran yang suka kutuk2 orang lain...

Anonymous said...

takyah jadi cikgu r korg...ssame sndri pon nk gaduh..ad hati nk jaga ank org...cmni ke cikgu...

Anonymous said...

ape punye cikgu korang ni..xde sivik langsung..dengki-mendengki..dakk ismp pon,cam x matang pemikiran,salahkan dak dpli lak.pcamne lak nak ngajar sok,emosi terlebih sangat...cit..cit...disebabkan isu politik punye pasal..korang bertumbuk bagai...ni sumer politik,politik semata-mata...takbir!!!

Anonymous said...

Alahai......balik tanam anggur ler kami 2 tahun...nasib2...itulah rakyat didahulukan pencapaian diutamakan laaa konon...

nadyacarlota said...

salamm...

Ya Allah...
sesama sndri pon nk gado ke? cani ke nak jadi cikgu? malu la skit kt owg laen.

law ye pon xpuas ati, xyah duk ngate kat owg laen, nak compare2 result bagai.. awat? bijak sgat ka? law dah bijak sana, nu.... p jadi owg kuat KPM. p 'caer'kan balik penempatan nu... kan ag senang. isk la, hangpa ni...

lawak pon ada gak duk nengok angpa ni gadoh. sronok gak, wat menghiburkan ati di kala nga tensen siapkan esemen yg tah apa2. ahaha ~

so, skang sapa yg tukar opsyen? mbik course jdi owg kuat BPG lak. t xde la yg duk gadoh2 dah.

ahaha ~ saja ja nulis ptg2 gni, wat isi masa lapang + ilangkan serabot kat otak.

pe2 pon, kita doakan yg terbaek wat semua. tpi, btol ka benda ni? law btol pon, kita doakan smoga xlama. doakan kita semua ley posting macam biasa n ley ngaja mcm yg sepatotnya.

amin.......

Anonymous said...

"Pelita suluh rumah takde elektrik"..(sbb takde duit nak bayar elektrik kat umah..)

budak DPLI ambil perguruan or nak jadi cikgu sebab tak tahan jadi engineer or other profesional..tak tahan work pressure..dulu bercita2 tinggi..bila dah kerja 3-4 tahun baru sedar kekuatan diri tak sampai mana..then ambil KPLI or DPLI..

then setahun confirm jadi cikgu..
then ajar anak bangsa semata-mata nak dapat gaji..kerjaya selamat dan mulia sebab jadi cikgu..
nilai isaniah, tak sehebat orang yang ambil program pendidikan di IPG dan IPTA yang 3-4 tahun ni.

saya berada di dalam industri pendidikan negara, "sekali riak ikan di air.." saya boleh kenalpasti guru ni pure pendidik or produk KPLI or DPLI

"Pelita Suluh Rumah takde Elektrik" (tunggu masa nak kena halau tuan rumah sewa..sebab tak mampu bayar sewa)

Anonymous said...

Assalamua'laikum

saya terpanggil untuk memberi kmen di sini...pertamanye saya nak kongsi pasal niat..ape niat kita sebelum melangkah ke u?ye klo untuk mendapatkan pekerjaan memanglah cita2 kesemua yang menjejakkan kaki samada u,ipg, dll..klo kita niat belajar kerana Allah, insya-Allah perkara kerja tiada menjadi masalah..graduan pendidikan juga boleh jadi usahawan yang berjaya..bukankah Allah telah menjanjikan rezeki masing-masing tapi perlu BERUSAHA...dan 9/10 daripada rezeki kita berpunca daripada perniagaan...saya tertarik dan ingin mengambil contoh graduan master kimia dari ukm yang kini berjaya dalam perniaagaannya dan kita sama2 boleh layari laman sesawang beliau http://siswazah-tani.blogspot.com/

andai kata berita ini benar dan bakal graduan yang akan konvo 2010 perlu menunggu selama 2 tahun untuk posting maka disarankan mencari inisiatif mendapatkan pekerjaan lain..insya-Allah rezeki Allah ada di mana2 dan apa yang perlu kita haruslah berusaha...

peringatan untuk yang menulis komen ini juga...

Anonymous said...

salam..kabar angin ni

ada kalanya betul..
ada kalanya x..

so kita tunggu...surat rasmi kuar dulu

esh2 macam gosip2 ni
x main ler gosip2 ni

Anonymous said...

lumpuh negara kalau semua IPTA x keluarkan guru dalam masa 2 tahun. Btol x? hurmmm.... apa2 pun, minta2 dijauhkan la kita daripada benda2 yg macam ni... bersama2lah kita berdoa. Amin....

Anonymous said...

betul tu. pada pendapat saya, tak payah lah nak gaduh-gaduh sesama sendiri. semua masalah ada jalan penyelasaiannya. kepada yang bertuah dan bernasib seperti DP, teruskan usaha murni untuk mendidik. setiap orang ada keburukan dan kebaikan masing-masing. kalau keputusan SPM or PMR bagus sekalipun tak semestinya mampu mendidik seseorang sehingga menjadi seorang manusia. tugas seorang guru amat berat, kalau kita tidak dapat melaksanakannya dengan betul kita menanggung dosa yang berat. pikir-pikirkan lah..

Anonymous said...

jgn cepat melatah la selagi belum ada kenyataan secari rasmi...takut benda2 mcm ni cuma mainan politik..

anti dak dpli bodo said...

wei yg korang nak komen almy pasal lak..korang dak dpli nie mmg bdk2 bodoh..xyah la ckp korang berkorban nak jd cikgu..mmg korang kuar2 xde keje pon..sbb korang bodoh..otak tue pikir skit la,aku x amik pendidikan pon bengang ngan dpli nie..ngajar xpandai,bongok..belagak je lebih..

Anonymous said...

salam...
hye bdk2 DPLI.. korg x payah lar nak bangga..
to DPLI...
jgn bangga sgt. mmg x dinafikan dan terang lagi bersuluh kalo ktorg dibekukan mmmg sebab korang. kementerian abiz duit sbb korg. kualiti x ader. tgok lar sendiri kat dunia luar. guru DPLI langsung x berkualiti. tahunya nak rebut jawatan tinggi jer. buka lah mata wahai dpli. pengetua/guru besar dah masak sgt dgn kualiti guru dpli.

Anonymous said...

salam...
hye bdk2 DPLI.. korg x payah lar nak bangga..
to Anonymous said...
jgn bangga sgt. mmg x dinafikan dan terang lagi bersuluh kalo ktorg dibekukan mmmg sebab korang. kementerian abiz duit sbb korg. kualiti x ader. tgok lar sendiri kat dunia luar. guru DPLI langsung x berkualiti. tahunya nak rebut jawatan tinggi jer. buka lah mata wahai dpli. pengetua/guru besar dah masak sgt dgn kualiti guru dpli.

Guru Senior said...

kalau di ipgm DPLI dipanggil KPLI..lbih kurg same je sistem die..ade degree dari tempat lain boleh memohon utk jadi guru..tempoh blaja setahun..tolak cuti, program itu ini, pensyarah xde kat kampus ade la kot 6 bulan je blaja..cukup ke tempoh 6 bulan tu utk seseorang tu dilatih jadi guru? result exam bkn penentu org tu jadi guru yg baik..pegi skolah mula buat hal mcm2..xnk beri kerjasama, sombong sbb dah ade degree engineering, account & bla bla bla...dah x dpt apply keje baru nak memohon bidang perguruan..xyah klentong kalau ckp betul2 minat..kalau minat dari awal dah memohon..dulu pandang rendah bile ckp apply nak jadi cikgu..cikgu?? ape kelas?? ade stgh tu dah tension dgn keje, keje x cukup mase berenti nak jadi cikgu jgk..skrg dah timbul masalah posting..sbb ape? sbb tiap2 tahun beribu guru baru dari DPLI&KPLI ni lah...kerajaan pun 1 hal..dah lame dgr nak stop ambilan utk DPLI&KPLI ni tp xde nmpk ape habuk pun..dasar politik org atasan..aku mengajar dah 30 tahun..mcm2 jenis guru aku jumpe..kalau niat tulus tu nak jadi guru alhamdulillah la..tp utk sesape yg memohon DPLI&KPLI atas sbb xde keje skang ni perbetulkan niat anda..ingt keberkatan tu dtg dari niat yg betul..
utk saudara/saudari yg post pasal nak lawan tunjuk result spm tu jgn la jadi bodoh..itu bukan kayu ukuran utk jadi guru yg baik..(luahan dari guru senior)

Anonymous said...

saye terkejut dan takut membace komen2 warga2 yang bakal atau sepatutnya menjadi seorg insan bergelar guru.. langsung x menunjukkan sifat profesional dan terpuji yang sepatutnya ada pada seorg yang bergelar pendidik.

nk berdiskusi pun berdiskusi lah secara ilmiah dan rasional, bkn dengan kutuk mengutuk sesama sendiri.
tak selesai masalah pun kan?

sebagai seorang bakal guru dan seorang yang sgt menyanjung guru, saya tumpang malu!

Anonymous said...

btl...dak2 ismp ni mmg xpuas ati ng dak2 dpli sb dorg jeles~~
ade ke patot ckp dak dpli punca lambakan guru???kpm ade sbb nape ambik dak2 dpli..
utk pgetahuan korg waktu aku nk apply dgree 1st choice aku...2nd..3rd.. is UPSI...tp dh bkn rezeki aku kt sini masa 2...so aku trima la
n now...i'm here..xkan aku nk lepaska peluang cm2 je kot...

setahun ke 4 thn ke ade aku kesah
yg penting ilmu yg nk di sampaikan 2..
n ape yg aku blajar kt u dulu related dgn kos yg aku ambik skrg..
sama gak la cm korang
4 thn gak kirorg blaja...
so, knp nk pertikaikan lak smua ni????

Cikgu Adham said...

salam..
jgn bimbang isu ni.. semasa kawe di dalam pengajian, pihak pentadbir juga selalu buat provokasi begini... saja je ni.. bila semua pelajar cuak... akhir sekali graduan pendidikan akan cuak dan merayu2 untuk dipostingkan dimana2 sahaja asalkan ada pekerjaan...
so peluang kerajaan untuk letak guru2 baru di padalaman sabah dan srwk heh heh..

kalo xdpt krja pun, apa salahnya... rezeki Allah dimana2... apply je jawatan2 kosong dlm SPA... semua graduan pendidikan layak untuk apply jwtn pegawai2 dlm SPA spt, peg penguatkuasa, peg penyiasat, dll

Anonymous said...

btl...dak2 ismp ni mmg xpuas ati ng dak2 dpli sb dorg jeles~~
ade ke patot ckp dak dpli punca lambakan guru???kpm ade sbb nape ambik dak2 dpli..
utk pgetahuan korg waktu aku nk apply dgree 1st choice aku...2nd..3rd.. is UPSI...tp dh bkn rezeki aku kt sini masa 2...so aku trima la
n now...i'm here..xkan aku nk lepaska peluang cm2 je kot...

setahun ke 4 thn ke ade aku kesah
yg penting ilmu yg nk di sampaikan 2..
n ape yg aku blajar kt u dulu related dgn kos yg aku ambik skrg..
sama gak la cm korang
4 thn gak kirorg blaja...
so, knp nk pertikaikan lak smua ni????

Anonymous said...

apela korang ni.
sorang2 nak emo, nak bergado?
ape dgn bergado tu korang bule tau ke berita ni betol ke x?
bule fix ke, kalu berita ni betol, dgn bergado mcm ni?

so funny.
mcm budak-budak.


-pelajar fakulti pengajian pendidikan-

Anonymous said...

hohoho..apa la dak almy tu..nak menyalahkan dpli plak...motipp???!!!
almy tak payah nak berfikiran cetek n mengate kami dpli student ni menganggu periuk nasi korang yer..
cuba pk sendiri, rezeki ALLAH dah tentukan masing2..betul tak..
belum tentu budak ismp yang belajar pendidikan 4 tahun mempunyai kreativiti yang bagus untuk mengajar kelak..
kami yang ada pengalaman bekerja dan pernah mengharungi susah payah mencari duit mungkin dapat mengharungi cabaran lebih hebat dan kate hasad dengki dari lepasan ismp apabila mengajar anak bangsa nanti..
korang yang rasa dah 4 tahun belajar belum tentu dapat merasai apa yang kami rasai dulu..

saufi said...

Salam... dengan rasa penuh rendah diri.. saya nak memberi komen sedikit..

Janganlah kita dipengaruhi emosi.. bertindaklah sebagai dewasa dan professional dalam isu ini...

Setiap individu punya pendirian masing2...inikah bakal guru akan datang.. jangan kerana isu ini kita berpecah... kesabaran itu penting dalam perjuangan kita sebagai warga pendidik...

Kita saling perlu memerlukan.. DPLI/KPLI... pengalaman anda dan pengalaman kami...

Jnglah terasa kita ini terlalu hebat.. Ada yang lebih hebat...

Ikhlas dari saya.. IPGM KAMPUS PERLIS

Anonymous said...

jangan lah kita saling bergaduh antara satu sama lain.mahupun ismp atau dpli..semua itu tidak akan dapat menyelesaikan masalah..apa yang penting sekarang sama-sama lah kita berdoa pada ALLAh moga memudahkan rezeki pada semua agar dapat posting dan tidak berlaku pengangguran.Amin..

Anonymous said...

apa kaitan tempoh pengajian dgn penerapan jiwa pendidik...nk kta 4 thn tu da cukup tuk jd pendidik yg berktrampilan ker? sedey lect awk dgr klo camni la point awk blj 4 thn..4 thn ke 1 thn ker xda beza klo x dipraktikkan dan diterapkan dlm sahsiah awk tu..org nk tgk kesan bkn nk tgk tempoh dik ooi. kmi dpli ni pun ms degree 4 thn gak + dpli ni da msk 5 la..so klo ikut tempoh p'gajian kira kmi lg senior dr awk tp x kata apa pun..rilex je awk nk kepoh2 nape? ada aq kisah...

napa diwujudkan DPLI cz kmi ada kepakaran dan kemahiran yg xda pd ismp yg perlu disumbgkan dan disharing dgn anak didik spy dpt melatih anak muda dr awal tuk melahirkan tenaga mahir bkn setakat teori je..

fikir2 kan dan selmat beramal

Anonymous said...

sebab krajaan th,nanti korg bdk ismp kua nanti wat part time jadik "Jual Hi-O"...'alhamdulillah'.org bawk lesson plan.korg plak bwk katalog!!!xpatutt.

2be contnue....

Anonymous said...

aku rasa upsi bkn best pun. rugi la sapa blaja kat upsi 4 tahun, tak rasa campus life mcm korang blaja kat um,ukm,upm.

Anonymous said...

hish ni yang x puas hati ni. time aku pulak 2 perkara ni terjadi. Sesungguhnya ujian ini amat berat bagi ku. dah kurang motivasi aku nak buat tugasan n nk pergi praktikum sem depan. rase nak tangguh sem jek...

Anonymous said...

4tahun belajo xkan ni balasannye...bdk KPLI n DPLI yg setahun belajo senang2 je dpt posting abis je dpt posting tp graduan yg mmg asalnye berkelulusan pendidikan ni xdpt posting plak?MN ADIL!!!
sepatotnye kerajaan n pihak kementerian yg trlibat membekukan pengambilan pelajar DPLI n KPLI...graduan yg berkelulusan pendidikan sudah trlalu ramai n ramai lg yg xposting tp kenape nk teruskn lg pngmbilan DPLI n KPLI??pastu graduan pendidikan kecoh xdpt2 posting sbb sume tmpt bdk2 KPLI n DPLI da conquer mn adil!!

Anonymous said...

bdk ismp pon kalo kt tmpt ktorg sama la jugak...kn kn....

Anonymous said...

pendidikan bkn utk jd cikgu jer....
wei korang leh keja lain la....
jgn sempitkan otak korang. keja jd lecture ker berlambak kolej swasta skrg nie.

Leez_dpli said...

Really???

Hope tak betul.

Anonymous said...

moga yg ikhlas jadi cikgu akan selamat dr wabak bahaya nie....

Anonymous said...

kalau inilah mentaliti seorg guru, asyik salahkan org lain, sebab tu lah kerajaan susah nk serapkan ke mana2 sekolah. tolonglah berlagak sebagai seorang 'guru'. kita bukan budak2 lagi. buat malu ngan bakal anak murid. rezeki masing2. kalau nak salahkan sesiapa, salahkan tuhan sebab siapa yg tahu apa akan terjadi selain tuhan?

Anonymous said...

Salam semua...
gadoh2 dah semua...
klu gitu jom tgk gadoh 2009...

Klu dah berlaku hal camni. Jgn lah nk marah2 pulak...
xyah lah nk salahkan sape2 pun..

Klu berlaku lambakan bjuta2 org guru pun... kite xsalah..
dah dieorang nk ambil banyak2...
skg kite suh dieorang sediakan pasaran banyak2. Dah tau pasaran sedikit. nak juga ambil banyak2...

Anonymous said...

biasa la tu, tiap2 tahun ada je isu pasal posting, tp posting tetap posting. xyah risau la, xdenyer diorang nk sekat posting, diorg saje jadikan bnda tu satu isu, supaya bakal graduan sanggup terima utk posting di mana saja. itu tujuan sbenarnye.

Anonymous said...

ermmm...

Anonymous said...

sabar2..korang asal emo sgt nih??
gado2 sesame sndri, bulan syawal pon xabes ag..
bnde ni xkomfom lagi la babe!
cube korng pk..xkan tetibe kerajaan nk bekukan penemptan bkl2 ckgu nnti..
afta ols nape la kerajaan nk tawarkan peluang tok graduan lain jdi ckgu kalo xbersebab..
skrang xde isu ank mas universty o pape..insyaAllah, kalo ad rezeki msg2 akn dpt posting awl.
but..y pntg cuba belajar bersyukur babe!

Anonymous said...

biasa la tu, tiap2 tahun ada je isu pasal posting, tp posting tetap posting. xyah risau la, xdenyer diorang nk sekat posting, diorg saje jadikan bnda tu satu isu, supaya bakal graduan sanggup terima utk posting di mana saja. itu tujuan sbenarnye.

Anonymous said...

erm..kenapa nak gaduh2?? kan semua dlm bidang yg sama, pendidikan..utk lahirkan anak bangsa..bukan semua students smp nak jadi cikgu/ terpaksa jadi cikgu/ mak suruh jadi cikgu..ada yg betul2 minat utk jadi pendidik..macam tu jugak students dpli..ada yg masuk dpli sebab cintakan bidang pendidikan tapi ada jugak yg berhenti dari sektor swasta sebab nak jaminan pencen di masa depan..saya cakap sebab pernah dengar org cakap macam 2..so jangan sebab seorang dua, kita anggap semua macam 2..bidang pendidikan nie mulia, tapi sedih sebab ada org ckp, alah, keluar nnt jadi cikgu je..'cikgu je??' siapa yg ajar kita sampai jadi pandai kalau bukan cikgu?? tapi sekarang saya tengok kebanyakan orang dah takde semangat keguruan..sedih, bila tengok org yg nak taknak mengajar students kat sekolah..sebab apa boleh jadi macam 2? rasanya KPM/KPTM sepatutnya samatarafkan semua kursus pendidikan nie..supaya generasi guru akan datang tak betelagah sesama sendiri..sedih..saya bukan students upsi, tapi saya juga bakal guru yg prihatin dgn masalah macam nie..insaflah, kita kena berkorban utk anak bangsa~

Anonymous said...

xpala..bykkn bersabar..allah sudah mncatatkan rezeki setuap hambaNYA dimuka bumi ni..kita cm perlu berusaha..psl isu ni,kita semua pun akan terkena tempiasnya,sbgai sorang bkl guru,kita kena berani tanggung risiko...hurm... -aen-

Anonymous said...

ERmmm....hebat btol pemikiran pelajar UPSI yang dikatakan sebagai bakal pendidik. Ya Memanga hebat dari aspek melontarkan idea.. mempunyai result yang bagus waktu sekolah dulu tapi sayang tidak mempunyai rasa syukur atas nikmat yang dikurniakan... So, saya juga ingin melontarkan idea saya paperpun kita sebagai manusia seharusnya membuat persediaan dan tidak menyalahkan mana-mana pihak dalam menghadapi isu ini. Tak perlu kita bertelagah kerana pertelagahan itu akan menyempitkan pemikiran dan menzahirkan kebodohan yang sedia ada. Saya tahu kalian ada respon yang tersendiri samada pro kontranya.. Itu saya tak kisah, kerana cara pemikiran kita berbeza latar belakang yang tidak sama jadi tidak perlu kita mewujudkan pertikaian yang sebgeini samaada awak bagus atau tidak bersabarlah kerana setiap rezeki itu telah ditentukan. tanpa mengira U DPLI atau U ISMP teruskan usaha untuk memartabatkan anak bangsa dan jangan cepat melatah atas setiap isu yang terjadi, refleks dulu diri sendiri n banyak mohon doa pada Yang Esa... Fikir-fikirkanlan Wahai bakal Pendidik yang Budiman.....

Anonymous said...

korg ni xde sepakat lgsg..gado2 nak wat pe..yg mane student dpli yg komen2 menyakitkan hati bdk2 yg 4 thn kt upsi ni..ape kata korg doakan kitorg ni dpt nsb yg baik mcm korg..xyahla nk tunjuk result ke hape..xde makne je aku tgk..kpd bdk2 yg senasib ngn aku...kite xleh nak salahkn bdk2 dpli gak..da kerajaan yg gatal2 buat.kite doala byk2 agar bende ni setel secara baik utk sume org...aku harap pihak mpp wat sesuatu...penat weh aku stdy kalo x dpt jd cikgu..

Anonymous said...

ni budak institut pendidikan guru malaysia tahun akhir bercakap.jangan takut sangat mengenai hal tersebut.kalau mahu sahih minta bukti.kalau betul hal tu dah keluar pekeliling khas dari kementerian pelajaran.mana ada lambakan berlaku.setakat ni kekurangan ada la.tengok di sabah ni terutama area pedalaman.xde halnya mau risau.

Anonymous said...

salam.
kepada semua bakal guru, jgnlah kita rosakkan niat kita utk menjadi guru, rezeki tiap dari kita dah ditentukan.
fokus pada apa yang anda buat skrg ini.
bidang pendidikan adlh satu bidang yang sgt mencabar.
tiada peristiwa yang sama disetiap hari.
pelbagai karenah anak murid akan kita jumpa.
di saat itulah timbang tara dari insan yang bergelar guru amat diperlukan.marilah kita sama-sama betulkan niat kita untuk menjadi guru yang berkaliber, guru yang bitara.janganlah kita menjadi guru cukup bulan yang hanya tahu menerima gaji bulanan tanpa ada sebarang input yang kita beri.fikir-fikirkanlah...

Anonymous said...

haiya...macam mane korang nak jadi cikgu kalau macam nie..cuba lah kamu sume ni bersyukur je dengan apa yang korang dapat skrg.tak perlu nak salah kan sesape..kata nak jadi cikgu nak jadi pendidik so jadi lah contoh yang baik.. bukan salah bdk dpli pun..
KPM jg yang ambil dorang kan. berhentilah berbuat dosa
sekarang kan bulan syawal bermaaf maafan lah korang...insaf lah cikgu-cikgu sekalian tak kira ismp ke atau dpli ke..peace no war..^-*

Eric said...

huh??? biar betul nih!!!

Anonymous said...

alahh..dulu gedik msok u ..skunk ni nk msok mktb lak...
da bangga sgt ngan u korg cbuk kat cnie pehal!!!
da xde keje baru nk dtg cnie..g r cari keje laen..

Cikgu Praktikum said...

hahaha...yang korang dok gadoh ni buat apa..skang ni sapa yg leh posting jalankan tanggungjawab MENGAJAR...dan jangan nak TUANG KELAS..aku lama da belaja nak jadi cikgu ni..da paham da orang2 yang nak jadi cikgu ni..bukan kesemuanya berminat jadi cikgu tapi mungkin atas desakan keluarga ataw bebanan kerja yang melampau..Jadi lah cikgu..1je aku nak cakap..skang ni banyak masalah kat sekolah berlaku kerana cikgu tak menjalankan tugas dan cikgu hanya menganggap kerja dia hanya masuk kelas dan kemudian mengajar kat depan..cukup bulan amik gaji..MENGAJAR dan MENDIDIK laen beb.so aku harap sapa yang dapat peluang posting ni jadi lah cikgu yang terbaik untuk anak murid korang..

Anonymous said...

byk btul komen2 -ve pasal bdak dpli..knp nak dengki ek..x phm la...knp nak slhkan bdak dpli??kalo kpm x offer, x dernyer ktaorg gatal nak apply..kalo bkn ktaorg, org lain pun mayb akan apply...yg x phmnyer..kitaorg leh di consider lg byk cabaran aper..blajar dkat3 4 taun bnda lain then apply dpli kna blaja 1 taun utk jd cikgu..the curriculum of dpli mmg crammed coz 10 bln jer nak ckupkan dr jd ckgu.. korang bersyukur la dpt bljar asas sume nak jd the best teacher..x der sape suruh korang ambik pndidikan kat u yg x cnfrmkan korang jd cikgu..dah tau mmg x cnfrm jd cikgu lg nak gatal sape suh..jd la bijak sket..kesian la korang pnyer mentality so sempit...rzk tu dh di tentukan...kre bersyukur la dpt blajar dr mereka2 yg x mampu nak blajar..napa nak dengki...bukan ktaorg yg tentukan rzk korang...bkn sbb dpli jer..dkat m'sia nie bpe byk u yg offer education.same gak competition nye if bdak dpli x der pun..

Anonymous said...

ahaks..korang penah dengar tak da org ckp kalo org cerdik andai bertekak ngan org bodoh sombong..maknanye pergaduhan tu meibatkan dua org bodoh sombong? haih kita patut tny kpm la kengkawan n instead of tat pikir balik mana silapnye semua ni bleh terjadi. bdk pendidikan, kpli, dpli, ipg, sumer ada kepentingan masing2 so mestilah msg2 nk menang. xda sape ka nk adakan win-win situation? nant bila anak korang tak pandai, korang nk alahkan sapa? dak2 dpli? kpli? bdk2 pendidikan? mcm mn korang nk tau? suroh cikgu skolah wat tag name besar2 "saya keluaran DPLI" n so on..napela kita saling mementingkan diri sendiri?

AkuTakPercayaUnlessAdaBuktiHitamPutih said...

Haha.aku yakin aku dpt penempatan punya. time praktikum aku sgt la cemerlang,2 kali dah praktikum.lgpun,x logik plk deduak IPG x dpt penempatan,kita kan direct under BPG.

tp klu x dpt, ertiny sia2 5tahun setengah aku spent kat IPg, baik aku amik pilot dulu.huhu

Anonymous said...

budak dpli tunjuk result tuuuuuh...kekwatnyer...HIDUP ISMP!!

Anonymous said...

dua tahun?? lama giler sih.. kalo aku dh ada anak, komfem dia dh bleh jalan baru aku bleh jadi cekgu. camne nk cari keje ni? ijazah pendidikan ni bleh dapat keje ape selain dari jd cikgu? bdk2 dpli tu ada jgk ijazah lain. boleh la cari keje lain. kami yg amik pendidikan semata2 ni tak kan nk keje kilang je kot.. malu la kt org kampung. dh blaja lama2 tp x keje2 jgk. mane nk letak muka ni woii.. rosak la plan aku nk simpan duit untuk kawin. dugaan apakah ini? kalau dh tahu yg skrg ni ada lambakan guru, watpe upsi amik student dpli n kpli byk sgt?? rasa mcm rugi je aku blaja 4 tahun kat sini. alih2 xde keje..

Anonymous said...

mungkin salah satu tujuan kerajaan wujudkan dpli untuk menyerap tenaga mahir/profesional yang mengaplikasikan ilmu dalam industri semasa mengajar di sekolah????

-setahu aku geng2 dpli arau kpli adalah dari graduan yg tak dapat keje kat mana2.. so sbb krjn kesian, bgla peluang sambung kpli or dpli supaya dpt kerja..
anyway kalau niat sambung dpli or kpli nk jd cikgu yg dapat bantu anak bangsa alhamdulliah but kalu setakat sbb alasan takde keje.. dgn sambung dpli akan dpt keje.. baik berenti blajar coz no spirit utk mendidik anak bangsa... tue yg menyumbang byk masalah lain plak...

Anonymous said...

biaq btoi tak dak duet..masukan F1 bleh wat.berjuta-juta duet guna tu..nk posting ckgu2 tak bleh plak..

Anonymous said...

Isu penempatan : YDP MPP jumpa Prof Zakaria
Tg Malim, 05 Oktober 2009 - Isu penempatan (posting) bagi mahasiswa di UPSI yang dikatakan mengalami masalah penempatan sehingga tahun 2013 oleh sebuah laman blog ternyata telah menimbulkan suasana resah dalam kalangan mahasiswa UPSI.
Dakwaan tersebut yang disiarkan semalam telah mengundang pelbagai reaksi dari mahasiswa UPSI yang ternyata bimbang dengan perkara berkenaan kerana ia melibatkan masa depan mereka.
Keresahan mahasiswa berkaitan masalah penempatan telah menyebabkan YDP MPP UPSI, Saudara Mohd Hairie Bin Abdullah mengambil inisiatif bertemu sendiri dengan Yang Berbahagia Prof. Dr. Zakaria Bin Kasa (Timbalan Naib Canselor Akademik dan Antarabangsa) UPSI pada lewat petang tadi dalam mendapatkan keesahaan kenyataan yang dikeluarkan oleh beliau dalam ucapannya sempena Simposium Halatuju Pendidikan Fizik Di Malaysia' anjuran Persatuan Mahasiswa Sains (PMS) dengan kerjasama Jabatan Hal Ehwal Pelajar & Alumni (JHEPA) UPSI yang berlangsung di Bilik Seminar Bitarasiswa pada hujung minggu yang lepas.
Menurut Saudara Mohd Hairie B. Abdullah, Prof. Dr. Zakaria Kasa telah menjelaskan bahawa beliau hanya berkata “kemungkinan masalah posting akan dilewatkan” tetapi pihak yang melaporkan berita tersebut telah memanipulasikan perkataan dilewatkan kepada “dibekukan”.
Prof. Dr. Zakaria Kasa juga berkata bahawa Kementerian Pelajaran Malaysia akan melewatkan penempatan kepada pelajar pendidikan seluruh Negara sekiranya ekonomi Negara berada pada tahap yang rendah. Dalam pada masa yang sama beliau menegaskan kembali bahawa kenyataan beliau telah disalah tafsirkan oleh sesetengah pihak yang mempunyai niat yang tersembunyi apabila melaporkan tentang perkara ini.
Dalam pada itu juga, TNCA menasihati agar mahasiswa UPSI perlu bersedia daripada sekarang dengan kemahiran-kemahiran insaniah yang lain dalam melengkapkan diri untuk menerobos ke alam yang lebih mencabar kerana sudah hampir masanya mahasiswa UPSI tidak bergantung kepada sekolah tetapi dapat menggunakan ilmu yang dimiliki semaksimum mungkin.
YDP MPP UPSI Saudara Mohd Hairie Bin Abdullahyang mengulas isu tersebutberkata, beliau menyeru agar mahasiswa perlu bersedia dalam sebarang kemungkinan yang berlaku dan beliau juga akan berusaha untuk mendapatkan maklum balas daripada pihak Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) berhubung perkara ini kerana kami yakin dengan hubungan dan kerjasama yang erat antara MPP Pimpinan Bitara dan (KPM) sejak dahulu lagi.
Pihak Suaraupsi dimaklumkan bahawa hingga kini hanya YDP MPP sahaja yang boleh berurusan dengan pihak kementerian dan sebarang masalah boleh dirujuk terus ke pejabat Majlis Perwakilan Pelajar.
"Kami berharap agar pelajar tidak mempercayai sebarang berita yang tidak diketahui kebenarannya kerana perkara sedemikian mungkin sengaja diputarbelitkan untuk kepentingan pihak tertentu. Mahasiswa diminta untuk mendapatkan penjelasan dari pihak yang sepatutnya dan kami di MPP akan berusaha sedaya upaya untuk membela kebajikan dan kepentingan mahasiswa UPSI selaras dengan amanah dan tanggungjawab yang kami galas", ujar Saudara Mohd Hairie B. Abdullah sebelum mengakhiri e-melnya.

Anonymous said...

Anonymous Anonymous said...

Kalau budak ismp bagus mesti kerajaan dah ambik jadi cikgu kan............ Xkan kerajaan xtahu kot nak jaga status.

October 4, 2009 5:20 PM
--------------------------------
maybe betol la apa budak ni kata..student DPLI n student pure ada kelebihan masing2..maybe stdnt pure kurang cerdik berbanding stdt DPLI..kurang sana kurang cni..tapi berbekalkn 4thn belajar pendidikan stdnt pure ni perasaan dia laen taw..xtaw dr mna tp motivation tu tinggi..seyes cakap..ako pon dlu apply upsi sbb takut xde keja.tp bila lpas 4thn ni ada cm satu semangat laen muncul..korang DPLI yg setahun jagung mmg xkn faham..korang bole la riak sbb korang dpt elaun,xrisau pasal posting, anak emas UPSI dll..

apa yg penting sebenarnya bila korang dh masuk skola ialah KAWALAN KELAS! so 10A ke 9A ke 100A ke xdpt jamin..! maaf pd semua!

Anonymous said...

"its depend" on how u deliver the lesson. peace!!!!

"It depends on how you deliver the lesson"

TESL-IPGM BAHASA ANTARABANGSA-MACQUARIE UNIVERSITY

Anonymous said...

salam...
aku pun student pddkan gak... kita sume nak hak kan, memandangkan sume pihak dah kecoh-kecoh pasal hal ni, aku harap sgt pihak yang berkenaan boleh ambil tindakan.. aku bukan nk ketepikan dak yang amek dpli or kpli, but consider la dgn student yang btul blaja n bniat nk jd cikgu. 4 tahun belajar x kan nk jd penganggur kehormat... iskh.. memang btul tu rezki korang tp kalu korang dah potong line ape nk jd dgn kitorang ni??????????

pihak KPM/KPT sy wakil kpd kawan-kawan tolong lah prihatin dgn isu ni... kasihanilah kami yang bakal bergraduasi tahun depan.... kami juga tersepit dengan beban kewangan... semua orang nk bekerja... tapi berilah hak yang sewajarnya kepada orang yang benar-benar berhak.....

Eric said...

harap ada la jalan penyelesaian nih.. kiranya kalau nak marah sekarang pun dah tak guna dah.. bukannya selesai apa2 pun...tapi yang penting kerajaan dapat selesaikan masalah ni secepat yang mungkin..

bukannya apa.. tapi kami pun nak jadi cikgu belajar juga.. bukannya guna elaun semua tu nak habiskan duit kerajaan.. tidak...

nak salahkan dpli pun... rasanya apa salah diorang.. dah ada ambilan camtu.. sapa x nak masuk kan.. harap kerajaan akan pertimbangkan lagi kesan2 segala kata putus yang akan dibuat lain kali...

EQ guys... jangan maki sapa2..
kerajaan tolong cari jalan penyelesaian... dari akar lah siasat apa sebabnya semua nih...
kalau semua orang kumat kamit cakap pasal benda nih susah ar nanti.. xde orang nak jadi cikgu dah... xde motivasi...

jadi... harapnya.. fikir masak2 kerajaan...

Anonymous said...

jgan la gaduh pasal isu ni lagi, semua ni masih dalam samar2 lagi, kita berdoa la agar perkara ni x jadi kenyataan...

Anonymous said...

xpyh lah kita nk gaduh sesama kita,baik dpli ngn first degree same je..yang salah adalah pihak yg mengambil kita..dh tau xde penempatan ngape ambik rmai2...
klu bdk2 dpli pun pilih jd guru sbb dh xde keje kt luar sana,dan kini guru pula xleh nk posting maka apelah nasib graduan2 ngra kita?sape punye tanggungjwb smua ni?
penat weh blajar 6 thun tmbh form6..
skang ni ape tindakan kita sbgai bakal guru menganggur?tindakan mpp?nak dok saje je ke?xkn nk tggu kmi menggur nnt bru nk tau brita ni sahih ke x?
nmpak gayanyer kenalah keje kilang gaji rm500,degree simpan jelah bwh dapur...1 malaysia..rkyt didahulukan...

Anonymous said...

kepada mereka yg kutuk2 student dpli,apa nie...xbaik laa mcm tue...buat pengetahuan semua dpli n kpli telah wujud sblm berpecahnya antara kementerian pelajaran dengan kementerian pengajian tggi...dlu org pggil kementerian pendidikan...jd bila berpecahnya dua kementerian ini,berlakulah pertentangan kedua-duanya..sbb tu berlaku student ijazah posting lambat dsb...jd kalo korang nk marah, marah laa kt kerajaan nape diorg buat dpli...

bungatanjung said...

Sebagai orang yg dlm bidng profesional, tk patut kita nk tuduh menuduh antra satu sama lain.tujuan kita satu, nk didik ank bngsa. kenyataan yg dikeluarkn menyatakan perkara ini berlku sebb ekonomi bkn sbb dpli.cub la berfkran terbuka skt. bru je sikt cbrn, dh melatah! mcmna nk jd cikgu berjiwa kentl.kami budk2 DPLI tk patut dijdkan sasarn. peluang dh dibuka tkkan kami nk tolak.sebahagian besr drpd kami bercita2 nk jd cikgu dr DULU selps SPM @ STPM tp kami ditkdirkn ke bidng lain utk timba seberapa byk pengalamn, akhirnya Allah tentukan kami dlm bdng pendidikan.berada dlm negara yg demokrasi kita bebas buat pilihan. cuma sistem yg kadngkala menimbulkn masalah.so, ISMP jgn la slhkan kami.Kami dlu pun bljr 3 tahn gak, pinjaman dr PTPTN gak.tiada beza.

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 296   Newer› Newest»