October 7, 2009

Hairie anggap isu penempatan hanya permainan pihak tertentu

Tanjong Malim, 7 Okt – Isu penempatan yang bakal dilewatkan bermula tahun hadapan turut mendapat reaksi Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar (MPP), Mohamad Hairie Abdullah.

Baliau dalam sebuah blog dipetik sebagai berkata isu penempatan dilewatkan hanyalah isu rekaan oleh pihak tertentu yang mahu mendapatkan publisiti dengan memutar belitkan kenyataan.

Kenyataannya itu dilihat bertentangan dengan apa yang heboh diperkatakan ramai pihak termasuk penuntut-penuntut program pendidikan di Institut Perguruan (IPG) dan IPTA lain.

Hairie sebelum ini juga dilihat sering bertentangan pendapat dengan beberapa Exco yang diwakili Pro Kebajikan sejak barisan kabinet MPP dibentuk tahun lalu.

Mengulas tentang kenyataan Hairie, Exco Latihan & Pembangunan Sahsiah MPP, Akmal Madzir menegaskan, perkara tersebut timbul bukan rekaan mana-mana pihak dan buktinya, pihak KPM sendiri mengakui perkara tersebut.

“Saya nak pesan kepada beliau, kalau tak mahu perjuangkan nasib mahasiswa, beliau boleh duduk di pejabat MPP dan tunggu kabinet bubar, bagi kami selagi kami memegang amanah sebagai wakil pelajar kami akan cuba cari jalan penyelesaian”, jelasnya.

Tambahnya lagi,” Sehingga kini, kita masih terus dapatkan jaminan dari pihak yang berkaitan, walaupun ada pendapat mengatakan perkara ini satu kemungkinan, namun sebagai wakil pelajar saya berasa bertanggungjawab untuk mendapatkan kepastian tentang perkara tersebut”.

Beliau dalam ulasannya juga mengatakan semua Exco MPP Pro Kebajikan telah menyusun pelan tindakan yang diambil bagi mendapatkan kepastian tersebut bukan sahaja untuk bakal graduan UPSI malah seluruh IPG dan IPTA lain yang mengambil program pendidikan.

22 comments:

kepala perusuh said...

Hairie = YDP MPP HEP UPSI

Akmal = YDP MPP MAHASISWA UPSI
itu perbezaan antara hairie dan akmal. Ternyata hairie adalah kuda tunggangan hep yg diam macam ayam berak kapur dlm isu ini. Sedikit pun tidak memberikan keyakinan kpd mahsiswa upsi. ana yakin, kenyataan hairie itu adalah rekaan semata2 oleh pihak hep. Apa yg saya pasti, hairie tidak tahu ape menda pun nak ulas mengenai isu ini. walaupun dah diberikan ruang dan peluang..inikah dipanggil kualiti???? kuantiti pun entah ader lagi atau tidak..mungkin tinggal bulu ari2 hairie sajer..

abe mat said...

perghhh...
isu posting punyer pasal..
upsikini punyer penjenguk blog meningkat mendadak..
syabas kpd moderator dan wartawan upsikini..kematangan anda menarik perhatian malaysiakini utk link kan blog anda..teruskan memberi berita..kami di IPG KB memberi tabik spring kpd anda..

Anonymous said...

hurmm kecewa gdn YDP MPP kita ek..
mcm xda kredibiliti lgsung...
lgsung x penah tgok dia buat keje..
asyik duk dlm pjbt je.. bajet hebat r kunun.. padahal kucar-kacir jugak ek

ajiedo said...

aku nak masuk upsi...

Anonymous said...

hahaha sape la duk undi mangkuk (YDP hairie) ni yang keje duk tdo cam menteri2 malaysia..

hahaha cam ni la standard pemimpin yang patut di tendang..

ustazalong said...

Maaf mula bicara saya. Saya boleh dikenali sebagai ustazalong, sedang bertugas di Bahagian Pembagunan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia. So isu ini sepatutnya tidak berbangkit..... kerana ianya telah dibuat MOU antara KPM dengan KPT. Lagi pun mingikut Mout tersebut pengisian sekolah menengah adalah di isi oleh graduan dari Universiti, manakala rendah pula di hasilkan oleh IPG. Mingikut RMK9 banyak sekolah baru telah dibina, sebagai contoh yang terdekat di kawasan tanjong malim itu sendiri..... kawasan proton city, kawasan behrang station, bernam jaya dan bukit sentosa..... itu pun sudah terjawab bagi pengisian penempatan kosong. Bagi diperingkat nasional pula kita boleh lihat kekurangan guru diluar bandar, so isu penempatan tidak timbul. Pihak KPM sendiri sebenarnya banyak bertolak ansur dengan kemahuan kemahuan yang telah ditetapkan oleh pihak universiti. Sepatutnya kita harus memikir bagaimana untuk memperkembangkan atau meningkatkan pendidikan dinegara kita supaya kita boleh setanding dengan negara luar. Saya harap isu ini tidak timbul lagi........ kepada mahasiswa mahasiswi di UPSI, selagi kita tidak menerima sebarang surat pekeliling atau arahan kita jangan percaya kepada khabar khabar angin atau dakyah yang ada buktinya. Selamat menjadi pendidik yang dirahmati oleh ALLAH........

*bukan nak masuk campur hal-hal UPSI, tapi terpanggil isu ini.... sebab saya juga adalah pendidik......

arsenal said...

emmm...apalah korang ni hal mcm ni pn nk gaduh...klu btl pn jgnla nk bertelagah carilah jln penyelesaiannya...emmm jgn hnya nk bedal org dlm blog aje...skang xtau ckp sp yg btl...klu lah ydp mpp tu xde kredibiliti np die leh jd ydp lak n klu la akmal tu power sgt np nk hentam ketua sendri tp blh bw bncng dl...jgn main sembur je...malulah ckit kt ni dhla sesama muslim...bila cakap bodoh kang marah...lagi satu klu korg kt hairry kuda tunggangan hep yg korg di bwh kepimpinan hairy plak sbg apa...pencacai ke...klu dh ddk dlm satu organisasi tu kn la keja sama jgnlah nk letakkan dekat bahu sorg je...asik2 nk gduh n slah menyalah...jadinya wahai semua bakal warga pendidik kita turut mpp bagi selesaikan masalah ini. jgn kt sam nk hentam mereka...bukan mudah untuk jadi pemimpin. jadi kt turut sama dalam usaha mengatasi hal ini...

CheguFadh said...

blog terbabit ada berkata mengenai seorg exco MPP yg menipu berjumpa dgn TNCA..harap semak kembali fakta sebab exco MPP tu saya dah hubungi..malaysiakini pun baru sahaja menghubungi exco terbabit..kepada blog yg mahu "jd suara alternatif mahasswa upsi" tu boleh gulung tikar mcm Dr Luv satu masa dulu..

gambar exco terbabit bersama dgn TNCA pada pagi 5okt yg lalu turut berada dalam simpanan..

مَعهَدين الُمعلمْ said...

huhuhu...
beza pemimpin yang ditarbiyah dan pemimpin yang tidak ditarbiyah..

Kalau tidak ditarbiyah lama-lama akan jadi pemimpin yang diTERBIAR..

Aku tak kata kat sapa-sapa..
Skadar renungan bersama..

Anonymous said...

budak UPSI yg buat blog ni sangat2 tak matang.. Pandai putar belit.. Siapa kamu nak mengatakan org laen tak buat kerja? Siapa kamu yang sendiri mendakwa kamu jaguh dikalangan mahasiswa? Cakap berdasarkan fakta.. Senaraikan apa kamu dah sumbangkan, senaraikan apa Hairie tu dah sumbangkan.. Dengan JUJUR.. kepada mahasiswa laen, cuba tau menghargai.. kamu tau ke apa yang MPP buat dalam pejabat? jangan maen tuduh saja.. blog ni ternyata cepat melatah, tak matang dan pandai bermain isu.. Jangan fikir semua orang menyokong kalian hanya kerana ramai didlam blog ni nampak kearah itu.. banyak lagi golongan bijak yang hanya diam memerhati tindakan tak matang anda..

M.K.T.
IPGM KPP

Anonymous said...

wahai hairi n kuncu2nye yg lgsung xbergerak..dh le x bergerak pstu sbuk kutuk rkn setugas..
mcm mane lah ko bleh jd ydp...malu aku jd plajr upsi dpt ydp mpp mcm ko..
kata2 ko sama mcm pihak Universiti yg cuba ttup crita posting ni..
anda sbgai ydp mpp haruslah membongkarkan kes ni,btul or salah..sbb kmi lantik anda utk jd wkil plajar dan bukan jd wakil pihak Universiti mahupun wakil pihak KPM...jd berjuanglh utk plajar...aqilah n ikmal dh grak cri jwpn..ko bile lg?...
aku xnmpk pun ko wt keje..
jgn le jd boneka...yg benar katakan benar..
aku ingtkn ko skali lg...ko tu wakil plajar bukan wakil HEP...tlong perjuangkn plajar....
jgn dok diam je,jgn kata brita ni karut sbb tkut bile kmi kuar nnt mmg x dpt posting,time tu ko dh ilang dh..cmne aku nk cri ko?

1000base said...

*ustazalong sila semak berapa ramai siswazah perguruan menganggur sekarang..jangan malas.sekolah banyak, kekosongan banyak tapi kenapa ramai lagi yang menganggur?

*arsenal kau diberi daya fikrah berfikir. kalau org atasan kau korup kau nak ikut korup juga ke? koruptor mane yang dengar kepentingan diri berbanding orang lain?dia jawab pon tanpa satu fakta yang kau boleh pakai. penafian tanpa bukti..wake up bro wake up..

Anonymous said...

dunia menghampiri Qiamat....

Ustazalong said...

to "1000base"
kamu ambil fakta mana yang mengatakan ramai siswazah perguruan yang menganggur...? kita perlu tahu setiap garduan haruslah di konvo dahulu, baru lah boleh ditempatkan. Sebelum ditempatkan, siswazah perlu lah menjalankan temuduga di KPM. Anda perlu lihat juga kalau ada graduan yang tidak ditempatkan, lihat apa masalah sebenar.... mungkin temuduga tidak lepas...... mungkin belum konvo lagi...... atau muet x lepas.... so semua itu kene ambil kira.....

Anonymous said...

Ustaz LONG

Bahagian Pembanguna Kokurikulum di E9.
Apalah long tau pasal penenpatanni..
Jauh sangat tu long BIDANG ALONG DENGAN PENEMPATAN. ALONG APA PSU KE?

Setahu saya (abang saya KPSU di BPSM) yang uruskan postingni ialah BPSM,BPG dan Bhgn Pengurusan sekolah di E2 tu..

So Along tauke apa realiti sebenarnya?

apokalips said...

arsenal: ko mmg ar-sengal..akal pendek. akmal dipilih secara majoriti oleh mahasiswa upsi dlm PRK. Khairie ni xder saper undi dia. menang tanpa bertanding.so faham2 la.HEP ni mcm UMNO. x suka pemimpin pelajar yg diangkat oleh mahasiswa.

chegufadh: ko sememangnyer budak hingusan yg blum akil baligh lagi dlm politik kampus. byk la belajar. hati2..ko lagi 1 inci akan bungkus dlm PRK. tapi kalau e-voting di "control" oleh TNC HEP, adalah chance ko dpt jadi MPP lagi..

7line said...

ustazalong kencing..

ustazalong said...

to "7line"
kalau kamu tidak percaya dengan apa yang saya kata kan .... kamu boleh jumpa dengan saya di Dewan Kuliah J..... di UPSI.... saya berada di sana [pada jam 11.00 pagi hingga 1.00 petang.... sy buat part time tenaga pengajar di bawah pusat ko....
betul saya bawah BPK.... tapi saya satu bangunan dengan Jabatn Pengajian Tinggi.... bila saya di KPM so ramai lah kawan saya di BSM or di bahagian penempatan..... so isu ini semua pegawai tahu..... segala prosedur di KPM semua pegawai harus tahu.....

Anonymous said...

akmal n blog ni.. sebar berita dgn bukti.. tak yah la kate diorng putar belit kenyataan.. kami bukan budak tadika.. kami tahu menilai.. dan kami tahu.. YDP di pilih bukan sbb majoriti.. tapi HEP.. semoga allah je membalas org yg zalim dan tidak adil.. harap2 kawan semua amin kan doa ni... biar makbul.. dan kita tgk di pdg masyar nanti...

abang isai said...

alamakkk poning... nak kojo pon sosah.... isu ne deng x nak kato apo... sobab.. x dok kenyataan rasmi dari KPM atau menteri.. so kita tunggu dan lihat sapa yang betol.
harap semua boleh kojo... pastu kojo la molek molek... kojo bangonkan modal insannn

Anonymous said...

Salam bicara..

Saya hairan, pasal penempatan nak gdh mcm ape ntah..
tak baik mcm tu..
x malu ke org tgk..
xde kredibiliti ke korang ni..kalau mcm ni, mcmana nak tnjuk ble jd ckgu yg baik..
soal akauntibiliti lbh pntg..kematangan kena tinggi.. Biar kementerian tentukan bgaimana soal penempatan. Tunggu kenyataan rasmi..ni tak..bising je.. patut ke?
lepas tu slahkan org lain...
menampakkan kebodohan kita guru dimata org lain. jgn salahkan org lain kalau org memperkecilkan bidang pendidikan. Kamu yang cakap banyak ni dah tentu ke mampu jadi guru yang baik??
mampu ke mengajar dengan penuh komitmen...
refelksi diri kita..
tu yang penting.....
setiap pihat ada tggungjawab..
jgn mnyalahkan orang..
nilai diri kita..
kalau betul2 sempurna..silakan.....
belum ape2 dah mcm nak gila...
insyallah..usaha yg trbaik, bersatu, doa dan tawakal...

Anonymous said...

ni la pelajar upsi yang kuat begadoh... bakal guru yang nak mendidik tunjuk sikap camni? patut la kes samseng kat skolah makin naik... sebab bakal guru pon dah mcmtu tu... huhu...