October 12, 2009

Penempatan : Graduan gagal kecewa, disaran buat rayuan

Tanjong Malim, 12 Okt – Dalam kegembiraan sebahagian graduan yang telah mengetahui negeri penempatan mereka, ada juga di kalangan mereka yang kecewa apabila menerima surat mengatakan mereka gagal ditempatkan.

Dalam maklumat yang disampaikan kepada UPSIkini, graduan yang tidak berjaya mendapat penempatan adalah kerana gagal dalam temuduga. Selain itu, terdapat juga calaon yang gagal dalam ujian INSAK.

Dalam pada itu, beberapa graduan yang melahirkan rasa kecewa mereka dengan keputusan yang diterima mengatakan penempatan pada tahun ini antara yang ramai tidak berjaya.

Ini kerana, hampir semua kursus mempunyai pelajar yang gagal ditempatkan.

Sementara itu, semua graduan yang gagal mendapat penempatan disaran untuk membuat rayuan kepada pihak Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM).

Saranan tersebut dinyatakan Exco Akademik & Kerjaya Majlis Perwakilan Pelajar (MPP), Nur Aqilah Hanis apabila ditanya apakah tindakan yang boleh diambil bagi mereka yang gagal ditempatkan.

Katanya, pihak Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) membuka tempoh untuk rayuan bagi mereka yang gagal.

“Saya sarankan mereka yang gagal segera buat rayuan, pihak KPM ada maklumkan bagi calon yang gagal, boleh buat rayuan”, katanya.

Beliau sebelum itu mengucapkan tahniah bagi pihak MPP kepada semua graduan yang berjaya mendapat penempatan mereka.

30 comments:

Anonymous said...

alahai..
apakah nasib bdk2 ismp
y di bela oleh ptptn...

Kyo82 said...

Salam.

Saya merupakan seorang guru di sebuah negeri di Perak. Perkara yang ingin saya sampaikan ialah tunang saya juga pelajar UPSI, telah mendapat perkabaran akan dipostingkan di Bahagian Sukan,Seni dan Kokurikulum. Tunang saya hanya berminat untuk menjadi seorang guru walaupun jawatan yang ditawarkan di bahagian ini akan memberi lebih peluang kenaikan pangkat yang lebih luas berbanding seorang guru.

Masalahnya sekarang tunang saya seorang wanita yang beranggapan lebih sesuai bekerja di sekolah. Jadi saya ingin bertanyakan kepada sesiapa yang mungkin berminat kepada jawatan ini untuk melakukan pertukaran dengan jawatan yang ditawarkan. Buat pengetahuan semua Bahagian Sukan, Seni dan Kokurikulum ini masih baru dan hanya terdapat di KPM, Putrajaya dan juga JPN setiap negeri.

Jadi kepada sesiapa yang berminat untuk melakukan pertukaran bolehla hubungi saya Mohamad( 017-4711782 ).

Kyo82 said...

Salam.

Saya merupakan seorang guru di sebuah negeri di Perak. Perkara yang ingin saya sampaikan ialah tunang saya juga pelajar UPSI, telah mendapat perkabaran akan dipostingkan di Bahagian Sukan,Seni dan Kokurikulum. Tunang saya hanya berminat untuk menjadi seorang guru walaupun jawatan yang ditawarkan di bahagian ini akan memberi lebih peluang kenaikan pangkat yang lebih luas berbanding seorang guru.

Masalahnya sekarang tunang saya seorang wanita yang beranggapan lebih sesuai bekerja di sekolah. Jadi saya ingin bertanyakan kepada sesiapa yang mungkin berminat kepada jawatan ini untuk melakukan pertukaran dengan jawatan yang ditawarkan. Buat pengetahuan semua Bahagian Sukan, Seni dan Kokurikulum ini masih baru dan hanya terdapat di KPM, Putrajaya dan juga JPN setiap negeri.

Jadi kepada sesiapa yang berminat untuk melakukan pertukaran bolehla hubungi saya Mohamad ( 017-4711782 ).

Mohd Noorazman said...

salam saya mohon MPP untuk ketengahkan posting program sekolah rendah...kami tidk mendapat posting lagi harap MPP dapat membuat sesuatu...

cacen86 said...

salam..

memang sangat ramai yang gagal..mengejutkan...saya yang heppy dapat posting pilihan pertama kat KL ni pon tibe2 jadi sedih..
kawan2 yang same2 belajar dekat U tibe2 tak berjaya..
ada juga pemegang biasiswa, ada yang dekan dan aktif di UPSI...

apa-apa pon,pesanan pada adik2 di upsi,jangan amibil mudah interview dan INSAk..beli buku yang ada jual kt kedai buku..dan jangan malu nak tanya pada yang senior escpecially dari pelajar DPLI sebab dieorg da ada pengalaman....

dan pada teman yang gagal,cepat2 la tulis surat rayuan...dan pada yang apply MARA,esok sudah boleh check sama ada anda layak diinterview or tak..mane tau,rezeki anda jadi di MARA,bukan di KPM

Anonymous said...

upsi jer da dpt penmpatan kami dr ipta lain semuanya masih mengaggur..pe niee

Anonymous said...

Bahagin sukan dan seni ada dua di MALAYSIA..Sekolah di JOHOR dan SARAWAK... dia bukan kerja pejabat.tapi jadi cikgu tapi disekolah seni..

begitujuga sekolah sukan..

maksud nya disini bukanlah menjadi pekerja pejabat

undersky said...

salam saya mohon MPP untuk ketengahkan posting program sekolah rendah...kami tidk mendapat posting lagi harap MPP dapat membuat sesuatu...(gma 2009)

Anonymous said...

MR. TELLER...
toi ke kalo org mohon mara secara automatik kpm tolak permohonan kite ?? member saya gagal posting tp sblm nie da mohon ngn mara

Anonymous said...

MR. TELLER...
toi ke kalo org mohon mara secara automatik kpm tolak permohonan kite ?? member saya gagal posting tp sblm nie da mohon ngn mara

Anonymous said...

MR. TELLER...
toi ke kalo org mohon mara secara automatik kpm tolak permohonan kite ?? member saya gagal posting tp sblm nie da mohon ngn mara

miss Unicorn said...

Hai..

Saya simpati dan sedih apabila medapat tahu ada kalangan kawan2 saya yang tak lepas ujian INSAK dan temuduga. Sia2 je usaha selama 4 tahun ni. Walau bagaimanapun kawan2 yang tak dapat masa ni, boleh try lagi pada masa kan datang. Peluang tak datang sekali.

Jadi boleh tidak UPSIKINI berikan laman web untuk membuat rayuan secara online? Atau sebarang saranan bagaimana prosedur untuk membuat RAYUAN kepada pihak KPM?

TOLONG BALAS...

Anonymous said...

moral of the story.. selain pointer dan aktif Ko-K, pastikan lulus ujian INSAK dan temuduga.. kpd adik2 undergrad yg da blaja 4-5 thn, rujuk kpd abg akak dpli/kpli.. diorg da lulus smua ujian tu sblm dserap masuk.. dpli ambilan julai 2009 adalah yg trakhir, mknanya januari 2010 xde lg ambilan dpli.. maka gunakan pluang yg ada ni utk btanya kpd abg n akak yg ada skrg.. pcaya la, interview yg kami lalui bkan mcm interview2 lain.. jgn tpengaruh dgn senior2 yg anti dpli/kpli, kami bkan org jahat.. cuma rezeki kami di sini.. dan kami sudi bkongsi ilmu n pngalaman yg ada utk kmajuan bsama.. wallahualam..

Anonymous said...

Saya mohon MARA juga dan dapat je penempatan..

SO TAKDE KAITANPUN..

Anonymous said...

KEPADA BUDAK2 PSR TAKYAHLAH MINTA TOLONG DENGAN UPSIKINI..ANDAKAN ADA PERWAKILAN MANTAP DARI MANTAN FAKULTI ANDA, SAUDARI KHASYATUL RODZIAH.,.

DULU SAYA INGAT LAGI MANIFESTONYA BAGI MEMASTIKAN PENEMPATAN DAPAT DIISI DENGAN SEBAIKNYA..

SO TANYALAH DIA...

ATAUPUN SAUDARA RAIMIE-KAN KAWAN2 DIA RAMAI KANTOI PATUTNYA DIA LAH BERTINDAK DALM ISUNI...

DULU KEMPEN BERAPI2 LAGI..

SO KEPADA SEMUA JGNLAH UNDI JUAK2 ASPIRASINI..TAK BOLEH WAT KEJE TAU CKP JE..PADAHAL HAMPEH....

NTAH2 ADA KALANGAN MPP DULUPUN GAGAL JUGA..(MANATAHU)

Anonymous said...

korang bdk2 upsi ade jgk dapat posting..kami ni dr IPTA lain habok pn xda...pgilan interview pn xtriima2 lg..isu banyak da kuar..xpaham2.mna 1 y btol..
KPM pula diam jer..at least bg la pape khabaran..ni kalo di kol mcm2 janji y dbuat..hemm -runsing

Anonymous said...

erm..selain mnta tnjuk ajar daripada kpli n dpli coz dikhabarkan start thn dpn keuda2 program tu akan dimansuhkan atau dikurangkan pengambilannya, boleh jga minta guide atau nsht daripada student ipg sebab kami pun dah menjalankan interview n ujian insak sblm masuk ipg lagi..dah lulus baru dpt smbg blajar kt ipg..ingat lagi msa intrview n insak dulu, der lec tu (penemuduga) habaq kat aku apa2 pun by hook or by crook kna habiskan jwb soalan insak tu..sebab wlaupun tmudga k, result k tpi kalau tak hbskan jwb insak@tak pass = tak pas tmudga..thanks kat lec tu sbb aku yg result bese2 jer ni alhamdulillah dpt sdngkan kwn aku yg result 9a spm tak dpt..bila risik2 rupanya dia tak smpat habis jwb insak coz pikiaq banyak sngt..so ambil iktibar yek n feel free to ask..aku nak tunggu posting blan 12 ni..dpt mna ntah huhu

~sekadar peringatan~

~student ipg~

Anonymous said...

Aku dimaklumkan di KPM ada seorang Pegawai bekas budak UPSI.Nama dia fizi. Dia dulu top juga di UPSI selalu jadi pengacara-pengacarani...

So kawan2 aku yang gagal selalu contact dialah..aku kenal tapi taklah rapat dengan dia.
So sape2 ada prob nak tanya tanya dengan dialah..

Info2 tarikh on9 cek keputusan dan psl mcm2 suma mesej aku dpt yg foward2 dr dialah.

cacen86 said...

erm..saya pon apply MARA gak..dpt je posting...so,tkde kaitan kot kalau apply MARA,KPM tolak permohonan kite...

Anonymous said...

salam..

maksaseh abg2 ngn akak2 dpli yg sanggup nk kongsi pengetahuan ngn kami..tuhan x jadikan sesuau klu xda kebaikan di sebaliknya..kita je yg slalu xnmpk..sy sndiri pn..tp mslh skrg kita (dpli+ismp) payah nk bejumpe..dpli kt protn. smp kt kampus..susah gk tu nk jupe..so klu blh..adaknlah pe2 yg membolehkan kita berkongsi ilmu dan pengetahuan..wat yg anti dpli ngn anti smp tu..kita sama2 mencari ilmu kt bumi UPSI ni,,nape nk gaduh2 bertengkar menunjukkn hilang ketamadunan kita sbg pendidik..
yg baik kita pertingkatkan..yg buruk kita perbaiki..
so hrp kita dpli ngn smp dpt bekerjasama dlm improving quality of ourselves..

>>pljr final year yg x fhm knapa manusia2 disekeliling suke memprovok org dan bergaduh antara 1 sama lain..

Anonymous said...

kitaorg yang masuk dpli dulu kena interview pun bukan senang. ada yang kena nyanyi, kena kawad, kena menari, kena pidato, macam2 lagilah.. (yang kena time hujung2 tu lagi haru) tapi sebab nak masuk redah jelah. hafal pasal pipp tapi alih2 mintak nyanyi lagu misha omar. pelik aku dgn penemuduga. tp mungkin yang dpli ni dulu ada sikit pengalaman interview kerja. interview kerja pun satu hal gak. mengarut kadang2. kena yakin je. insak tu tak dinafikan mmg unpredictable. setiap org akan bagi different answer based on individual perception. just be honest. jgn tukar jwpn sgt . baca then terus jawab. tak yah pikir

Anonymous said...

MARA pon xdapat..apa cerita nih?
DUGAAN~~~

Anonymous said...

x Yah la Panggil KPLI DPLI dan orang2 lain..Bekas Graduan UPSI yang dah tamattuh hebat..suh diorangje..

Mana2 yang lulustu minta dorang bg tau cara dan pengalam,n dorang..

KITA ADA PRODUK SENDIRI GUNALAH KEPAKARAN YANG ADA

Anonymous said...

bagi yang gagal dapat penempatan tu, surat gagal mmg sudah diedarkan ke..

Anonymous said...

Masih ade yang bodoh sombong... Ingat senang ke kalu nak panggil produk2 ko sendri yang dah posting tu... Ingat dia nak datang ke... Diorang tu dah de komitmen la... Ade yang free tu, guna la.. Wat pe nak membazir...

Anonymous said...

mr teller please la bagitau mcm mana nak buat rayuan bg yg gagal?apa prosedur n alamat nak hantar surat rayuan 2??
please..............

Anonymous said...

saya graduan upsi yang berjaya mendapat penempatan. sekadar untuk berkongsi pendapat.

Ujian insak memerlukan bakal guru mmbezakan amalan/tindakan yang baik dengan yang buruk. juga memilih antara yang baik dangan terbaik.

pilih jawapan dengan meletakkan diri dalam keadaan sebagai guru yang sedang berhadapan dengan situasi tersebut.

study etika2 guru. semasa ROS dan praktikal, belajar dengan guru2 tetap, kerani mahupun PAR dan PRA.

lepas pratikal, apply GSTT atau guru ganti.

INsya-Allah anda akan mengalaminya sendiri lantas lebih memahami.

Anonymous said...

saya graduan upsi yang berjaya menadapat penempatan. sekadar untuk berkongsi pendapat.

Ujian insak memerlukan bakal guru mmbezakan amalan/tindakan yang baik dengan yang buruk.

pilih jawapan dengan meletakkan diri dalam keadaan sebagai guru yang sedang berhadapan dengan situasi tersebut.

study etika2 guru. semasa ROS dan praktikal, belajar dengan guru2 tetap, kerani mahupun PAR dan PRA.

lepas pratikal, apply GSTT atau guru ganti.

INsya-Allah anda akan mengalaminya sendiri lantas lebih memahami.

Anonymous said...

saya baru lepasan spm..leh tanye..npe sy bce byk2 blog..mtest nie cm lepsan ijazah j...lepasn spm cmne....sme gk ea...mtest ngn insak...
klo nk dptkn bukunye...mnx j ea buku mtest ngn insak kt kdai..

Anonymous said...

saya nak tahu, macamana mau buat rayuan dpli? perlu tulis surat dan hantar ke KPM atau terus pergi ke KPM? saya da lulus medsi dan iview tp gagal msuk u. Dan boleh ka buat rayuan untuk yg gagal duduki medsi? tolonglah saya ya. terima kasih.