October 14, 2009

'Posting' bukan hak keistimewaan pelajar UPSI

Amin Mukhlis
14 Okt 2009

Isu penempatan sememangnya isu sensitif yang boleh menggugat kestabilan dan keamanan di UPSI sekiranya ia berpanjangan. Biar apa isu yang timbul tetapi isu penempatan atau lebih kerap digunakan warga UPSI dengan perkataan ‘posting’ jangan sekali-kali disentuh.

Baru-baru ini heboh SATU MALAYSIA dengan khabar mengatakan 'posting' bakal dibeku. Kemudian diperbetul pula dengan kenyataan mungkin dilewatkan. Semuanya gara-gara laporan blog UPSIkini yang mengambil ucapan TNC Akademik & Antarabangsa UPSI semasa satu program di UPSI. Sampai sekarang pun masih ada bunyi-bunyi tentang isu ini.

Apapun yang mahu diperdebatkan tentang isu ini, satu perkara yang perlu disedari, “Penempatan bukan hak istimewa pelajar UPSI”. Itu seharusnya diakui pelajar UPSI. Tidak ada satu dokumen yang mengatakan pelajar UPSI mempunyai hak untuk mendapat penempatan, cuma mungkin pihak yang berkaitan berasa terhutang budi dengan sejarah UPSI dalam menjadi pusat melahirkan guru-guru sejak zaman sebelum kemerdekaan.

Hakikat ini semakin mula dizahirkan sedikit demi sedikit. Keadaan mula berubah setelah kementerian yang dulunya SATU menjadi DUA – Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) dan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). UPSI diletakkan di bawah KPT dan membesarkan anak yang mahu berbapakan KPM. KPM juga punya anak sendiri, IPGM, dan ada anak susuan – DPLI dan KPLI. UPSI di mana agaknya?

Memang UPSI ada mencetak Ijazah yang bertatahkan pendidikan namun bagi KPM Anak Kandung Suluh Budiman ini anak orang lain biarpun bin atau bintinya pendidikan. Tak ada dalam mana-mana wasiat mengatakan anak dari UPSI ini akan dilamar KPM untuk jadi menantu. Semuanya bermula bila KPM dan KPT bercerai. Dan hak istimewa posting tak terpakai oleh Anak Kandung Suluh Budiman!!

Mungkin keadaan ini akan kembali pulih apabila KPT merujuk semula dengan KPM untuk menjadi SATU keluarga semula. Mungkin boleh dipanjangkan kepada Tok Kadi yang SATU itu.

*penulis merupakan salah seorang pengikut setia UPSIkini yang telah menghantar pendapat beliau ke upsikini@gmail.com

44 comments:

Anonymous said...

dpli anak susuan??? pastu ada pulak menantu... kelakarnya, hikhikhik... pandai moderator bermain dgn kata2...

drp madd

Anonymous said...

jgn bermain kata-kata moderator. kelak akan jadi seperti raja petra

Anonymous said...

ni apa pende ni susuan la, nikah kawin lak, semcm je. mcm cerita dogeng je. tahyul ke apa. jgn percya dgn cerita dongeng ni. anak susuan boleh kawin la ek sebab satu susuan. pastu. ni keturunan keberapa dah ni. ni belah bini dia apa dah nama xingat la plak.

ZaCk AzRiN said...

salam...
moderator ini amat jelas akan kedudukan UPSI dan IPGM. Tahniah Zack ucapkan moderator kerana menjelaskan perkara yang menjadi kekaburan kepada penuntut2 UPSI. KPM punya anak sendiri. Mengapa perlu mengambil 'anak angkat'? Warga UPSI yang bijaksana, tolong carikan 1 klausa yg menyatakan lepasan UPSi akan mengisi kekosongan guru di sekolah2 bantuan KPM?

Anonymous said...

kolot ar sume org dlm upsikini nie...nak berbalah je...sesame sndiri plak...cube idup aman2...bebincang elok2....ishh....malu malu..

Anonymous said...

i love this post.
banyak maksud tersirat...pandai2 la nk faham.

Anonymous said...

kenapa la ini pun jadi pelik, xda la universiti didunia ni melahirkan total pendidik. pelik la korang ni. bagai nak gila pasal posting ni. dah nama universiti xkan itu pun xtahu. apa yang bodoh sangat. SEMUA YANG BERSTATUS UNIVERSITI ADALAH DIBAWAH KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI. kalu nak duk bawah kpm g isi borang maktab la..................... dah sah la korang ni takut xda kerja. Tolong la jangan malukan upsi. xkan korang xtahu sebelum ni selepas jadi maktab bukan dibwh kpm lagi? yang hang duk gatal tangan pilih upsi apa ke hal , kan dah tahu upsi dibawah kementerian pengajian tinggi, jangan jadi bangang plak. Ingat dah excellent tapi hampeh. dah gaharu cendana pula, sudah tahu bodoh pula.sekarang duk marah kerajaan plak dah, pastu ada anak susuan la apa la.

lu pikir la elok2
jgn terjun bangunan sudah

Anonymous said...

Macam ayat2 senior2 yang konvo duluje..batch konvo dulu banyak budak2 hebat berbahasani..

papepun sangat bagus penulisan yang dihasilkan ini..

Anonymous said...

Kalau dah tau diri tu anak orang lain, janganlah minta makan kat mak orang lain.. Sedar diri.. Dah la minta makan kata mak orang lain, pastu anak susuan mak tu ko marah pehal plak?

ZaCk AzRiN said...

bkan berbalah...
tp pcanggahan fahaman...

Anonymous said...

ape ko mencarut ni????

Anonymous said...

bagus post ni...bdk2 ISMP, xkan x paham kot maksud tersirat yang moderator ni cube sampaikan??? huhuhu

Anonymous said...

banyak la ko kene paham mak ko nih miskin dan perlukan pembelaan dari ayah kandung suluh budiman kami..........

Anonymous said...

tahniah upsikini diatas penghasilan karya agung ini sebagai penjelasan ringkas dan padat kpd pelajar2 ismp upsi..

Anonymous said...

ADUHAI GRADUAN UPSI ...JGNLAH BERHARAP SGT HABIS BELAJAR NAK JADI CIKGU,,,,JNG CONFIDENT SGT LPS GRAD TERUS DI LAMAR KPM...SAMPAI SANGGUP MERAYU2 KAT KPM UNTUK POSTING CPT...NAMPAK SGT TAKUT TAK DPT KERJA...KORANG KAN PANDAI,GENIUS,HEBAT...MESTI SENANG NA CARI KERJA LAIN KEAN?..NTAHLAH DIA ORG NI MASUK UPSI ATAS TIKET LPS GRAD NAK JADI CIKGU TERUS TAK PAYAH SUSAH2 CARI KERJA..KAN...LEN KALI KALAU NAK KERJA CARI KORANG AMIKLAH MEDIC,,,JD DOKTOR...SAH-SAHLAH KERJA CARI KORANG...HA.HA...SENDIRI MAU PIKIRLAH...AKU PUN LEPASAN UPSI JGK...TAK MENGHARAP PUN JADI CIKGU.ALHAMDULILLAH AKU JUGA MENDAPAT KERJA YG SETIMPAL NGAN IJAZAH KU INI...

Anonymous said...

AKU SUKER COMMENT ANONY KAT BWH NI...

"kenapa la ini pun jadi pelik, xda la universiti didunia ni melahirkan total pendidik. pelik la korang ni. bagai nak gila pasal posting ni. dah nama universiti xkan itu pun xtahu. apa yang bodoh sangat. SEMUA YANG BERSTATUS UNIVERSITI ADALAH DIBAWAH KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI. kalu nak duk bawah kpm g isi borang maktab la..................... dah sah la korang ni takut xda kerja. Tolong la jangan malukan upsi. xkan korang xtahu sebelum ni selepas jadi maktab bukan dibwh kpm lagi? yang hang duk gatal tangan pilih upsi apa ke hal , kan dah tahu upsi dibawah kementerian pengajian tinggi, jangan jadi bangang plak. Ingat dah excellent tapi hampeh. dah gaharu cendana pula, sudah tahu bodoh pula.sekarang duk marah kerajaan plak dah, pastu ada anak susuan la apa la.

lu pikir la elok2
jgn terjun bangunan sudah"

AKU NAK TAMBAH SEDIKIT....KPD MEREKA YG TAK DPT POSTING TU...CARI2LAH KERJA LAIN...ANDAKAN HEBAT...MESTI RAMAI MAJIKAN SUKAAAAAA ANDA :) PERLI SEBENARNYA...H.HA.HA

Anonymous said...

i like this post..

arap2 trungkai la sgla kekusutan isu posting dan tserlah la kbnrn status anda sbg ismp upsi..

nk knfem posting jd anak kandung KPM bkn ank kandung suluh mnyuluh tu..

aku bngga jd ank tiri upsi tp ank susuan KPM.

pasni jgn lg benci dpli ek..
kalu nk benci..benci la pd KPM atau UPSI

_______________________________________
~kami y tdk bsalah~

Anonymous said...

yupp...setuju sesangat...kpd graduate UPSI yg kini tengah dok meroyan tak dpt posting...fikirlah jalan terbaik untuk anda...jgn tunggu untuk disuap jer...mcm bayi baru lahir...jgn nak salah kan org lain...konon graduan UPSI hEBAT,GAH...berbanding kami DPLI...
so jgn salahkan kami...seandai anda dianak tirikan itu salah sape.../???jawab sendirilah....

Anonymous said...

hadapi reality wahai pelajar ISMP, cari alternatif walaupon ade ijazah pendidikan, kurangkan meninggi diri, tambah muhasabah diri,kalau usaha banyak mesti rezeki tuhan akan bagi,persaingan bidang pendidikan ni semakin banyak, salahkan pelajar DPLI menutup peluang mereka, lepas tu salahkan GSTT yang mengajar kat sekolah tutup peluang mereka, tak cukup tu salahkan golongan guru yang pencen lewat, paling dasyat salahkan kerajaan, wahai pelajar ISMP berpijaklah pada bumi yang nyata, BERSEDIALAH MENGHADAPI CABARAN AKAN DATANG....

True DPLI

Anonymous said...

Selalu sgt salahkan orang lain kan... Skrg dah jelas kan... Dah Tau kan yg jd ISMP ni tak semestinya jd cikgu.. So, pasni bleh la pk nak cari keje lain... Rajin2 datang Proton jumpe dak DPLI.. Nanti kami ajar wat resume ea... Takpun korang doa2 la pengambilan DPLI tak dibekukan.. Pas jd ISMP leh la mohon DPLI plak.. Tu pun kalu tak malu lepas dah kutuk DPLI berbakul bakul.. hehehehehehe...

Anonymous said...

exuse me.........

nama jak pelajar DPLI bakal guru yang mengajar anak bangsa.... macam ni kah perangai sebenar kamu orang... selama ni aku diam jak tgk kamu owg komen mcm2... naik geram dah ni... saya memang tahu pelajar UPSI kena temuduga lepas grad sama juga pelajar U lain yang ambik kos pendidikan, semuanya kerana guru kaunseling kat sekolah bagitau terlebih dahulu sebelum apply apa2... masalah pelajar ISMP sebenarnya ngan pelajar DPLI ni bukannya apa kamu orang tu riak sangat.... jangan terlalu taksub kang pointer tak smapai 3.00 baru tahu. sama juga x dapat posting. kami pelajar ISMP tahu kami tak da jaminan untuk posting, inilah risiko yang kami ambil untuk jadi seorang guru... peluang dah ada untuk mendalami ilmu pendidikan perguruan kami rebutlah.... isu posting ni memang semua pelajar ISMP dah diingatkan semasa minggu suai kenal lagi. kalau result baik dapatlah posting...kalau tak x dapat la....sama juga macam pelajar DPLI...jangan riak sangat, dalami ilmu 2 dulu.... saya juga sentiasa ingatkan diri saya yang penting study habis dulu... aku bercita-cita bukan ambi ijazah sarjana muda pendidikan jak tapi aku juga mau ambi master dan phd. itu semangat aku sebagai seorang pelajar ISMP dan bukan untuk jatuhkan atau perli orang lain... thinkla DPLI anda lebih senior dari pelajar ISMP...


terkilan,
Pelajar ISMP

T e r u n a I d a m a n said...

Walaupun aku graduan UPSI, agak sedihla benda ni jadi di sekeliling aku.. erm..ada betulnya apa yang korang bincangkan, kebanyakam pelajar UPSI hanya tahu tunggu panggilan jerk, ada juga yang sanggup jadikan cikgu sebagai satu-satunya keje yang menjamin masa dpn diorang, xdapat posting gelabah, salahkan kerajaan, xnak sokong kerajaan, lambat posting salah kan pihak itu ini, rakan serumah aku pun macam tu, itulah, sikap, sikap manusia yang hanya tahu salahkan orang len, sedihla aku jadi graduan upsi, mmg sedih kalau dgr dak2 upsi ada mentaliti macam ni, lambat posting, xxdapat posting, USAHALAH, ada byk lagi keje yang lagi byk gajinya dari jadi cikgu, pepun kepada yang dapat posting, tahniah, yang xdapat, doa2lah agar ada penyelesaian...

Anonymous said...

kepada ismp terkilan

Kami dah lama terkilan dengan sikap ismp tahu..........

Anonymous said...

kepada ismp terkilan

Dah tahu pasal hal yang tak menjamin posting, dah tu apasala korang xleh posting salahkan dpli? ko ada pikir pasal ni x, kami dpli sedih sebab disalahkan. Kamu kene ingat semua pelajar dpli xtahu menahu cuma yang tahu semua pelajar ok, tetapi datang sini hari pertama dah kene dengan cikgu rasyid. aku pun xpaham. dpli ni cool je , ko tegur la tepi jalan pun diaorang akan layan la, ada korang tegur budak dpli tak? aku penah tegur budak ismp, tetapi yang menyakitkan hati aku, dia cakap cam xpuashati lak. dia tanya aku xda kerja ke masuk upsi ni. bangang la punya budak. bajet hebat sangat la, sampai sekarang aku mark dia.tapi xpe aku dah tahu kisah dpli-ismp nih. sebab tu aku wat xtahu je.


My Odd boleh blah.....

Hang cangkul said...

jangan lupa jasa UPSI selama ini melahirkan bakal guru yang membantu negara melahirkan pemimpin-pemimpin negara yang berjaya kini..jadi apalah sangat kalau nk dibandingkan isu posting dengan jasa UPSI yang selama ini telah berjasa kepada negara dalam melahirkan pemimpin-pemimpin negara yang disegani..pihak kerajaan perlu sedar akan masalah yang dihadapi oleh pelajar selama 4 tahun di UPSI...hidup guru-guru UPSI!!!!!!

Anonymous said...

tu dulu la hang cangkul. sekarang dah terlalu banyak bezanya.

Anonymous said...

geli mat betol la korang...ni ad bakul bawak sendiri la...mcm budak2...jgn korang g bwk permusuhan ni smpi ke sekolah dh la..ak tk nk jumpe org2 yg mcm ni...ak jumpe bdk2 mcm ni siap la korang...kalu due2 da ingat die bagus sampai mane je bagus korang tu...smpi sklh pn mesti ad masalah jgk punye jgn ckp tk je..

Anonymous said...

Kepada ISMP yang terkilan... yang ko kena kutuk tu ko nampak ea... Tapi yang DPLI kena kutuk ngan ISMP ko senyap je... Ko ni sama mcm cikgu rasyid yang handel orientasi DPLI.. Tak layak lgsung jd cikgu... PK perasaan sendiri je... mcm bagus sgt... Kalau ko rase tindakan kami ni salah, ko kena tegur n pahamkan dulu budak2 ISMP yg asik dok kutuk DPLI.. baru ko marah kami ni.. Tu baru betul carenya... Jangan jaga tepi kain orang je... Kain ko tu dan rabak gi jahit la... Bodoh...

Anonymous said...

Kepada ISMP yang terkilan... yang ko kena kutuk tu ko nampak ea... Tapi yang DPLI kena kutuk ngan ISMP ko senyap je... Ko ni sama mcm cikgu rasyid yang handel orientasi DPLI.. Tak layak lgsung jd cikgu... PK perasaan sendiri je... mcm bagus sgt... Kalau ko rase tindakan kami ni salah, ko kena tegur n pahamkan dulu budak2 ISMP yg asik dok kutuk DPLI.. baru ko marah kami ni.. Tu baru betul carenya... Jangan jaga tepi kain orang je... Kain ko tu dan rabak gi jahit la... Bodoh...

October 16, 2009 2:37 PM



-------------------------------

inilah sikap pelajar DPLI yang dikatakan matang.... napa terasa ka ngan kata-kata pelajar UPSI yang terkilan.... kalau terasa minta maaf yek.... I faham apa yang pelajar UPSI yang terkilan 2 kata, dia belajar kat UPSI bukan mau ambi Ijazah semata-mata, tetapi daripada apa yang I nampak semangat belajar itu ada. I juga paham kalau dia memerhati selama ni... may b dia tidak mahu keadaan bertambah makin bertambah tegang ataupun dia rasa hal itu tidak harus didebatkan memandangkan kedua-dua pelajar DPLI or ISMP bakal guru. kepada DPLI,berhati-hatilah ketika bercakap kerana anda bakal mendidik anak bangsa suatu hari kelak.... Kalau mcm ni lah pendidik pada masa depan alamat musnahlah negara...

INGAT ORANG YANG SENYAP JANGAN DISANGKA BODOH... MALAH KITA TAK TAHU APA YANG MEREKA FIKIRKAN...

I SOKONG U PELAJAR UPSI TERKILAN... HIDUP DI DUNIA JANGAN TERLAMPAU RIAK........


PESANAN KEPADA MR. TELLER= CUKUP-CUKUPLAH LAGAKAN PELAJAR DPLI DAN ISMP... MEREKA SEMUA BAKAL GURU YANG AKAN MENDIDIK ANAK BANGSA PADA MASA DEPAN. BLOG INI AKAN MENGHANCURKAN PROFESSION PERGURUAN DAN JUGA MENCEMAR NAMA BAIK KPM DAN KPT... SEBARKANLAH MAKLUMAT DAN BERITA YANG MEMBINA SAHAJA....

Anonymous said...

Kepada ISMP yang terkilan... yang ko kena kutuk tu ko nampak ea... Tapi yang DPLI kena kutuk ngan ISMP ko senyap je... Ko ni sama mcm cikgu rasyid yang handel orientasi DPLI.. Tak layak lgsung jd cikgu... PK perasaan sendiri je... mcm bagus sgt... Kalau ko rase tindakan kami ni salah, ko kena tegur n pahamkan dulu budak2 ISMP yg asik dok kutuk DPLI.. baru ko marah kami ni.. Tu baru betul carenya... Jangan jaga tepi kain orang je... Kain ko tu dan rabak gi jahit la... Bodoh...

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Jangan terasa ya DPLI, aku minta maaf kalo ko org terasa... tapi aku ingatkan diri aku n pelajar2 lain termasuk ISMP.... cukup sudah la 2 bergaduh.... tercalar imej profession perguruan gara2 isu ni.... Pelajar ISMP semua sudah2 la 2.... rezeki semua di tangan Tuhan... sama juga dengan DPLI, dah rezeki mereka masuk sini, biar saja la... yang penting keikhlasan itu ada untuk menimba ilmu....

Pesanan kepada DPLI= aku pun x kenal pun Rashid 2 sapa, jadi jangan nak samakan aku dengan Rashid. Aku x mau ISU ni berterusan.... sudahlah tu... tercalar imej kita sebagai guru.... DPLI mempuyai banyak pengalaman.... jadi apa kata Mr. Teller temubual la pelajar DPLI, ambil pendapat mereka face 2 face, jangan dengar kabar angin jak, jadikanlah blog ni sebagai perkongsian ilmu dan bukan untuk disalah gunakan.


daripada,
pelajar ISMP yang terkilan yang pelajar DPLI komen. maaf ye...chow.....

mr. teller saya tunggu dan mengharapkan perkongsian ilmu daripada blog ni.. tak da g hasut menghasut....

Anonymous said...

KHAS KEPADA PELAJAR ISMP UPSI:

kerajaan bijak kerana menapis pelajar UPSI yang kurang layak menjadi guru, langkah tu berkesan dan sememangnya diamalkan dari dulu sampai sekarang dalam pemilihan guru.

kepada pelajar UPSI yang merasakan kerajaan terhutang budi dengan UPSI kerana UPSI telah melahirkan banyak tokoh bijak pandai dalam bidang pendidikan anda hanyalah golongan yang "MENANGGUK DI AIR YANG KERUH" bagi mereka pihak kerajaan sepatutnya mengutamakan pelajar UPSI dalam posting guru kerana bagi mereka kerajaan harus membalas budi UPSI..

Maksudnya sememangnya UPSI melahirkan tokoh yang berkualiti, tetapi tu adalah usaha mereka sewaktu dahulu, apa sumbangan anda pada UPSI? Baru timbul isu posting dilewatkan dah salahkan kerajaan? HEBAT!!!

KEPADA GOLONGAN SEPERTI INI ANDA HANYA SEPERTI " ANJING MENYALAK BUKIT" cakap bukan main besar, akhirnya? tak pergi mane pon. buka minda anda, fikirkan mana silapnya, jangan asik meninggi diri. buang perasaan riak dan bongkak anda sebagai pelajar UPSI. DUNIA NI LUAS, BANYAK LAGI YANG BELUM ANDA KETAHUI DAN PELAJARI...

Anonymous said...

jgn salahkan dpli..depa ni tak tau apa..salahkan bapak kepada dasar ni..iaitu pemimpin umno dan be end...yg suke2 hati buat dasar ikut kepala hotak dia ..bika nampak graduan kos lain menganggur..offer keje jadik cikgu..buat dasar wujudkan dpli...dasar mak bapak umno be end yg takut anaknye takda keja...hampeh punya umnoh dan be end..sudah masa utk berubah...

Anonymous said...

KHAS KEPADA PELAJAR ISMP UPSI:

kerajaan bijak kerana menapis pelajar UPSI yang kurang layak menjadi guru, langkah tu berkesan dan sememangnya diamalkan dari dulu sampai sekarang dalam pemilihan guru.

kepada pelajar UPSI yang merasakan kerajaan terhutang budi dengan UPSI kerana UPSI telah melahirkan banyak tokoh bijak pandai dalam bidang pendidikan anda hanyalah golongan yang "MENANGGUK DI AIR YANG KERUH" bagi mereka pihak kerajaan sepatutnya mengutamakan pelajar UPSI dalam posting guru kerana bagi mereka kerajaan harus membalas budi UPSI..

Maksudnya sememangnya UPSI melahirkan tokoh yang berkualiti, tetapi tu adalah usaha mereka sewaktu dahulu, apa sumbangan anda pada UPSI? Baru timbul isu posting dilewatkan dah salahkan kerajaan? HEBAT!!!

KEPADA GOLONGAN SEPERTI INI ANDA HANYA SEPERTI " ANJING MENYALAK BUKIT" cakap bukan main besar, akhirnya? tak pergi mane pon. buka minda anda, fikirkan mana silapnya, jangan asik meninggi diri. buang perasaan riak dan bongkak anda sebagai pelajar UPSI. DUNIA NI LUAS, BANYAK LAGI YANG BELUM ANDA KETAHUI DAN PELAJARI...

Anonymous said...

PLZ READ MY COMMENT UPSI STUDENT...

KORANG TAU TAK.. UPSI AMBIK PELAJAR X IKUT UNJURAN KPM IAITU BERAPA RAMAI GURU-GURU YANG DIPERLUKAN PADA MASA KORANG2 KELUAR.. UPSI AMBIK IKUT SUKE DIA JEK..JANJI DUIT MASHUKKK.. BERBEZA DENGAN PELAJAR IPGM IAITU PELAJAR IJAZAH SARJANA MUDA YANG BAKAL KELUAR BERMULA TAHUN DEPAN IAITU KPM DAH BUAT UNJURAN SIAP2 BERAPA GURU DIE NAK.. BUKAN MAIN AMBIK JE...SEBAB TU MASALAH POSTING.. IPGM COVER UTK SKOLAH RENDAH.. IPTA COVER UTK SEKOLAH MENENGAH.. TP NAPE UPSI AMBIK LAGI STUDENT UTK SKOLAH RENDAH.. SAH2 LA KENA BERSAING DENGAN PELAJAR IPGM YANG 'DIBAYAR UNTUK JADI GURU'..HARAP FAHAM.. DAN..KENAPA KPM NAK AMBIK ANAK ANGKAT SEDANGKAN ADA ANAK SENDIRI????????? KALU IBU BAPA KITA PUN NAK AMBIK ANAK ANGKAT KE WALAUPUN ADA ANAK SENDIRI?????? THANKS

Anonymous said...

Budak ISMP dan DPLI.. korang tak habis2 nak gaduh kan... rezeki masing2 laa wei... Kalo ada rezeki tak kemana.. lagi satu usaha kena ada.. jgn nanti hbs praktikal dok lepak mcm ular sawa ja kat umah.. wat resume dan hantar ke ipts ke.. syarikat swasta ka.. minta keja dulu...

Anonymous said...

MCM-MCM RAGAM AKU TENGOK BUDAK UPSI YG TAK DPT POSTING...ADA YG TURUN KE PUTRAJAYA P KPM BERPUSU2
MEMBUAT RAYUAN....ADA YG DAH MULA MENELEFON KABEL2 YG ADA...KALAU DAPAT KABEL YG POSITIF N CONFIRM DPT MASUKKAN NAMA KITA DLM SENARAI LAYAK POSTING OK LA KAN...INI DAPAT KABEL WAYER SHORT...BUANG KARAN JER....P CARI KERJA LAIN LA....SEDAR LAH ANDA ITU TIDAKLAH HEBAT SGT....JGN EGO JER LEBEY...

Anonymous said...

yupp,,,aku setuju sgt2..p cari kerja lain jer lah...tak payah dok meroyan nak jdi cikgu cepat2 sangat..aku rasa lah bebudak UPSI ni semua takut tak dpt kerja kot...takut hadapi cabaran hidup..tpi bukan semua la...so kpdyg tak dapat posting tu ikutlah seruan kerajan "JADILAH PETANI MODEN" HA.HA.HA,

Anonymous said...

assalamualaikum n slmt ptg...

sudah2 la kita berperang kat blog ni... mcm xde kesudahan je... xpyh la menuding jari antara satu sama lain... semua yg kita dapat tu adalah rezki... klu xdpt tu ada hikmah disebaliknya... mgkin Tuhan ada perancangan lain utk kamu hadapi...

tak sangka begini skali keadaan DPLI-ISMP di UPSI... di USM pun ada student ISMP juga, tp kami xde mslh dlm pergaulan... rakan sebilik saya sendiri adalah pelajar ISMP... bila diaju soalan2 sebegini mereka mmg paham yg mereka xde jaminan 100% akan jd cikgu... dan mereka juga paham yg DPLI ni tajaan KPM n berpeluang tggi utk mnjd cikgu... tp bergantung juga pada result LM n exam... bukan habis terus dapat masuk...

jd kita sepatutnya menjadi lebih terbuka... terimalah apa yg akan kita hadapi nnt...

wassalam...

DPLI USM 2009

Anonymous said...

Da2 la gduh ISMP ngan DPLI, x guna bertelagah kalo x dpt selesaikan masalah nie..kite tunggu n tgk je mcm ne KEMENTERIAN uruskan nanti..

budi kwn Black kwn Wan kwn Farid kwn Pejal kwn Mat jat kwn Sosok kwn Nuar kwn Akim..Blah la Budi...

KAMI berkawAN BAIk
sama SEDarjah,
kecuali BLack, WAN, akim je Clas laen.

Hubungi kami utkutk mengetahui maklumat lanjut tentang PERANAN KPM dan KPT...

Anonymous said...

kami bakal pendidik dr USM juga selalu mengikuti perkembangan blog ini..tahniah

Anonymous said...

ya rabbi...napa la beragduh sesama sendiri ni?mcmna nak maju kalo mcm ni...ismp ke dpli ke...suma sama..!inikah bakal pendidik kpd anak2 ku...bergaduh sesama sendiri,kutuk mengutuk,guna bahasa kasar..u all kan bakal guru...plz bhave ur self

PIBG/ibubapa terkilan

Anonymous said...

salam...semua, smd plajar ISMP dan DPLI, kita berpegang pada rezeki Allah...,usaha, ikhtiar n tawakkal..

cikgu lukman said...

salam
saya lepasan pelajar ISMP.. perlu diakui posting bukan satu jaminan untuk pelajar ISMP.bukan UPSI sahaja malah dari semua IPTA yang lain dalam bidang pendidikan...ingatkan batch saya sahaja bermasalah tapi kesian batch yang ada sekarang pun turut merasa tempiasnya..
posting tetap ada JANGAN RISAU cuma yang menjadi masalah ialah kekosongan...saya dulu pun sempat kerja kerani DI UNIVERSITI untuk menampung kos kehidupan dan hutang pinjaman...alhamdulillah semasa rakan saya bergelut untuk posting dan menganggur tanpa sebarang kerja saya dapat juga menjadi guru di UPM... rezeki ada di mana2 dan jangan terlalu mengharap dengan kpm... berfikirlah secara positif. satu lagi bukan semua budak dpli dan kpli bagus2 bila berada di sekolah... cuma mereka bernasib baik kerana berada di bawah kpm... jadi apabila pelajar ISMP berada di sekolah nanti cuba buktikan yang anda memang hebat menjadi guru yang produknya dari UPSI...fokuskan diri dengan pembelajaran dan bersikap terbuka serta positif dalam setiap masalah... semua orang boleh menjadi guru tapi tidak semua orang boleh mendidik...semoga anda semua dapat menjadi guru insyAllah

ikhlas
cikgu UPSI

Anonymous said...

Hal posting UPSI jelas menunjukkan kebodohan dalam sistem pendidikan di Malaysia(Sebab tu la Malaysia masih bangsa minda kelas ketiga). Jika ambil Ijazah pendidikan tapi tak jadi guru apa gunanya. Ini bukan pasal salah pilih kursus, tapi pasal IPT bodoh menawarkan kursus. Kalau nak tanam serai, mengapa cari benih cili?