October 6, 2009

KPM : 400 gagal, 20% - 30 % graduan UPSI

Tanjong Malim, 6 Oktober – Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) memaklumkan kira-kira 400 graduan gagal dalam temuduga dan ujian INSAK pada Julai lalu bagi melayakkan mereka ditawarkan sebagai Guru Sandaran Siswazah Terlatih (GSST) dan 20 hingga 30 peratus daripadanya adalah graduan daripada UPSI.

Kenyataan tersebut dimaklumkan Ketua Penolong Setiausaha Unit Perkhidmatan Guru (1), Encik Saupi Rajali kepada Exco Akademik & Kerjaya Majlis Perwakilan Pelajar (MPP), Nur Aqilah Hanis yang menghubungi pegawai terbabit bagi mendapatkan penjelasan lanjut berkenaan isu penempatan daripada KPM pagi tadi.

Katanya, kegagalan calon yang menjalani temuduga dan ujian INSAK baru-baru ini berkemungkinan berpunca daripada kurangnya persediaan di kalangan calon

Dalam pada itu, kegagalan calon-calon daripada UPSI memang sesuatu yang memeranjatkan ramai pihak di KPM.

Sementara itu, pegawai terbabit turut mengesahkan kenyataan yang dikeluarkan Prof Dr. Zakaria Kasa, Timbalan Naib Canselor Akademik & Antarabangsa UPSI berhubung masalah penempatan yang bakal dihadapi graduan yang mengisi jawatan GSST pada tahun hadapan.

Ini katanya, merupakan langkah menjimatkan perbelanjaan apabila bilangan penempatan tahunan dikurangkan daripada 4 kali sebelum ini kepada 2 kali sahaja bermula tahun hadapan.

Oleh itu, para graduan terpaksa menunggu dalam satu tempoh yang tidak ditetapkan untuk ditempatkan ke sekolah-sekolah.

Tambahnya, semua graduan tidak kira sama ada daripada UPSI, Institut Perguruan (IPG), pelajar Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah (DPLI), pemegang biasiswa KPM atau selainnya akan berhadapan dengan prosedur yang sama namun keutamaan diberikan kepada pemegang biasiswa yang layak (lulus ujian INSAK).

Bagi melaksanakan mekanisme baru penempatan 2 kali setahun, pengambilan akan dibuat pada bulan yang menunjukkan bilangan paling ramai pelajar bergraduat.

Beliau dalam penjelasannya turut mengesahkan kenyataan berkenaan pemberhentian program DPLI untuk tahun hadapan namun keputusan itu bergantung kepada penilaian dan ketetapan yang dibuat oleh Bahagian Pendidikan Guru (BPG).

Isu penempatan kembali menjadi isu penting warga UPSI selepas kenyataan berkenaannya diucapkan TNC A&A minggu lalu dalam satu program di sini.

55 comments:

Anonymous said...

Pelajar UPSI nak buat rapat umum?aku bukan nak perlekehkan budak UPSI,tapi aku rasa benda tu takkan jadi.sebab ape,sbabnye budak UPSI bukan reti protes ape-ape.budak UPSI semuanya baik-baik belaka,terima seadanya ape yang berlaku.tapi aku akan terkejut kalau budak UPSI mampu buat rapat umum.aku salute.

Anonymous said...

oh ya.kalau pelajar UPSI dah xboleh posting awal,ape rasionalnya ambil pelajar baru lagi?semua org tahu pelajar UPSI lambat posting.jadi,kenapa nak keluarkan iklan,tawarkan pengambilan pelajar baru semata-mata nak menambahkan lambakan guru-guru lepasan UPSI?heran aku.

Anonymous said...

budak tani,

tu budak ismp la tu. kecoh2 tak puas hati ngan budak dpli. hahaah... budak dpli semua lepas dah insak tu. eheheeheh.... tunggu posting jer. korang tu budak ismp g blaja la mcm ner nak jawap insak tu ngan abg2 ngan akak DPLI, jgn nak buat musuh.

Anonymous said...

banyak komen yang boleh menimbulkan pergaduhan antara pelajar.. so, admin tolong tapis betul2 jgn berat sebelah... jgn nak timbulkan isu yg boleh memecahbelahkan.. cari jalan penyelesaian lagi bagus..

Anonymous said...

UNTUK KEBAJIKAN SEMUA SAYA MENCADANGKAN

SATU PERHIMPUNAN AMAN
TEMPAT: HADAPAN BAGUNAN CENSELORI
TARIKH: 8/10/2009 (KHAMIS)

INSYALAAH, SAYA AKAN CUBA DAPATKAN BANTUAN DARI RAKAN SAYA(MPP) DIUNIVERSITI LAIN UNTUK TURUT SERTA.JANGAN MAINKAN PERASAAN MAHASISWA. SEMUA PELAJAR UPSI DITUNTUT HADIR. JUGA MPP UPSI JUGA DIHARAP TURUT SERTA. KITA MINTA PENJELASAN DARIPASA IBUNDA NC SENDIRI.

Anonymous said...

Anonymous said...

budak tani,

tu budak ismp la tu. kecoh2 tak puas hati ngan budak dpli. hahaah... budak dpli semua lepas dah insak tu. eheheeheh.... tunggu posting jer. korang tu budak ismp g blaja la mcm ner nak jawap insak tu ngan abg2 ngan akak DPLI, jgn nak buat musuh.

**doh punya dak dpli..aku wlaupun bukan dak smp upsi n not even upsi student pun tpi bila bca commnt2 tu rsa skit ati gak..sbb stuasi ni sama mcm apa yg berlaku kt tmpat aku..cma yg bza kat sni kpli..kitorang insak tu awai2 lagi lulus dah takdak kecoh apapun..dak kpli tmpt aku pun bdoh sombong..pastu bla dah tak tau nak watper..baru terhegeh2 nak jumpa batch aku tnya camner nak wat rph la, tnya pedagogi la apa la..ingatkan bjak sgt..chaitt..

~student ipg~

GERAKAN MANSUH DPLI/KPLI said...

dpli san kpli akan dimansuhkan pada tahun hadapan.. mana2 dpli yang akan dipotingkan tidak akan menajalani ujian insak dan temuduga, tetapi akan menjalani temuduga juga apabila bekrja nanti, pengesahan jawatan.. masa ni lah nk tgk korg ni betul2 nk jadi cikgu ker cikgu yg pki kabel.. jadi cikgu pakai kabel.. peratusan yang menjalani temuduga ini menunjukkan dpli/ kpli tidak mempunyai pengetahuan yang mencukupi berkaitan pendidikan, pnp dan lain2 tdk seperti ismp dan bdk2 maktab..

Anonymous said...

belagak xbertempat..Tuhan baru bagi sikit kesenangan dah nk bermegah2..apa punya pendidik lar mcm ni??patut bersyukur dapat DPLI, byk insentif dan kemudahan yang diberikan walaupun menyusahkan ramai pihak tp sebaliknya..hiss..xpaham lar aq ngan org skang ni...bukan nk bantu tp kondem saudara sendiri..lu pikiaq lar gna pala hotaq hang!!

Pemimpin Bangsa said...

pada saya, patut sgtlah kpm hapuskan kpli/dpli tu..orang dah bantah kpli, muncul pula nama baru..dpli..nak tipu budak ismp lah tu..

seingat saya, kpli dlu tu tuk tampung kekurangan guru..yg tak larat dipenuhi budak ismp..tp skrg dah belambak bdk ismp, jd hapuskan kpli/dpli..bukan cari nama baru..

klu nak sgt kpli/dpli tu, patut hapuskan trus ismp..kesian bdk ismp..dah lah hutang dgn ptptn rm28000, jaminan pun xda..dpli? hutang xda, elaun bulanan beribu dapat..

harap pegawai2 kpm tu tlg fikirkan..

misy@ said...

lo ye ker 20%-30% adl graduan UPSI mesti ISMP tu, tu la b'lagak sgt konon blja 4 thn da terror tuk jd cikgu tp soklan cam2 pun x le lepas..so jgn sombong2 ngan ktrg DPLI ni yg x blaja edu pun ble lulus INSAK,tu x blja edu lg tu.. skrg bru nk start menuntut ilmu pendidikan kat UPSI ni tp di salah erti oleh segelintir pihak..apa kes?

ktrg xkisah nk kongsi ilmu dgn adik2, ktrg pun perlukan ilmu yg korg ada..tp kena bersikap terbuka la tuk menuntut ilmu jgn sombong dgn ilmu yg ada dan jgn pandang rendah dgn ktrg yg xda ilmu pendidikan ni..sama2 cr ilmu so sharing is caring la beb

aramaiteeeee...

ANTIDPLI said...

Bangga sgt dengan ujian INSAK ko tu...stakat lulus pakai kabel xyah bising la wey. Berok dlm hutan pn boleh lulus. Xheranla klu byk pengetua seklh merungut cikgu DPLI xleh wat keje. Suh jd cikgu data pn dh bg beribu alasan...
MENGARUT JE CIKGU KPLI N DPLI NI..

p/s:nk knalan lebih lanjut cal no ak 0122762104

anti dpli said...

Bangga sgt dengan ujian INSAK ko tu...stakat lulus pakai kabel xyah bising la wey. Berok dlm hutan pn boleh lulus. Xheranla klu byk pengetua seklh merungut cikgu DPLI xleh wat keje. Suh jd cikgu data pn dh bg beribu alasan...
MENGARUT JE CIKGU KPLI N DPLI NI..

p/s:nk knalan lebih lanjut cal no ak 0122762104

Anonymous said...

jgn gaduh2.. kite tawakal je skrg nie..kalo kpli n dpli mansuh next year yg tgh stdy tue bsyukur la .. setakat insak tue jgn la berlagak.. soklan byk jual kt kedai ...

lynda said...

jgn gaduh2.. kite tawakal je skrg nie..kalo kpli n dpli mansuh next year yg tgh stdy tue bsyukur la .. setakat insak tue jgn la berlagak.. soklan byk jual kt kedai ...

Anonymous said...

Apehal saudara/saudari pembina bangsa nak cakap korang jer yang ada hutang,,?kitaorang sblm nk dapatkan degree tak berhutang ptptn jgk ke..?lain kali sebelum nk cakap pape pikir pakai otak yang dianugerahkan TUHAN...ni otak letak kat kepala lutut..bagi statement tu kena pikiaq abis2 no.....

. said...

Kenapala semua mahasiswa UPSI ni kerap benar suka bertelagah ISMP dan DPLI.

Ini semua rezeki dari Allah. tidak ada istilah siapa tarik rezeki siapa.masyaAllah ingatlah semunya Allah tentukan.

Jangan menuding siapa salah. Saya lihat isu ini telah lama berlaku semenjak saya di UPSI lagi.

Lantas saya melihat mahasiswa UPSI CEPAT MELATAH. Bukan bidang perguruan sahaja anda boleh ceburi banyak bidang lain dari UPSI boleh anda ceburi.PEGAWAI,PTD DAN PRO.

Semalam saya ada bersembang dengan rakan dari UKM(rakan lama debat dan juga mengambil pendidikan sains). Saya tanya kepadanya: Nuar kau tak bimbang dengan isu sekarang?UKM tak beritahuke dekat budak2 Pendidikan?

Ujarnya : Tahudah.Emm takpelah tu semua rezeki Allah.Dimana-mana andai kita berusaha ada nilai tambah,insyaAllah kita boleh kesana kemari.

Dengartu jawapannnya cukup bernas.

Ini memberi satu telahan bahawa seandainya anda mengambil bidang pendidikan, anda tidak ada jaminan menjadi seorang pendidik.Kerana dari awal tidak pernah tertulis dalam perjanjian anda dengan UPSI anda keluar WAJIB menjadi guru.

Salam syawal semua.
Hairul Faiezi Lokman

Anonymous said...

tu je la modal budak ismp ngan yg masuk ipg pakai spm ni, xde modal lain ke? kate orang bodh la... ape la... lpas tu nak nilai orang lain bleh jd cikgu ke x? bagus sangat ke korang ni?????? umur setaun jagung... padan muke tak posting..

Anonymous said...

Disini kami cadangkan agar semua unievrsiti yang menjalankan khursus pendidikan menyatakan bahawa khursus pendidikan di UNIVERSITI TIDAK menjamin peluang menjadi guru. INI KERANA hal-hal yang berkaitan dengan pengambilan guru adalah dibawah kuasa kementerian sumber manusia dengan kerjasama kementerian pendidikan. KERAJAAN TIDAK PERNAH MENYATAKAN bahawa kementerian pengajian tinggi berhak melantik seorang guru. KEPADA BUDAK2 ISMP YANG XTAHU , N OTAK TAK LEH NAK FIKIR. BOLEH TAK CUCI KEPALA OTAK KO KAT MANE2 SUNGAI KAT TG MALIM NI. JANGAN JADI BENAK SANGAT K

Anonymous said...

ape ni..berita sahih ke ni? abis klu yang 400 org tu btul2 gagal..dia nak keja apa lak?berkira btul dengan INSAK tu..klu tau INSAK ja penentu penempatan baik tak yah perah otak dorang sampai 4 tahun..Study je soalan insak..huhuhu

Anonymous said...

ISMP - hanya belajar pedagogi, tapi ilmu khusus dalam bidang/opsyen tak banyak mana... nanti bila kat sekolah, budak2 tanya... terngaga nak jawab... pahtu kelentong kat budak atau tanya kat kelas "ada sesapa boleh jawab"...

DPLI/KPLI - walaupun ilmu pedagogi hanya setahun dipelajari, tapi ilmu semasa pengajian 3/4 tahun di IPT boleh memahamkan budak2 dalam kelas. Pensyarah universiti pun tak ambil pedagogi, tapi dah ramai yg dapat Prof/Prof Madya...

Apa2pun, sepatutnya para guru tak kira lulusan ISMP atau DPLI/KPLI sama2 berganding bahu, bukan saling kutuk mengutuk antara satu sama lain... Anda tidak rugi kerana tiap2 bulan dapat gaji, tapi budak2 yg rugi bergurukan golongan yg asyik mengata antara satu sama lain...

Boleh baca artikel dalam blog ini sebagai panduan kita bersama:
http://mendidik.blogspot.com/2009/06/guru-kpli-gabungan-ilmu-syariah-dan.html

Anonymous said...

Disini kami cadangkan agar semua unievrsiti yang menjalankan khursus pendidikan menyatakan bahawa khursus pendidikan di UNIVERSITI TIDAK menjamin peluang menjadi guru. INI KERANA hal-hal yang berkaitan dengan pengambilan guru adalah dibawah kuasa kementerian sumber manusia dengan kerjasama kementerian pendidikan. KERAJAAN TIDAK PERNAH MENYATAKAN bahawa kementerian pengajian tinggi berhak melantik seorang guru. KEPADA BUDAK2 ISMP YANG XTAHU , N OTAK TAK LEH NAK FIKIR. BOLEH TAK CUCI KEPALA OTAK KO KAT MANE2 SUNGAI KAT TG MALIM NI. JANGAN JADI BENAK SANGAT K

October 7, 2009 11:42 AM

aku sokong 100% post nih..

kpd gerakan bodoh tuh.. krg wt la, lantak korg lah, ktorg x ksh pn..


beruk dlm hutan xpn kan layan gerakn bodoh korg tuh.. kalu ada pn pmimpin y bangang mcm anuar kot..tp anuar pn xkan wt..benda2 useless tuh

skiranya tjd gak pn.. ktorg dh abs blaja ms tuh..dol

Anonymous said...

hei DPLI cakap biar bagus ah...pecah kaca peca gelas..kalau tak nak pecah bibir diam sikit. tu la hari tu time isi borang isi borang lain.. bukan pendidikan.. lepas dapat masuk DPLI berlagak pula... pecah ni bibir.

PEMANDU TEKSI T.MALIM said...

hei DPLI p mati la.. buat semak je. korang la myebabkan lambakan guru. pointer dapat p DPLI pun tak sampai 3.0 da menyalak cam anjing... mampos la DPLI..habiskan duit kerajaan saja.

najihah manas said...

Assalamualaikum

yang ni kan rezeki daripada Allah..kenapa nk gaduh2..usah dilayan..saya tk pasti dekat mana peri pentingnya menunjuk siapa handal..kepada kakak abg DP n KPLI, semuanya rezeki..usah dihina pelajar ismp. Ismp jgn mudah terlatah, usah dipengaruhi ngn sikap riak yang ditunjukkan. Allah itu Maha Besar..Dia amat murka pada orang2 yang berjalan angkuh di muka bumi ciptaanNya..renung2kanlah..jangan mudah menghina kerana setiap suapan rezeki yang dimakan, adalah drpada Allah..mungkin hari ini hari kita menghina manusia lain, mana tahu akan datang, penghinaan yang lebih besar menimpa kita...oleh itu, bersabarlah wahai rakan2 ismp, semua ini ujian dr Allah, kalau pun lulus ujian INSAK, tapi tk lulus ujian Allah, apa guna lagi hidup d bumi Allah ini..sah2 anda akan diPOSTINGKAN ke NERAKA..renung2kanlahh

NoName said...

kepada najihah manas...

jangan pura2 alim la sayang.. ko ingat ni je ker Tuhan Pandang... dia pandang sejauh mana ko rapat dengan dia.. pura2 alim lagi tu.. bagus kalau ko masuk syurga. da la cakap sembarang di postingkan ke neraka. Awak tu Tuhan ker nak tentukan masuk neraka atau tak. So jangan pura2 alim la. Dulu time remaja aku nampak ko curi Selipar jepun jiran kita. Jangan pura2 alim la sayang.

Anonymous said...

Pemimpin Bangsa said...
pada saya, patut sgtlah kpm hapuskan kpli/dpli tu..orang dah bantah kpli, muncul pula nama baru..dpli..nak tipu budak ismp lah tu..

seingat saya, kpli dlu tu tuk tampung kekurangan guru..yg tak larat dipenuhi budak ismp..tp skrg dah belambak bdk ismp, jd hapuskan kpli/dpli..bukan cari nama baru..

klu nak sgt kpli/dpli tu, patut hapuskan trus ismp..kesian bdk ismp..dah lah hutang dgn ptptn rm28000, jaminan pun xda..dpli? hutang xda, elaun bulanan beribu dapat..

### KO BODOH KE APE???

KO INGAT KO SORANG JE YG BERHUTANG???

YANG BDK DPLI NI DULU PUN AMBIK DEGREE GUNA PTPTN SAMDOL!!!

LU DULU MINTAK ISMP SBB DUK TANAM DALAM KEPALA YG KO CONFIRM DPT KEJE!!! BUKANYE NK JD CIKGU SGT PUN....
JD KAN IANYA SEBAGAI KERJAYA KER????BANGANG!!!!!

GUA DULU DM45!!!! KO TAU KER DM 45 TU APA???? LUPA...KO BANGANG...MANA KO TAU...BUKAN NK BANGGA..TP GERAM DAH NI...

SEBABKAN AKU NMPK YG NK DIDIK ANAK BANGSA MESTI BERMULA DARI SEKOLAH YG BUAT AKU MINTAK DPLI NGOK!!!!

MELENTUR BULUH BIAR DARI REBUNG!!!
LU DAH TAK BOLEH LENTUR....DAH KERAS KEMATU.....

-BUDAK TANI-

Anonymous said...

Daripada dpli

kepada bebudak ismp nin. aku xtahu la mcmana pemikiran diaorang. ismp mulakan. pastu kitaorng defence . dah nampak cam kalah cakap riak pula. pastu ada plak yg post pecah bibir. eh,eh sian kan. tu la jagn dijolok sarang tebuan k. sediri mau ingat la. mybe dosa cikgu rasyid jadi gni. kitaorang cool je. dah org serang xkan nak duk diam kan. tapi sayang, peluru ismp ni xampuh dgn kata lain bodolah la. kan kene sekali terus xbangun.

Anonymous said...

kepada pemandu teksi tg malim (ismp tuh).

sebenarnye korangla yang menyebabkan lambakan guru XBERKUALAITI kat malaysia nih, kami dpli, kpli, ipg ni dah diperakui oleh kpm dan ditauliahkan. ko ismp apa ada............ ko buka mata terang2 rekod buruk ismp dalam temuduga. ko kene ingat ko stadi je pendidikan yang menentukan hala tuju ko adalah kpm n kementerian sumber manusia . Setiap lantikan ada la tapisanya. dpli, kpli, ipg dah terbukti melepasi tahap yang ditetapkan. korang cakap je belajar 4 tahun tapi emosi xleh nak kawal nak jadi cikgu mcmana. bila dah tersepit melalak salahkan orang lain. kalau aku la jadi ismp aku xsalahkan dpli, kpli. Tapi aku akan serang kerajaan!

Bodoh TAK KENE tempat.........

Anonymous said...

*Bangga sgt dengan ujian INSAK ko tu...stakat lulus pakai kabel xyah bising la wey. Berok dlm hutan pn boleh lulus. Xheranla klu byk pengetua seklh merungut cikgu DPLI xleh wat keje. Suh jd cikgu data pn dh bg beribu alasan...
MENGARUT JE CIKGU KPLI N DPLI NI..*


wah2 tak sangka dak ismp yang belajar nak jadik cikgu selama 4 tahun sesedap rasa gelar budak2 dpli ni dengan perkataan BEROK...kalo kakak or abang or sedara mara ko dapat masuk dpli ni..diorang ni berok jgk...tergamak ke ko nak panggil diorang berok...
tak sangka belajar 4 tahun tapi hati busuk yang amat2..hati2 dengan perkataan yang ko kuarkan..kot2 nnt terkenan kat ko lak..baru padan muka...kabel2 ni tk mainla...aku keje kat upsi ni sebelum ni...aku masuk cini tk guna KABEL pun weh..agak2 la...ml2 aku mmg bangga n suka tgk2 bdk2 yang nak jadik cikgu ni...semua nmpak baek2 je..tp pas aku dapat belajar dpli kat cni baru aku tau rupanya ade jgk yang sesetengahnya hampeh (statement ni bkn utk semua yer....)

BULUH BETONG said...

korang ni takder keje berfaedah lagi ker nak buat.. gadoh gadoh gadoh.. b#d#h.. malu aku ada bakal guru yang rapuh jiwa, buta mata, tuli telinga.. majukan diri untuk anak bangsa, bukan berkelahi sesama sendiri membuang masa.. tapi yang pasti AKU BENCI DPLI.. wakakaka

Anonymous said...

syukur
sy dah posting awal tahun nih hihi.
tapi bila baca komen2 dlm nih, rasa janggal dan aneh baca post drp cikgu2 dpli. sombong ??

anyway gud luck for all of u .

ex upsi < 2004-2008

pelajar dpli 09 said...

PEMANDU TEKSI T.MALIM said...

hei DPLI p mati la.. buat semak je. korang la myebabkan lambakan guru. pointer dapat p DPLI pun tak sampai 3.0 da menyalak cam anjing... mampos la DPLI..habiskan duit kerajaan saja.

*** kepada si pemandu teksi t.malim:
sebelum post comment ni ada fikir atau buat survey dulu ke..syarat utk mengikuti kursus DPLI mestilah dengan pointer 3.0 dan ke atas..jadi agak2 pihak yg berkenaan nak ambik ke applicant yang pngk 3.0 ke bawah???
Lagi satu dan dah berulang kali dijelaskan..kalau dah ada peluang dibuka oleh kerajaan..why not disahut..jadi cuba bertenang dan fikir...salah budak dpli ke kalaupun berlaku lambakan guru???

jadi kesimpulannya,jgnlah nak serang tak bertempat, bukan salah budak dpli pun..rasionalnya mcm tu..lambat atau awal dapat posting semuanya bergantung pada keupayaan sndri dan rezeki dr Allah jgk. skrg tugas kt study baik2 dan siapkan dri dgn ilmu..insyallah klu dah rezeki tak lari kemana...

Anonymous said...

PEMANDU TEKSI...
Pointer dak DPLI sume 3.00 ke atas la bai..2.75 untuk menambah bilangan guru lelaki dalam bidang perguruan la..ak kat u lama dulu ambil mechanical kalo ko nk tau. kalo bab Matematik 2 makanan aku je..korang pendidikan Matematik tapi bukan ori dalam Matematik..aku asli Matematik kalo ko nak tau..memadai je ckp pointer dak DPLI x sampai 3.00. dol la ko nie..

Anonymous said...

hahahaha.. kelakar aku tengok budak2 upsi ni.. daripada dpli smpai la ke ismp.. yg dpli takabbur gile cakap korang nye ilmu masa pengajian kt ipt blh memahamkan org? tlong la weyh.. masa ipt amek kursus laen, masuk dpli amek kursus laen lg nk sembang leh memahamkan org? ko tgk realiti la kt skolah2.. mmg cikgu2 lama ni menyampah dgn korg.. xyah dok bangga la korg dulu engineer ke, lawyer ke, pastu sembang sanggup tinggalkan kerja lama sbb nk mendidik anak bangsa.. jujur dengan diri sendiri la weyh..

btl ke korg tinggalkan kerja lama sbb nk mendidik anak bangsa? piirahh mabuk.. ckp je la x dpt keje dgn degree korg 2.. xtahan keje dlm pressure.. cuti xdak.. kene buang keje.. pastu nampak peluang jd cikgu.. weyh.. korg ingat kerjaya cikgu ni pilihan terakhir ke?? masuk kelas praktikum pn menggelabah..

korang nak buat kertas soalan ikut kiraan tahap murid2 pun x pandai, nak sembang mcm2.. tah2, nak but LP pn x pandai.. tak payah sembang banyak la weyh..

ingat weyh.. KPM ni buat dpli sbb nak tolong byk penganggur2 degree ni.. jgn takabbur weyh.. bknnye sbb korg layak.. depa dok tolong sangat Melayu haprak yg xdak kerja mcm korang neyh.. pastu nk terus blame kerajaan mcm2.. salahkan diri sendiri la sbb jd miskin atau x dpt keje..

suruh buat kerja sket dah menengking.. pastu bukannya tau nak bergaul dengan budak laen.. bodoh sombong betul la bdk2 dpli ni..

yang ismp upsi ni plak satu.. bila masa plak korang ni mendapat JAMINAN pekerjaan? jangan nak kata korang lg pandai.. yang mengajar korang tu pun tah2 x pnah jd cikgu.. tu yg anak muridnye pn x pandai.. adeyh la.. sedeyh btl.. btl la org kata, graduan upsi x bgs langsung.. lembab, lampi.. hahaha..

kpd anonymous yg cakap pensyarah pn ada yg x blaja pedagogi blh jd prof.. memang la sengal.. x yah blaja pedagogi pn blh jd prof.. sbb dia da dpt phd dlm bidang yg dia dok blaja 2.. walaupun dia da prof, tp x semestinya dia pandai mengajar.. boleh tengok la segelintir prof yg tau sembang ja dia blajaq smpai sana sini, tp student dia x faham apa yg dia ajar.. org yg x blaja pedagogi ni akan mengajar ikut dia suke, rasa dia lagi bagus tanpa memikirkan tahap kefahaman pelajar.. lepas tu akan sentiasa put the blame ke atas pelajar..

budak IPGM

PEMANDU TEKSI T.MALIM said...

koranglah punca lambakan guru sbnarnya. P la.. tak ada kerja pas tu nak p ambil KPLI. bagus kalau pandai sangat. sebab koranglah pengambilan guru di bekukan. Sbb belanja untuk korang la. apa halnya..Kalau DPLI tak wujudkan bagus. menyusahkan je. tingo la.. bangunan kat proton siti siapa yang guna?? korang kan. kos buat tu berjuta ringgit. korang 1 sen pun tak bayar. terpaksalah lepas ni aku tanam ubi kentang. boleh makan kari ayam tiap2 hari. tak pun buat keropok jual. dari jadi cikgu yang di tindas oleh DPLI..

Nasip-nasip. DPLI memang tak perlu wujud. kami masi terkapai2 nak dapat kerja. sedangkan durang da goyang kaki tak perlu ada ujian insak dan temuduga. pas tu datang upsi berlagak pula. padahal baru setahun jagung kat upsi. bagus kalau sampai setahun mungkin sebulan jagung kot.

harapan DPLI pun baik la kampung masing2. Sbb tiada gunanya da.. korang pun tak dapat posting juga sama cam kami. lebih baik tanam tomato ker..keledek,jagung,kangkung atau tak pun tanam sawit. Harga sawit pun ok skrang ni. balik kampung la... mmg confom tunggu 2 tahun.

Kalau aku tak apa. aku tokei pemandu taksi.. banyak taxi. RM5 sekali taman happy atau p kat KUO. KHAR.. sehari dapat juga RM300-400 dapat juga kalahkan gaji guru tu.
sebulan dapat juga RM12,000.00.

najihah manas said...

Assalamualaikum
kepada no name

Saya cakap apa y betul, bukan tunjuk alim la sayang..kenapa? ada buat salah ke? orang y mkn cili ni, y rasa pedasnya..kenapa nak tuduh2 saya mencuri selipu,jepun lak..hihihi..fitnah orang lak..dosa mengata campur dosa fitnah..low minded ke tktau hukum hakam? juz nak share je..im sorry if u bukan muslim people, if muslim, apa y sy postkan tu memang da betulla, bukan sesaja cakap..y di posting kt NERAKA tu kiasan org yang angkuh..memang ada dlm hadis per..u semak le sayang..i tk kata i ni baik smpai leh tempah syurga..just nasihat sesama kita..lepas ni sure panas hati lagi kan? ambil wuduk banyak2 ye sayang..

-Sebagai Manusia, Aku Sayang Padamu-

Anonymous said...

ai pemandu teksi xkan banyak teksi nak tanam ubi kot.............. entah2 duit nak beli nasi pun xda, megi la nampak rayenye entah2 megi pun xlepas. ops, maklumla dah ujung sem ni kan. ni satu lagi, kalu dah perut lapar tuh mmgla marah sana sini.. pakcik kayo.

Anonymous said...

Daripada Dpli

Xpe, walaupun ismp xsuka kami , tapi kami tetap boleh terima korang. UMPAMA LEMPAR BATU KAT POKOK YANG LEBAT, TAPI KAMI TETAP BAGI BUAH YANG RANUM. Perjuangan seorang guru memang memcabar dan suci, inilah cabaran kami menhadapi bidang perguruan sungguhpun berhadapan dengan dugaan daripada orang lain dan perasaan hasad dengki. Kami maafkan apa yang korang kata. Tu hak kamu.

dulu najihah said...

Assalamualaikumm

mungkin insan2 seperti NoName merasakan y saya tidak menyukai dpli..sebenarnya sy tkder sejarah langsung tidak suka kepada pihak anda..malahan di sekolah, rakan2 baik sy terdiri drpada guru DPLI.Sy tk fikir kita perlu berdendam sesama sendiri..cuma org2 yang angkuh, yang rasa mereka dah lepas insak, dan sah2 dipostingkan,bertimbang rasa lah terhadap rakan2 ismp yang tgh berdebar2 mengetahui result. Jangan sakitkan hati kami2 ni dengan kenyataan bahawa anda dah lepas dr bebanan yang kami rasakan ini.come on laa..be matured..sapa2 jerlaaa..ismp or dpli...bosanla perang2 gni...mana tau ada jodoh sesama dpli n ismp..baik budi bukan bergantung pd status dpli or ismp..yer tak..

-Sebagai Manusia, Aku Sayang Padamu-

Cikgu maktab said...

kecewa betul saya mendengar semua pendidik yg perangainya mcm ni, bahasa kesat/hasad dengki dll. Tuan2/puan2: tak kiralah dari u mana anda 'dilahirkan', bagus atau tidak seorg guru itu dapat dilihat selepas 3 tahun dia berkhidmat.sbb tempoh 3 tahun tu untuk 'jatuh cinta dgn bidang ini' selepas 3 tahun kalau dia seorg guru yg teruk maka teruklah dia smpi habis servicenya kecuali dia berubah). kat mana2 pun ada cikgu yg tak boleh buat kerja (tak kira DPLI,KPLI, ISMP even cikgu lama pun)
satu pembetulan: kursus DPLI adalah kursus yg ditawar oleh u shj. kursus ni sama dgn KPLI (KPM)kat maktab/IPGM.
ringkasnya DPLI,KPLI,ISMP mcm adik beradik. kita semua cikgu yg nak membentuk anak bangsa. yg penting keikhlasan untuk mendidik dan berubah menjadi pendidik yg baik. apa nak jadi kalau sesama kita ada perasaan hasad dengki??? kalau dh tengok org lebih jgn dengki sebaliknya berusahalah supaya anda jadi terbaik sepertinya. pd yg lmbt posting, jgn risau, anda pasti dipostingkan cuma mungkin lambat sikit. bersabar.

- dulu cikgu DPM (maktab) yg br grad master. insya Allah tengah teropong PhD.

PEMANDU TEKSI T.MALIM said...

haha tak apa la. Aku baru je makan nasi keledek tadi.. hari ini dapat RM300 je.. biasalah..Ramai orang p pekan kan. tapi lepas umumkan penempatan di bekukan pendapatan pakcik da kurang sikit. mungkin semua student da give up da dengan upsi. Maklumlah keluar pun tak dapat kerja. Mengangur ada lah. Bagus bakar je izajah tu kan. tak ada guna krusus tak dapat kerja pun.

NOName said...

kepada si najihah manas...

hahaha cam panas je si najihah manas ni.. Jangan la panas sayang.. kat ruma hang kan ada icon.pasang la icon tu.

ok. im sorry la pasal apa yang saya tulis. cuma saya tak suka la bila ada orang yang cakap di postingkan ke NERAKA. Neraka tu bahaya. Saya tak nak semua kita masuk NERAKA. Itu tempat yang kekal. So jangan la cakap di postingkan Ke NERAKA.

Bayangkan kalau anda dipostingkan ke NERAKA..wow panas tu geng. ada api..kiri api kanan api.. 7 x 7 panas dari api di dunia ni. n pas tu. cacing yang tak pandai mati akan memakan kulit2 kita. Bahaya tu.

So ja lah cakap benda yang cam tu kat isu ni.

pasal selipar tu.. mmg pun..hahaha...hari tu mmg awak curi selipar. time tu awak masih 7 tahun. awak curi selipar kat rumah sebelah. (Gurau je..jangan Makan hati. Sabar separuh dari iman)

T e r u n a I d a m a n said...

Walaupun aku graduan UPSI, aku cukup xsuka kalau ada siswa-siswi lepasan UPSI yang merintih xdapat keje, dah xdapat jadi cikgu, usaha la cari keje len sementara tunggu temuduga akan datang, rezeki Allah mana2 pun ada bukan bidang pendidikan je. Yang melenting melalak persoalankan kenapa kerajaan xtempatkan di mana2 tu pasal ape. Belajar je 4 tahun, wat malu UPSI jerk. Aku pun masih keje part time tengah tunggu posting, cuma bawa bersabar. Dan lagi satu, xkisah la ISMP ke KPLI ke ape2 la, beruntung la korang yang dah jadi cikgu tetap, di negara len takde istilah tetap melainkan kontrak, kontrak hanya diberikan kepada guru yang menghasilkan pelajar2 cemerlang setiap tahun (utk diperbaharui kontrak). DPLI ke ISMP ke, jawatan tetap tapi mengajar je tiap2 bulan, budak2 ++doh juga nak watpe. Korang tu sebenarnya cikgu takde kualiti..

najihah manas said...

Assalamualaikum

hmm...alhamdulillah, walaupun belum begitu sahih, tp melalui semakan td, sy dpt perak..so, leh la melawat upsi sekali sekala.hehehe. kepada si NoName, tk kisah apa pun, sy tk ambil hati laa..we are matured person..gaduh2 ni rutin kanak2 jer..Kepada rakan2 yang lain, berdoa dan bertawakal..sy doakan kita semua mndapat y terbaik dlm hdup kita...InsyaAllah

-Sebagai Manusia, Aku Sayang Padamu-

Khalifah ALLAH said...

### KO BODOH KE APE???

KO INGAT KO SORANG JE YG BERHUTANG???

YANG BDK DPLI NI DULU PUN AMBIK DEGREE GUNA PTPTN SAMDOL!!!


LU DULU MINTAK ISMP SBB DUK TANAM DALAM KEPALA YG KO CONFIRM DPT KEJE!!! BUKANYE NK JD CIKGU SGT PUN....
JD KAN IANYA SEBAGAI KERJAYA KER????BANGANG!!!!!

GUA DULU DM45!!!! KO TAU KER DM 45 TU APA???? LUPA...KO BANGANG...MANA KO TAU...BUKAN NK BANGGA..TP GERAM DAH NI...

SEBABKAN AKU NMPK YG NK DIDIK ANAK BANGSA MESTI BERMULA DARI SEKOLAH YG BUAT AKU MINTAK DPLI NGOK!!!!

MELENTUR BULUH BIAR DARI REBUNG!!!
LU DAH TAK BOLEH LENTUR....DAH KERAS KEMATU.....

-BUDAK TANI-

Kenyataan di atas telah dibuat oleh seorng budaK DPLI yg telah dilentur utk menjadi seorg guru. Hayatila setiap ayat yang dinyatakan. sungguh sopan sekali. terms yg digunakan sangat2 menunjukkan beliau mempunyai kualiti untuk menjadi seorg pendidik anak bgsa kan? Rasa mcm setiap perkataan yg x elok kat kenyataan atas tu mmbygkan diri budak tani tersebut.Fikrkan dan renungkanla.

Stakat ni, sy bc hampir 70% budk DPLI mengeluarkan kenyataan yg menyakitkan hati para pembaca. Saya taula kamu sume dh kompem jd cikgu tp xpyhla sombong sgt. Sy mengaku sy mmg xde experience utk mengajar dgn baik walaupun dh blajar 4 taun. Lgpun, kebanyakan ape yg kita belajar di UPSI lebih kepada teori. Yang pastinya ilmu tanpa amal is nothing. So, kat sekolahla sy yg mentah ni nk cr pengalaman. Sy x kesah sy masih mentah dlm bidng pendidikan coz matlamat sy utk mendidik anak bgsa sebaik-baiknya, dan sy akan berusaha ke arah itu. Xpyhla kita nak tuduh sesape yg paling baik. Setiap org ade kelebihan. Allah dah ciptakan kita sebagai seorg pemimpin. So, cube mantapkan diri utk jd seorg pemimpin. Apa yang penting? KERJASAMA.. Kalau xde kerjasama, pihak ketiga akn amik kesempatan. Tgk2 pihak yg duk gaduh xdpt ape2. kalau dpt pun dapat dosa je sbb memusuhi saudara sendiri.. Mintak maaf kalau terasa..sape yg mkn cili dierla yg teras pedasnya.

Anonymous said...

Profesion Perguruan

Mesyuarat Penyelarasan Kementerian Pelajaran Malaysia dengan Kementerian Pengajian Tinggi pada 29 Ogos 2006 bersetuju bahawa pengurusan pengambilan ke program pengajian Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) diwajibkan melalui Ujian Malaysian Educators Selection Inventory (MEdSI) dan temu duga mulai Sesi Akademik 2007/2008 untuk memastikan kualiti guru yang dilahirkan oleh kedua-dua kementerian berdasarkan Standard Guru Malaysia seperti yang ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM).

Tempoh pengajian Diploma Pendidikan (ISMP) di IPTA ialah 1 tahun (2 semester). Calon yang terpilih wajib memenuhi tempoh pengajian yang ditetapkan dan lulus dengan jayanya untuk membolehkan penempatan sama ada di sekolah Menengah/ Kolej Matrikulasi di Kementerian Pelajaran Malaysia ( KPM ) atau di Politeknik atau Kolej Komuniti di bawah Kementerian Pengajian Tinggi ( KPT ).

khas buat budak tani...selidik dulu kalau nak komen.... pelajar ISMP pun dah lepas ujian INSAK....

ambil laman web ni:
http://www.freewebs.com/kpli/tipujiandiplomapendidikan.htm

Anonymous said...

assalamualaikum...wahai semua yg ade dalam blog ni..ni ada berita yg pasti korg sakit hati bile tau..aku adalah pelajar yg telah mendapat posting..alhamdulillah mungkin rezeki aku nama tak termasuk dalam ambilan rawak calon yg digagalkan..mungkin anda nak tahu mengapa sy kata begini..pada 2 hari yg lepas graduan2 yg dikatakan gagal telah pergi ke pejabat kpm di putrajaya..dan seorang graduan tajaan KPM telah bertanya.. mereka ditanya mengapa nama mereka gagal..kpm memberitahu bhawa gagal insak..setelah disemak rupa2nya..nama calon lulus semua ujian insak dan interview...lalu setelah didesak maka pegawai itu memberitahu..sebenarnye calon2 itu sengaja digagalkan bg memberi laluan kepada anak emas mereka dpli...mengapa jd begini?bukannya ismp gagal interview mahupun insak..tetapi sengaja digagalkan...sy tak slahkan dpli..ttp sy salahkan pemimpin yg membuat dasr ini...pemimpin beginikah yg kita patut sokong..yg menindas org lain demi menaikkan anaknye..yg ilmu hanya setahun jagung ...hanya kerana nak melunaskan janji pd dpli graduan ismp selama 4thun digagalkan begitu sahaja..fikir2kanlah....wahai anak kandung suluh budiman....

Anonymous said...

kalau beruk dalam hutang boleh lulus ujian INSAK...kenapa korang warga UPSI tak boleh lulus ujian tu...?aku merujuk kpd coment seseorang disini...

maknanya beruk tu lagi pandai drpd budak2 UPSI lah erk...?wakakakkaka...ka..
len kali nak tulis jgn ikut sedap mulut..kan dah terkena btg idung sendiri...LOL!!!

Anonymous said...

Beruk... Beruk... Beruk...

Anonymous said...

ape daaaaa cikgu pon gaduh...ank murid gaduh kat sekolah korg nk sebat....kalu cikgu2 kat cni gaduh sape plak yg nak sebat????....aduhai cikgu2...dont'be emosional like that....jgn belajar kerana dijanjikan pekerjaan...kalu termakan janji ni la akibatnya....abis belaja konfom dapat keja....kalu korg ada mindset ni abes la....yg sebenarnya korang kene bertawakal n berserah kepada Allah diatas rezeki yg korang akan dapat selepas tamat pengajian...aku yg dh 6 tahun belajar elektrik kat uitm pon xmengharap keje malahan aku berserah n bertawakal dgn rezeki Allah....ni lain plak ngn graduan upsi,marah sgt sbb xdapat keja....budak U lain xmarah pn kalu xdapat keja,relax jer...sggp jek wat keje pape pn...keje kat seven e la n macam2 lg...jgn salah Allah sbb korg xdapat keja....padahal byk lg keja bleh wat kat dunia ni....xsemestinya keja cikgu....tp kalu dapat alhamdulillah rezeki Allah bg...course pendidikan pn sama ngn course lain yang ada kat U kat malaysia ni...xdijanjikan pekerjaan...baik elektrik,mechanical n suma la...suma xdijanjikan pekerjaan...suma atas rezeki masing2...nape nak kecoh2 salahkan suma org sbb xdapat keja cikgu...aku xdapat keja jd engineer pn aku xkisah pn...ttba plak dapat dpli dapat jd cikgu...nak salahkan sapa...xkan nk salahkan Allah kot bg rezeki kat aku jd cikgu...korang yg kos pendidikan yg xdapat cikgu byk lg keja bleh wat,xsemestinya mesti jd cikgu sbb pengambilan pelajar pendidikan xpenah abis...tiap2 taun amik...saingan sengit...suma org dh ada ijazah skg ni...nak xnak kena la up lg level..wat master ke phd ke mayb peluang korang utk dapat keja cerah...leh jd lecturer n sbagainya....pikir2kan la wahai graduan UPSI yg bijaksana....jgn cakap ikut emosi...

Anonymous said...

sy hormat kpd guru2 semua..tp kesal baca komen2 ni..cam xde maruah..nape saling menyakitkan hati..ingatlah dosa pahala..kita ni makhluk kecil sj di sisi tuhan..ati saya mmg terasa sakit dikutuk2 begitu..menyesal pilih bidang ni..tak tau pulak saya akan hidup dalam golongan berhati busuk..sy xmau tergolong.ingat cikgu ni berhati mulia..cikgu sekarang xsama cam dulu..

Anonymous said...

Ingatlah wahai siswa siswi UPSI, kalian semua tidak dijamin jadi cikgu. Banyak lagi rezeki di luar sana. Allah telah menetapkan rezeki masing-masing. Bersyukurlah...

Anonymous said...

chayok2....

Anonymous said...

chayok2...

Anonymous said...

Sy budak ismp upsi yg telah posting, dan sy cukup hormat dgn guru lpasan dpli ni, dr segi kematangan melaksnakn tugas di sekolh,mereka lebih matang...berani memimpin, dan sy tdk nafikn mereka lbh matang dlm soal kehidpan kerna rata2 ckgu dpli dah bekluarga ketika pgajian...ya,dlu sy pon tak suka golongan ni, tapi setelah digandingkn berkali2 dlm tugas dgn guru dpli ni, mmg kerja mereka ni sgt bgs,lbh tenang dan bukan cpt nervous spt kbykn guru baru, apa yg jelas mereka lbh matang dlm sosial sesama guru...ini fakta,dan sy lpskn dr hati sy sndiri....kpd ismp upsi,teruskan berjuang,rezeki itu sentiasa ada...hrp dpt jumpa junior upsi ku...love you all...ISMP UPSI 2010...