October 15, 2009

KPM tak kenal siapa kamu

Amran Kusrin
Okt 15, 2009

Semasa awal-awal dulu penulis menjejakkan kaki ke UPSI, langsung tak faham apa ke jadahnya Anak Kandung Suluh Budiman (AKSB). Disuruh pula menyanyi dengan penuh semangat oleh abang-abang dan kakak-kakak 'bersama universiti' lagu Ibu Kandung Suluh Budiman (IKSB).

Kemudian mereka bersungguh-sungguh mahu membentuk anak-anak baru lahir ini bersama universiti. Bila tanya mereka apa ke jadahnya Anak@Ibu Kandung Suluh Budiman, dia pun tak tahu tapi tetap bertegas dialah satu-satunya yang bersama universiti. Itu strategi kempen sebelum UPSI tukar logo.

Apa yang ingin penulis kongsikan, sudah diberi petunjuk kepada kita dengan keputusan penempatan graduan UPSI baru-baru ini, rupa-rupanya KPM tak kenal siapa kita. Kamu AKSB ke IKSB ke Pro Kebajikan ke Pro Kualiti ke MPP ke JMK ke pemegang biasiswa KPM ke apa pun kamu hatta penerima Anugerah Nadi Wanita UMNO 2009 (bukan UMNO bagi, Kerajaan Malaysia yang bagi), KPM tak kenal siapa kamu.

KPM kenal kita dengan borang, ujian INSAK dan temuduga. Kamu lantang masa berkempen semasa pilihan raya nak buat stesen radio UPSI, tapi bila temuduga kamu buat lemah gemalai, KPM boleh nilai kamu. Kamu hebat ulang-ulang 6 7 kali nama kamu nak suruh orang kenal semasa kempen, tapi dalam ujian INSAK kamu dikategori orang yang suka guna kabel, kamu juga ditolak. Rupa-rupanya KPM tak kenal kamu. Kamu hebat tanda tangan surat jemputan itu dan ini, program telan juta-juta, bila isi borang salah, tak ada guna. KPM tak kenal kamu.

Jadi, mesejnya, kamu adalah kamu dan KPM hanya nak kenal kamu dalam 3 perkara tadi, borang, ujian INSAK dan temuduga. Siapa yang KPM kenal?

*penulis merupakan mantan sebuah persatuan di UPSI.

66 comments:

Anonymous said...

sangat mengejutkan pemegang biasiswa kpm ramai yg gagal..ntah d mana silapnya...

Anonymous said...

aku sokong 100% pendapat ni..itu lah realitinya sekarang "KPM tak kenal siapa kamu"..!!!!

Anonymous said...

yelah baik pilih dpli ke kpli ke,maktab ke. selamat aku xdapat dulu upsi. takdir dah elok dah untuk aku..............


UiTm dihatiku..........

Anonymous said...

setuju sgt3 dgn pos ni...
dulu masa nk interview..
org kpm nak semak borang,ada budak upsi yang x bawa pengesahan tamat belajar,slip PNGK n ada yg terlupa bawa gambar pasport...yg lagi menyedihkan,ada seorang calon temuduga pd hari yg sama dgn saya,langsung tidak dibenarkan masuk dewan..nak tahu kenapa? dtg lewat sejam..KPM arahkan calon berkenaan pulang..langsung x dpt duduki ujian INSAK(calon x perlu d interview coz calon tajaan KPM)..so mmg setuju dgn n3 ni,akibat kesilapan diri sendiri..so x boleh nk tunding jari kat KPM..KPM mmg x kenal kamu siapa...

Raja Hasbullah said...

Alahai nasib si badan..
Best jugak baca cerita ini.
Macam cerita penglipur lara..

Alkisah dulu puak2 aspirasi(kualiti) begitu berbangga dengan posting kononnya kalau xundi mereka xdapat posting.

Kini kuasa Allah lebih dari segala-galanya. puak2 yg didakwa konservatif dapat pula postning macam Najib, Tg, Nizam...

Kali ini kita buka cerita baru. kasi hangat medan politik UPSI.
Politik membangunkan sahsiah dan semangat juga jati diri.

Politik tidak kotor tapi jiwa-jiwa org yg berada dalam arena politik yg suka mengetorkannya.

CONTOH POLITIK KOTOR:
pelajat UPSI pegi Bagan Pinang HEP sanggup pergi cari..

Tapi bila pelajar UPSI berada dalam perhimpunan agong UMNO En Muzamil xcari plak...

Cis!!! Org2 cm nie la yg mengotorkan politik..

Anonymous said...

tah la tkejut gak aku psl posting... lbh2 lg ckp psl pemegang biasiswa kne temuduga... jgn tipu la kate pemeganag biasiswa kpm kne temuduga sy de surat perjanjian ngn kpm abes blaja kne terus posting.. kalo kpm x tunai janji bdk kpm ble saman kpm da termaktub dlm perjanjian.. yg temuduga 2 bdk ptptn ngn secolar lain bkn kpm secolar... insak ngn temuduga yg digembar gemburkan 2 la sy da lalui sblm dapat biasiswa kpm... bpe ramai sgt bdk upsi dpt biasiswa kpm.. pikirkan2.. aku cdgkan lah kalo nk posting cepat kne la de kabel (org dlm) kt KPM... sng cite... zmn skrg kalo x de kabel x ble hidup ( dpt keje)

Hang cangkul said...

semua pihak mcm lepas tangan dalam isu ini..mana MPP yang diagung-agungkan selama ni..sama ada di pihak KPM atau UPSI sndiri semua tak bguna..kalau isu ini terus berlarutan desak je kerajaan bubarkan atau tutup terus je upsi daripada memberi masaalah kepada pelajar yang sememangnya bercita-cita menjadi pendidikan..

cacen86 said...

tah la tkejut gak aku psl posting... lbh2 lg ckp psl pemegang biasiswa kne temuduga... jgn tipu la kate pemeganag biasiswa kpm kne temuduga sy de surat perjanjian ngn kpm abes blaja kne terus posting.. kalo kpm x tunai janji bdk kpm ble saman kpm da termaktub dlm perjanjian.. yg temuduga 2 bdk ptptn ngn secolar lain bkn kpm secolar... insak ngn temuduga yg digembar gemburkan 2 la sy da lalui sblm dapat biasiswa kpm... bpe ramai sgt bdk upsi dpt biasiswa kpm.. pikirkan2.. aku cdgkan lah kalo nk posting cepat kne la de kabel (org dlm) kt KPM... sng cite... zmn skrg kalo x de kabel x ble hidup ( dpt keje)



salam...KPM scholar kne jawab jugak INSAK lah..my fren ramai gagal..alhamdulillah,saya yg ptptn ni berjaya posting..tu pon sebab tk ambil mudah insak...

mmg KPM tk perlu temuduga..tp,stil kne jawab insak..

BoyanBang said...

tah la tkejut gak aku psl posting... lbh2 lg ckp psl pemegang biasiswa kne temuduga... jgn tipu la kate pemeganag biasiswa kpm kne temuduga sy de surat perjanjian ngn kpm abes blaja kne terus posting.. kalo kpm x tunai janji bdk kpm ble saman kpm da termaktub dlm perjanjian.. yg temuduga 2 bdk ptptn ngn secolar lain bkn kpm secolar... insak ngn temuduga yg digembar gemburkan 2 la sy da lalui sblm dapat biasiswa kpm... bpe ramai sgt bdk upsi dpt biasiswa kpm.. pikirkan2.. aku cdgkan lah kalo nk posting cepat kne la de kabel (org dlm) kt KPM... sng cite... zmn skrg kalo x de kabel x ble hidup ( dpt keje)


Budak KPM pn kene ambik ujian INSAK. Memang ramai yang gagal posting tahun ni.Dalam perjanjian memang akan dipostingkan tetapi mungkin makan masa yang agak panjang dan bergantung kepada keputusan ujian INSAK anda. So KPM tidak boleh dipersalahkan.Tanyala diri anda sendiri.

Anonymous said...

ape nk heran...polisi kerajaan skrg.....

Anonymous said...

Hehehehehe... Bertubi-tubi ISMP kena ngan UPSI KINI punye berita... HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA...

Fatin86 said...

Memang KPM x kenal siapa kita...

yang gagal posting juga bukan kerana kegagalan interview atau ujian INSAK...they just pick randomly as random selection... If true yang gagal itu kerana INSAK maka...KPM tidak teragak-agak untuk membenarkan calon2 ini menduduki ujian INSAK for the second time.. or membenarkan calon-calon ini melihat kembali kertas ujian mereka...(SPM pun boleh buat Request nak tengok paper balik...ni kan pulak INSAK)

Jangan fikir yang gagal itu terus gagal(mereka ada peluang baiki hidup dgn sambung belajar,kan ada pakej ransangan ekonomi bawah kpt)...dan yang berjaya posting itu belum tentu terus berjaya (mana tau ada yang sampai pencen x reti2 nak berusaha majukan diri)..

Semua bergantung pada diri...Walau ada betulnya sesetengah pendapat yang mengatakan kena guna kabel baru dapat kerja...tapi kita lupa...rezeki tu datang daripada ALLAH bukan KPM...atau kabel2 yang kita harapkan...

So perhebatkanlah diri kita sendiri agar...kita tetap teguh berdiri walau ujian sekuat mana pun yang melanda....dan sekiranya kita hebat..kemana pun kita tercampak kita akan tetap menjadi matahari yang terus menyinar..Buat lah yang terbaik atas apa jua yang kita perlu tempuhi...

Any comment? Any bantai membantai pendapat saya? Is up to you to think....Saya disini tetap terus menuju ke bintang..menuju ke satu tempat yang lebih baik dan mudahannya direstui ALLAH...

adahz said...

juz nk tau cmne ngn bdk2 math n sains.. ade x yg x dpt posting??

Anonymous said...

pemegang biasiswa kpm mmg x kena temuduga, kena ambil insak sahaja..perkara ni x ble salahkan pihak kpm, dalam perjanjian x de temph masa yg ditetapkan utk jaminan postg..tp dalam tempoh masa setahun kalau masih x postg, pemegang biasiwa tersebut terlepas dr perjanjian dengan kpm..so kira bebas la..

asamak said...

Allhamdulillah...
Setakat hari ini ramai pelajar upsi telah mengetahui tempat posting masing2. Kepada yang tidak berjaya harap segera membuat rayuan. Daripada survey yang dibuat,pelajar upsi tidak hanya diposting di sekolah malah ramai diantara mereka telah mendapat tempat di bahagian pengurusan KPM dan sekolah2 berasrama penuh. Ini menunjukkan tenaga kerja lepasan UPSI amat diperlukan dalam sistem pendidikan negara. Tidak sia2 belajar selama 4 tahun. KPM amat memerlukan tenaga anda. Kepada adik2 junior teruskan usaha gigih anda.Pegangan falsafah pendidikan negara harus sentiasa disemat bersama.

sekian..

Anonymous said...

baca gak elok2 perjanjian tu, kan dia ckp dia boleh ubah apa2 je kan. xabis baa nak kritik kpm

Anonymous said...

dr dulu aku pegang kata2 ni "bila Allah sorokkan matahari, beri hujan ribut, sebenarnya DIA nk bg kita pelangi"...jd jgn putus asa..Insyaallah ada sinar di hadapan!!

animekami said...

sangat setuju la...mpp pun xdpt...

Anonymous said...

POLITIK UPSI JER NI...PLHN RAYA KMPUS KAN AKAN DIBUAT PADA BILA2 MASA LAGI, SO, APA NAK HERAN TIMBULLAH PELBAGAI ISU LER NAK KACI MENANG MANA2 CALON YANG BERTANDINGNANTI...HUHUHUHU...JANGANNAK MEMPERBODOHKAN PELAJAR2 UPSI YEA...

> BEGINILAH JADINYA APABILA POLITIK MENDAHULUI IMAN...POLITIK TIDAK AKAN MEMBAWA KITA KE ALAM BARZAKH SEBALIKNYA AMALAN LAIN...

Anonymous said...

harap pelajar upsi sedar tentang apa yang disampaikan...............

Anonymous said...

pendapat ke karangan sendiri pro kebajikan nie?Hahaha..persatuan mana?PPI?Bahasa Arab?Permas?yang seangkatan dengan kamu la yer?

shahrizan said...

inilah politik sempit pelajar UPSI..
ape2 perkara yg dilihat x sealiran dgn arus perdana di cop nyer beberapa persatuan yg berpaksikan pelajar ISLAM sebagai dalangnyer..
pelik yer???org Islam sendiri yg menjadi musuh org Islam..sedarlah kita wahai pelajar UPSI...matanglah sikit..
aper salah PPI, Per.Bah.Arab, Permas ni??? adakah mereka melakukan aktiviti konsert? maksiat?..rasanya tidak..boleh dikatakan mereka cuba mengajak ke arah program kebaikan..cuma anda jer yg masih malu hendak mengaku ISlam sejati...

Anonymous said...

Kisah lucu budak upsi 2tahun kemudian

Mat (bukan nama sebanar) telah berusaha mencari perkerjaan. Beliau graduan mengaggur dari UP_ _. Akhirnya rezeki telah tiba apabila ada satu jawatan kosong di zoo negara. dia ditawarkan memakai costum monyet kerana zoo negara pada waktu itu , monyet telah diancam kepupusan. Esoknya mat telah memulakan kerjanya dgn hanya bergayut ditiang ke tiang yang lain. kekadang kanak-kanak berhibur dengan aksi mat ini. Betul-betul seperti monyet betul..... Pada suatu hari mat telah tersalah bergayut dan tercampak kedalam kandang harimau. Mat menjerit untuk menyelamatkan dirinya daripada dibaham harimau tersebut. Tetapi mengejutkan, tetiba harimau itu dengan ganasye telah menerkam mat. Harimau itu amat marah kepada mat dan memberitu supaya diam kerana nanti kita akan dipotong gaji.................kweng, kweng

moral
Kami xdapat posting........

Anonymous said...

TERIMA LA HAKIKAT..JGN SALAH KAN KPLI, DPLI, MAKTAB.. DIORANG PUNYE REZEKI.. KORANG PUNYA MAYBE LEWAT SIKIT..NASIBLA.. JGN LA SALAHKAN SAPE2... JGN TIMBULKAN PERBALAHAN ANTARA STUDENT UPSI DENGAN IPGM... HAK UPSI TETAP SAME DENGAN PELAJAR2 U LAIN... NAK TANYE? BELAJAR KAT U ADE KE KENA PAKAI BAJU 'MCM CIKGU' SETIAP HARI?? PAKAI MCM G SHOPING KOMPLEKS ADELA.. PASTU KOKO X WAJIB.. TEORI JE LEBIH...NAK PONTENG KELAS BUKAN LEC KISAH PON.. IPTA BUKAN MELATIH GURU.. TETAPI MELATIH STDENT AMIK IJAZAH PENDIDIKAN SAHAJA.. BEBEZA DENGAN IPGM..

heran said...

TERIMA LA HAKIKAT..JGN SALAH KAN KPLI, DPLI, MAKTAB.. DIORANG PUNYE REZEKI.. KORANG PUNYA MAYBE LEWAT SIKIT..NASIBLA.. JGN LA SALAHKAN SAPE2... JGN TIMBULKAN PERBALAHAN ANTARA STUDENT UPSI DENGAN IPGM... HAK UPSI TETAP SAME DENGAN PELAJAR2 U LAIN... NAK TANYE? BELAJAR KAT U ADE KE KENA PAKAI BAJU 'MCM CIKGU' SETIAP HARI?? PAKAI MCM G SHOPING KOMPLEKS ADELA.. PASTU KOKO X WAJIB.. TEORI JE LEBIH...NAK PONTENG KELAS BUKAN LEC KISAH PON.. IPTA BUKAN MELATIH GURU.. TETAPI MELATIH STDENT AMIK IJAZAH PENDIDIKAN SAHAJA.. BEBEZA DENGAN IPGM..

-----------------------------------

aku bkan dak upsi, tp U lain..
# perlu ke paksa utk ke kelas?
# kalo pakai pakaian guru ke kelas, knfirm jadik guru ke?
# perlu ke paksa amik koko?

semua tu xperlu paksaan, kalo ciri2 keguruan tu dah tsemat dalam diri:
# akan ke kelas utk menuntut ilmu
# bpakaian sopan dan kemas
# mceburkan diri dlm koKo, sbg hobi dan aktiviti sosial yg sihat

p/s : sbnrnya, bkan profesion guru je.. medic, engine, sc, bahasa etc. smua pun xperlu paksa2, CAMPUS LIFE maa.. bkan sekolah nk kna ada warden muehehehehehehehe... ops, WARDEN? ape tuh..?

Anonymous said...

CAMPUS LIFE??? TU YANG DIMEGAHKAN?? NAK TANYE... BERAPA RAMAI STUDENT U INVOLVE KOKO KALU BENDE TU X WAJIB DAN XDE CREDIT HOUR?? JGN NAK TIPU DIRI SENDIRI LA...SBB TU IPGM BENDE NI WAJIB..SBB SEBAGAI LATIHAN.. JGN NAK DIMEGAH DENGAN KONONNYE 'CAMPUS LIFE'..NAK BERITAHU..IPGM MMG MCM SKOLAH SIKIT.. SBB MMG DILATIH UTK KE SEKOLAH..BUKAN UTK MENGAJAR KAT 'U' YANG DIBANGGA-BANGGA KAN..SBB TU KPM X PERCAYA DGN KURSUS PENDIDIKAN KAT IPTA...

Beruang Kutub said...

KPM hanya kenal kita dari negeri mana..Kalau Negeri KELANTAN konfom la dapat. Tingo kawan saya dari kelantan..walaupun bodoh2 tapi dapat juga pergi sekolah berasrama penuh. Memang..Kerajaan saja nak ambil hati orang KELANTAN supaya KELANTAN sokong KERAJAAN. Memang rasuah betul kerajaan. Adakah patut kawan saya tu... sudahlah bodoh selalu tak p kelas lagi. praktikum pun dapat C- je..dapat juga POSTING.. memang tidak adil. Jika kita lihat skrang ni.. Mejoriti orang dari KELANTAN juga yang kuasai UPSI. seakan-akan menjadi perkampungan KELANTAN. Bukan la nak membenci kelantan. Tapi kerajaan terlalu manjakan mereka. Saya taknak la anak saya di ajar orang kelantan yang bodoh.

MEMANG KPM TAK KENAL SIAPA KITA. TAPI MEREKE KENAL KITA DARI NEGERI MANA..

Anonymous said...

Memeranjatkan....
begitu petah skali...
cuma nak maklumkan,
bukan tak dapat posting, cuma lewat sket dipostingkan, so, sebelum dapat posting tue, cari la kejer2 lain aper2 yg patut..jadi guru sandaran ker, noreh getah ker, jaga kedai ker, jangan jadi gigolo or GRO udahler....

Sabar itu separuh dari iman.

Anonymous said...

mulut bacol...
rasis...
mmg xleh jd cikgu..sbb 2 gagal posting...kpm pn knal ko gak
hahaha...

CEKGU CEKGI said...

salam...

Anonymous said...

Sebenarnya ramai yang gagal sebab borang tak lengkap.. kwn aku sampai ic pun lupa bw nak intvw, pastu gagal.. yg dak kpm ni surat twrn biasiswapun x bw masa intvw, pastu tak dpt.. pastu ada setengah ni ambik gambar lekat kat borang tu pakai tshirt round neck ja... kepada sape2 yang nak attend intvw tu maksure bw sume dokumen yg dorg nak.. ambil laa gambar pakai coat2 sikit, baru smart.. pastu kan masa nak jawab insak tu jangan tinggalkan satupun ruang jawapan yang kosong, jwb je sume.. kalo tak cukup masa hitamkan je sume.. itu jer la petua yang bleh kongsi2..

Anonymous said...

beruang kutub! org bodoh dengan org jahat mulut maner ok erk?

Anonymous said...

sy tak setuju dgn beruang kutub..
tlg jgn kaitkan negeri plk pd mslh ni ye..
klu dh org klantan 2 dpt msuk U, itu sbb mmg dia LAYAK..bkn sbb dr negeri mana2..
sy prcaya kamu bkn org klantan..tp kamu tetap dpt msuk U sbb kamu layak..
asal dr mana pn sama je..klu dh layak, tentula dpt..

sy pn taknak ank sy blaja ngn org mcm kamu atau sama spesies ngn kamu..

Anonymous said...

nape nk huru harakn mslh x dpt posting ni ek?
dari isu ank emas,ank perak,anak tiri n segala jns ank KPM..
skang nk kaitkan negeri lak??
xde angin,xde ribut,tup2..
dtg tsunami kutuk budak klantan...
common la..rezeki ALLAH dh tentukn..cpt @ lambat jer...tuduh2 mcm ni settle ke mslh posting ni??

btw..btol ckp anonymous(October 19, 2009 9:38 PM)..setuju sgt3,sbb ayah ak panel intrvw..kdg2 ramai slhkn panel,padahal benda2 remeh je kite abaikan..tingat citer ayh ak masa intrvw calon upsi dr perak,tanya nama sultan perak,dgn yakin jwp raja nazrin..
so,utk beruang kutub,kalau calon 2 yg terslh jwp sampai x dpt posting,np bdk kelantan yg nk kena hentam??????

Anonymous said...

salam...
saya bukan org bidang education, dari IPTA lain, sekadar singgah ke upsikini mungkin ada info buat tunang saya... InsyaAllah bakal guru... baca komen2 diatas, ada yang sampai gaduh2 mengata sana sini... sesuaikanlah diri anda dengan sahsiah keguruan, kalau niat anda ikhlas untuk menjadi seorang pendidik, jagalah tingkahlaku dan bahasa sesuai sebagai Guru, idola masyarakat... kepada yang belum dapat posting, bersabarlah, insyaAllah, rezeki pasti ada. ada sesetengah IPTA yang belum dapat panggilan interview, harap sediakanlah diri seawal mungkin, ambil iktibar dari berita2 kegagalan posting.. mudah2an dapat buat yang lebih baik masa interview dan insak. harapnya, janji KPM yang mengatakn interview seterusnya bulan oktober adalah benar... hari2 menunggu surat temuduga dengan debaran.

AhliUmno said...

SAYA SANGAT SETUJU DENGAN PANDANGAN BERUNAG KUTUB. SAYA PERNAH SATU GROUP DENGAN ORANG DARI KELANTAN. GILA BABI PEMALAS BETUL. SEMUA ASIGMENT KAMI YANG BUAT. MEMANG PEMALAS BETUL ORANG KELANTAN. KALAU KAWAN-KAWAN DARI NEGERI LAIN PERAK KE, P.PINANG KE ATAU SELANGOR KE SEMUA OK. TAK LA CAM ORANG KELANTAN YANG TAHU MENGARAH. TAPI NAJIS BETUL TAK BAGI KOMETMENT DENGAN TUGASAN YANG DI BERI. SO KEPADA YANG TAK SOKONG SI BERUANG KUTUB TU..KONFOM ORANG TU DARI KELANTAN. KALAU TAK KENAPA DIA TERASA. HAHAHA..HIDUP BN.

PenyokongBeruangKutub said...

this msg from aninymous

>>> sy tak setuju dgn beruang kutub..
tlg jgn kaitkan negeri plk pd mslh ni ye..
klu dh org klantan 2 dpt msuk U, itu sbb mmg dia LAYAK..bkn sbb dr negeri mana2..
sy prcaya kamu bkn org klantan..tp kamu tetap dpt msuk U sbb kamu layak..
asal dr mana pn sama je..klu dh layak, tentula dpt..

sy pn taknak ank sy blaja ngn org mcm kamu atau sama spesies ngn kamu..

konfom la dia tak setuju. sebab dia orang KELANTAN..

niko_comey said...

salam...cikgu n bukan cikgu semua...Allah dah tetapkn rezeki msg2!!! jgn gaduh2!!! nie la sbb utama kita tak maju..sbb kita asyik menunding jari antara satu sama lain...sedarlah..walau dr maner pun asal kita...walau sebodoh mana pun kita..walau sejahat n seburuk mana pun kita..wAlau sehebat mana pun kita...jgn dipersoalkan disini!!! yg jd anonymous n tak der namer tue...korang nie ibarat baling btu sembunyi tgn...jgn begitu...kita semua insan biasa....x lps dr buat kesilapan..moga kita muhasabah diri kita kembali...renung2 kn n slmt beramal!!!

Anonymous said...

sy bkn org kelantan..sumpah bukan..
tp terasa gak dgn pandangan beruang kutub n yg lain..slama blaja kat upsi,satu team ngan bdk2 klntan..asement ok jer..bkn negeri yg ten2kan malas n rjin manusia..dri sendiri...waima saya dr phg,ader je member yg sama ngri mls...so xperlu ptr belit negeri,politikkn isu ni...byk lg benda yg bley di bncg dr kutuk mengutuk..yg jelas disini sikap kt sendri..jgn mrhkn nyamuk,kelambu yg awk bkr...kalau la cik beruang kt dpt posting kat klntn,adakah cik beruang akan tolak hanya semata krn smgt kenegrian n politik 2??

semBOYAN said...

gue mau posting ong...
gimana ya?gue dr indon,
ibu2 bapak2 tolong ama ak,
ak sokong umno..
ayuuh..tolong gue dong..
gue jgk melayu boyan..

GERENGIT said...

aik..terasa juga dia yek.. mungkin aweks dia atau gawe dia tu orang KELANTAN kot. kalau tak apasal dia berabis membela nasip orang KELANTAN..

Anonymous kesiannya awak becinta dengan orang KELANTAN.

BiawakMan said...

cakap pasal orang KELANTAN ni..teingat aku semester 1 dulu. Bila sebut "SIAPA NEGERI SARAWAK" adalah 10 20 orang angkat tangan. Dari sabah " 20 30 orang je. Paling sikit dari negeri p.pinang dan perlis. Tak silap sorang je dari perlis. tapi bila sebut dari negeri KELANTAN. wow paling mengejutkan.. hampir 95% dari orang KELANTAN. Saya terfikir pelajar2 dari negeri-negeri selain kelantan tu tak pandai ker apa? Sebab setahu saya ramai lagi kawan2 saya yang minat masuk UPSI tapi tak dapt. kalau tanya result kawan2 saya lebih tingi dari Pelajar dari KELANTAN. cek punya chek.. memang kerajaan ada campur tangan dalam pasal ni. tingo la.. KELANTAN kan ramai pembangkang. Bila kerajaan da ambik durang masuk UPSI bermakna durang terpaksa undi kerajaan.

Saya ingat lagi semester 2.. ada pilihan Raya UMUM. Orang Kelantan Konfon dapat duit balik ke kampung durang untuk menunaikan tanggungjawab sebagai pengundi. sedangkan Pelajar SABAH dan SARAWAK langsung tak kena bagi duit untuk mengundi.

Apa istemewanaya orang kelantan berbanding dengan PELAJAR lain? asal cakap KELANTAN konfom dapat.

Anonymous said...

to beruang kutub...
woi beruang kutub. yang ko jeles kat org kelate apesal..Dah mmg org klantan pndai+bijak. Ko tu bdoh coz tu x dpat posting...hahaahahah...Jgn jeles beb. Klau nk postg cpat bg jer PAS perintah negeri ko...Ko yg bdoh xlulus postg slhkan ore klantan.

Anonymous said...

AKU MEMANG X SETUJU ANGIN DENGAN BERUANG KUTUB YG MENGATAKAN BAHAWA ORG KLATE BOLEH MASUK UPSI DAN MUDAH UNTUK POSTING..MYBE KO DENGKI NGAN DAK2 KLATE YG DPT POSTING SBNRNYA..BDK2 KLATE MMG RAJIN BT KERJA DAN BERSUNGGUH2 DLM MELAKUKAN KERJA TRSEBUT.KTE SBNRNYA PATUT BERSYUJUR KRN DAPAT MASUK U..SAMA2 LA KTE BERDOA UTK MSA DPN KTE AGR DAPAT POSTING..

Anonymous said...

KPM x brt sebelah melainkan guna kabel..aku mmg x stuju angin dgn beruang kutub.org2 klate ni pndai2..sbb 2 mrk dpt msk u..bla duk u diaorg smua rjin bt tugasan..bla d intview utk posting, diaorg ni layak utk jd guru mmandgkan diaorg ni berkaliber utk jd seorg guru... HIDUP KLATE...

Anonymous said...

aku bengang betol dgn kau ni beruang terkutuk..apa ke hal lak kau nak main2 negeri ni woii??cuba kau bagi bagi tau skit kau tu dr negeri MANA??..kau kata bdak2 klantan pemlas n bodoh?? bdak2 klntan ramai bkn stakat di UPSI saja,malas kl kau ni rajin2 melawat kat mana2 pusat pengajian tinggi kat Malaysia ni dn luar negara sekalipun,bdak kelantan lah paling ramai majoritinya ngoK>>..ini buktinya anak negeri kelanatan ni rajin dan sngt pentingkan ilmu..x der nya kerajaan nk bagi mudah2 masuk U kalu result bangang2 mcm bdak2 tmpat kau tu..cuba kau bagi tau kau asal mana sekali lg..aku nk compare dgn negeri kau tu..aku nk compare jgk dgn kemalasan bdak kelantan dgn kemalasan suku sakat anak negeri kau tu..

Anonymous said...

aku bengang betol dgn kau ni beruang terkutuk..apa ke hal lak kau nak main2 negeri ni woii??cuba kau bagi bagi tau skit kau tu dr negeri MANA??..kau kata bdak2 klantan pemlas n bodoh?? bdak2 klntan ramai bkn stakat di UPSI saja,malas kl kau ni rajin2 melawat kat mana2 pusat pengajian tinggi kat Malaysia ni dn luar negara sekalipun,bdak kelantan lah paling ramai majoritinya ngoK>>..ini buktinya anak negeri kelanatan ni rajin dan sngt pentingkan ilmu..x der nya kerajaan nk bagi mudah2 masuk U kalu result bangang2 mcm bdak2 tmpat kau tu..cuba kau bagi tau kau asal mana sekali lg..aku nk compare dgn negeri kau tu..aku nk compare jgk dgn kemalasan bdak kelantan dgn kemalasan suku sakat anak negeri kau tu..

Anonymous said...

aku bengang betol dgn kau ni beruang terkutuk..apa ke hal lak kau nak main2 negeri ni woii??cuba kau bagi bagi tau skit kau tu dr negeri MANA??..kau kata bdak2 klantan pemlas n bodoh?? bdak2 klntan ramai bkn stakat di UPSI saja,malas kl kau ni rajin2 melawat kat mana2 pusat pengajian tinggi kat Malaysia ni dn luar negara sekalipun,bdak kelantan lah paling ramai majoritinya ngoK>>..ini buktinya anak negeri kelanatan ni rajin dan sngt pentingkan ilmu..x der nya kerajaan nk bagi mudah2 masuk U kalu result bangang2 mcm bdak2 tmpat kau tu..cuba kau bagi tau kau asal mana sekali lg..aku nk compare dgn negeri kau tu..aku nk compare jgk dgn kemalasan bdak kelantan dgn kemalasan suku sakat anak negeri kau tu..

Anonymous said...

aku bengang betol dgn kau ni beruang terkutuk..apa ke hal lak kau nak main2 negeri ni woii??cuba kau bagi bagi tau skit kau tu dr negeri MANA??..kau kata bdak2 klantan pemlas n bodoh?? bdak2 klntan ramai bkn stakat di UPSI saja,malas kl kau ni rajin2 melawat kat mana2 pusat pengajian tinggi kat Malaysia ni dn luar negara sekalipun,bdak kelantan lah paling ramai majoritinya ngoK>>..ini buktinya anak negeri kelanatan ni rajin dan sngt pentingkan ilmu..x der nya kerajaan nk bagi mudah2 masuk U kalu result bangang2 mcm bdak2 tmpat kau tu..cuba kau bagi tau kau asal mana sekali lg..aku nk compare dgn negeri kau tu..aku nk compare jgk dgn kemalasan bdak kelantan dgn kemalasan suku sakat anak negeri kau tu..

wokyoh said...

aku bengang betol dgn kau ni beruang terkutuk..apa ke hal lak kau nak main2 negeri ni woii??cuba kau bagi bagi tau skit kau tu dr negeri MANA??..kau kata bdak2 klantan pemlas n bodoh?? bdak2 klntan ramai bkn stakat di UPSI saja,malas kl kau ni rajin2 melawat kat mana2 pusat pengajian tinggi kat Malaysia ni dn luar negara sekalipun,bdak kelantan lah paling ramai majoritinya ngoK>>..ini buktinya anak negeri kelanatan ni rajin dan sngt pentingkan ilmu..x der nya kerajaan nk bagi mudah2 masuk U kalu result bangang2 mcm bdak2 tmpat kau tu..cuba kau bagi tau kau asal mana sekali lg..aku nk compare dgn negeri kau tu..aku nk compare jgk dgn kemalasan bdak kelantan dgn kemalasan suku sakat anak negeri kau tu.. BERSUARALAH RAKYAT KELATE>..

Anonymous said...

aku bengang betol dgn kau ni beruang terkutuk..apa ke hal lak kau nak main2 negeri ni woii??cuba kau bagi bagi tau skit kau tu dr negeri MANA??..kau kata bdak2 klantan pemlas n bodoh?? bdak2 klntan ramai bkn stakat di UPSI saja,malas kl kau ni rajin2 melawat kat mana2 pusat pengajian tinggi kat Malaysia ni dn luar negara sekalipun,bdak kelantan lah paling ramai majoritinya ngoK>>..ini buktinya anak negeri kelanatan ni rajin dan sngt pentingkan ilmu..x der nya kerajaan nk bagi mudah2 masuk U kalu result bangang2 mcm bdak2 tmpat kau tu..cuba kau bagi tau kau asal mana sekali lg..aku nk compare dgn negeri kau tu..aku nk compare jgk dgn kemalasan bdak kelantan dgn kemalasan suku sakat anak negeri kau tu..

Anonymous said...

aku hangin betol dengan beruang terkutuk ni ..anak2 kelate,sila bersuara..jgn maruah kita diperbodohkan2 oleh beruang terkutuk ni..

wokyoh said...

nnnnnnn

wokyoh said...

wqeqweqw

Anonymous said...

wqwqwq

Anonymous said...

aik mesti orang kelantan yang tak setuju tu..hahah...HIDUP BERUANG KUTUB... PAS MEMERENTAH kat negeri korang je la...Tak masuk akal la hanya orang PAS je yang masuk syurga...UMNO tak masuk syurga..apa la PAS... KEPADA yang tak sokoong BERUANG KUTUB tu memang orang kelantan. sebab TERASA...kalau tak pun gawe dia orang KELANTAN. SIAPA CAKAP ORANG KELANTAN PANDAI..hahahahahah... Taik KUCING... Mampos ada 10 Orang kawan aku dari kelantan semuanya BANGANG-Bangan Belaka.BENGONG hahaha....KELANTAN BENGONG..
HIDUP MAHADIR....HIDUP MAHADIR

Anonymous said...

weii bengong sunggoh mu nih..apa kaitan plak cerdik dan bodoh kalu pas ko Bn perintah negeri nya??kalu mu mu dgn anak beranak mu tu asal bodoh dgn pemalas gak, x nati sapo2 perintah..mu nk masuk syurga ko neraka x nati mu asal negeri mana bengong..mu x puas hati sgt sebab anak negeri mu ni mmg bodoh,x layak nk belajar tinggi2,sb tu anak negeri mu x ramai kat U..haha

Anonymous said...

beruang kutub.. bakal cikgu yg akan menjatuhkan maruah guru2 n sekolah yg bakal beliau dpt nanti.. nasib lah guru2 n sekolah 2lau dpt cikgu mcm ni.. pencetus kepada pergaduhan.. tahniah kepada cikgu beruang kutub.. anda layak untuk terima anugerah pencetus pergaduhan yang cemerlang..

Anonymous said...

Dr isu posting ke isu negeri tmbh plk ckit ngan politik..mcm2 la..dh mcm rojak plk..xpyh nk gduh2..aku salah sorang yg xdpt posting..mmang xsalahkan KPM..cma aku heran nape dlu isu INSAK ni xtmbul sngt, hnya minoriti saje yg xdpt posting ( thn2 lps )..tp bla tiba tahun ni bkn main rmai lg..kwn aku ada jmpa sorang pegawai PPD kat tmpt dia..pgawai tu ckp ni la strategi KPM nk kurangkn pngambilan guru wlpun hakikatnye guru xckup..ni soal gawat la..aku pk positif la..xda rezki lg..cuma skrng aku nk ingtkan dak2 junior spya jngn ltakkan hrpn tnggi kat KPM ni..cba la mntak bnda lain gak cam MARA ke..mna tau ada rezeki kat ctu..k..

Anonymous said...

guru bukan sahaja perlu pandai dalam memberi ilmu kepada murid. tetapi harus punyai sikap, hati dan cara pertuturan baik.

orang yang mempunyai sikap dan cara pertuturan yang kurang baik tidak sesuai menjadi guru dan menjadi contoh kepada murid.

kerana murid belajar dari tingkah laku guru

Allah tahu siapa kamu.

Benci Raja said...

kenapa la komen2 dalam post ni bodoh2 n bengong2 belaka..kesian2... Anak melayu menanti buah durian jatuh...untuk dimakan bersama rakan dan keluarga...Pro Kebajikan ke ape ke sama jer..hanya orang bodoh jer yg komen kat sini..tmasuk budak hingusan si raja hasbullah tu.. nantikan episode myedihkan yg bakal mnimpa kturunan raja yg tak bdaulat tu..sebab ape,'lu pikir la sendiri'..

undersky said...

beruangggg..beruangggg...hati kau keras

Anonymous said...

Kesimpulannya, KPM malas buat kerja

Missy said...

politik mmg kotior..bukan dah kotor..aper nak citer.???

Anonymous said...

Bagus Beruang Kutub..nice post.. Aku bukan anti-Kelantanis..tapi pengalaman aku membuatkan aku menyampah giler ngan bdak klantan..bukan semua bdak kelantan teruk, ramai juga yang bagus2..tapi yang perangai x bertamadun tue yg merosakkan pandangan pelajar negeri lain.. jika satu hari nanti mereka nie menjadi guru,,entah bagaimanalah mereka nak mendidik org lain, sedangkan perangai mereka tue sendiri menggambarkan mereka TIDAK LAYAK menjadi guru.

Anonymous said...

Kesian kn kepada semua warga UPSI. baik tak pyh naik taraf sbg UNIVERSITI.. klu maktab kn senang, elaun ada, senang posting.. apalh nasib warga UPSI.. Universiti Pendidikan ttpi selalu di Anak tirikan oleh KPM.. biasiswa takda.. so apa keistimewaan yg ada slps naik taraf.. malah kehilangan semua keistimewaan