July 4, 2009

SMU anggap anggota lain tak ada pengalaman, tak tahu buat kerja

Tanjong Malim, 2 Julai – Masuk hari kedua Minggu Suai Kenal (MSK) bagi pelajar-pelajar baru DPLI, Sahabat Mahasiswa Universiti (SMU) yang sebahagian besarnya menganggotai Sakretariat Minggu Suai Kenal (SMS) sekali lagi mengambil peluang mempromosi diri dengan mengenakan pakaian rasmi mereka malam ini.

SMU yang sebelum ini didakwa semakin kabur hala tuju mereka selepas mandat mengendalikan MSK diberi kepada SMS dikatakan sentiasa mencari ruang untuk menonjolkan nama SMU sepanjang MSK.

Dalam pada itu, timbul cakap-cakap budaya SMU masih berada dalam MSK kali ini meskipun mereka bukan lagi satu-satunya jawatankuasa yang mengndalikan MSK.

Menurut seorang anggota SMS yang tidak mahu namanya didedahkan, SMU masih tidak sedar mereka bukan satu-satunya badan yang bertindak dalam mengendalikan MSK dan anggota SMS yang bukan SMU sering dianggap tidak tahu buat kerja atas alasan kurang berpengalaman.

“Saya merasakan SMU masih mahu mendakwa mereka adalah pengelola program ini walaupun ada anggota bukan SMU dalam SMS”,ulasnya.

“Meskipun kami cuba melaksanakan kerja yang diberi sebaik mungkin, kami tetap dianggap tidak tahu buat kerja semata-mata kerana kami baru dalam program ini”,tambahnya lagi.

Tindakan SMU juga dikatakan kurang disenangi Jawatankuasa Mahasiswa Kolej (JMK) dan pihak pentadbiran kolej. Sehari selepas hari pendaftaran, dilaporkan banyak pihak memberi reaksi negatif dengan tindak-tanduk beberapa ahli SMU.

Seorang ahli JMK yang ditemui meluahkan rasa tidak puas hatinya apabila beberapa ahli SMU seringkali menimbulkan suasana kurang senang dengan JMK.

“Ada beberapa ahli SMU, bukan semua, sering menimbulkan suasana kurang senang dengan JMK dan perkara ini dikatakan berlaku setiap kali tiba hari pendaftaran, MSK, sehinggakan kami sendiri bingung apa masalah mereka ini”,katanya.

Terdahulu, UPSIkini melaporkan pandangan beberapa pihak yang mahu SMU dimansuh kerana sudah hilang peranan dan skop berpersatuan.

2 comments:

tiganaga said...

SMU oh SMU...

Lepas ni, apa kata SMU lobi utk gantikan MPP. Nak jadi MPP kalah la pulak.

Tatau lagi cara mcm mana mau dok kat atas tuu...

Ok la tu SMU... dah suam2 dah... ni je la modal nak bagi org sedar kewujudan korang. huhuhu

مَعهَدين الُمعلمْ said...

bagi ja muzamil tu jadi NC...