July 2, 2009

Sekitar perjalanan pendaftaran pelajar baru DPLI

Tanjong Malim, 2 Julai – Perjalanan pendaftaran pelajar baru bagi program Diploma Pendidikan Lepasa Ijazah (DPLI) yang bermula jam 8.30 pagi tadi dilaporkan berjalan lancar.

Keadaan persekitaran tempat mendaftar juga dilaporkan semakin sesak di beberapa kaunter.

Laluan trafik semakin sesak dengan jumlah kenderaan yang menuju ke tempat pendaftaran semakin bertambah.

11.00 a.m. - Pergerakan trafik menuju ke Kolej Harun Aminurrashid (KHAR) Taman Bahtera dilaporkan terkawal. Hujan renyai-renyai mulai turun di Tanjong Malim.

11.30 a.m. - Perjalanan proses pendaftaran masih berjalan dan dilaporkan lancar. Tinjauan yang dibuat mendapati proses pendaftaran DPLI hari ini lebih tersusun berbanding ISMP. Bilangan ibu bapa dan ahli keluarga pelajar yang datang juga dilaporkan kurang berbanding pendaftaran ISMP tempoh hari.

12.00 p.m. - Hujan mulai berhenti. Kelihatan pelajar yang datang mendaftar bertambah. Dianggarkan 50% pelajar baru DPLI sudah selesai mendaftar.

12.30 p.m. - Di Kolej Zaaba juga dilaporkan peratusan pelajar datang mendaftar bertambah. Pergerakan kenderaan juga terkawal pada ketika ini. Di kalangan pelajar baru, mereka mula membincangkan tentang penginapan mereka sepanjang pengajian.

12.45 p.m. - Pengumuman demi pengumuman disampaikan oleh DJ yang berugas memberi info kepada pelajar baru DPLI. Sebilangan pelajar yang hadir mendaftar jugaa dilihat membawa bersama suami dan isteri masing-masing di samping ditemani anak-anak.

1.00 p.m. - Suasana pendaftaran dilihat tenang dan berjalan dengan baik dan 30 minit yang lalu pendaftaran bagi sesi ketiga sudah dibuka. Ibu bapa juga dilaporkan berpuas hati dengan perjalanan pendaftaran.

1.30 p.m. - Ibu bapa mengambil kesempatan menunaikan solat zohor. Bilangan SMS yang bertugas juga dilaporkan kurang berbanding pendaftaran ISMP kerana MSK bagi pelajar ISMP masih berjalan dan sebahagiannya bertugas di kampus.

2.00 p.m.- Dianggarkan 70% sudah mendaftar di dua tempat pendaftaran – KHAR dan KZ. Keadaan persekitaran terkawal dan pelajar mula naik ke rumah sementara di kolej kediaman untuk tempoh orientasi. Kaunter Pendaftaran Unit Kediaman Luar Kampus dilaporkan kaunter yang paling sibuk.

2.15 p.m.- Bilangan pelajar perempuan yang lebih ramai berbanding lelaki jelas kelihatan apabila sekitar kawasan pendaftaran dan di kaunter-kaunter dipenuhi pelajar-pelajar perempuan.

2.30 p.m.- Cuaca mendung. Beberapa pelajar dilihat mencari tempat menukar pakaian selepas diminta SMS agar memakai pakaian yang ditetapkan sebelum mendaftar.

3.00 p.m.- Hujan mulai turun. Semua pelajar meneruskan sesi pendaftaraan walaupun sedikit terganggu di bahagian khemah (H1N1).

3.20 p.m.- Hujan lebat di Tanjong Malim. Proses pendaftaran diteruskan. Beberapa kaunter dilaporkan lancar tetapi sesak di beberapa kaunter yang lain. Beberapa SMS juga dilihat memayung ibu bapa yang ingin bergerak ke kawasan pendaftaran.

4.00 p.m. - Terdapat beberapa lagi pelajar yang baru samapai ke kawasan pendaftaran. Dilaporkan sehingga kini hampir 85% jumlah pelajar yang ditawarkan datang mendaftar.

5.00 p.m.- Suhu dingin di sekitar kawasan pendaftaran selepas hujan berhenti. Ibu bapa sudah mula bergerak pulang. Bilangan pelajar di sekitar kawasan pendaftaran semakin surut. Bilangan pelajar di beberapa kaunter pendaftaran sudah mula surut.

5.30 p.m.- Beberapa kaunter sudah ditutp. Antara yang awal, khemah Pusat Kesihatan yang membuat saringan pemeriksaan H1N1.

6.00 p.m.- Beberapa kaunter lain juga sudah ditutup. Hampair semua pelajar sudah mendaftar. Beberapa pelajar mengambil kesempatan bergaul dengan rakan-rakan baru yang lain.

6.30 p.m.- Gerai-gerai jualan sudah mula mengemas. Kenderaan sudah mula keluar dari kawasan pendaftaran. Bagi pelajar berkeluarga kebanyakannya mengambil kesempatan makan bersama sebelum pulang.

6.45 p.m.- Semua kaunter sudah ditutup. Kaunter kolej dilaporkan masih menjalankan kerja-kerja pentadbiran memastikan tiada masalah penginapan pelajar sepanjang MSK.

7.00 p.m.- Proses pendaftaran tamat. Tiada lagi kaunter dibuka kecuali kaunter kolej bagi kes-kes luar biasa. Pendaftaran kali ini dilaporkan berjalan lancar dan mengikut seperti apa yang dirancang.

No comments: