July 22, 2009

56% sokong Jawatan TNC HEP&A diberi kepada Prof Shah

Tanjong Malim, 22 Julai – Undian yang dijalankan UPSIkini untuk melihat peratus sokongan Jawatan Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar & Alumni (HEP&A) diberikan kepada penyandangnya Prof. Dr Shaharudin Abd Aziz untuk tempoh 2 tahun lagi mencatatkan peratus setuju sebanyak 56% berbanding tidak setuju sebanyak 43%.

Undian yang dijalankan sejak ura-ura jawatan tersebut bakal disambung beliau mendapat perhatian sebanyak 66 pengundi yang melayari UPSIkini sejak pengundian tersebut dibuka 2 Julai lalu.

Selepas undian tersebut ditutup 20 Julai lalu, peratusan setuju diwakili oleh 37 pengundi manakala tidak setuju, 29 pengundi. Perbezaan 8 pengundi memperlihatkan peratusan sokongan kepada beliau untuk terus memegang jawatan tersebut belum benar-benar kukuh.

Beberapa faktor yang dilihat mendorong pengundi setuju untuk beliau menyambung jawatan tersebut adalah kerana penampilan beliau yang dilihat tidak begitu keras berbanding penyandangnya sebelum ini.

Faktor lain adalah berdasarkan rekod kerja beliau yang sering kali hadir dalam program-program mahasiswa dan memperlihatkan kesungguhannya mendampingi mahasiswa.

Namun begitu, peratusan 43% juga dilihat agak besar dan tidak mempunyai perbezaan yang ketara dengan peratus undi setuju. Antara faktornya adalah kerana keterbukaan beliau dalam memberi peluang kepada mahasiswa bersuara di samping menenggelamkan populariti pihak tertentu dalam politik mahasiswa UPSI.

Selain itu, kecenderungan beliau untuk menyekat beberapa program anjuran mahasiswa yang tidak selari dengan arahan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) juga menyumbang kepada peratusan tidak setuju seperti penarikan semula kebenaran menyertai Ko-SPIN 09baru-baru ini.

Walau bagaimanapun harapan ramai pihak untuk melihat kepimpinan beliau yang lebih adil dan terbuka dalam menerajui JHEPA dalam tempoh 2 tahun akan datang amatlah tinggi selepas beliau disahkan menyambung jawatan tersebut beberapa minggu lalu.

No comments: