July 2, 2009

PTPTN: Wang pendahuluan RM 1500 boleh dibayar secara ansuran

Tanjong Malim, 2 Julai – Perbadanan Tabung Pengajian Tinggi Nasional (PTPTN) pagi tadi dalam sesi taklimat bersama pelajar baru Ijazah Sarjana Muda pendidikan (ISMP) mengumumkan bayaran semula wang pendahuluan sebanyak RM 1500 boleh dilunaskan secara ansuran.

Sebelum ini, wang pendahuluan yang diberi kepada pelajar baru institusi pengajian tinggi sebanyak RM 1500 perlu dibayar sekali gus pada semester kedua pengajian dan dasar ini dikatakan memberi tekanan kepada peminjam apabila baki wang di dalam akaun tidak mencukupi bagi menampung kos sara diri selama satu semester.

Berikutan itu, beberapa pihak terutamanya di kalangan pemimpin mahasiswa membuat cadangan agar bayaran tersebut dibuat secara ansuran.

Antara yang tegas membawa cadangan ini, saudara Akmal Madzir yang kini memegang jawatan sebagai Exco Latihan dan Pembangunan Sahsiah, Majlis Perwakilan Pelajar (MPP). Beliau sebelum ini meletakkan cadangan tersebut sebagai manifestonya semasa Pilihan Raya Kampus (PRK).

Beliau yang mengulas berkenaan pengumuman tersebut mengatakan keputusan PTPTN membenarkan bayaran wang pendahuluan RM1500 secara ansuran adalah hasil daripada gesaan mahasiswa di kampus-kampus yang sudah melalui tekanan tersebut dan tidak mahu pelajar-pelajar seterusnya melalui kesusahan yang sama.

“Ini adalah usaha mahasiswa di kampus-kampus dan keputusan ini memang tepat bagi membela warga kampus yang tertekan dengan pelaksanaan dasar tersebut”ulasnya.

Tambahnya lagi ”meskipun keputusan PTPTN adalah antara manifesto yang saya perjuangkan namun kejayaannya bukan kejayaan saya seorang tetapi adalah kejayaan seluruh warga kampus yang bertungkus lumus memastikan mahasiswa tidak dihimpit dengan masalah kewangan”.

No comments: