July 29, 2009

H1N1 : UPSI ditutup, tangguh kuliah

dikemaskini 10.35 a.m.Tanjong Malim, 29 Julai – Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) mengumumkan penangguhan kuliah serta-merta setelah mendapati beberapa suspek yang disyaki dijangkiti H1N1 positif.

Berikutan itu, semua kolej kediaman turut dikuarantin selepas menerima arahan daripada pihak atasan sebagai langkah berjaga-jaga. Dilaporkan lebih seratus pelajar mengalami simptom-simptom wabak tersebut dan kesemua mereka masih dalam pemeriksaan.

Dalam perkembangan berkaitan, UPSI menutup kampus utama daripada sebarang aktiviti.

Sehingga kini, belum ada pengumuman dibuat daripada pihak Kementerian Kesihatan berkaitan kes terbaru ini.

Karim corner turut tutup kedai
Berikutan penutupan UPSI hari ini akibat kes H1N1 yang dilaporkan positif hasil pemeriksaan yang dibuat terhadap beberap suspek, sebuah warung berhampiran UPSI, Karim Corner turut mengmbil langkah sama untuk menutup kedai buat sementara waktu.

Tindakan ini diambil bagi mengelak orang ramai yang berkunjung ke sana daripada berkumpul untuk mengurangkan risiko penyakit ini tersebar.

Pemeriksaan masih diteruskan
Pihak UPSI dengan kerjasama Bahagian Kesihatan Batang Padang dilaporkan masih meneruskan kerja-kerja pemeriksaan bagi mendapatkan maklumat lengkap berkenaan perkembangan kes ini.

Kakitangan UPSI bertugas seperti biasa
Semua kakitangan UPSI bertugas seperti biasa meskipun UPSI ditutup hari ini. Pihak Pusat Kesihatan menasihatkan semua kakitangan mengmbil langkah berjaga-jaga sebagai langkah pencegahan awal.

KAB gotong-royong sedia makanan
Berikutan arahan kuarantin yang dikeluarkan kepada semua kolej kediaman, Kolej Aminudin Baki (KAB) mengambil langkah menyediakan makanan secara gotong-royong untuk smeua penghuni kolej tersebut.

Pelajar tak dibenar pulang ke kampung
Bahagian Akademik menasihatkan semua pelajar agar tidak pulang ke rumah atau balik kampung meskipun tidak ada kuliah dijalankan hari ini dan meminta semua pelajar menunggu arahan seterusnya daripada pihak UPSI yang akan diumumkan melalui UPSI MyPortal.

4 comments:

areshan said...

kempunan la pelajar upsi x g makan pagi kat karim corner.. :) baru ak nak turun upsi ujung mingu ni... cikgu praktiukum kat SMS.

(D)ulu(A)ku(P)okemon... said...

thanx 4 promote karim korner...
boikot kdai2 taman u..
haha

aku said...

pak cik bas xbrtimbang rsa..
bas dri kz ke ktm,mntk brenti d kampus tpi kna tengking plak..
ptutkah incident sdemikian brlaku???
fkir2 kan lah...

Anonymous said...

mmg pun xder bus dr kz or kab ke kampus utama...
dah dinyatakan pun..
len kali sblm naek bus tanya dulu pak cik bus...
diorg kira baikla sanggup keja 4 hantar kita student yg dikuarantinkan ke KTM or pekan drpd xda bus langsung...
hope hargai apa yg diorg wat...
jgn nak salahkan jgk...

bus direct dari kolej ke ktm or pekan tjg malim ja yang ada...