July 27, 2009

H1N1 : Dua pelajar perakaunan UPSI dikuarantin

Tanjong Malim, 27 Julai - Dua pelajar perempuan program Pendidikan Perakaunan hari ini dikuarantin di Kolej Harun Aminurrashid UPSI kerana disyaki dijangkiti H1N1.

Kedua-dua pelajar terbabit disyaki dijangkiti H1N1 selepas membuat pemeriksaan kesihatan apabila dikatakan mengalami demam dan selsema selepas menghadiri satu program di Universiti Utara Malaysia (UUM), 25 Julai lalu.

Sebaik sahaja disahkan kedua-duanya dikuaratin, kesemua peserta yang mengikuti program tersebut telah diminta membuat pemeriksaan di Pusat Kesihatan UPSI dan hasil daripada pemeriksaan tersebut menunjukkan tidak ada yang dikuarantin selain daripada dua pelajar terbabit.

Kedua-dua pelajar terbabit dilaporkan akan membuat pemeriksaan susulan esok.

Media sebelum ini melaporkan penutupan beberapa Institusi Pengajian Tinggi, Kolej dan sekolah apabila beberapa pelajar didapati positif jangkitan H1N1 termasuk UUM yang membatalkan semua kuliah dan hanya akan dibuka semula pada 1 Ogos ini berikutan beberapa pelajarnya terkena jangkitan penyakit seperti influenza (ILI).

2 comments:

Anonymous said...

salam...setahu sayalah...kat KHAR dah lebih dari 2 orang dikuarantin....dekat KZ pun ada jugak...semuanya ada simtom macam H1N1 tapi dikuarantin untuk menunggu ujian makmal...

Dt said...

pastikan semua pelajar kelas pelajar terbabit dikuaranti termasuklah pensyarah serta keluarga mereka.pelajar yangf kena jangan balik kerana akan menyebabkan lebih ramai kena.semua pelajar upsi.sila kuarantin di kolej atau kediaman rumah sewa.jangan balik kg.nanti lagi merebak.