July 12, 2009

Ko-SPIN ’09 berjaya, wakil Pro Kebajikan hadir tanda sokongan

Tanjong Malim, 12 Julai – Meskipun tidak dibenar hadir sebagai wakil UPSI, wakil Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) dari Pro Kebajikan tetap hadir tanda menyokong program berbentuk ilmiah di samping mengambil peluang mendapatkan maklumat secara lebih jelas perkara yang dibincang dalam kongres tersebut semalam.

Program yang berlangsung seperti yang dirancang turut dihadiri pemimpin mahasiswa dari seluruh Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan juga beberapa Institut Perguruan (IPG). Turut kelihatan kenderaan rasmi beberapa IPG digunakan menghantar wakil IPG masing-masing ke kongres yang dijalankan di Auditorium Muzium, Shah Alam.

Wakil Pro Kebajikan yang hadir ke kongres tersebut menyifatkan program tersebut sebagai pencetus kepada kewibawaan mahasiswa dalam membincangkan isu penting dalam negara dan harus diteruskan di peringkat IPT.

“Pada saya, program ini mempunyai kelas yang sejajar dengan kedudukan mahasiswa apabila isu masa depan dalam hal berkaitan pendidikan dibincangkan secara ilmiah.

“Ini membuktikan bahawa mahasiswa juga mempunyai peranan dan sama-sama memikul tanggungjawab kepada proses pembikinan dasar di samping membawa semua hadirin yang hadir memahami peri pentingnya pendidikan terutamanya Pendidikan Islam kepada anak bangsa”,ulasnya.

Ketika ditanya tentang isu penarikan semula kebenaran mewakili UPSI ke kongres tersebut, beliau berkata “Majlis Tertinggi Pro Kebajikan memutuskan untuk beberapa wakil menemui pegawai HEP yang berkaitan dan kita akan menjadikan isu ini sebagai salah satu bukti mengapa kadang-kala kita bercanggah pendapat dengan HEP dan KPT”,jalasnya.

Program yang berakhir petang semalam dirasmikan oleh Menteri Besar Selangor, YAB Tan Sri Dato Khalid Ibrahim.

No comments: