July 10, 2009

Pelajar perempuan DPLI bimbang tinggal di Studio Prima, PCDC

Tanjong Malim, 10 Julai – Beberapa pelajar Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah (DPLI) yang kini menghuni di Studio Prima (Kota Malim Prima) dan Proton City Development Corporation (PCDC) melahirkan rasa bimbang apabila mendakwa kedudukan rumah yang dihuni mereka kurang selamat.

Sekumpulan pelajar perempuan di Studio Prima yang ditemui mengadu kedudukan rumah mereka yang dikatakan tidak begitu selamat apabila jalan masuk ke rumah mereka di kelilingi bangunan kosong dan tidak digunakan.

“Kami berasa takut untuk keluar terutamanya pada waktu malam untuk mencari makanan dan barang-barang keperluan kerana keadaan dan suasana sekeliling yanag agak membimbangkan dengan dikelilingi bangunan-bangunan kosong dan kelihatan juga apekerja-pekerja asing yang tinggal di sekitar kawasan ini”,kata salah seorang daripada mereka.

Dalam perkembangan berkaitan, sekumpulan pelajar perempuan yang tinggal di PCDC mengadu tentang perkara yang sama apabila kedudukan rumah yang didiaminya berhadapan dengan sebuah rumah yang dihuni oleh sekumpulan pekerja Bangladash. Mereka yang tinggal di aras tiga flat terbabit bertambah bimbang apabila mendapati di kedua-dua aras di bawah rumahnya turut terdapat rumah-rumah yang didiami oleh pekerja Bangladash.

“Kami memang sangat risau dengan kedudukan rumah kami yang dikelilingi pekerja Bangladash sehinggakan setiap kali kami turun tangga, macam-macam perasaan negatif timbul dalam hati kami, bimbang akan keselamatan diri”, jelas salah seoarang daripada mereka.

Katanya lagi"terdetik juga untuk mencari rumah lain tapi kami tak tahu nak cari di mana".

Keadaan sebaliknya pula bagi pelajar lelaki. Mereka yang ditemui berasa selesa dengan kedudukan rumah di Studio Prima dan PCDC yang berhampiran dengan dewan kuliah yang terletak di Proton City.

“Kami rasa inilah kediaman paling strategik (Studio Prima) dengan tempat kuliah kami kerana jaraknya yang dekat dan suasana yang lebih nyaman berbanding di luar”,kata salah seorang daripada mereka.

“Cuma kadang-kadang rasa susah sikit bila air sering terputus dan kami terpaksa angkut air dari bawah tapi kami faham sebab kami dimaklumkan rumah di sini dulu kurang penghuni dan mungkin sebab itu kerja-kerja penyelenggaraannya juga kurang,”tambahnya lagi.

Ahad lalu, proses pendaftaran penginapan pelajar-pelajar DPLI di Studio Prima dan PCDC juga dikatakan kecoh apabila ada pelajar tidak mempunyai rumah untuk menginap dan terpaksa berpindah-randah akibat kekurangan rumah dan kesilapan teknikal dalam menentukan rumah-rumah mereka.

Berikutan itu beberapa kumpulan pelajar mengambil keputusan menyewa di luar.

Pengambilan pelajar DPLI pada sesi kali ini merupakan yang terbanyak berbanding sebelum-sebelum ini apabila seramai hampir 2500 orang pelajar mendaftar 2 Julai lalu.

2 comments:

neopentene said...

Salam. Kalau boleh, selitkan juga gambar ek...kami yang dah pencen dr UPSI teringin nak tahu keadaan kat sana...=) peace admin

Mr. Teller said...

InsyaAllah..
Akan diusahakan..Terima Kasih atas sokongan..