September 30, 2009

KHAR bergegar, kesan gegaran gempa bumi di Sumatera

Tanjong Malim, 30 September – Satu gegaran dilaporkan berlaku di bangunan Kolej Kediaman Harun Aminurrashid kira-kira jam 6.15 petang tadi.

Sumber yang menyampaikan maklumat tersebut kepada UPSIkini melaporkan gegaran dirasai di semua bangunan KHAR. Semua penghuni juga diarahkan turun selepas menyedari berlaku gegaran.

Pada jam 6.40 petang, arahan membenarkan semua penghuni naik ke rumah masing-masing.

Sementara itu, satu amaran bahaya dikeluarkan oleh pihak kolej dan meminta semua penghuni berada dalam keadaan berjaga-jaga sekiranya gegaran berlaku.

Gegaran dikatakan kesan daripada gegaran gempa bumi berukuran 7.9 skala Richter yang berlaku di Selatan Sumatera kira-kira pada jam 6.38 petang tadi, menurut sebuah laman berita online.

Dalam pada itu, sumber berita online turut melaporkan Pusat Amaran Tsunami Pasifik mengeluarkan amaran tsunami kepada Indonesia, Malaysia, India dan Thailand berikutan gempa bumi berukuran 7.6 mangnitud melanda barat Sumatera, jam 6.20 petang tadi.

21 comments:

Anonymous said...

bahtera xrasa pun. ye dok nin

Anonymous said...

Yeke khar bergegar ni. tu la sebab maksiat banyak sangat tuh. Sedar la yang bercouple tuh. anda xda hak selagi belum kawin. ini mengalahkan orang dah kawin. Khar kalau mlm2 penuh org bercouple. Harap2 gegaran tu menggegarkan kepala diaorang.

Alumni Pertama KHAR-Taman bahtera said...

banganan tinggi, bergegar lah.. kat bahtera terrace, kolej2 lain, taman@umah sewa yg duk luar tu sama jugaknya, bercouple2 depan umah, atas moto, kat bahtera terrace berlambak.. Fikir-fikirkan, dan renung-renungkan.. selamat beramal..

Pelajar UPSI said...

buat ke dua2 Anonymous,perkara ini benar, sekalipun saya tidak tinggal d KHAR, saya mengetahui kebenarannya kerana sahabat saya dari UPM pun turut merasa gegarannya... orang bercouple bukan hanya d KHAR sahaja. d Tanjung Malim ni bersepah2 lagi. jangan terkena batang hidung sendiri nanti. sbg org yang hendak menuntut ilmu yang tinggi, kata2 tu hendaklah di jaga. Komen anda itu Seluruh dunia membacanya. Memang la bahtera tak rasa, sebab kita berada di aras yang rendah.jadi bangunan yang rendah kurang risiko untuk bergoyang tidak seperti bangunan tinggi

♥ HeRWaNa HeRMan ♥ said...

salam...

begitulah nampaknya....

housemate pun cerita ada gegaran sekita jam 6 lebih...

nampaknya satu amaran lagi daripada Allah kepada kita selepas H1N1...

Tapi marilah kita katakan pada hati kita, marilah kita sedarkan diri kita bahawasanya ini semua adalah satu teguran dari Allah kepada kita kerana kelalaian kita dalam mentadbir bumi anugerah dari Allah ini dengan baik dan sering melalaikan segala perintah Allah.


Telah tampak kerusakan di darat dan di laut disebabkan karena perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar) (ar-rum: 41)

“Dan pasti kami timpakan kepada mereka sebahagian siksa yang dekat (di dunia) sebelum azab yang lebih besar di akhirat; agar mereka kembali (ke jalan yang benar). (As-sajadah: 21).

sebagai peringatan

Anonymous said...

aku rasalah untuk mengatasi masalah couple yang semakin menjadi-jadi ni. apa kata kita selalu je tanya diaorang. dah kawin ke belum kan. Suruh tunjuk surat nikah sekali. tg malim ni terutama pelajar upsi dah melampau dah ni.Halal haram wat xtahu je. Nanti kene bala habis la..... amal makruf nahi mungkar

Anonymous said...

rupanya pasal bercouple ni ada yang terasa la. Tapi kita kene teruskan jugak. nak couple boleh tapi jangan la sampai melampau. naik moto sama2. bajet dah laki bini kan. Aku harap ada la kes nanti pelajar upsi couple exciden . Pastu mak ayah tau . kan best. sentuh babi boleh samak. kalau sentuh antara bukan muhrim boleh samak dok? Selalu la kita mengajak ke arah kebaikan. Couple pun menurut syariat la. xda la sampai naik moto sama2. tgh2 mlm kuar. apa kes. TIADALAH , JIKA SEORANG LELAKI DAN WANITA YANG BUKAN MAHRAM KELUAR MELAINKAN SYAITAN YANG AKAN MENJADI TEMAN.

Anonymous said...

Ada tak yang berani tonjolkan diri dalam bab couple ni. Silakan dengan tayangkan gambar.........

Student UPSI said...

ok lah tue diorg dating kat tempat terbuka...itu pun nak kecoh...nnti diorg dating dalam bilik bru tau...
hahaha...

aRe-NieS said...

Bahtera Arked pun terasa gegaran tapi x kuat..

untuk anda semua yang berkata begitu.. tolong jaga kata2 yer..
maksiat mana2 pn ada. xsemestinya kat KHAR or Tg. Malim...
anda berkata begitu adakah kerana anda dah cukup sempurna ke nak mengata@menghina orang atau nak mendoakan orang ditimpa mala petaka???

dorang dah besar.. dorang tau fikir.. kalau ada kawan anda yang buat macam tue, tegur dgn cara yang baik. jgn hina dorang... xsemua orang sempurna..

Anonymous said...

nk bercouple tu bole aje..tp ikut lunas islam la...

ape jenis couple kalo ke hulu ke hilir duk bonceng makwe..eiii xmalu ke????

sakit ati tgokkkkkkk

Anonymous said...

dah ada kes kt UITM tahun lepas..couple yg bonceng motor eksiden..makwe @ pakwe itu yg meninggal..lupe dah...

Anonymous said...

ikut la nafsu tuh. maksiat depan mata dah xda org larang. dah nak kiamat dah kot. mark semua yg tunjuk muka ye.

SKUAD AMRU UPSI said...

xtaulah, apa nk jadiii.. pihak universiti mcmna??? dulu hamba ada juga ditugaskan oleh kawan hamba untuk mengambil gambar mereka2 yg bercouple/berduaduaan, di sekitar kolej dan kampus, juga amik gmbar couple duk bonceng motosikal kat dlm kolej/kampus, semua ni untuk dijadikan bahan untuk tatapan pihak hep dan pemimpin persatuan/kelab masa diskusi apa ntah, tp masih xda apa2.. couple ke aper ke jensi maksiat ni mmg dh byk dh berlaku, lau ikut jabatan agama islam perak pun, lam rekod mereka, byk jugak bdk upsi yg kena tangkap, boleh tahan bayknya, couple sesama student, ngan pakwa dr tmpoat lain, ngan budak proton, ngan mat rempit, ngan driver bas pn ada, ngan org tg malim n sekitarnya pn ada.. adusss... apa nk jadi... tu yg kantoi kena tgkap, yg masih xkena tgkap/terlepas tu.. xtau lah mcmana.. masih igt lagi sorg budak upsi ditangkap khlwat kat sebuah chalet tepi pntai kat kelantan ngan pakwenya seorg peg polis thn lps..ish2..

مَعهَدين الُمعلمْ said...

Macam mana esok lusa gegaran itu datang lagi???

Ia datang dalam gegaran yang kuat. jatuh buku-buku daripada rak. Meja dan kerusi di ruang tamu rumah kediaman KHAR terkontang-kanting.

Bangunan blog 2 terbalik menghempak blog 3. blog 3 terbalik menghentam deretan rumah Taman Bahtera. Saat itu cukup ngeri..

Bergelimpangan mayat-mayat warga KHAR... Cukup tragis. Jeritan, ketakutan, tangisan menghiasi suasana. Askar-askar dan pasukan penyelamat mengerumi KHAR. tapi hampa.. hanya 20% warga KHAR masih dipanjangkan nyawanya. yang lain mati bergelimpangan dan tertimbus. Mayat-mayat disusun berderetan dihadapan kedai arkib tunggu dibawa untuk dikebumikan di kampung masing-masing.

lagi tragis ada yang mati saat membuat maksiat....... Nauzubillah..

Anonymous said...

Buat are-nies yg ada gambo tuh

Rajin-rajinlah pergi dengar ceramah agama. Jangan jahil sangat pasal ni. Dah kita duk tg malim so kene la jaga tempat kita. Ingatlah, kalau bala turun, semua kene, yg alim ke, ulama ke kalau maksiat depan mata xditegur. tak insaf-insaf lagi. Atau are-nies pernah monggek........

Manusia xsempurna,
tapi sentiasa memperbaiki diri....

Anonymous said...

...itu pon nk jadi isu...saling menyalahkan org lain...budget diri sendiri tu ok je...jaga diri sendiri dah ar....

aku nye experience mase tsunami 4 taun lps lagi hebat, bgnan bergegar sampai aku yg berdiri n rase nk jatuh,air dlm gelas berkocak.felo wat pengumuman suh berhimpun kt dataran ...mse tu aku kt kolej matrikulasi perak..

itulah ujian dr Allah untuk melihat sejauh mana keimanan dalam diri setiap hambanya...tak kirela yg buat maksiat or tak..muhasabahla diri anda sendiri tanpa menuding jari pada orang lain...istighfar byk2...

Anonymous said...

publisiti murah betul..mcm2 publisiti KHAR nak...sok bila2 nanti kalo brazil gempa bumi...KHAR pun rasa

cikgu said...

ye la..ni bahtera arked pun rase..mula-mula ingat kwan goyang katil..pandang blakang xder pun..pastu rase cm pening2 jer.. bile dah sedar rase takut cz ingat rumah nk runtuh dah cz katanye xder CF lagi..tul ker?

Anonymous said...

aah la...saya naik motor, terasa gegarannya

ibnu bahtera said...

saya tgk masih ada lagi la yg cople ni naik motor, menyakitkan mata je la