September 16, 2009

92% setuju AGM diadakan

Undian bagi mendapatkan maklum balas pembaca UPSIkini berkenaan gesaan MPP Pro Kebajikan supaya Mesyuarat Agung Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) yang melibatkan semua mahasiswa diadakan menunjukkan 92% atau 127 daripada keseluruhan 137 pengundi bersetuju dengan cadangan itu manakala hanya 7% atau 10 pengundi berpendapat sebaliknya.

Gesaan yang disuarakan Exco Akademik & Kerjaya MPP, saudara Arif Mohamad itu dibuat beberapa minggu yang lalu bagi membentangkan segala perbelanjaan MPP sepanjang tempoh satu sidang memegang jawatan tersebut.

Beliau juga mendakwa MPP mempunyai sejumlah wang yang agak besar daripada kutipan yuran MPP setiap pelajar yang mendaftar masuk ke UPSI dan mahasiswa berhak tahu ke mana wang itu digunakan.

Dalam pada itu, katanya, MPP seharusnya bertanggungjawab dalam melaporkan perkara tersebut secara terbuka agar kepimpinan MPP sentiasa bersih dan dilihat bersih daripada penyalahgunaan wang pelajar dan mengembalikan hak tersebut kepada mereka.

Beberapa minggu selepas gesaan itu dibuat, Arif bersama tujuh lagi ahli MPP Pro Kebajikan menyatakan komitmen untuk terus mengadakan AGM tersebut meskipun tidak dipersetujui ahli MPP yang lain.

Dalam kenyataannya itu, beliau berkata MPP Pro Kebajikan bersedia menerima sagala teguran dan kritikan daripada mahasiswa dan akan melaporkan segala perbelanjaan yang digunakan dalam program yang dianjurkan mereka.

Walau bagaimanapun, Yang Dipertua MPP, saudara Mohamad Hairie Abdullah sehingga hari ini masih belum mengeluarkan sebarang jawapan berkenaan cadangan tersebut.

No comments: