September 9, 2009

Pro Kebajikan saran mahasiswa UM tolak e-voting

Tanjong Malim, 8 September – Pro Kebajikan UPSI hari ini menyarankan kepada pengundi-pengundi Pilihan Raya Kampus Universiti Malaya (UM) supaya menolak sistem e-voting yang mahu digunakan di kampus tersebut dalam PRK akan datang.

Saranan tersebut dibuat selepas pentadbiran UM dikatakan bakal menggunakan sistem tersebut untuk pilihan raya akan datang.

Menjelaskan saranan tersebut, Setiausaha Agung Pro Kebajikan berkata UM perlu menolak sistem tersebut kerana sistem e-voting sememangnya diragui ketelusannya dari banyak aspek.

Dalam pada itu katanya, sistem e-voting boleh dimanipulasi sekiranya pihak yang mengendalikan proses itu tidak benar-benar mempunyai prinsip adil apatah lagi kalau sebelum ini mereka pernah dikaitkan sebagai dalang menaja calon-calon yang kononnya bersama universiti.

“Sebagai universiti yang pernah dan sedang menggunakan sistem ini, kami sarankan mahasiswa UM menolak sistem e-voting dan saya kira tak perlu nak hujah mengapa kerana mahasiswa UM pasti boleh fikir apa yang bakal berlaku”,katanya.

Tambahnya lagi,”mahasiswa UM jangan mengharap untuk kembalikan sistem undian manual sekiranya sistem e-voting dah digunapakai kerana alasan demi alasan akan diberikan dan yang paling popular mereka akan kata tidak baik membazir kerana beribu-ribu sudah dilabur untuk bangunkan sistem ini”.

Terdahulu, pentadbiran UM telah menjalankan percubaan sistem ini di kolej-kolej kediaman dan dilaporkan sistem e-voting akan digunapakai dalam PRK bagi pemilihan Majlis Perwakilan Mahasiswa UM 2009/10.

No comments: