January 23, 2010

Kami cadang tangguh atau batalkan saja PRK

Tanjong Malim, 23 Jan- Wakil-wakil calon hari ini mencadangkan supaya pillihanraya kampus (PRK) pada kali ini ditangguh pada suatu tarikh lain atau batalkan sahaja PRK kerana faktor ketidak profesionalan.

“Kami cadangkan agar PRK kali ini ditangguh atau dibatalkan sahaja kerana tidak profesionalan pihak yang menguruskan PRK. Pertamanya berkaitan dengan calon-calon yang sepatutnya tidak layak bertanding tetapi dibenarkan bertanding dan yang kedua, ketidaksediaan pihak HEP yang menjadi pencatur utama dalam PRK.

Menurut salah seorang wakil calon, mereka kecewa atas penerimaan pencalonan calon yang sepatutnya tidak layak oleh pihak HEP. Beliau juga menyatakan bahawa selepas ini pihak HEP tidak perlu menghabiskan duit untuk menganjurkan kem-kem bagi calon.

“Saudara bayangkan, kami perlu memenuhi kem siri 1,2 dan 3 tapi ada calon tu, pergi terus ke kem 3 tanpa mendaftarkan diri untuk ke kem 1 dan 2. Persoalannya, bagaimana mereka boleh pergi ke kem tersebut jika tiada kebenaran daripada pegawai HEP yang bertanggungjawab? Selepas ini, HEP tidak perlu buat 3 kali kem kerana calon-calon selepas ini hanya akan datang satu kem sahaja.

“Setelah pulang dari kem 3, kami merasakan seolah-oleh ada kumpulan tertentu yang cuba untuk mengatur perjalanan PRK dan struktur MPP kali ini. Sebab itu, PRK kali ini dibatalkan sahaja kerana ada tangan-tangan ghaib dibelakang MPP jika MPP kali ini menang. Ataupun PRK kali ini ditangguh sehingga ia benar-benar bersih dari sebarang ketidak telusan,” katanya.

Dalam ketidaksediaan pihak HEP pula, ada wakil calon yang telah mengulang cetak poster kepada warna putih, namun dinafikan untuk mendapatkan cop pengesahan.

“Kami photostat poster atas kertas putih. Namun apabila kami ingin mendapatkan cop, kakitangan di situ menyatakan bahawa hanya kertas berwarna biru atau kuning sahaja dibenarkan. Tapi apabila kami nyatakan tiada dalam peruntukan undang-undang PRK mengenai warna poster dan tiada pemberitahuan ketika berlangsungnya taklimat, mereka hanya memberitahu bahawa ianya arahan pegawai.

“Kami mendapatkan respon pegawai tersebut namun yang mengecewakan beliau hanya menjawab akan membawanya ke dalam meeting pada hari Isnin ini. Kami kecewa kerana tentang soal warna poster pun masih pihak HEP belum bersedia,” tambahnya.

Namun begitu, pihak beliau masih memberikan penghargaan kepada pegawai-pegawai dan sekretariat yang senantiasa jujur dan amanah dalam menjalankan tugas dalam PRK kali ini.

“Terima kasih kepada semua sekretariat dan pegawai yang membantu dalam melancarkan perjalanan PRK kali ini. Kami sentiasa mendoakan kebahagiaan kepada semua selagi semua masih berada dalam lingkungan amanah dan jujur.

4 comments:

Anonymous said...

HEP= badan membodohkan pelajar

Anonymous said...

Nampaknye diorang nak menang tanpa bertanding lg ni.

Anonymous said...

ade je poster yang difotostet dengan kertas putih...
dah digantung dah pon di khar...
mcm mane tu??
x adil ni

Anonymous said...

tak yah la nak mengundi kali nie..adil kepada semua pihak..kuasa di tangan mahasiswa.