January 27, 2010

Mahasiswa disaran tolak calon 'lembut'

Tanjong Malim, 27 Januari - Mahasiswa Universiti Pendidikan Sultan Idris disaran menolak calon 'lembut' dalam pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar yang akan bermula esok. UPSIkini telah menerima beberapa e-mail dari mahasiswa berhubung dakwaan wujud calon 'lembut' dalam pemilihan MPP pada kali ini dan menyarankan kepada seluruh mahasiswa agar menolak calon tersebut.

Menurut Ahmad Wafi yang menjelaskan kepada UPSIkini, beliau mengenali calon tersebut sejak dari bersekolah di Maahad Johor dan beliau bukanlah calon terbaik untuk pilihan mahasiswa. Katanya "aku rasa kita tidak sepatutnya mahasiswa memilih calon itu kerana , pertama dia baru semester 2 dan tiada pengalaman luas berada di UPSI, kedua aku fikir anda sendiri maklum, jadi aku mendedahkan perkara ini kepada anda agar tidak salah membuat pilihan pemimpin pada kerusi umum yang bakal membawa suara anda kelak ".

Dalam pada itu, seorang mahasiswa yang mahu dikenali sebagai Mirza menyatakan agar mahasiswa menolak calon tersebut kerana menjual nama pelajar Pendidikan Islam. Katanya "saya tidak bersetuju dengan apa yang dikatakan oleh calon tersebut dan semalam saya mendengar sendiri katanya 'sayalah satu-satunya pelajar Pendidikan Islam yang bertanding', hal ini seolah-olah dia membesar diri dan meperkecilkan kami pelajar Pendidikan Islam yang lain."

Dalam hal berkaitan, pada pilihan raya kampus tahun lepas nyata calon 'lembut' telah ditolak oleh seluruh mahasiswa apabila Rashid telah dinafikan hak oleh mahasiswa di kerusi umum apabila kalah dalam majoriti yang besar

10 comments:

Anonymous said...

kdg2 org yg lembut nie lg rajin buat kerja berbnding org yg berlagak keras nie..ak bkn ade kwn lembut tp bg ak xperlu wujud diskriminasi..dulu ketua mpp kite lembut...tp thumbs up buat kerja...

Anonymous said...

kah kah kah..woit

pimpinan bitara hantar calon pondan-pondan..

kah kah kah..woit

budak p,islam ponn ada pondan ka..

kah kah kah..woit

baru sem 2 dah nak jadi MPP..

kah kah kah ..woit

baru habis jadi budak sekolah da nak wakil pelajar..


kah kah kah ...woit

pimpinan bitara hotak , ambik calon tangkap muat...

kah kah kah ...woit

teruskan tradisi MPP pondan ..

kah kah kah..WOIT

jom kita bersama Majlis Perwakilan Pondan ..


KAH KAH KAH...

jOM KITA BERSAMA PIMPINAN BITARA..KAH KAH KAH..

Anonymous said...

panggil lembut buat aper...panggil je pondan...

Anonymous said...

assalamualikum...adakah muzzakir afiq calon yg dimaksud kan...adakah kerana sifat lembut dia,dia tidak boleh menjadi pemimpin..agak dangkal pemikiran seperti ini...sepanjang mengenali beliau saya tidak pernah lihat beliau berperwatakan atau berpakaian seperti perempuan...malahan beliau juga mempunyai latar belakang agama yg baik..dan menjadi pelajar terbaik STAM peringkat negeri johor...

Pengalaman?saya tidak melihat soal pengalaman sebagai satu masalah besar. kerana ini bukan kali pertama calon tahun 1 bertanding menjadi mpp.

Rasheeda (MPP 07/08-aspirasi
Nurhisham che hamid (mpp 08/09-kebajikan
Muzaitul akma(mpp08/09-kualiti



mereka adalah mantan2 mpp yg bertanding semasa semeter 2 tidak kira samada mereke berada di ideologi yg mana..mereka telah berjaya menjalankan amanah sebagai mpp dengan baik.

saya percaya, pelajar tahun 1 yg ingin bertanding mempunyai semangat cintakan upsi yg tinggi. mereka bersemangat utk mencurahkan bakti dan tenaga sebagai ahli majlis perwakilan pelajar. adakah wajar kita menyekat calon yg sangat2 bersemangat ini.

sy berharap supaya semua mahasiswa/i memberi sokongan kpd calon yg benar2 layak n bersemangat utk menjaga kebajikan pelajar tidak kira apa jua ideologi mereka

Anonymous said...

pondan dah tentu lembut...
tapi...
lembut belum tentu pondan..
so...x perlu lah kita menjatuhkan hukum kepada dia selagi mana dia x menjadi pondan..

bukannya mereka saja2 mintak ngan TUHAN supaya menjadi lembut...kita sepatutnya bersyukur kerana dia x menjadikan kelembutan dia sebagai alasan untuk menjadi PONDAN.

kita sepatutnya memberi sokongan dan menerima mereka sebahagian daripada kita supaya mereka tidak rasa terpulau dan memilih jalan yg salah...pada masa itu, adakah kita sanggup dipersalahkan?

jika kita lihat,terdapat beberapa lelaki lembut kt upsi ni yg pilih badan uniform seperti SUKSIS n PALAPES utk bergiat aktif...sbb apa?sbb walaupun mereka lembut...jiwa mereka tetap lelaki...mereka percaya mereka adalah lelaki walaupun fizikal mereka lembut...dan pastinya mereka bukan pondan

orang yg menuduh mereka pondan sebenarnya adalah lebih PONDAN dari mereka...kalau anda anak JANTAN berhadapanlah secara JANTAN dgn mereka.bukan menuduh,memburuk2kn mereka dibelakang...ibarat baling batu sembunyi tangan..renung2kanlah

miharbi-sama said...

keras atau lembut bukanlah satu masalah yg besar..yg penting boleh buat kerja..ramai org yg 'bermulut besar' tp x pandai buat kerja x guna jugak..sebelum nak mempertikaikan org lain,cerminlah diri anda dahulu..kalau sekiranya ada calon lembut yg berani bertanding di kerusi MPP, mgp anda yg menganggap diri 'keras' tdk berani bertanding..

Anonymous said...

kalau korang tak kenal muzakkir...jgn cakap mcm2...nak tau ko kene jumpe rakan2 sekolah dia dulu...baik ke jahat...bukan korang yang boleh nilai...tapi nak wat cam na...perkara akhir zaman...fhm2 la...lembut ke keras ke...keje tetap kene buat...

Anonymous said...

adakah bila seseorang tu lembut dia x layak utk jd pemimpin?cetek sggh pemikiran org yg merasakan diri mereka "keras"

tiganaga said...

Balik-balik bole buat kerja. balik2 bole buat kerja. kita pilih wakil pelajar. bukan PEKERJA!!!

Wakil pelajar ni PEMIMPIN. Korang tak malu ke, nanti yang wakili kita kat mana2 acara penting seorang yang tak lengkap pakej pemimpin dia???

Aku pernah kena sindir dgn dak universiti lain. kata YDP UPSI lembik! MALU woiiii.

Senang cerita, ada ke menteri2 dalam MALAYSIA ni lembut???? Jangankan menteri, nak jadi PTD pun takkan lepas weiii.

Aku bukan anti lembut. aku ada ramai kawan lembut. TAPI tolongla, PEMIMPIN itu ada kredibiliti dan personaliti yang khusus. tegas. mantap. berkarisma.

harap semua faham!

Anonymous said...

alah..
pandai cakap..
yg tukang cakap 2 dah cukup keras kew nak jadi pmimpin?
cukup sangat kew sifat pimpinan yg ada dalam diri kau 2?
cakap besar boley la..
stakat cakap dalam blog...
g mati la..
kalo ko dah rasa ko 2 perfect sangt.
calonkan lah diri ko..
x yah pakai cakap dalam blog.
Allah cipta manusia 2 dengan sebaik2 kejadian.
menghina seseorang ibarat menghina Penciptanya.
TUNJUKKANLAH KEJANTANAN KO 2....