January 23, 2010

Sekitar penamaan calon semalam - kemaskini


2.45 – Para penyokong pihak yang bertanding memenuhi ruang legar Bitarasiswa. Borang-borang salinan pencalonan ditampal pada board untuk tatapan umum dan bantahan. Kelihatan beberapa pihak sedang sibuk mengisi borang bantahan.

4.00 – Tempoh bantahan tamat dan menunggu keputusan bantahan dari bahagian bantahan yang di ketuai oleh Prof Sabri untuk pengumuman sebarang perubahan yang diterima.


4.45 – Penyokong calon masuk kembali ke Bilik Seminar Bitarasiswa untuk pengumuman keputusan bantahan , pengumuman calon , taklimat kempen dan taklimat e-voting.

5.15 - Prof Sabri mengumumkan keputusan bantahan. Terdapat 3 bantahan telah dibuat terhadap seorang calon umum dan 2 calon masing-masing dari Fakulti Sains Teknologi dan Fakulti Sains Sosial Kemanusiaan. Dua bantahan ditolak dan satu bantahan diterima melibatkan calon umum. Bantahan yang diterima dikatakan hanya melibatkan perkara teknikal iaitu kesilapan kecil pada borang pencalonan yang tidak termaktub secara jelas dalam peraturan pemilihan MPP.

5.30 – Kelihatan calon umum yang dibantah Mohd Azri Amatan bergegas bertemu dengan sekretariat pemilihan untuk mengemukakan keraguan kerana sebelum itu beliau telah bertemu dengan sekretariat pemilihan dan bertanya tentang borang beliau sama ada layak atau tidak, namun pada masa itu sekretariat jelas tidak menyatakan perkara yang benar dan adil dimana mereka menyatakan borang beliau tiada masalah.

5.45 – Pengumuman calon telah dibuat oleh En. Faizi dimana keputusan 31 calon yang layak bertanding termasuk 6 menang tanpa bertanding, masing-masing di Fakulti Sains Sukan, Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia dan FTMK. Terdapat 8 calon umum layak bertanding dan selebihnya dari calon fakulti.

6.00 – Taklimat kempen telah diberikan oleh En. Shuhir dimana syarat –syarat kempen pada PRK kali ini wujud sedikit perubahan. Perubahan melibatkan kawasan rapat umum iaitu kolej kediaman dan sekitar kampus yang hanya melibatkan 3 kawasan iaitu sebelah Surau an-Nur, Bitarasiswa dan ruang legar dewan kuliah. Kempen dibenarkan di bilik kuliah dengan kebenaran pensyarah. Seperti dijangkakan kempen tidak dibenarkan sama sekali menunjukkan kelompok tertentu sama ada dari aspirasi atau sebaliknya.

6.15 – Taklimat e-voting telah diberikan oleh Tuan Hj. Nazri dan bangkit beberapa calon dan wakil calon menyatakan keraguan mereka dengan sistem ini , termasuk beberapa perkara berbangkit berkaitan gambar calon pada laman UPSI portal yang disarankan oleh calon Mohd Zahar untuk ditukar kepada gambar terbaru.

6.30 – Taklimat tamat dan kelihatan kedua-dua belah pihak sibuk untuk persiapan kempen dan diumumkan tempoh kempen bermula pada jam 6.30 petang semalam dan diumumkan calon-calon boleh mengambil poster di pejabat JHEPA.

1 comment:

Anonymous said...

berkenaan isu bantahan terhadap saudara mohammad azri amatan, sila lawati blog beliau di http://mohammadazriamatan.blogspot.com/