January 26, 2010

Mahasiswa desak tolak calon tidak ikut syarat

Tanjong Malim , 26 Januari - Seluruh mahasiswa Universiti Pendidikan Sultan Idris disaran agar menolak 6 calon tidak mengikut syarat pemilihan MPP yang telah layak bertanding atas percaturan pihak-pihak tidak bertanggungjawab. Enam calon terbabit sepatutnya tidak layak bertanding atas sebab-sebab yang tidak munasabah, malah 3 daripadanya tidak mengisi borang pencalonan pada awal pemilihan semester lepas.

Menurut beberapa mesej diterima UPSIkini menerusi Facebook, rata-rata mahasiswa mendesak agar UPSIkini mendedahkan kepada mahasiswa mereka yang sepatutnya tidak layak bertanding tetapi dibenarkan atas kepentingan pihak tertentu dan menafikan keadilan kepada orang lain ditolak oleh mahasiswa.

Katanya, "aku tidak akan terima calon yang tidak tahu malu dan tidak pandai menilai dimana keadilan dalam perkara yang dilakukan, orang macam ini tidak boleh jadi pemimpin , saya sarankan kita guna kuasa mahasiswa tolak mereka kerana jelas pemimpin sebegini tiada integriti, dicatur oleh pihak berkepentingan dan tidak boleh jadi pemimpin, aku anggap pemimpin sebegini adalah pengecut."

Dalam pada itu, JHEPA sehingga hari ini masih belum menjelaskan kepada mahasiswa sebab-sebab 6 calon tersebut layak bertanding walaupun telah menafikan keadilan kepada calon-calon yang memenuhi syarat pertandingan. Keenam-enam calon terbabit tidak ikut syarat pemilihan dari awal proses pemilihan , tidak mengisi borang pencalonan siri kem kepimpinan dan dibenarkan untuk bertanding.

Dalam hal berkaitan, beberapa mahasiswa menyatakan bahawa PRK kali ini lebih buruk berbanding sesi lepas kerana dikatakan terdapat percaturan pihak-pihak tertentu untuk memenangkan calon berkepentingan.

No comments: