January 23, 2010

Jangan jadi penghasut, elak politik sentimen


Tanjong Malim , 23 Januari - Tempoh penamaan calon telah berlangsung dimana tempoh kempen bermula. UPSIkini telah menerima mesej dari laman Facebook wujud dakwaan dari wakil calon yang cuba dihasut oleh seorang mantan MPP dari Fakulti Bahasa, Khairiah yang menyatakan 2 calon Fakulti Bahasa adalah pembangkang.

Tindakan mantan MPP ini menunjukkan pemikiran cetek yang jelas menunjukkan mentaliti sentimen yang tidak profesional dalam menyertai pilihan raya kampus. Seorang calon terbabit menyatakan bahawa “ kami semua menyetai PRK adalah disebabkan sayang kepada UPSI dan mahasiswa. Kami sepenuhnya mendokong cita-cita universiti tidak wujud dakwaan kami pembangkang seperti kata beliau. Kalau beliau mahu mewujudkan sentimen seperti itu, saya cabar beliau datang berjumpa dengan kami berbincang hal sebenar!”.

Tindakan tidak profesional golongan yang kononnya menyatakan pendokong universiti adalah menggambarkan mentaliti rendah kepimpinan mahasiswa tersebut yang sepatutnya mereka perlu bersaing secara sihat dan adil, bukan mewujudkan sentimen seperti itu.

No comments: