January 3, 2010

KPM perlu adil, sokongan padu terhadap kenyataan Naib Canselor

Oleh : Mohamad Izwan
Salam sejahtera,

Pertamanya, saya ingin menyatakan sokongan padu terhadap kenyataan Naib Canselor UPSI, Prof. Datuk Dr. Aminah Ayob yang disiarkan dalam Buletin Utama, semalam. Semangat juang kami akan terus bersama Datuk.

Pembaca yang di hormati sekalian, saya berpandangan bagi mereka yang telah mendapat tempat di perkhidmatan perguruan kerajaan mahupun swasta mungkin menarik nafas lega kerana isu ini tidak menjejaskan masa depan mereka, tetapi pernahkah pihak bertanggungjawab berfikir kesan kenyataan yang dibuat terhadap pelajar-pelajar yang sedang dalam pengajian mahupun yang sedang menunggu posting? Sudah tentu semangat juang mereka terjejas dan berfikir kembali tentang masa depan mereka.Bagaimana kita hendak melahirkan guru yang berkualiti sedangkan dalaman bakal guru itu sendiri telah ‘runtuh’.

Kalau difikirkan di luar ruang lingkup itu,pernahkah mereka berfikir tentang masa depan bidang profesion guru itu sendiri, kalau pergolakan sebegini berlaku tanpa kesudahan, bagaimana kita hendak memupuk minat anak-anak muda sekarang menyertai profesion yang mulia ini sedangkan ramai yang mungkin akan menganggur.

Selain itu, ada benarnya pelajar perlu mencari kerja di bidang swasta tapi adakah ia satu kepastian bahawa semua akan mendapat tempat di bidang swasta? Mungkin sebilangan kecil dapat mengatasi masalah ini tapi bagaimana yang selebihnya?

Apa yang mungkin terjadi pada mereka yang mungkin menganggur? Sebulan atau dua bulan? Setahun atau dua tahun? Mungkin selepas beberapa lama isu ini akan selesai tapi adakah mereka yakin, adakah masyarakat yakin dengan kualiti guru yang menganggur ini?

Pastikah mereka masih ingat tentang apa yang mereka pernah belajar dulu? Yakinkah anda bahawa mereka masih mempunyai jati diri seorang guru? Jika itu yang berlaku, bagaimana kita hendak mencapai piawaian Standard Guru Malaysia (SGM) ? Dimana kualiti guru yang kita cari? Renungkanlah.

Mungkin benar ‘posting’ bukan hak istimewa pelajar UPSI, tetapi sudah jelas unjuran yang di buat UPSI tidak melebihi unjuran yang di buat oleh Kementerian Pelajaran Malaysia,mengapa isu ini timbul ? Kementerian perlu bijak menyelesaikan isu ini tanpa berat sebelah, tanpa menganiaya mana-mana pihak.

Semua di atas adalah sekadar pendapat.

Sekian terima kasih.
*Penulis merupakan salah seorang pengikut setia UPSIkini yang telah menghantar pendapat beliau ke upsikini@gmail.com

52 comments:

Anonymous said...

Jika benar adanya lambakan guru dan sudah tiada tempat untuk guru-guru lepasan IPTA, mengapa permintaan untuk menjadi guru sandaran dan ganti masih diambil?

Anonymous said...

tidak sokong la pendapat ini. Ingat upsi je ke ambik budak pendidikan. Memang la melebihi.kweng kweng... Terima lah hakikat untuk bersaing dengan pelajar universiti lain. Bukan cop jaminan untuk mendapat kerja terus. Korang xpernah fikir ke keadaan pelajar universiti lain yang juga bersusah payah mencari perkerjaan. Aku memang sokong betul pendapat tim menteri. Pelajar universiti perlulah bersaing untuk mendapat tempat. Begitu juga kos lain, engineer, ptd, ahli sains, akauntan dan sebagainya. Kalau nak dikirakan mahu kerja semua orang mahukan kerja dan mempunyai kelayakan. Tetapi PERLU DIINGAT BAHAWA YANG TERBAIK SAHAJA AKAN DITERIMA. Kalau lah situasi ini berlaku maka alamatnya, semua fakulti akan dijanjikan perkerjaan. Kalau yang ambik kejuruteraan bila abis belajar akan dijanjikan menjadi jurutera. Banyak cantikkkkkkkkkk.

Keadilan Bersama said...

aku dak dpli:

Aku rasa terpanggil korang dak upsi nak buat demo ke ape ker...

Blom demo kat kpm ko demo kat padang tu upsi dulu...
Xpayah la nak salahkan sape2, korang igt x rakan-rakan universiti lain relax buat demo pasal PRK or isu-isu berbangkit..Belom dpli ni aku nk tgk sgt dak ismp g buat demo menuntut hak.. Yg elok korang g ke KPM Putrajaya sendiri, pakat2 naik komuter ramai2.

Keadilan Bersama said...

Buat Kawan-Kawan DPLI
jangan duk tertekan dengan x dapat posting ke ape ke... Lau KPM X nak postingkan kita maknanya satu tindakan yang bodoh telah diambil coz free 13k lebih dihabiskan untuk seorang student DPLI. Kita cari kerja lain. Buat plajar ismp, bersama-sama kita kumpul hutang ptptn untuk membangunkan negara kita. Byk lg peluang kerja kat putrajaya untuk di isi pelajar lepas ijazah mcm dak ismp..Ko hantar resume jer kat jabatan kerajaan mcm aku dulu..

Anonymous said...

saya pula tdk menyokong langsung pendapat anonymous yg kedua ni...apa yg dimaksudkan dengan pendapat tersebut ialah pengambilan pelajar pendidikan semua universiti bukan upsi jerk...berfikirla skit,ini mereka semua pelajar PENDIDIKAN jadi mestilah ke arah untuk mendidik, takkan nak jadi kerani atau tukang masak pulak. Kalau jurusan lain seperti kejuruteraan atau akauntan tu lain la kat syarikat ladang kelapa sawit atau cybercafe pun diaorg blh bekerja. semua ni adalah isu kualiti sebenarnya, kalau nak ikutkan yang terbaik yang posting tu semua belum tentu boleh mengajar dengan baik...buat kajian skit sedare...

Anonymous said...

saya pula tdk menyokong langsung pendapat anonymous yg kedua ni...apa yg dimaksudkan dengan pendapat tersebut ialah pengambilan pelajar pendidikan semua universiti bukan upsi jerk...berfikirla skit,ini mereka semua pelajar PENDIDIKAN jadi mestilah ke arah untuk mendidik, takkan nak jadi kerani atau tukang masak pulak. Kalau jurusan lain seperti kejuruteraan atau akauntan tu lain la kat syarikat ladang kelapa sawit atau cybercafe pun diaorg blh bekerja. semua ni adalah isu kualiti sebenarnya, kalau nak ikutkan yang terbaik yang posting tu semua belum tentu boleh mengajar dengan baik...buat kajian skit sedare...

ajie said...

aku lagi le angin.. minta masuk upsi tak dapat 2... usahkan nak jadi cikgu,nak masuk pun diaorang x bagi... demmm...

Anonymous said...

hahahaha. yelah xkan upsi je. Tapi kerajaan dah ada standrd dia nak ambik guru ni. Sebab tu diadakan interview bahlol. Sape2 pun leh jadi guru la saudara. Kekadang jurutera lagi hebat mengajar dari cikgu yang dilatih. Buktinya banyak saudara. Jangan la sempit sangat. Sebab tu dikatakan yang terbaik je akan dipilih. Cikgu ni dia leh masuk semua la. Sebab tu dia leh lompat jawatan lain dalam kerajaan. Banyakkan info saudara,,,,,,,,,,,,

Anonymous said...

g posting sekolh pondok la. wat amal sikit kalu kata nak bagunkan anak bangsa

GymAn_azMaN said...

Salam Kawan2 seperjuangan.....

1st sekali aku nak kongsi ngan korang....berita tv3 ada mengatakan terdapat 400 kekosongan guru terutama bahasa melayu n sejarah di pahang...kawan aku serta 4 orang rakan yang lain anak negeri pahang sendiri keluaran upsi ada antaranya memag major bahasa melayu yang masih menunggu posting macam aku ni...telah pergi ppd seperti biasa mengisi borang permohonan GSTT?guru ganti dsbnyalah....lepas 2 apa yang dimaklumkan mereka ditolak mentah2 kerana katanya lepasan upsi tunggu jerlah posting.....memang aku tau kita akan posting tapi persoalannya BILA? mungkin setahun mungkin 2 tahun atau mungkin 3 tahun lagi? bayangkan apa kejadahnya orang2 kpm mahupun ppd mengamabil mereka yang tiada langsung tahu apa itU P&P, apa itu sukatan mata pelajaran, apa itu pedagogi pendidikan apa itu psikologi pendidikan untuk membentuk anak-anak didik di sekolah...mereka ini akan masuk ke sekolah terpinga-pinga tak tau nak buat apa......APakah salah dan dosanya diletakkan dulu guru2 yang memang dah terlatih ini untuk sementara waktu bagi menunggu guru2 dipostingkan......aku rasa kita sanggup terima gaji 1000- 1900 sementara menunguu posting...jangan cakap kerajaan takda duit itu adalah kenyataan paling bodoh apabila seorang menteri keluarkan.....bayangkan lama menunggu otak para guru ini bukannya otak ajaib...makin diperap makin kuranglah apa yang boleh kami praktikkan di sekolah.....plzlah 4 tahun kami bersengkang mata, menahan lapar dan dahaga, meminjam duit entah pada sesiapa,untuk memenuhi tuntutan agama mencari ilmu untuk dicurah kepada anak bangsa...namun kerana pengaruh POLITIK kita telah dipersiakan dan dinafikan hak untuk posting...plzlah KPM kami ini bukan bahan mainan politik korang untuk diperlekehkan....KPM wat macam ni makin benci kami pada anda semua.....Berikan hak kami untuk sama2 membangunkan tanah air tercinta......tak perlu ambil KPLI, DPLI GSTT kalau dah tau lambakan guru...tak ke namapak sangat KPM ni bodoh dan tak reti buat kerja............kesian KPM di ketwakan oleh anak-anak hingusan atas keterbukaan kebodohan pemimpin sendiri....sekian dulu HIDUP GURU!!!!! teruskan perjuangan kita yang belum selesai.....

cinta Ilmu said...

Assalamualaikum

Saudara GYMAN, bercakap macam orang xde pegangan AGAMA. Hati2 dengan bahasa yang anda gunakan. Kita semua manusia. INsya Allah...Allah dah tentukan rezeki kita..Berkat kesabaran besar ganjarannya

Anonymous said...

salam. sori kerana mencelah skit kt sini. sy mmg xder kaitan semua ini. cuma blog nie menarik perhatian sy utk mencoret serba sedikit pendapat sy nie. mmg upsi bukan salah 1 universiti yg mengeluarkan budak pendidikan. tp mai kita ramai2 pikir. nama penuh upsi adalah Universiti Pendidikan Sultan Idris dan kita pun sedia maklum bahawa universiti ini HANYA mengeluarkan pelajar jurusan pendidikan yang bermakna mereka akan menjadi seorang guru. so masalah nye skrg, knape universiti lain mempertikaikan upsi dalam mencari kije lain selain seorang pendidik? sy taw mmg ader ramai bakal jurutera, arkitek, peguam, akauntan & banyak lagi kursus lain yang tidak mempunyai pekerjaan. tetapi pada sekeping kertas yang mereka perolehi selama 4 tahun mereka belajar hanya mencatat Ijazah Sarjana Muda Pendidikan dimana ijazah ini tidak laku sama sekali dalam mana2 bidang perkhususan yang lain, tidak seperti kursus akauntan, kejuruteraan, ekonomi & byk lagi. kta leh amik cth kejuruteraan. sya amik cth nie bkn sbb sy anti budak kejuruteraan tp disebabkan sym mg budak kejuruteraan. Mmg x dinafikan zaman skrg ssh nk cari kijer. Sama macam sy alami 2 3 tahun yg lepas. Da pelbagai kijer sy cari. Dari kijer tol sampai la sy jadi jurutera sepenuh nya. Malah sy pernah jadi guru ganti. Kijer mendidik nie bukan satu kijer mudah seperti org lain tgk jika kita sendiri x alami sendiri. Sy sempat alami 6 bulan dan sy brani ckp yg sy x berani amik risiko utk jadi seorg guru w/pun sy ada master dlm bidang kejuruteraan awam. Kalau diberi pilihan sy akan pilih kije jurutera dr jd seorg guru. Bidang kejuruteraan ini ada byk peluang pekerjaan sebenar nya bukan seperti kursus pendidikan. Ini pendapat sy. So kita jgn la dengki dengan sesame sendiri. Rezeki xkn lari kalu kita pandai cari. Dan tolong la jangan tutup periuk nasi org lain. Sy berharap pada kpm tolong la fikirkan masa depan pelajar yg mengambil kursus pendidikan ini. Jangan jadikan isu ini sebagai senjata dalam politik. Ingatlah, Allah sentiasa mendengar rintihan dan keluhan umat-Nya. Jangan kerana nila setitik abis susu sebelanga dicurah DAN jangan kerana seorang ahli politik salah cakap abis satu Kabinet kena hentam. Sekian…

Anonymous said...

boleh tolong tunjuk tak subjek pendidikan empat tahun tu. kami nak tengok subjek apa yang sampai tak boleh nak cari kerja lain.......... cakap tanpa fakta........

GymAn_azMaN said...

salam saya nak mencelah apa yang ditulis oleh cinta ilmu...anda mengatakan saya seperti tiada agama...terpulang pada anda untuk menilai saya..memang saya aku saya tak sempurna mana bukannya kaki surau or kuliah agama...tetapi saya masih mengerjakan suruhannya dan mengamalkan apa yang halal dan membezakan apa yang haram....saya melontarkan apa yang terbuka dalam hati saya...saya akui kata2kata saya agak kasar..tapi i2lah hakikat zaman sekarang kalau tak dihentuk takkan terjaga.....saya tak marah KPM mahupun mana2 puhak andai mereka bijak dan faham akan situasi dan memainkan peranan mereka....bukan mengeluarkn kenyataan yang membabi buta tanpa sebarang fakta yang releven....mungkin cinta ilmu tidak dapat atau tak faham apa yang berlaku....apa2pun saya minta maaf jika menguris perasaan cinta ilmu saya gak manusia biasa yang tidak sesaat pun mampu lari dari kesilapan....cuba berada di tempat kami mahasiswa pendidikan 4 tahun kami bersengkang mata untuk bergelar pendidik yang mana ini juga harapan kedua orang tua kami...kerana ada masalah2 yang tidak sepatutnya kami yang mendapat tempiasnya....tolonglah bgtau kami kenapa kalau lebihan guru wujudnya GSTT yang semakin banyak sekarang?????apa benda ni....kalau nak buat salah pon pandai2lah sorok ini tidak terang2 benda yang tak betul didepan kami....kami sayangkan profesion perguruan ini...4 tahun kami dilatih dengan pelbagai skill untuk menjadi guru bitara....KPM PERLU ADIL i2 saja yang kami minta...

Anonymous said...

kepada sedara GAYMAN.. alamak salah sebut... GYMAN, dasar pendidikan negara dilaksanakan oleh KPM selepas diluluskan parlimen. saudara GAYMAN bebas bagi pendapat, tapi bagilah pendapat yang membina, bukan nak salahkan orang lain, salahkan KPM,GSTT,KPLI,DPLI. kalau saudara GAYMAN hebat mesti xde masalah nak dapat tempat mengajar. saudara GAYMAN ambik dulu MEDSI ngan temuduga, dah lepas baru bising nape x posting. tak gitu GAYMAN? alamak salah sebut lagi, GYMAN.. hahahahaha

rambo malaya said...

komen berapi2
tp anonymous je
azwan ali pon berani lg r dr kowg2 ni(ada kaitan ke?)
bosan dowh

Anonymous said...

Kepada pelajar yang tgh gila tuh. terima la hakikat. Korang kene tengok degree korang. Contohnya kaunseling dengan pendidikan. Sama je subjek yang di universiti lain. Cuma bezanya korang tambah satu tahun untuk subjek pendidikan. Aku nak tanya la bebudak ni, yang cakap belajar dalam suasana pendidikan.... universiti lain tidak mendidik ke? Apa yang mendidiknye sehingga insak pun ramai gagal? Jaga la hati pelajar universiti lain yang sememangnya lebih hebat dari universiti korang. Apa nak kecoh... Saya menyokong cadangan untuk degree pendidikan ini dibuka. Baru lah isu ini tidak timbul. Tetapi untuk dibuat dasar ini sekarang pun kerajaan tidak mempunyai masalah, yang masaalahnya ialah universiti korang ini kurang pendedahan berbanding universiti lain. Tengoklah menteliti pelajar upsi, posting problem tetapi dihalakan kepada budak dpli, kpli, ipg. Lawak lah, korang cuba la cari yang merangka dasar saudara... Camni la ibaratnya. Mak korang kene baling dengan batu, tapi korang marah pada batu tuh, tapi tak marah pada yang tukang baling batu tu. Anda Paham. Susah la cakap dengan budak2.

Aku bukan mentaliti rendah.....

GymAn_azMaN said...

berani kerana benar....kalau setakat nak bercakap takda nama mahkamah pun kalah...apa2pun kawan2 seperjuangan teruskan perjuangan kita yang tak sudah..aku percaya setiap benda yang baik n mulia yang kita perjuangkan pasti ada syaitan2 durjana yang cuba memerangi kita....allahu akbar!!! hidup guru!!!

Anonymous said...

saya pula tdk menyokong langsung pendapat anonymous yg kedua ni...apa yg dimaksudkan dengan pendapat tersebut ialah pengambilan pelajar pendidikan semua universiti bukan upsi jerk...berfikirla skit,ini mereka semua pelajar PENDIDIKAN jadi mestilah ke arah untuk mendidik, takkan nak jadi kerani atau tukang masak pulak. Kalau jurusan lain seperti kejuruteraan atau akauntan tu lain la kat syarikat ladang kelapa sawit atau cybercafe pun diaorg blh bekerja. semua ni adalah isu kualiti sebenarnya, kalau nak ikutkan yang terbaik yang posting tu semua belum tentu boleh mengajar dengan baik...buat kajian skit sedare...

January 4, 2010 1:53 AM

AKU PULAK TAK MENYOKONG KO DALAM BEBERAPA PERKARA YANG KO CAKAP. KALAU BELAJAR PENDIDIKAN NAK JADI CIKGU, YANG BELAJAR KEJURUTERAAN PUN PASTINYA NAK JADI JURUTERA. TAPI BLEH JE DIORANG NI LARI BIDANG JADI KERANI, KERJA KILANG DLL BILA XDE PELUANG JURUTERA. NAPE YANG BELAJAR PENDIDIKAN TAKLEH WAT CAM YANG TAK BELAJAR PENDIDIKAN? KAT SITULAH BARU KITA NAMPAK KUALITI ATAU TAK PELAJAR PENDIDIKAN NI. AKU RASE KO PUN KENA WAT KAJIAN JUGA..

UPSI HANDBALL CLUB said...

salam...sori la tp bhasa aku mmng kasar..
dlm banyak2 komen yg aku bc kn..komen si Anonymous la yg plaing bangan skali...bodoh tp berlagak pandai...

"Anonymous Anonymous said...

boleh tolong tunjuk tak subjek pendidikan empat tahun tu. kami nak tengok subjek apa yang sampai tak boleh nak cari kerja lain..... cakap tanpa fakta........"

ni subjek yg aku amik kt UPSI...

Registered Courses

Semester 1 Sesi 2009/2010
Course Desc Group Credit Hours Registered Date
2 QSS1171B Rock/Wall Climbing B 1 17 Jul 2009 08:43
3 SGS3073 Presentation Skills A 3 16 Mar 2009 15:11
4 SSP4223 Metodologi P & P Pendidikan Seni A 3 16 Mar 2009 15:07
5 SVF4015 Final Project A 5 16 Mar 2009 15:10
6 UBI1013 General English B 16 Mar 2009 15:13
Semester 2 Sesi 2008/2009
Course Desc Group Credit Hours Registered Date
7 KPN2043 Pengujian, Pengukuran & Penilaian Pendidikan I 3 24 Sep 2008 08:50
8 QSS1141D Kemahiran Ikhtisas Hoki B 1
9 QSS1151H Bola Baling A 1
10 QSS3083 Kaedah Pengajaran Pendidikan Sains Sukan A 3 24 Sep 2008 08:56
11 SIS3053 Advertising Design IV A 3 24 Sep 2008 08:51
12 SIS3063 Copy Writing A 3 24 Sep 2008 08:51
Semester 1 Sesi 2008/2009
Course Desc Group Credit Hours Registered Date
13 KPT2063 Rekabentuk Instruksional dan Teknologi Z 3 25 Mar 2008 02:08
14 QSK2023 Kurikulum Falsafah Sains Sukan A 3 25 Mar 2008 01:54
15 QSS1013 Kaedah Latihan Dan Suaian Fizikal A 3 25 Mar 2008 01:53
16 SIS3043 Advertising Design III A 3 25 Mar 2008 02:00
17 SSP3093 Kurikulum Pendidikan Seni A 3 25 Mar 2008 13:57
18 SVS3073 Computer Aided Design B 3 25 Mar 2008 02:01
Semester 2 Sesi 2007/2008
Course Desc Group Credit Hours Registered Date
19 KPP1033 Psikologi Pendidikan I 3 02 Oct 2007 05:33
20 QSS2293 Kepegawaian/Pengadilan Sukan Dan Olahraga A 3 03 Oct 2007 14:51
21 QSS3073 Pengujian, Pengukuran dan Penilaian Sains Sukan A 3 03 Oct 2007 20:04
22 SIS2023 Advertising Design II A 3 02 Oct 2007 05:40
23 SIS2032 Pengarah Seni A 2 02 Oct 2007 05:43
24 SVS2093 Photography A 3 02 Oct 2007 05:44
25 UKB1012 Bimbingan dan Penasihatan R 2 03 Oct 2007 14:50
26 UPE1012 Pengantar Etika L 2 02 Oct 2007 05:41
Semester 1 Sesi 2007/2008
Course Desc Group Credit Hours Registered Date
27 KPD2053 Pedagogi Pendidikan N 3 03 Apr 2007 11:52
28 QSS1023 Pendidikan Luar A 3 03 Apr 2007 11:54
29 QSS1033 Anatomi Dan Fisiologi Manusia A 3 03 Apr 2007 11:55
30 SGS2032 Teknologi Percetakan A 2 03 Apr 2007 16:13
31 SIS2013 Advertising Design I A 3 03 Apr 2007 11:52
32 UBI1022 Communicative English II V 2 03 Apr 2007 11:51
33 UKP1051 Teater dan Drama A 1 03 Apr 2007 11:56
34 UPP1022 Pemikiran Strategik dan Inovatif B 2 03 Apr 2007 11:52
Semester 2 Sesi 2006/2007
Course Desc Group Credit Hours Registered Date
35 KPF1013 Falsafah Pendidikan dan Kurikulum F 3
36 SSS1022 Asas Grafik B 2 28 Sep 2006 03:28
37 SVS1032 Computer and Software B 2 28 Sep 2006 03:42
38 SVS1082 Tipografi B 2 28 Sep 2006 03:36
39 SVS2082 Creativity and Effective Thinking A 2 22 Jan 2007 11:03
40 UBI1012 Communicative English I O 2
41 UBM1022 Bahasa Melayu Profesional Q 2
42 UKS1031 Bola Sepak C 1 16 Jan 2007 17:46
43 ULE1012 Hubungan Etnik P 2
Semester 1 Sesi 2006/2007
Course Desc Group Credit Hours Registered Date
44 KPS1023 Sosiologi Pendidikan G 3
45 SSL1012 Pengenalan Kepada Sejarah Seni A 2
46 SSS1012 Lakaran Asas E 2
47 SVL1012 Sejarah Rekabentuk A 2
48 SVS1022 Fundamental Of Art C 2
49 UKK1011 Perkasa AT 1
50 ULT1012 TITAS W 2
51 UTM1013 Asas Teknologi Maklumat dan Komunikasi J 3
Total 129
....

ape yg ko tau....
ko mcm org buta yg berlagak nk bawak keta...
katakn klu aku pg mintak keje kt advertising company dan pada mase yg sama bdk u lain..contohnya uitm pn apply job yg sama ngn aku..
comform dia yg dpt sbb....
degre yg sama tp bezanya dia xde pendidkan dan akunyer degre berpendidikan..
klu ko nk tau besar beza dia tu bodoh...
lain kali ckp pakai akal fikiran,,jng pakai otak sbb lembu pn ade otak..

Anonymous said...

eh upsi handball yang dia tanya kos pendidikan apa yang korang ambik tu sampai 4tahun tuh. Bukan subjek entah apa2 la. yang pegi masukkan subjek design la apa la apa kes. owww xingat mybe kuat sangat main kot sampai dah xboleh nak baca dengan teliti. tapi xpe gua xkisah. Lepas ini posting kat taski ke ok gak. Kat sekolah agama rakyat pun banyak diperlukkan tenaga pengajar, pondok-pondok agama. Korang boleh curahkan apa yang dipelajari kat sana. Katakan budak upsi boleh!........

AzmAn AloYaa said...

hahahah akan aku nak tulis apa yang aku ambil 4 tahun kat upsi ni....semalam dalam berita Dato najib ada cakap dia nak guru2 didedahkan dengan kaedah n pedagogi pendidikan bagi meningkatkan mutu pengajaran di sekolah...so memang dah tau jawapannya upsi telah di ajar semua i2......siapa nak sangkal lagi...

Anonymous said...

yg upsi handball tue tulis subjek yg diamik la... kalu baca betul2 maybe anonymous faham subjek aper yg dia amik... upsi handball cuma nk ckp dia pun amik seni tp seni dlm pendidikan... lbh krg dgn advertising... so beza nya dgn diorg blja advertising utk diajar kt skolah tp bukan utk industri... tue jer.. sy bdk skolah pun leh faham.. camaner bdk U xfaham... pelik btl camaner leh masuk U... jgn marah ek... huhuhu

Anonymous said...

hina sgt ke sekolah pondok dan taski tu?

UPSI HANDBALL CLUB said...

xde sape yg pandang hina kt sek pondok n taski...ko je yg aku rase memain2 kn nama sek pondok tu...

ko mmng tnyer kos pendidikan ape..tp aku ciap bg detail lg tu..maklum la org bodoh ni klu xterang btl2 susah nk paham...aku amik kos design sbb aku minat n ajar budak2 sek pasal design di malaysia...bg bukak skit mata org malaysia pasal design ni...

lg satu ko ckp blh pg mengajar kt sek pondok kn...tu lg satu ko tunjuk kebodohan ko....nk pg mengajar xde masalah kt cna tp adakah kos yg dipelajari di upsi sama dngn sukatan di sek pondok..ko penah belajar di sek pondok ke..ko tau ape yg diaorg ajar...ko jng main2 ngn sek pondok..aku org kelantan n tmpat aku bnyk sek pondok n aku pn penah belajar d ctu n aku lbh tau dr ko..
sbb menteliti org mcm ko la profesion perguruan di msia susah nk maju...pg sek ajar bnda xtau...nanti jd cam subjek pj...time kelas pj cikgu baling 1 bola rebut ramai2..cikgu lepak kt bwh pokok..ni jd sbb ade yg otak bodoh cm ko la...

Anonymous said...

hanya ada 1 cara utk menyedarkan org atasan yang langsung tidak mahu mendengar masalah pelajar yakni rakyat....

jatuhkan pemimpin yg sombong,bodoh dan bongkak..

smua di tgn anda...menteri bukan dilahirkan trus jd menteri,mreka dipilih oleh rakyat...
bile menteri x dgr mslh rkyt maka jgn salahkn menteri..salahkn tgn2 busuk yang mengundi menteri itu..

fikirkan..

Anonymous said...

Kepada pelajar yang tgh gila tuh. terima la hakikat. Korang kene tengok degree korang. Contohnya kaunseling dengan pendidikan. Sama je subjek yang di universiti lain. Cuma bezanya korang tambah satu tahun untuk subjek pendidikan. Aku nak tanya la bebudak ni, yang cakap belajar dalam suasana pendidikan.... universiti lain tidak mendidik ke? Apa yang mendidiknye sehingga insak pun ramai gagal? Jaga la hati pelajar universiti lain yang sememangnya lebih hebat dari universiti korang. Apa nak kecoh... Saya menyokong cadangan untuk degree pendidikan ini dibuka. Baru lah isu ini tidak timbul. Tetapi untuk dibuat dasar ini sekarang pun kerajaan tidak mempunyai masalah, yang masaalahnya ialah universiti korang ini kurang pendedahan berbanding universiti lain. Tengoklah menteliti pelajar upsi, posting problem tetapi dihalakan kepada budak dpli, kpli, ipg. Lawak lah, korang cuba la cari yang merangka dasar saudara... Camni la ibaratnya. Mak korang kene baling dengan batu, tapi korang marah pada batu tuh, tapi tak marah pada yang tukang baling batu tu. Anda Paham. Susah la cakap dengan budak2.




Aku sependapat dengan pendapat ini!

Anonymous said...

Member aku bagi blog ni suruh aku baca sebab dulu aku pernah apply UPSI dan diterima,nasib baik Guru kaunseling aku nasihat pikir masak-masak sebelum jawab tawaran tu.. Cuba bdk2 UPSI pergi buat research pendidikan kat Universiti lain. Tak nafikan subject namanya sama mungkin code berbeda tapi cuba tengok modulenya. Bila aku tengok modulenya, tahap ketinggalan zaman.. Universiti lain dah ubah module pembelajaran tapi UPSI masih guna lagi. Teknologi dah berubah tapi di UPSI masih guna teknologi lama. Apa yang aku nampak study kat UPSI ni takde beza dengan IPGM. Bila aku tanya KPM, feedback yang aku dpt IPGM lagi comprehensive dari UPSI. So kat UPSI memang stuck la kena tunggu posting jadi cikgu sekolah kerajaan. Kalau nak apply sekolah swasta memang tak tersaingnya.
Kalau korang tak percaya cuba check berapa ramai pensyarah UPSI yang blah dari UPSI mengajar di Universiti yang lain.
Kalau tak percaya lagi.. cuba korang check UPSI duduk rating ke berapa dlm ranking Universiti di Malaysia.
Tak percaya gak lagi.. cuba tanya pihak Universiti kenapa UPSI tak dpt geran pendidikan dari Kerajaan dari budget 2010 sebaliknya UKM dapat. Kalau betullah UPSI ni specialise mengeluarkan bakal pendidik.
Maka jangan ingat korang dari UPSI jer yang ada Ijazah Pendidikan dan layak dpt keutamaan untuk posting.
Korang tau tak kenapa sekolah swasta memilih guru yang ada pengalaman dlm bidang yang mereka ambil? Kerana mereka memerlukan guru yang mempunyai pendedahan dlm teknologi terkini dan industri tersebut. Ini kerana tidak semua pelajar itu akan masuk universiti ada yang akan keluar bekerja. Bukan setakat nak ajar ikut buku text saje.
Korang tak boleh dpt posting atau bersaing di open market, bukan salah kerajaan atau universiti. Takde siapa pun yang paksa korang masuk Universiti dan takde Universiti yang merayu suruh korang masuk. Kalau dah nampak takde kerja pandai-pandai la cari kerja lain, jangan asyik sibuk menyalahkan pelbagai pihak.

Anonymous said...

gma..mu keno saba meta..lani meme kpm problem ngan upsi..aku hok posting pun ado prob lg..hok lain kecek sene jah..

Anonymous said...

HIDUP GymAn_azMaN!!

cikgu perantau said...

salam sejahtera kpd semua peninjau blog ini.....

komen saya pada anonymous ke-2.....saudara/i,ada benarnya kata saudara utk kami bersaing dgn IPT lain tp...perlu diingat...ijazah kami berbeza dgn saudara/i...mgkin ijazah saudara adalah ijazah sarjana muda kaunseling, tapi apa yg berbeza dgn kami adalah ijazah sarjana muda kaunseling dengan pendidikan...ini mmbawa mksd bahawa ini bkn ijazah yg menawarkan 'open market' hrp saudara fhm apa itu 'open market'....benar juga ada sebilangan yg menawarkan 'open market' tp itu hanya sebilangan kecil shj....yg kedua, saudara mengatakan kami perlu bersaing dgn IPT lain...benar...dan kami mmg dh lama bersaing dgn IPT lain....tp adakah saudara/i sedar bhw kami perlu memberi keutamaan pada pelajar lepasan IPG?bkn itu shj...pljr yg mendapat tajaan juga di utamakan barulah kami di dalam senarai posting tersebut....adkh saudara tahu,terdapat 27 IPG d seluruh negara?adkh sadara/i tahu berapa keluaran IPG?sila amik tahu perkembangan tersebut.....

komen pada anonymous ke-8....saudara/i...mgkin ada benarnya jurutera boleh mengajar lebih baik dr guru...tp brp org yg anda tahu di benar2 boleh mngajar?1?2?atau 3?andainya sadara/i kaji kembali jurutera yg anda mksdkan itu, adkh anda pasti beliau tahu apa itu domain2 dlm PNP?mgkin beliau hnya pakar mengajar dlm bidang kejuruteraan shj...tp adkh beliau tahu apa itu falsafah pendidikan negara?pedagogi Pendidikan?adkh beliau tahu apa itu psikologi pendidikan?adkh beliau tahu melahirkan pelajar yg seimbang dari segi JERIS?mgkin saudara/i sndiri tidak tahu apa itu JERIS.....jd sblm saudara/i mengatakan org lain 'bahlol' pada kaca mata saudara/i...cube lihat diri saudara/i sendiri.....

komen kpd "cinta ilmu"....saudara/i....mmg benar Allah sudah menetapkan rezeki masing2 n berkat kesabaran besar ganjarannya, tp saudara/i perlu ingat tanpa usaha semuanya tidak bermakna....rezeki tidak dtg bergolek....dan isu2 yang di utarakan ini adalah 1 usaha bersama untuk mencari jln yg terbaik bg semua pihak.....harap maklum....

komen utk anonymous ke-17... saudara/i ....saudara mengatakan kaunseling dgn pendidikan sama dgn kaunseling IPT lain,yg beza hanya perkataan "pendidikan" dan tmbahan 1 tahun..utk pengetahuan saudra/i, kaunseling dgn pendidikan bermksud kaunseling dlm bidang pndidikan shj dan ianya bukan open market,berbeza dgn "kaunseling" shj.....oleh yg demikian,sy masih belum jumpa lagi kilang mahupun syarikat yg ada sekolah utk pemegang "kaunseling dgn pendidikan" ini memohon...hrp maklum....

kepaga anonymous ke-28....tlg jgn bagi jwpn tergantung...itu bukan fakta,tapi auta...sila kemukakan bukti...harap maklum....

cikgu perantau said...

salam sejahtera kpd semua peninjau blog ini.....

komen saya pada anonymous ke-2.....saudara/i,ada benarnya kata saudara utk kami bersaing dgn IPT lain tp...perlu diingat...ijazah kami berbeza dgn saudara/i...mgkin ijazah saudara adalah ijazah sarjana muda kaunseling, tapi apa yg berbeza dgn kami adalah ijazah sarjana muda kaunseling dengan pendidikan...ini mmbawa mksd bahawa ini bkn ijazah yg menawarkan 'open market' hrp saudara fhm apa itu 'open market'....benar juga ada sebilangan yg menawarkan 'open market' tp itu hanya sebilangan kecil shj....yg kedua, saudara mengatakan kami perlu bersaing dgn IPT lain...benar...dan kami mmg dh lama bersaing dgn IPT lain....tp adakah saudara/i sedar bhw kami perlu memberi keutamaan pada pelajar lepasan IPG?bkn itu shj...pljr yg mendapat tajaan juga di utamakan barulah kami di dalam senarai posting tersebut....adkh saudara tahu,terdapat 27 IPG d seluruh negara?adkh sadara/i tahu berapa keluaran IPG?sila amik tahu perkembangan tersebut.....

komen pada anonymous ke-8....saudara/i...mgkin ada benarnya jurutera boleh mengajar lebih baik dr guru...tp brp org yg anda tahu di benar2 boleh mngajar?1?2?atau 3?andainya sadara/i kaji kembali jurutera yg anda mksdkan itu, adkh anda pasti beliau tahu apa itu domain2 dlm PNP?mgkin beliau hnya pakar mengajar dlm bidang kejuruteraan shj...tp adkh beliau tahu apa itu falsafah pendidikan negara?pedagogi Pendidikan?adkh beliau tahu apa itu psikologi pendidikan?adkh beliau tahu melahirkan pelajar yg seimbang dari segi JERIS?mgkin saudara/i sndiri tidak tahu apa itu JERIS.....jd sblm saudara/i mengatakan org lain 'bahlol' pada kaca mata saudara/i...cube lihat diri saudara/i sendiri.....

komen kpd "cinta ilmu" .... saudara/i....mmg benar Allah sudah menetapkan rezeki masing2 n berkat kesabaran besar ganjarannya, tp saudara/i perlu ingat tanpa usaha semuanya tidak bermakna....rezeki tidak dtg bergolek....dan isu2 yang di utarakan ini adalah 1 usaha bersama untuk mencari jln yg terbaik bg semua pihak.....harap maklum....

komen utk anonymous ke-17... saudara/i ....saudara mengatakan kaunseling dgn pendidikan sama dgn kaunseling IPT lain,yg beza hanya perkataan "pendidikan" dan tmbahan 1 tahun..utk pengetahuan saudra/i, kaunseling dgn pendidikan bermksud kaunseling dlm bidang pndidikan shj dan ianya bukan open market,berbeza dgn "kaunseling" shj.....oleh yg demikian,sy masih belum jumpa lagi kilang mahupun syarikat yg ada sekolah utk pemegang "kaunseling dgn pendidikan" ini memohon...hrp maklum....

kepaga anonymous ke-28....tlg jgn bagi jwpn tergantung...itu bukan fakta,tapi auta...sila kemukakan bukti...harap maklum....

cikgu perantau said...

salam sejahtera kpd semua peninjau blog ini.....

komen saya pada anonymous ke-2.....saudara/i,ada benarnya kata saudara utk kami bersaing dgn IPT lain tp...perlu diingat...ijazah kami berbeza dgn saudara/i...mgkin ijazah saudara adalah ijazah sarjana muda kaunseling, tapi apa yg berbeza dgn kami adalah ijazah sarjana muda kaunseling dengan pendidikan...ini mmbawa mksd bahawa ini bkn ijazah yg menawarkan 'open market' hrp saudara fhm apa itu 'open market'....benar juga ada sebilangan yg menawarkan 'open market' tp itu hanya sebilangan kecil shj....yg kedua, saudara mengatakan kami perlu bersaing dgn IPT lain...benar...dan kami mmg dh lama bersaing dgn IPT lain....tp adakah saudara/i sedar bhw kami perlu memberi keutamaan pada pelajar lepasan IPG?bkn itu shj...pljr yg mendapat tajaan juga di utamakan barulah kami di dalam senarai posting tersebut....adkh saudara tahu,terdapat 27 IPG d seluruh negara?adkh sadara/i tahu berapa keluaran IPG?sila amik tahu perkembangan tersebut.....

komen pada anonymous ke-8....saudara/i...mgkin ada benarnya jurutera boleh mengajar lebih baik dr guru...tp brp org yg anda tahu di benar2 boleh mngajar?1?2?atau 3?andainya sadara/i kaji kembali jurutera yg anda mksdkan itu, adkh anda pasti beliau tahu apa itu domain2 dlm PNP?mgkin beliau hnya pakar mengajar dlm bidang kejuruteraan shj...tp adkh beliau tahu apa itu falsafah pendidikan negara?pedagogi Pendidikan?adkh beliau tahu apa itu psikologi pendidikan?adkh beliau tahu melahirkan pelajar yg seimbang dari segi JERIS?mgkin saudara/i sndiri tidak tahu apa itu JERIS.....jd sblm saudara/i mengatakan org lain 'bahlol' pada kaca mata saudara/i...cube lihat diri saudara/i sendiri.....

komen kpd "cinta ilmu"....saudara/i....mmg benar Allah sudah menetapkan rezeki masing2 n berkat kesabaran besar ganjarannya, tp saudara/i perlu ingat tanpa usaha semuanya tidak bermakna....rezeki tidak dtg bergolek....dan isu2 yang di utarakan ini adalah 1 usaha bersama untuk mencari jln yg terbaik bg semua pihak.....harap maklum....

komen utk anonymous ke-17... saudara/i ....saudara mengatakan kaunseling dgn pendidikan sama dgn kaunseling IPT lain,yg beza hanya perkataan "pendidikan" dan tmbahan 1 tahun..utk pengetahuan saudra/i, kaunseling dgn pendidikan bermksud kaunseling dlm bidang pndidikan shj dan ianya bukan open market,berbeza dgn "kaunseling" shj.....oleh yg demikian,sy masih belum jumpa lagi kilang mahupun syarikat yg ada sekolah utk pemegang "kaunseling dgn pendidikan" ini memohon...hrp maklum....

kepaga anonymous ke-28....tlg jgn bagi jwpn tergantung...itu bukan fakta,tapi auta...sila kemukakan bukti...harap maklum....

Anonymous said...

ape korg berbalah dlm ni.. adoi laaa... yg budak2 upsi ni pun satu.. klu bengang kat dpli, korg g mogok dlm upsi tu, suh upsi boikot jgn bukak program dpli dlm tu... tp rsnye ade je program dpli kan? sme tu sbab duit jerr... korg yg jd mgsa.. agaknye kpm xnk amik korg sbab xdak kualiti kot.. tgk gaye pun mcm xde sahsiah guru pun..

1 lagi, jgn la korg bengang pasal kpm amik gstt tu.. diorg pun nk cr rezki mcm korg.. korg bru lmbat posting pun nk kecoh.. rmai je lgi siswazah lain nganggur or keje x tentu hala.. korg bru diuji sikit dh nk kecoh.. sabar laa.. rezki ade dimana2.. doa byk2.. jgn gaduh2.. sok luse keje 1 bumbung gak kan

Anonymous said...

FAKULTI PENDIDIKAN UKM
- Aku sokong kenyataan di bawah ni..

Member aku bagi blog ni suruh aku baca sebab dulu aku pernah apply UPSI dan diterima,nasib baik Guru kaunseling aku nasihat pikir masak-masak sebelum jawab tawaran tu.. Cuba bdk2 UPSI pergi buat research pendidikan kat Universiti lain. Tak nafikan subject namanya sama mungkin code berbeda tapi cuba tengok modulenya. Bila aku tengok modulenya, tahap ketinggalan zaman.. Universiti lain dah ubah module pembelajaran tapi UPSI masih guna lagi. Teknologi dah berubah tapi di UPSI masih guna teknologi lama. Apa yang aku nampak study kat UPSI ni takde beza dengan IPGM. Bila aku tanya KPM, feedback yang aku dpt IPGM lagi comprehensive dari UPSI. So kat UPSI memang stuck la kena tunggu posting jadi cikgu sekolah kerajaan. Kalau nak apply sekolah swasta memang tak tersaingnya.
Kalau korang tak percaya cuba check berapa ramai pensyarah UPSI yang blah dari UPSI mengajar di Universiti yang lain.
Kalau tak percaya lagi.. cuba korang check UPSI duduk rating ke berapa dlm ranking Universiti di Malaysia.
Tak percaya gak lagi.. cuba tanya pihak Universiti kenapa UPSI tak dpt geran pendidikan dari Kerajaan dari budget 2010 sebaliknya UKM dapat. Kalau betullah UPSI ni specialise mengeluarkan bakal pendidik.
Maka jangan ingat korang dari UPSI jer yang ada Ijazah Pendidikan dan layak dpt keutamaan untuk posting.
Korang tau tak kenapa sekolah swasta memilih guru yang ada pengalaman dlm bidang yang mereka ambil? Kerana mereka memerlukan guru yang mempunyai pendedahan dlm teknologi terkini dan industri tersebut. Ini kerana tidak semua pelajar itu akan masuk universiti ada yang akan keluar bekerja. Bukan setakat nak ajar ikut buku text saje.
Korang tak boleh dpt posting atau bersaing di open market, bukan salah kerajaan atau universiti. Takde siapa pun yang paksa korang masuk Universiti dan takde Universiti yang merayu suruh korang masuk. Kalau dah nampak takde kerja pandai-pandai la cari kerja lain, jangan asyik sibuk menyalahkan pelbagai pihak.

January 7, 2010 1:40 PM

Anonymous said...

org lain yg amik lain2 course selain pendidikan xterjejas pon. jgn mengharap benda yang tak mungkin. cuba berpijak di bumi nyata. sampai bila mahukan subsidi (pertolongan) sampi bila2 la bangsa Malaysia akan mundur jika semua berfikiran seperti penulis blog ni.

Anonymous said...

kesian la budak upsikan,
aku tgk universiti lain ok je. Kuat betul melenting budak upsi. Haha patut la ramai xlepas tapisan.


Ex edu
USM

Anonymous said...

Apa kata budak upsi buat mogok ramai-ramai supaya dgree diaorang dibuka untuk market...
agak-agak diaorang nak x?hehe

Anonymous said...

budak upsi dh diam kejap la.. agaknye dh posting kot.. xpun tgh wt asgmen

Anonymous said...

saya masuk upsi, saya jadi cikgu senang xpayah menggangur nanti. Mak ayah saya pun selalu cakap gtu. Saya tak minat pun cikgu ni. Tapi kije sekarang payah. Tak boleh memilih sangat. Cikgu pun gaji mahal gak. banyak cuti. hehe. bualan ismp sebelum masuk uuuuuuuuupsi. hehe

cikgu perantau said...

salam sjahtera semua....

semua lantang berbicara dlm ruangan ini tp syg.....semua tiada nama....semua takot nk tulis nama....atau pun masing2 tak tahu mengeja nama sendiri...np perlu takot tulis nama andainya anda di pihak yg benar??????

Anonymous said...

kepada anonimus kat atas.. sila sambungkan perbualan tersebut utk versi selepas masuk uppppsiii n b4 posting

Anonymous said...

Cikgu perantau sokong tak dgree upsi ni dibuka untuk market agar isu ini tidak lagi berlaku.... Kenapa upsi tidak perjuangkan dgree upsi dibuka. Tetapi memperjuangkan agar dgree upsi diterima untuk menjadi guru? macam terdesak je.


Pemikir kecil

Anonymous said...

GSTT TU CIKGU DIE AMBIK SBB NAK GUNA KEJAP JE LA... SBB MAYBE ADE CIKGU NGAH KURSUS KDP 14 MINGGU..CUTI BERSALIN, CUTI BLAJA DAN SBGAINYA.. KALU NAK PAKAI KEJAP WATPER AMIK YANG NAK PAKAI TERUS... TUDUH TU BIA LA RASIONAL.... CKP DEGREE POWER...PIKIR TU PUN X RETI..

Anonymous said...

BEBUDAK UPSI JGN NAK BLAGAK SGTLA.. ADE DEGREE X BERMAKNA KORANG BAGUS MENGAJAR... X BERMAKNA KORANG GURU BERKUALITI.. KADANG2 CIKGU ADE SPM LAGU BAGUS DR KORANG...

AzmAn AloYaa said...

hahahah makin lantang suara2 sumbang melontarkan rasa yang adakalanya menampakkan amarah yang sebenar...maaf wahai anonymous sekalian berani kerana benar...kenapa perlu anda melatah adakah anda golongan GSTT?DPLI?KPLI..seperti yang pernah saya katakan..kami budak ismp tak pernah salahkan korang..tapi kami agak musykil ngan kementerian menangani kes ini....SEcara jujurnya kalau korang marah sangat kat kami n mengata kami tak jujur lah menjadi guru..sebab tak nak menganggurlah...Aku nak tanya budak2 yang ambil dpli kat upsi ni contohnya....aku agak terkejut kebanyakkan korang ni semua yer dah berkerjaya sebelum masuk ke upsi..bukannya calang2 kerjaya....yang tambah hairan kereta peHHHHHHHHh semuanya mantap2.....So kenapa korang masuk DPLI?????aku tak faham betullah....kenapa perlu tutup ruang kepada kami pelajar2 ismp ni...tu yang aku tak faham kementerian kata kewujudan kpli n dpli ni bagi mengatasi masalah pengangguran...n kini yang menganggur adalah guru sendiri umpama tutup lobang gali lobang......makijn aku tak faham....ermmm tak silap akulah sekarang upsi dah wat degree terbuka so yang bertanya tu tak da apa yg kami nak perjuangkan harap maklum........tapi aku yakin rezeki tuhan ada di mana2....kita berdoalah...moga semuanya dapat diselesaikan dengan baik...

Anonymous said...

sempitnye fikiran si GAY MAN yang dah tukar name AZ MAN ni... KPLI/DPLI wujud untuk atasi kekurangan guru. bukan nak atasi menanggur. ko ambik fakta ni dari mane ni? main sedap ati ko je becakap.. esok jadi cikgu menipu anak murid plak? main sedap ati ko je? parah la aku tgk dak ISMP ni... patot la KPM xnak ambik jadi cikgu... prangai camni..

Anonymous said...

yelah, betul tu. aku tgk dak dpli berkaliber je. mybe niat dia murni nak mendidik anak bangsa. Kerja dulu mereka sanggup tinggalkan.So Apa salah mereka, Kerjaya guru nie mulia. Jangan la pertikai mereka.Bukan mereka diinterview oleh pekebun or petani. Tetapi diinterview oleh yang mereka yang berpengalaman dan pakar serta tahu kretiria yang patut ada pada seseorang bakal guru dalam bidang pendidikan , Mereka lulus dengan cemerlang dan menepati kretiria seoarang guru. Dah tau dgree dah terbuka apasal melenting posting xdapat? Dah paham dah ke sekrang?.


pemikir kecil

Anonymous said...

alaaa budak upsi.. korg punye univ amik kuota bakal cikgu rmai sgt... amik berpada2 laa.. univ lain xde mslh pun.. pasal kerete pehhhhh ko ckp tu... pedulik ape diorg ade kete, duit n penah bekerjaya.. tawaran ade dpan mata diorg smbar je laa.. korg bersaing je la secara sihat.. duk slhkan kpm nape.. kang kpm slhkan upsi hasilkan bakal cikgu xde kualiti baru korg tau 1upsi xdpt posting

Anonymous said...

kita sudah akhir zaman ramai berebut kekayaan, jd x kisah lah jika ada yang mengatakan mcm2 ttg isu posting, tp bdk2 kpli n dpli, mereka tersenyum sbb dah gerenti posting, kita tggu je laa.. x usah gaduh, rezeki Allah ada di mana2,, Allah maha kaya, di yang menetukan, kita hanya merancang.. tunggu je laa... doa banyak2 semoga kita ni tergolong dalam golongan orang yang mendapat naungan arasy NYA di akhirat kelak.. dunia hanya sementara, akhirat kekal selamanya, kejar dunia, dunia semata-mata, kejar akhrat, dunia dapat bersama...

cikgu perantau said...

komen pada anonymous ke-49...

saudara/i....rasanya saudara/i bercakap tidak mengikut fakta n tidak mengambil tahu hal semasa.... beberapa mnggu lepas UPSI sudah mngeluarkan kenyataan tentang unjuran UPSI berbanding dgn unjuran yg kementerian mahukan dan tersiar d TV3....sudah jelas unjuran UPSI dalam mengeluarkan pelajar setara dgn yg diunjurkan oleh kementerian...harap maklum....

Ijam said...

da..di..da..aku syukur da posting under dpli..komen aku satu jer, amik dpli kat upsi ni snang skor..main2 pun boleh dpt 3.94..