January 27, 2010

Amin hasrat bantu Prof Emeritus Abdullah Hassan perjuang bahasa

Tanjong Malim, 27 Jan. – Calon Fakulti Bahasa, Mohd Amin b. Mat Sidik hari ini menyatakan hasrat untuk membantu dalam memperjuangkan Bahasa Melayu bersama Profesor Abdullah Hassan, seorang tokoh bahasa terutamanya dalam bidang pendidikan.

Dalam kenyataannya beliau berkata pemimpin pelajar terutamanya di UPSI seharusnya bersama-sama menyokong dan membantu Profesor Abdullah Hassan dalam memperjuangkan isu Bahasa Melayu.

Beliau yang juga merupakan bekas Presiden Persatuan Bahasa Melayu turut memuji kesungguhan Prof. Emeritus Abdullah Hassan dalam memperjuangkan kedudukan Bahasa Melayu dalam segenap aspek terutamanya di bidang pendidikan – termasuk menjadi penggerak utama dalam Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP).

Mengulas tindakannya mengambil keputusan bertanding dalam PRK kali ini beliau berkata usaha untuk membuka ruang perdebatan ilmiah berkenaan isu bahasa ini harus diteruskan di kalangan mahasiswa dan untuk tujuan itu beliau menawarkan diri bertanding sebagai calon fakulti bahasa.

“Saya menawarkan diri bertanding kerana mahu meneruskan usaha MPP Pro Kebajikan sebelum ini yang berani membuka ruang perdebatan secara akedemik dalam membahaskan isu bahasa disamping berhasrat untuk bersama Prof Abdullah Hassan” ulasnya.

2 comments:

Baim Mendoza said...

alhamdulillah...semoga bahasa melayu terus unggul..

jiwamilitia said...

bahasa jiwa bangsa...