February 27, 2011

Pendedahan eksklusif : Percaturan awal kabinet MPP sebelum mesyuarat

Tanjong Malim, 27 Feb – 'Kumpulan Smile' yang dikatakan tidak memihak kepada mana-mana kumpulan dan didakwa bebas akhirnya juga membentuk sebuah kumpulan yang dikatakan berperanan membuat percaturan awal sebelum kabinet sementara Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) sesi 2010/2011 terbentuk pada 23 Februari lalu.

Menurut maklumat yang diperolehi, calon-calon yang menang telah dibawa ke Kalumpang untuk membentuk kabinet bayangan sebelum menghadiri taklimat bersama Prof. Dr. Shaharuddin pada petang Rabu lalu. Pertemuan tersebut dikatakan didalangi oleh mantan MPP lepas yang memainkan peranan penting dalam percaturan tersebut.

Dalam pada itu, rata-rata mahasiswa yang tidak berpuas hati dengan barisan kepimpinan tertinggi (MT) MPPUPSI mendesak supaya ianya dirombak semula. Kabinet tersebut dikatakan tidak seimbang , berat sebelah dan mengenepikan kepercayaan mahasiswa kerana dirasakan tidak mampu untuk membawa perjuangan mahasiswa.

Selain itu, dikatakan Mohd Fauzi Mando yang juga merupakan Bendahari kabinet sementara MPP, turut di 'culik' dan dibawa bersama ke Kalumpang supaya mengikut perancangan Kumpulan 'Smile', manakala Ain Balqis yang juga merupakan wakil LMP turut ditelefon dan dipujuk supaya mengikut perancangan bagi membentuk kabinet bayangan sebelum mesyuarat pembentukan berlangsung.

Mohd Zahar, Koordinator MP ketika ditanya berkaitan perkara tersebut mengatakan bahawa beliau telah menduga perkara itu akan berlaku dan telah menerima beberapa maklumat berkaitan perkara tersebut. Katanya " atas sebab itu kita buat bantahan kepada pembentukan kabinet ini kerana kita punyai asas yang kukuh. Mereka sebelum ini berjanji tidak mahu mengikut jejak yang telah dibuat oleh aspirasi sebelum ini, tetapi kita lihat sama saja, mereka pun hipokrit juga," katanya.

Tambah beliau lagi “saya masih ingat lagi orang yang sama mencemuh dan menolak campur tangan orang luar dalam mana-mana perancangan yang melibatkan MPP sehinggakan berlaku masalah dalaman dalam program Minggu Suai Kenal (MSK) dahulu yang beliau sendiri jadi pengarah program. Nampaknya sama sahaja situasi yang berlaku sekarang, dia seolah-olah bercakap dengan nada lembut tetapi apa yang dikatakan berbalik pada diri sendiri" ujarnya.

Walau bagaimana pun, pihak MP menyatakan pendirian mereka bahawa bantahan yang dibuat adalah atas dasar kepercayaan dan desakan mahasiswa yang telah menyatakan pendirian mereka memilih calon MP, dan apa yang dibawa adalah hasrat bersama mahasiswa yang inginkan wujud keseimbangan dalam kepimpinan MPPUPSI dimana semua kumpulan diberi tempat yang seimbang dalam kepimpinan.

Dalam hal berkaitan, keseimbangan dalam kepimpinan MPP merupakan perkara penting yang mewujudkan kualiti kepimpinan, wujud ketelusan, tiada ketirisan dan penyelewangan dimana dengan adanya semua pihak dalam barisan kepimpinan MPP, wujud budaya 'check and balance' (semak dan imbang) , tegur menegur yang akhirnya akan membawa kebaikan untuk semua.




No comments: