February 24, 2011

Pemilihan kabinet sementara ada unsur percaturan, Zahar minta dirombak

Tanjong Malim, 24 Feb - Pembentukan kabinet sementara Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Pendidikan Sultan Idris pada petang semalam menimbulkan pelbagai reaksi mahasiswa yang dikatakan inginkan yang terbaik dan wujud keseimbangan dalam sesi kepimpinan pada kali ini. Pelbagai respon dinyatakan mahasiswa menerusi laman sosial Facebook Upsikini.

Dalam pada itu, Mohd Zahar Koordinator Mahasiswa Pendidik (MP) yang juga merupakan exco baru MPPUPSI menyatakan bahawa mereka akan membuat bantahan berhubung kabinet sementara yang dibentuk semalam kerana dipercayai ada unsur percaturan dan rancangan berkumpulan sebelum mesyuarat diadakan.

Mengulas perkara tersebut, beliau meminta YDP dan Setiausaha kabinet sementara agar memaklumkan kepada perwakilan untuk mengadakan mesyuarat tergempar rombakan kabinet dalam tempoh 3 hari bagi membincangkan kabinet baru yang lebih seimbang.

Dalam mengulas sesi mesyuarat semalam, beliau menyifatkan perbincangan tersebut mempunyai unsur berkumpulan apabila dengan jelas beberapa individu mendesak untuk diadakan pemilihan secara undian sebelum perbincangan kritikal dilakukan mengikut kemampuan dan penilaian berdasarkan kualiti individu yang dilantik.

Ujarnya, "kita melihat persoalan ini dari kaca mata mahasiswa yang inginkan yang terbaik, ini berkaitan keseimbangan dalam kepimpinan dan pentadbiran supaya berlaku proses 'check and balance' (semak dan imbang) yang akhirnya akan melahirkan kualiti kempimpinan yang lebih baik," katanya menerusi e-mail kepada Upsikini.



No comments: