February 21, 2011

[dikemaskini jam 6.00 petang] Laporan khas sekitar hari pembuangan undi PRK UPSI

Upsikini membuat liputan khas sekitar hari pembuangan undi Pilihan Raya Kampus Universiti Pendidikan Sultan Idris bagi sesi 2011/2012.

Pada pagi ini (8.00 pagi), bertempat di SITC, dijadualkan Naib Canselor Prof. Dato' Dr. Aminah bt. Ayob akan membuka proses pemilihan dengan memasukkan nombor 'password' pada sistem e-voting seterusnya memulakan proses pemilihan berkomputer (e-voting) di pusat-pusat pengundian yang disediakan.

Dijadualkan proses pemilihan akan tamat pada jam 5.00 petang dan calon yang berjaya akan diumumkan di SITC pada sekitar waktu yang sama. Pusat pengundian yang dibuka adalah seperti berikut:

Kampus utama

1) Ruang Legar , Bangunan Chanselori
2) Foyer KDP
3) Dewan SITC
4) Bitarasiswa
5)Bangunan E-Learning

Kolej Harun Aminurrashid (KHAR)
1) Foyer KHAR

Kolej Zaa'ba (KZ) & Aminuddin Baki (KAB)

1) Dewan Serbaguna KZ

Taman Universiti (Bernam )

1) Bilik Kuliah Taman Bernam

Bilik Kuliah Proton City

1) Ruang Legar Bilik Kuliah Proton City


8.00 pagi : Kelihatan beberapa orang calon dan wakil calon mula berkumpul di hadapan SITC menunggu kehadiran Dato’ Naib Canselor. Sekretariat juga turut membuat persiapan terakhir bagi memastikan proses mengundi lancar.

8.23 pagi : Dato' Naib Canselor kelihatan memasuki bangunan SITC diikuti beberapa pegawai ICT serta beberapa calon dan wakil calon.

8.51 pagi : Dato' Naib Canselor sedang memasukkan password baru (bukan password yang sama dengan pemilihan sesi lepas) bagi membuka sistem e-voting untuk elak kecurigaan. Dijangka jam 9.00 pagi sistem dibuka untuk pengundian.

9.00 pagi: Pengundian dibuka secara rasmi disemua pusat pengundian. Enam orang saksi memulakan pengundian di SITC sebelum dibuka di pusat-pusat lain. Proses pemilihan akan tamat pada jam 5.30 petang.

12.00 tengahari: Seramai 3148 daripada 10850 mahasiswa keseluruhanya yang keluar mengundi pada jam 12.05 tengahari. Selanjutnya, Fakulti Sains dan Matematik menunjukkan peratusan keluar mgundi paling ramai iaitu 42.58 peratus, manakala Fakulti Seni, Komputeran & Indusri Kreatif menunjukkan 1.28 %.

1.00 tengahari: Beberapa calon dan wakil calon yang berkumpul di depan pusat pengundian diarah beredar kerana dikhuatiri mempengaruhi pengundi yang ingin mengundi.

1.10 tengahari: Semua pusat pengundian berjalan lancar. SITC, pusat mengundi di kolej-kolej dan Bitarasiswa menjadi tumpuan pelajar setakat ini.Namun pergerakan mahasiswa masih perlahan disebabkan hari kuliah.

3.00 petang: Lebih 50% keluar mengundi. Semua pusat mengundi berjalan dengan lancar. Cuaca panas pada petang ini. Pengundi yang datang mengundi masih dalam keadaan terkawal. Proses pengundian diteruskan tanpa waktu rehat.

3.35 petang:59.40% keluar mengundi. Masa mengundi hanya tinggal sekitar 1 jam 50 minit.

4.30 petang:Peratus mengundi belum mencapai sasaran. Masa mengundi tinggal 1 jam sahaja. Semua pusat mengundi kelihatan tenang.

5.35 petang: Pusat pengundian ditutup. Pengumuman telah dibuat oleh Dato' Naib Canselor.



No comments: