January 4, 2012

Mahasiswa UPSI desak tarik balik ugutan

Tanjong Malim, 4 Jan - Kumpulan mahasiswa Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) mendesak agar pihak universiti menarik balik penyingkiran mahasiswa dan mahasiswi yang terlibat dalam himpunan kebebasan akademik dan menuntut pemansuhan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) tempoh hari.

Menurut kumpulan Mahasiswa Pendidik "Kami mendesak pihak UPSI menarik balik penyingkiran Siswa yang terlibat dalam himpunan kebebasan akademik pada malam tahun baru yang lepas"

Kata mereka , pihak universiti perlu bertindak adil kepada kedua-dua pihak. Mereka mendesak agar mahasiswa 'aspirasi' yang mengadakan demonstrasi di Putrajaya tempoh hari turut dikenakan tindakan yang sama.

"Jika pihak UPSI tetap bertegas mahu kekalkan hukuman tersebut, kami desak mereka yang mengetuai demostrasi di hadapan KPT yang menyokong 'We Love PM' turut dikenakan hukuman yang sama.." ujar kumpulan tersebut di laman rasmi Facebook.

Untuk maklumat, pihak TNCHEPA UPSI, Datuk Dr Junaidi Abu Bakar dikatakan telah 'mengugut' untuk menghalang Siti Nurul Piteriah Abdul Halim dari menduduki peperiksaan selain mendapat arahan keluar kolej.

Namun beliau berkata setakat ini beliau hanya diberikan notis lisan daripada rakan-rakan kolej yang mendapat pesanan dari pihak atasan.

Manakala, Adam Adli akan dibicarakan oleh pihak UPSI menjelang 9 Januari ini.



2 comments:

adam adli fan said...

Mind to justify your statement?

Anonymous said...

memang patut kena singkir..buat malu UPSI..berjuang atas dasar apa???.ohh..dapat backup dari PR..