January 12, 2012

Mahasiswa dizalimi lagi

Tanjong Malim, 12 Jan – Mahasiswa terus dizalimi dengan tindakan pengetua kontroversi ( Mohd Zahuri Khairani ) apabila beliau sekali lagi mengeluarkan penghuni kolej tanpa sebab yang relevan.

Menurut laporan yang diperolehi, dua orang mahasiswa yang tinggal di Kolej Za’ba dibuang atas alasan berlakon dalam video pendek ‘Kau Nie’.

Video tersebut yang mendapat sambutan menggalakkan daripada para mahasiswa dan masyarakat telah menyebabkan pengetua kolej mengambil tindakan tersebut.

Mangsa, Muhammad bin Wan Mohd Nor berkata beliau amat terkilan dengan tindakan tersebut yang disifatkannya terlalu prejudis.

“saya sedih dengan tindakan beliau kerana menyingkirkan nama saya hanya kerana berlakon dalam video pendek yang langsung tidak menyentuh sensitiviti mana-mana pihak, katanya.”

“saya telah menghubungi beliau tetapi beliau enggan memberikan sebab lisan kenapa saya dibuang kolej, saya pun pelik dengan tindak tanduknya akhir-akhir ini, tambahnya lagi.”

Sebagai rekod, Muhammad sebelum ini merupakan mantan Exco Kolej Kediaman Za’ba dan sekarang memagang jawatan sebagai Pengerusi Rakan Penggerak Ad-Din Kolej Za’ba selain menjawat Timbalan Pengerusi Surau al-Falah. Dalam masa yang sama beliau juga aktif di peringkat persatuan dengan menyandang jawatan Pengerusi Persatuan Pengajian Malaysia.

Pengetua kontroversi tersebut sebelum ini dikaitkan dengan penglibatan beliau yang menyokong himpunan Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) pada malam tahun baru sebelum ini.

Seorang lagi mangsa yang terlibat adalah Tuan Mansor, juga atas alasan yang sama. Seorang pengetua diharap dapat menjadi penyelia kolej yang baik dan adil agar mahasiswa di bawah jagaannya mendapat perlindungan serta kebajikan mereka terbela.

No comments: