January 13, 2012

Buang kolej sesuka hati, tindakan naif – Mahasiswa Pendidik

Tanjong Malim, 13 Jan – Mahasiswa Pendidik (MP) mengutuk tindakan pengurusan kolej yang membuat penyingkiran terhadap pelajar tanpa sebab yang munasabah.

Dua orang mahasiswa Kolej Za’ba dikatakan telah dibuang daripada kolej kediaman kerana berlakon dalam video pendek bertajuk ‘Kau Nie’ yang telah diupload dalam Youtube. Video tersebut yang disalah tafsir oleh sesetengah pihak yang berfikiran sempit sehingga menyebabkan pelakonnya dibuang daripada kolej kediaman.

Pimpinan MP, saudara Mohd Zahar Mohamed Nor ketika dihubungi melahirkan rasa kesal diatas tindakan tidak profesional tersebut. Beliau turut mempersoalkan alas an yang sangat naïf telah digunakan untuk membuang dua orang pelajar tersebut daripada kolej.

“saya kesal dengan tindakan beliau kerana ia langsung tidak mencerminkan pengurusan berintegriti oleh seorang pengetua. Alasan yang digunakan sangat naïf dan saya mencabar beliau (Mohd Zahuri) untuk menunjukkan bahagian mana yang terdapat percakapan melambangkan kepartian atau melanggar sensitiviti. Mesej daripada video tersebut jelas bahawa kami ingin mahasiswa mengetahui hak mereka, katanya.”

“saya juga nak tahu prosedur mana yang digunapakai yang menyebut sesiapa yang berlakon akan dibuang kolej, soalnya sinis.”

“Pelajar yang dibuang itu sebenarnya aset kepada kolej kerana beliau aktif dalam berorganisasi baik dalam mahupun luar kolej (universiti), tambahnya lagi.”

Tindakan tersebut telah menaikkan lagi kemarahan mahasiswa yang melihat satu demi satu kezaliman dilakukan terhadap mereka. Mahasiswa sudah pasti akan terus bangkit demi mempertahankan hak mereka.

No comments: