June 24, 2009

Takziah buat keluarga Wan Siti Farihan

Tanjong Malim, 24 Jun – Kematian seorang siswi sarjana Sains Kimia Universiti Kebangsaan Malaysia, UKM, Wan Siti Farihan Mohamed Hassan yang dilaporkan terjatuh dari tingkap biliknya di tingkat empat mendapat perhatian seluruh mahasiswa di sini.

Berita Harian hari ini melaporkan mayat Wan Siti Farihan, 23, yang lengkap berpakaian kemeja T kuning dan berkain batik ditemui oleh seorang tukang sapu di depan pintu laluan utama kolej itu, dalam keadaan mengiring dan muka lebam serta mulut berdarah, kira-kira jam 7 pagi.

Kematian siswi tersebut dikatakan akibat dikejar satu lembaga namun masih belum dapat disahkan maklumat tersebut apabila tiada saksi atau bukti yang menyokong dakwaan terbabit menurut Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Shakaruddin Che Mood.

Beberapa hari sebelum kejadian tersebut mangsa dikatakan sering menghadiri kelas pengajian agama, mengaji, berzikir dan melakukan solat sunat

Zulhilmi, Exco Kebajikan dan Kemasyarakatan, ketika mengulas tentang kejadian terbabit dipetik sebagai berkata kejadian seperti itu berkemungkinan satu kemalangan yang tidak diduga dan beliau mewakili mahasiswa UPSI di sini mengucapkan takziah kepada keluarga Wan Siti Farihan atas pemergiannya.

Dalam pada itu beliau menasihatkan kepada mahasiswa agar tidak terlalu mempercayai dengan khabar yang mengatakan kematiannya berpunca daripada satu lembaga yang boleh menyebabkan kita terdorong kepada perkara-perkara khurafat.

Pro Kebajikan melalui wakilnya Nur Aqilah Hanis turut menyampaikan ucapan takziah kepada keluarga mangsa dan berharap agar semua mahasiswa mengambil iktibar daripada kejadian tersebut.

“Saya serta seluruh kepimpinan Pro Kebajikan UPSI mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa dan berdoa agar allahyarahamah ditempatkan bersama orang-orang mukmin dan kita semua yang masih diberi kesempatan untuk hidup harus mengambil iktibar daripada apa yang berlaku”jelasnya.

Di akhir kenyataannya, beliau turut mengajak mahasiswa agar sentiasa beringat bahawa kematian tidak mengenal usia dan boleh sahaja berlaku ketika usia masih muda.

No comments: