June 28, 2009

Sekitar perjalanan pendaftaran pelajar baru

Tanjung Malim, 28 Jun – Perjalanan proses pendaftaran pelajar baru ambilan Julai sesi 2009/10 yang bermula jam 9.00 pagi tadi dilaporkan berjalan lancar.

Sedikit kesesakan berlaku di kaunter Pusat Kesihatan yang turut membekalkan penutup mulut sebagai langkah berjaga-jaga jangkitan H1N1.

Sehingga jam 10.00 pagi tadi sekitar 30 % daripada keseluruhan bilangan pelajar hadir untuk mendaftar.

10.30 a.m. – Cuaca baik dan pendaftaran untuk sesi kedua bermula. Laluan keluar masuk kenderaan dari simpang ke Taman bahtera hingga susur keluar tol Tanjong Malim dilaporkan sesak.
11.00 a.m. – Perjalanan pendaftaran berjalan dengan baik. Banyak ibu bapa yang sepatutnya mendaftarkan anak mereka di Kolej Zaaba tersalah masuk ke Kolej Harun Aminurrashid kerana keliru dengan papan tanda yang menunjukkan Kolej Kediaman UPSI di jalan utama Kuala Lumpur –Tanjong Malim. Pendaftaran di Kolej Zaaba turut dilaporkan berjalan lancar.
11.15 a.m. – Kenderaan susur keluar dari Tol Tanjong Malim bertambah. Kesesakan lalu lintas dilaporkan bertambah teruk menuju ke Kolej Harun Aminurrashid, Taman Bahtera.
11.50 a.m. – Proses pendaftaran mengalami sedikit kesesakan. Dilaporkan terdapat pelajar yang berdaftar tidak mengikut sesi yang ditetapkan.
12.30 p.m. – Pendaftaran pelajar untuk sesi ke-3 bermula. Dilaporkan ramai ibu bapa mengeluh mencari tempat letak kereta yang penuh sejak jam 11.00 pagi tadi.
2.15 p.m. – kesesakan berlaku di beberapa kaunter. Antara kaunter yang didapati sesak, di bahagian akademik, kaunter semakan nama mendaftar dan kaunter pengesahan sijil. Kesesakan juga berlaku di kedai fotostat di KHAR.
3.00 p.m. – Proses pendaftaran masih lagi berjalan dengan sesi ke-3 30 minit yang lalu. Kesesakan masih lagi berlaku. Ramai ibu bapa masih belum keluar dari kawasan pendaftaran menyebabkan kenderaan yang baru sampai tidak mendapat tempat meletak kenderaan.
3.30 p.m. – Hujan mulai turun di Tanjong Malim. Ibu bapa yang mendaftar anak mereka di KHAR dilaporkan masih ramai berada di sini bagi memastikan kelengkapan anak-anak mereka cukup sebelum pulang ke kampung masing-masing.
3.50 p.m. – Hujan semakin lebat. Ibu bapa berteduh di bawah kanopi dan foyer-foyer KHAR. Lif dilaporkan sering mengalami kerosakan akibat membawa muatan berlebihan.
4.05 p.m. – Hujan sudah mula berhenti. Pendaftaran berjalan seperti biasa. Sehingga kini, hampir 75% pelajar yang mendaftar adalah perempuan.
5.00 p.m. – Bilangan ibu bapa sudah beransur kurang. Kebanyakan kaunter-kaunter sudah mula lengang. Suasana di Kolej Zaaba dilaporkan berjalan baik dan semua dalam keadaan terkawal. Kesesakan lalu lintas sudah mula reda. Kebanyakan ibu bapa juga sudah mula bertolak ke kampung masing-masing.
5.15 p.m. – Peniaga-peniaga di gerai-gerai jualan sudah mula mengemas gerai mereka. Peniaga di sini mampu tersenyum lebar apabila jualan mereka dilaporkan luar biasa pada hari ini. Keadaan di KHAR juga dilaporkan semakin reda. Kebanyakan pelajar juga berada di bilik masing-masing bagi persiapan sebelum program MSK yang dijadual bermula malam ini.
5.30 p.m. – Suasana dingin di sekitar Tanjong Malim. Kaunter-kaunter sudah mula ‘tutup kedai’. Masih terdapat beberapa pelajar mengambil peluang berjumpa ibu bapa dan ahli keluarga sebelum mereka pulang ke halaman masing-masing.
5.40 p.m. – Keadaan di KUO juga dilaporkan semakin reda. Ibu bapa sempat mengambil kesempatan meninjau sekitar Taman Bahtera sebelum pulang. Baju korporat SMS seperti perwakilan Parti Islam Se-Malaysia (PAS) seloroh sekumpulan bapa pelajar yang mendaftar di sini sebelum berangkat pulang.
6.00 p.m. – Semua kaunter sudah ditutup kecuali kaunter kolej (KHAR) yang bersiap sedia untuk menerima kehadiran beberapa lagi pelajar dari Sabah dan Sarawak malam ini.

3 comments:

Mahasiswa Upsi said...

MSK UNIVERSITI

Anonymous said...

Suka la korang pro kejijikan dengan kaler baju mcm parti yang o puja2 tu kan ..

tiganaga said...

sape jijik ni? huh. warna pun jadi isu???