June 20, 2009

MSK Tidak Banyak Berubah

Tanjong Malim 19 Jun 2009 - Bengkel MSK hampis tamat, para sekretariat akan melakukan aktiviti 'outdoor' selepas 4 hari mendengar taklimat demi taklimat di Dewan KUO. Tahniah buat sekretariat yang benar-benar tabah mengharungi taklimat tersebut.

Wartawan upsikini cuba mendapat respon dari sebahagian peserta tentang input yang diperoleh sepanjang bengkel ini. Sebahagiannya mempertikaikan beberapa perkara yang dirasakan tidak sesuai dan berlebih-lebihan.

Menurut salah seorang peserta yang hanya mahu dikenali sebagai S, beliau agak terkilan kerana terlalu banyak aktiviti nyanyian dan hiburan sepanjang bengkel ini.

"Pada mulanya saya menyangka ia hanyalah untuk slot ice breaking, tak sangka pula ianya berlaku sepanjang program. Pihak penganjur perlu juga memasukkan nilai-nilai kerohanian dalam program ini. Sebaiknya wajibkan semua peserta solat berjamaah, adakan sedikit tazkirah dari mana-mana ustaz. Kadang-kadang hati saya berat untuk melakukan aktiviti yang diminta".

"Ada seorang pegawai yang datang berperangai pelik. tak sangka dia adalah pegawai, aneh sekali kelakuannya. Kadang-kadang melebihi budak-budak. tak sangka ada pegawai HEP begini..." Kata peserta lain.

Sebagaimana yang kita semua ketahui, kebanyakan fesi dan ketua unit adalah dari kalangan SMU yang telah terbiasa dengan nilai-nilai hiburan yang telah menjadi budaya dikalangan mereka. Maka tidak hairanlah jika di dalam bengkel ini budaya itu dibawa masuk dan diterapkan dikalangan sekretariat yang lain. Agak sukar untuk kita melihat perubahan dalam MSK kali ini.

No comments: