June 25, 2009

Keputusan pemeriksaan dijangka keluar esok

Tanjong Malim, 25 Jun – Keputusan ujian darah terhadap kesemua mahasiswa yang disyaki dijangkiti selsema babi (H1N1) akan diperoleh esok atau selewat-lewatnya lusa.

Sehingga kini semua 8 mahasiswa yang menjalani pemeriksaan dan ujian darah oleh pihak Hospital Slim River dibenarkan pulang dan dikuarantin sehingga laporan rasmi dikeluarkan.

Terdahulu Upsikini melaporkan 2 mahasiswa disyaki berjangkit namun sumber mengatakan jumlah sebenar yang dibuat pemeriksaan ialah 8 orang kerana mereka dikatakan mengalami demam-demam, sakit tekak dan sakit kepala setelah pulang dari satu lawatan ke Jogjakarta tempoh hari.

Sekiranya keputusan ujian darah tersebut mendapati salah seorang daripada mereka positif dijangkiti selsema babi, seluruh penghuni yang tinggal di Kolej harun Aminurrashid akan dikuarantin selama 7 hari dan jika sebaliknya, mereka akan dibenarkan keluar rumah dan menjalani aktiviti harian seperti biasa.

Berita ini turut membimbangkan pihak pengurusan universiti kerana tidak sampai seminggu dari sekarang pendaftaran pengambilan pelajar baru akan dijalankan di Kolej Harun Aminurrashid, KHAR iaitu 28 Jun bagi pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) dan 2 Julai bagi pelajar Diploma Pendidikan Lepasan ijazah (DPLI).

No comments: