June 27, 2009

Pro Kebajikan sifatkan debat ‘Kerajaan Perpaduan’ buang masa

Tanjong Malim, 27 Jun – Pandangan pelbagai pihak di kalangan mahasiswa dan beberapa NGO berkenaan debat intelektual yang ingin dibuat antara Presiden GAMIS, Dzul Khairi Mohd Noor dan Mior Isfandy Mior Azizan disifatkan Pro Kebajikan sebagai ‘buang masa’.

Kenyataan tersebut dibuat setelah mendapati kedua-dua pihak berbeza pandangan dalam isu tersebut sejak dibangkitkan oleh beberapa pimpinan parti politik sebelum ini.

Menurut Ketua Penerangan Pro Kebajikan, pemimpin mahasiswa kini terlalu terikut-ikut dengan rentak politik di luar dan tidak membawa satu idea asli yang boleh memberi kesan kepada negara.

“Kita sebagai mahasiswa sering terikut-ikut dengan rentak di luar tetapi jarang sekali menonjolkan idea asli yang memberi impak kepada negara”, ulasnya.

Tambahnya lagi ”masih banyak perkara yang lebih penting yang harus dibincangkan daripada membincangkan perkara tersebut yang saya kira tidak akan memberi apa-apa kesan selepas itu.”

Beliau turut menyentuh idea penubuhan Parti Mahasiswa Negara (PMN) yang dilihat hanya sibuk diperkatakan semasa Pilihan Raya Umum yang lalu namun akhirnya tidak tahu apa kesudahannya.

“Lihat apa kesudahan idea menubuhkan Parti Mahasiswa Negara (PMN) yang hanya kecoh diperkatakan semasa pilihan raya dan tidak pula didebatkan perkara tersebut di kalangan pemimpin mahasiswa selepas itu”.

Dalam pada itu, beliau menyarankan agar pemimpin mahasiswa mempunyai kesungguhan dalam memperjuangkan sesuatu perkara dengan disertai oleh tindakan yang konsisten.

Terdahulu, Dzul Khairi menolak untuk berdebat bersama Mior Isfandy berkaitan ‘Kerajaan Perpaduan’ dan meminta agar tumpuan diberikan kepada isu Selatan Thai dan PPSMI.

No comments: