June 26, 2009

Pro Kebajikan gesa pihak universiti batalkan program ke luar negara

Tanjong Malim 26 Jun – Pro Kebajikan menggesa pihak universiti segera menarik balik kebenaran ke luar negara terhadap mana-mana program yang tidak mempunyai keperluan yang mendesak.

Kenyataan itu dibuat setelah mendapat maklumat berkenaan kes yang berlaku di Kolej Harun Aminurrashid, KHAR apabila 8 daripada peserta lawatan ke Jogjakarta tempoh hari menerima rawatan pemeriksaan kerana disyaki dijangkiti selsema babi.

Pro Kebajikan yang diwakili Ketua Penerangannya melahirkan rasa bimbang terhadap perkembangan tersebut dan menyeru seluruh mahasiswa mendoakan agar kesemua individu terbabit bebas dari wabak tersebut.

“Kita bersimpati dengan apa yang berlaku, namun dalam keadaan begini kita sama-samalah berdoa ke hadrat Ilahi agar mereka ini selamat dari virus tersebut dan dijauhi daripada penyakit yang semakin menular di negara kita sekarang ini”katanya.

“Oleh yang demikian kita menggesa pihak universiti mengambil iktibar daripada kes ini meskipun masih belum diketahui sama ada positif atau sebaliknya, agar segera membatalkan semua program ke luar negara yang tidak penting bagi mengurangkan risiko penyebaran virus ini ke dalam negara”tegasnya lagi.

Setakat ini sebanyak 91 kes disahkan oleh Kementerian Kesihatan iaitu 77 kes import dan 14 kes jangkitan tempatan di samping membawa kepada penutupan sebanyak 4 buah sekolah.

No comments: