June 25, 2009

H1N1: Dua mahasiswa UPSI disyaki berjangkit

kemaskini 6.30 p.m. Tanjong Malim, 25 Jun – Penularan selsema A di negara ini semakin membimbangkan dan terbaru dua orang mahasiswa UPSI dikuarantin tengah hari tadi. Mahasiswa terbabit dilaporkan mengalami simtom-simtom dijangkiti selsema A selepas pulang daripada satu program lawatan ke Jogjakarta, Indonesia.

Pagi tadi, kedua-dua mahasiswa terbabit dibawa ke hospital berhampiran untuk menjalani rawatan dan dikuarantin sementara waktu di Kolej Harun Aminurrashid (KHAR) bagi menunggu keputusan hospital sama ada mereka benar-benar dijangkiti selsema A.

Mereka sebelum ini dilaporkan menyertai satu lawatan ke Jogjakarta bersama lebih 20 rakan yang lain dan pulang ke tanah air petang semalam. Walau bagaimanapun suspek mengadu berasa kurang sihat kepada rakan mereka.
Sehingga jam 6.00 petang tadi, upsikini dilaporkan kesemua peserta yang mengikuti lawatan ke Jogjakarta tempoh hari yang terdiri daripada Jawatankuasa Mahasiswa Kolej (JMK) Kolej Harun Aminurrashid, KHAR, termasuk pegawai pengiring tidak dibenarkan keluar rumah sehingga keputusan pemeriksaan daripada hospital diperolehi.
Ini merupakan langkah awal yang diambil bagi mengelak jangkitan tersebar sekiranya kes ini didapati positif.

Berita ini dikatakan tersebar luas apabila rata-rata yang datang berurusan ke KHAR menanyakan tentang kes ini dan penjelasan rasmi masih belum dikeluarkan oleh pihak universiti.

Exco Kabajikan dan Kemasyarakatan, saudara Zulhelmi ketika ditanya tentang perkembangan ini menjelaskan agar semua pihak tidak membuat andaian awal sehingga laporan rasmi daripada pihak hospital dikeluarkan.

“Setakat ini belum ada apa-apa laporan rasmi dikeluarkan dan saya berharap semua pihak tidak begitu panik namun langkah berjaga-jaga perlu diambil”,ulasnya.

Upsikini juga dalam tinjauan ke KHAR mendapati beberapa mahasiswa dan staf yang bertugas di sana memakai topeng sebagai langkah berjaga-jaga.

No comments: