December 22, 2011

Tolak politik luar, biar mahasiswa selesaikan sendiri

Tanjong Malim, 22 Dis - Mahasiswa Pendidik (MP) dan beberapa wakil Legasi Mahasiswa Progresif (LMP) menegaskan bahawa mereka menolak sebarang campur tangan politik luar sama ada dari Pakatan Rakyat (PR) atau UMNO dalam menentukan urusan mahasiswa.

Menurut Mahasiswa Pendidik (MP) menerusi lama rasmi Facebook, "diperingkat kami, kampus adalah untuk mahasiswa, biarlah mahasiswa yang membina jalur pemikiran politik kampus mereka tersendiri.. Matlamat perjuangan mahasiswa adalah untuk mahasiswa.

"Pokoknya, bangkitnya isu ini adalah kebebasan akademik yang memperjuangkan 6 tuntutan yang telah dicapai bersama.. Namun apa yang mengecewakan, ramai yang mahu mengambil kesempatan diatas isu ini demi menunjukkan mereka prihatin kepada isu mahasiswa
" ujar mereka.

Manakala, wakil Legasi Mahasiswa Progresif (LMP), Yuyu Luna turut menyatakan "menolak penglibatan politik luar ,biarlah mahasiswa menyelesaikannya dengan cara mahasiswa." katanya menerusi laman Facebook.

Dalam pada itu, kumpulan Mahasiswa Pendidik dan LMP dilihat tidak mahu isu Adam Adli diburukkan dengan campur tangan politik luar dan mereka memberi penegesan bahawa isu utama yang lebih besar ialah KEBEBASAN AKADEMIK.

3 comments:

chummy cliche said...

betul.. ada pula pihak yang mengambil kesempatan.. nanti isu ni bertukar jadi isu politik walhal ia hanya mengenai mahasiswa/i yang menuntut kebebasan akademik

Anonymous said...

Semua org berpendapat bahawa upsi ni kubu pembangkang, sebagai solusinya dihantarlah orang2 kuatnya bg memastikan kubu ini roboh. aku pun tgh pikir ni, kat mana gamaknya kubu tu. yang aku pasti upsi ni kubu bg kakitangan tua yg dah malas tentang nak majukan upsi. kebanyakan mereka sebenarnya menggunakan upsi sebagai tempat istirehat terakhir sebelum pencen. macam komen2 sebelum ni, ramai kakitangan atasan yang pecah amanah. Aku nak sangat admin ni pegi bongkar pasal isu2 ni. Berbalik pada isu adam adli ni pulak, aku mmg sokong dia pun. Bukan apa lambat sgt yg lain nak bertindak. Elok sgt la mende2 ni timbul. Aku rasa lepas ni byk lagi yang akan berlaku

ben said...

901. semua grup sexuality merdeka akan datang untuk beri support kepada godfather kami semua. grup adam & safwan juga hadir. semua nyah jgn takut. pas juga turut sama.