December 21, 2011

Jangan alih isu

Tanjong Malim, 21 Dis – Mahasiswa Pendidik (MP) hari ini mengeluarkan kenyataan mengingatkan kepada mahasiswa supaya jangan terpedaya dengan agenda mereka yang cuba mengalih pandangan mahasiswa terhadap isu sebenar yang diperjuangkan.

Koordinator MP, Mohd Zahar Mohamed Nor menegaskan perkara tersebut lewat petang semalam. “Mahasiswa jangan tertipu dengan isu pokok yang dibawa oleh gerakan mahasiswa dalam himpunan sebelum ini, kita jangan terikut dengan melodi yang dialunkan pihak yang cuba mengambil kesempatan, kebebasan akademik adalah asas perjuangan kita, ujar beliau melalui Facebook.”

Mahasiswa seharusnya tidak hilang fokus dalam perjuangan membawa negara Malaysia menjadi sebuah negara yang segar dengan percambahan idea, pandangan, dan kritikan daripada para cendekiawan. Namun, Universiti Pendidikan Sultan Idris juga dilihat terjerat dengan mainan politik luar apabila terpaksa menubuhkan satu jawatankuasa khas bagi meneliti insiden yang melibatkan Adam Adli.

Tinjauan Upsikini mendapati ramai mahasiswa yang sedia mempertahankan Adam Adli jika sesuatu tindakan melampau akan dikenakan terhadap pelajar UPSI tersebut. Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) menerusi pengerusinya Shukri Abd Razak memberi amaran kepada pihak universiti supaya bertindak adil dalam melakukan penyiasatan dan mungkin mini revolusi akan berlaku jika tindakan melampaui batas diambil terhadap Adam Adli.

No comments: